HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En märklig rörförstärkare-nybygge&bild!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/07/15 :  17:51:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
I vanlig ordning har semestern till större delen tillbringats med att sova på dagrna och ägna nätterna åt att sitta med lödkolven i näven. Den här gången blev det ett SE-slutsteg med skärmgallerdrivna PL519 inspirerat av den här konstruktionen:
http://www.geocities.com/bobdanielak/technoteNo33.html

Mitt bygge skiljer sig ganska markant från det som visas i länken, jag kör med 6SN7 µ-fäljare som ingångsteg direktkopplade till 12B4A drivsteg. Återkopplingen slopade jag, men det är lurt om inte det kommer att tillkomma en justerbar sådan för att kunna stämma av utgångsimpedansen mot mina högtalare.

Vad är det då som är märkligt, bortsett från den udda kopplingen?
Jo...
1: Förstärkaren kan spela musik utan högspänning!!
Nätdelarna är lite lustigt uppbyggda i mitt exemplar, högspänningsdelen består av en 230/230V trafo med tillhörande drossel och kondingar. Efter likriktning ger den ca. 300VDC ut.
Det var lite lågt i mitt tycke, särskilt som jag kör på lite annan anodlast än på originalschemat.
Detta löste jag genom att seriekoppla högspänníngsmatningen med matningen till slutrörens glödstrådar (40VDC) och får alltså ut lite drygt 340V istället för 300V.

För att spara rören har jag kopplat in nätspänningen via separata strömbrytare så att jag kan värma upp glödtrådarna innan hösgpänningen kommer, och det är här det roliga börjar: Jag behöver inte slå på högspänningen!!
När jag började mäta på kretsen innan den var klar upptäckte jag att det hände saker med rören fastän bara 40V-matningen var påslagen, och idag när jag kopplade in för lyssningstest kom det musik innan jag slagit på högspänningen!
Ganska mycket musik dessutom, normal lyssningsvolym utan särskilt mycket distorsion eller konstigheter vad jag kunde märka på den lilla stunden. Lustigt! Kanske till och med användbart om man vill ha bakgrundsmusik på lite lågt och inte vill slita rör i onödan...!

2: Förstärkaren är grymt mikrofonisk!!
Knackar man helt lätt på chassiet så dånar det i högtalarna, eller rättare sagt ena högtalaren. Jag misstänkte först drivstegen eftersom jag läst att 12B4A kan vara svåra på den punkten, men när jag knackade runt bland rören med en penna fick jag det till att det är högra kanalens slutrör som är dåligt. Ska prova att byta ut det snart.

Det som återstår är att fixa nån sorts gavlar och botten så att chassiet blir komplett, samt att montera kåpor över trafona.
Det hördes lite brum också, men det kan eventuellt vara det dåliga slutrörets fel.

Ska försöka fixa nån bild framöver, även om det inte är mycket att se för det handlar om ett bygge som jag slängt ihop på några dagar (nätter) uteslutande av skrot. Det enda jag betalat för är plåtarna till chassiet, ca 160kr.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2005/11/14 23:28:03

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/07/15 :  19:58:59  Show Profile Send Oblivion a Private Message
tja du kopplade ju glöden i serie med högspänningen, om du bara kör glöden så borde ju högspänningstrafon bara fungera som en drossel, du får la ut en 50v i b+ kanske:)

Bilder e aldrig fel, vad använde du för utgångstrafos?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/15 :  23:07:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Styrgallret jordat och 187 volt på skärmgallret... Intressant!
Den artikeln måste jag läsa för jag har aldrig satt mig in i det där.
Vad är det som är fördelarna med ett sånt sätt att köra rören?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/07/16 :  01:01:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Oblivion: Ja, det måste vara så att glödspänningen sipprar igenom antingen trafon eller likriktaren. Satt och lyssnade en bra stund nu ikväll utan att ha högspänningen påslagen, det funkar men nog låter det bättre med några hundra volt till
Är lite nervös över att det eventuellt flyter likström genom trafon under drift, det vore inte bra i så fall. Men det funkar ju...

Bernt: Ja, det är en intressant koppling. Kolla på kurvorna i artikeln och jämför med PL519 i pentodläge så ser du fördelarna:)
Linjäriteten är i mitt tycke helt ok och förhållandet mellan anodeffekt och uteffekt är också bra, över 10W ut vid 30W anodförlust.
Kurvformen påminner lite om ultralinjärt tycker jag, mitt emellan pentod och triod.
Flera av grabbarna på diyaudio.com har pratat varmt om det här sättet att driva rör, även i PP-kopplingar.
Dock verkar det som att det är TV-rör med hög anodström och låg skärmgallerspänning som gäller, "vanliga" rör kräver tydligen rejält mycket mer spänningsving på skärmgallren och då blir det svårare eftersom det drar ström också (strömmen varierar dessutom kraftigt med signalen så det vill till ett lågimpedant drivsteg).

Trots det jag nyss skrev om TV-rör har jag små funderingar kring AL1 i skärmgallerdrift, en urgammal direktupphettad pentod som redan är duktigt linjär. Jag har några som väntar på att användas...

För att återgå till det nuvarande bygget så är det en del problem som måste lösas.
1: Det brummar. Fast bara när högspänningen är påslagen, så jag ska kolla över filtreringen där. Förhoppningsvis lätt åtgärdat.

2: Det blir varmt! Hade iofs inte väntat mig nåt annat, men ändå!
Måste se till att fixa lite ventilationshål när jag gör klart chassiet.

3: Det verkar vara obalans mellan kanalerna, jag får för mig att ljudbilden drar iväg åt vänster.
Kan inte svära på att det inte är mina högtalare som är felplacerade, men jag ska prova att flytta runt rören mellan kanalerna och se vad som händer.

4: Det verkar som att det behövs lite återkoppling ändå.
Utgångsimpedansen verkar vara i högsta laget så att basen blir bumlig. Om jag lägger till en motkopplingsslinga så ska jag se till att den går att koppla ur, det brukar bli så att jag stänger av den i alla fall när jag har möjlighet. Ljudet blir kanske mindre korrekt men det blir musik istället...

Ett alternativ kan vara att koppla in utgångstrafons sekundärlindning mellan katod och jord på slutröret, det ska enligt vissa funka bättre än resistiva spänningsdelare till katoden på ingångsröret. Nackdelen är att då blir det svårt att switcha motkopplingen av och på.

Ska nämnas också att jag bytte höger slutrör och då försvann problemet med mikrofoni.

Nästa bygge blir ett till SE-slutsteg med samma utgångsrör fast utan utgångstrafos...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/16 :  06:18:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Nästa bygge blir ett till SE-slutsteg med samma utgångsrör fast utan utgångstrafos...!
Aha, hur är det med utgångsimpedansen jämfört med vanlig drift?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/16 :  11:10:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jätteintressant bygge Fuling!
Var kan man läsa mer om skärmgallerdrivning? Det verkar vara en kul teknik.
Roligt att du bygger nått spännande och annorlunda och får det att funka finfint!

Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/07/16 :  14:02:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bernt: Jadu, den blir nog hög! Fast det ska vara några ohm också, mina högtalare låter tunt och eländigt med för hög dämpningsfaktor.

Circlo: Jadu, om man söker på diyaudio´s röravdelning så finns det en del skrivet, annars har jag inte hittat så mycket. Åtminstone inte i ljudsammanhang, det kan tänkas att radioamatörerna kör med liknande kopplingar. Google is your friend here, screen drive kallas det visst på engelska.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/07/16 :  22:58:41  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Fuling: Vad kul att du provade kopplingen! Det är verkligen en lite ovanlig teknik.

Bernt undrade också vad fördelarna med skärmgallerdrivning kan vara. Jag har aldrig provat den, men jag har för mig att skärmgallret i TV-svep-rör är mycket tätare och därför ger såväl högre branthet som bättre linjäritet. Tim de Paravicini (mannen bakom EAR) lär ha varit först ut med iden, som btw bara fungerar på TV-svep-rör. Sannolikt blir också kretslösningen (och bygget) enklare än för pentodutgångar.

En bild vore som sagt rätt spännande…

/Lennart


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/07/17 :  14:05:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, linjäriteten blir markant bättre än vid vanlig pentodkoppling och känsligheten är högre än för triodkoppling. Att sen gallret ska ligga ca. 150V över katoden gör det frestande att köra direktkoppling hela vägen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/14 :  16:40:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kunde inte riktigt släppa den här kopplingen, så jag drog igång nybygge enligt samma princip fast med vissa skillnader:
1: Monoblock.
2 Riktiga nätdelar med rörlikriktning. Inga konstiga seriekopplingar för att få upp spänningen...
3: Förenklad koppling; Vanligt RC-kopplat triodsteg på ingången, följt av en sourceföljare som driver slutröret.



Bilden tog igår kväll, jag har hunnit med en del invärtes arbete i form av kabeldragning sedan dess.
Diverse motstånd och kondingar beställdes från Elfa för fem minuter sen, om de kommer fram i god tid ska det här nog gå ganska fort...:)
Det som kan ta lite tid sen är träfronter, bakpaneler och transformatorkåpor.
Regeln är som vanligt att det ska se bra ut från nån meters håll, så jag tänker inte slita ihjäl mig med finishen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/15 :  00:36:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Roligt med ett annorlunda bygge. Hur är ljudet i den kopplingen nu då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/15 :  00:42:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det dröjer ett tag till innan jag kan yttra mig om ljudet, de här byggena är på sin höjd halvfärdiga.
Svårt att sia om hur de kommer att att låta jämfört med prototypbygget eftersom det blir stora skillnader både i förstärkarkretsen och i nätdelarna. Och nya utgångstrafos, ej att förglömma.

En sak som jag minns tydligt från prototypen är att det finns kraft att hämta ur den här kopplingen, inga fjösiga halva watt som det kan bli när man pillar med småtrioder.
Jag räknar med 11-12W uteffekt och saftig basåtergivning, den här gången kommer det att vara en smula motkoppling med i bilden också eftersom de kommer (i första hand) att driva ett par Scanspeak 7"-are i slutna lådor upp till ca. 300Hz.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/17 :  01:27:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Några dagars hårt arbete och ett rent överjävligt nerstökat kök har gett resultat; båda monoblocken är i stort sett färdiglödda.
Nästa punkt är att tillverka bakpaneler så att anslutningarna till yttervärlden kan kopplas in, därefter är det bara några mindre anslutningar kvar innan det är dags för testkörning.

Provkörde glödströmmen nyss och det verkar fungera bra.
Kör PC86 och PL519 i serie, så idealiskt skulle jag haft 43,8V glöd. I verkligheten får jag ut ca. 42V, men jag antar att det duger.
Glödtrafona är i minsta laget, 33V 15VA, och rören drar sammanlagt ca. 14W. Skulle helst haft 30VA trafos, men det hade kostar flera hundralappar och det här var ett bygge med närapå nollbudget.

Resten av glödmatningen består av likriktare, 2 x 2200uF och ett 10 ohms NTC-motstånd. Sistnämna är tänkt att ge mjukstart och en viss filtrering. NTC:n och kondingarna bildar ett pi-filter.

Bara för skojs skull kopplade jag glödmatningen till höspänningen (som INTE var inkopplad) och kunde därigenom konstatera att drivsteget och dess biaskrets verkar fungera, även om spänningarna förstås inte stämde.

Ett litet problem kvarstår: Som förstakonding efter likriktaren hade jag tänkt använda Leclanché oljekondingar, suveräna komponenter men hopplösa att montera i ett metallchassi.
Enklast vore att skrapa plåtrent och ta fram silikonsprutan, men det känns aningen oseriöst...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2005/11/17 :  09:05:19  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Använd buntband & självhäftande ankare, värm lite försiktigt med varmluftsblås när du sträcker buntbandet så sitter det fint sen.
(lätt att ta bort om du behöver ändra ngt )
/ Tord
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/17 :  13:35:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Där sa du nåt...!
Tack för tipset!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/19 :  00:54:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Buntband i all ära, men jag kostade på mig ett par extra skruvhål i chassit och fäste dem med plåtklammer istället.

Ena kanalen är provkörd på bänken och verkar fungera, några mV brum på utgången som det återstår att se om det hörs ut i högtalaren (87dB känslighet)
Kanal nr. 2 ska få nätbrunnen inkopplad, sen är den också klar att testas.
Trafokåpor och fronter kvarstår fortfarande.

Ett litet bakslag är att anodspänningen blev lite lägre än jag räknat med, ca. 365V mot 400V.
Anledningen måste vara att jag bara kör med 2uF efter likriktaren, ett medvetet val just för att faktiskt få ner spänningen jämfört med de 450V jag skulle fått om jag kört med full kapacitans.
Å andra sidan kanske det här inte är någon nackdel då det betyder att jag har mer utrymme att vrida upp tomgångsströmmen genom slutröret och på så vis (kanske) hitta en arbetspunkt som passar bättre till min anodlast.
Det här få bli föremål för framtida mätningar med riktig tongenerator och konstlast, jag siktar på att få ut åtminstone 12W ur bygget.

Bilder finns men av nån outgrundlig anledning komemr jag inte in på Knaakservern från min dator hemma.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/20 :  22:43:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Premiärspelning för mindre än en timme sen, och jag är nöjd!
Bra tryck, bra balans mellan kanalerna även helt utan återkoppling (den är valbar mellan ingen, lite och lite mer) och inget brum som hörs när man sitter i lyssningsposition.
Helt klart ett gott första intryck!

Några saker ska jag dock in och pilla lite på; ingångsröret på ena kanalen glödde våldsamt ganska länge innan det stabiliserade sig, jag antar att slutröret tar längre tid på sig att bli varm och då får ingångsröret ta hela smällen under tiden eftersom de är seriekopplade.

Det lilla brum som hördes när man var framme vid högtalarna borde gå att få bort det också med lite vilja, ska se över kabeldragningarna lite framöver.

Fräste till ett par ekfronter idag och ställde dit provisoriskt, och synintrycket känns inte fel det heller

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000