HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur koppla på subwoofer till stärkare utan preout?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:52:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Om man ska koppla in en subwoofer från tex REL till en förstärkare men den saknar preout, kan man då koppla på den på annat sätt?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/14 13:53:30

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:58:22  Show Profile Send Stralis a Private Message
Du kan koppla högnivå, om subben har högnivåingångar. Bara att koppla från högtalarutgångarna på förstärkaren.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:59:27  Show Profile Send DasKapital a Private Message
REL har väl högnivåingångar. Bara att plugga in högtalarkablarna från förstärkarn in i subben och vidare till högtalarna. Dock!! Du missar möjligheten att högpassfiltrera signalen till högtalarna! Detta reducerar bort en av de absolut viktigaste fördelarna med att skaffa dedikerade basmoduler (i mina ögon betydligt viktigare än den djupare basåtergivningen).

Ino Audio for life
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:01:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Du missar möjligheten att högpassfiltrera signalen till högtalarna


Daskapital: Eftersom jag ej kopplar via "pre-out"-ingången? Eller varför missar jag den möjligheten menar du?

Går det att göra som ni skriver även om förstärkaren endast har ett par högtalarutgångar? Finns det ljudmässiga fördelar med att koppla till just "pre-out"-ingången, eller varför brukar man göra det?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/14 14:03:37
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:04:42  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det går även om man bara har ett par högnivåutgångar. REL:ens ingångar har så hög ingångsimpedans att de är "osynliga" för förstärkaren. REL:en skickar i sin tur vidare effektsignalen till högtalarna. Med en dåres envishet råder jag dock dig att inte koppla så här.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:06:48  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Du missar möjligheten oavsett såtillvida att du inte har "direct in" på din förstärkare. Idealt hade du då kopplat preout -> filter och sedan från filtrets högpassutgång till direct in på förstärkaren. Filtrets lågpassutgång direkt till basarnas lågnivåingångar.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:07:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, hur ska man koppla för bästa basljud då? Via "pre-out" eller?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:10:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
En uppenbar fördel mad att koppla via "pre-out" är väl att man slipper risken att koppla in en signal (till suben) som kommer från en (hypotetiskt) överbelastat utgångssteg...dessutom så er väl lågnivå-signalen oftast? av klass-A? vilket är sällsynt i högnivåsammanhang.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:10:16  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag vet inte riktigt. Det beror lite på hur REL har realiserat sina ingångskretsar. Oavsett kommer du få svårt att åstadkomma en god integration till dina huvudhögtalare (som rullar av lite hur de vill utan att REL:en kan kompensera ordentligt för det).

Ino Audio for life
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:12:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Detta reducerar bort en av de absolut viktigaste fördelarna med att skaffa dedikerade basmoduler (i mina ögon betydligt viktigare än den djupare basåtergivningen).
Amen.

quote:
REL:ens ingångar har så hög ingångsimpedans att de är "osynliga" för förstärkaren. REL:en skickar i sin tur vidare effektsignalen till högtalarna. Med en dåres envishet råder jag dock dig att inte koppla så här
Amen - igen! Det filter man då använder (internt i subben) kan vara - och är oftast - en bipolär kondensator i serie med högtalarna. Dåligt. Fel. Vidrigt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:20:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
REL:s subwoofers har ju vunnit massor av priser och tester världen över för sitt hifi-ljud. De ska integrera utmärkt med de flesta högtalare. Inga med erfarenheter av deras subwoofers och hur de låter till musik, samt hur de ska kopplas för bästa ljud?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:57:52  Show Profile Send Loopen a Private Message
Min erfarenhet av REL är att de låter grymt bra på musik. Har hört dessa på mässa flertalet gånger och det var otroligt hur dessa kunde få mellanregister och diskant att bli bättre i ett par riktigt stora golvare från ALR/Jordan. Hur det går till varken jag kan eller vill förklara men det var grymt. Oftast köper man ju en sub om man vill ha mer bas men en REL ger många gånger en bättre bas med. Hörde en REL med ett par ALR/Jordan stativare och jäklar det lät bra. Det lät inte sub utan bara bra. Om du är osäker på hur du skall koppla så ringer du lättast David på HiFi Agenten så hjälper han dig garanterat. Då får du även svar på alla dina frågor.
Kolla på www.hifi-agenten.se eller tel. 0500-41 69 80

Lycka till.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:03:29  Show Profile Send David A a Private Message
Matte76

Du verkar inte vilja lyssna på dom råd dom fått tidigare av flertalet personer.
Med den lösning du är inne på nu, utan riktig högpassfiltrering är det mycket stor risk att du endast kommer att försämra återgivningen med en sub.
Detta oavsett om det är en REL sub eller ej.


Edited by - David A on 2005/07/14 15:05:46
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:32:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
David A: Jodå jag lyssnar, men vill själv testa med en REL-sub. Min enda fråga i denna tråd var: Om det går lika bra att använda en sub oavsett om ens förstärkare har pre-out eller ej?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:39:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
matte76:

Jag har ingen erfarenhet av sub i min egna anläggning...men visst borde det vara en fördel att slippa överlappning som sker utan hp-filtrering till sido-högtalarna....visst borde mellanregistret bli lite renare....det är ju iofs bara vad jag TROR..men du kan väl låna hem en sub å pröva....skulle dock inte köpa nån sub OTESTAD i anläggningen!!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:40:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
hujja så mycket pengar du skulle spara om du bara lyssnade på dom som provat

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/07/14 :  21:25:11  Show Profile Send Rob a Private Message
Koppla högtalarkabel ifrån högtalaren till subben...

Med REL:s subbar använder man väl deras egna högnivåkoppling som man tar direkt ifrån steget, eller ????

Pelle
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:58:00  Show Profile Send Bubben a Private Message
Here we go, REL´s subbar kopplar man via den medföljande kabeln paralellt från förstärkaren och ansluter i subben med speakon-kontakten. Lågnivå är inte rekomenderat för bästa resultat, men hög- och lågnivå har olika nivåkontroller och är helt skillda från varandra. Detta gör att man kan koppla högnivå till tvåkanal, och lågnivå till film.
Kabeln har tre ledare, höger, vänster och jord. Kopplar du subben till bara en kanal lämnar du den ena kabeln lös (rekomenderar att denna inte är jorden).
Kabeln är som standard fem meter, men kan köpas till i valfri längd...eller kapas om man vill.
Bästa placering brukar vara vid en av sidohögtalarna om det handlar om att integrera subben till ett tvåkanalssystem, men några regler finns inte; det gäller att prova. Nivå och delning ställs efter tycke och smak.

Fritt översatt och sammansatt från REL´s FAQ-sida.
Vill du veta exakt hur man ställer in nivå och delning lättast får du gå in och kika själv.

Varför har du tittat på REL om du inte känner till att de SKA kopplas via högnivå...? Det är bland deras främsta försäljningargument.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/15 :  08:01:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Varför har du tittat på REL om du inte känner till att de SKA kopplas via högnivå


Bubben: Visste innan denna tråd inte mer om REL:s subbar än att de ska vara utmärkta till musik (djup men framförallt rapp bas, passar oftast bättre till musik än till hemmabio) och lätta att integrera med både stativare och golvare. Om jag förstått rätt kopplar man högtalarkablarna från sina golvare till subben, och sen från subben kopplar man REL:s egna kabel till förstärkarens högtalarutgångar? I övrigt tackar jag för din hjälp.

quote:
hujja så mycket pengar du skulle spara om du bara lyssnade på dom som provat


Haakan: Jag lyssnar, jag lyssnar! men innan man provar är det ju bra att få så många åsikter som möjligt om hur man bör koppla...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/15 08:03:53
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/07/15 :  09:21:41  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Sen får du ochså tänka på att basen i dina golvare kommer från två punkter vilket ger en mycket bättre(jämnare) frekvensrespons i rummet än från endast en punkt, typ en ensam sub. Således är det rätt vettigt att ha åtminståne 2 subbar om det ska låta hyffsat samt, som det påpekats tidigare, Hp-filtrera dina huvudhögtalare. Annars är jag mycket tveksam till att du skulle få särskilt mycket valuta för pengarna.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/15 :  09:25:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Baltazar: Det är möjligt, jag bara undrar angående REL:s subbar eftersom många använder endast en sådan och med dess inbyggda filter (tror jag?) och är helnöjda med basen.

Sen är väl inte basljud riktningskänsligt, dvs det är väl mycket svårt att bestämma var en sub är placerad tack vare att ljudet inte sprids enbart rakt fram som är fallet vad gäller diskant/mellanregister?

Nåväl, jag ska låna hem en REL-sub och testa själv! Kanske testa med två st och sen även ett separat HP-filter för att själv höra skillnaderna.

Men först ska jag lyssna på Pathos Logos vs. Lavardin IS Reference! Och eventuellt även Krell Kav-400xi...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/15 09:27:24
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/07/15 :  09:30:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jo, många är säkert nöjda med REL´s subbar och dess inbyggda filter, det var inte de jag hade invändningar mot.

Det jag menar med frekvensrespons är att du kommer få en jämnare bas rent nivåmässigt. Alltså färre dippar och toppar. Det är _mycket_ stor skillnad har jag fått erfara. Nuförtiden skulle ja aldrig ens överväga att ha en ensam basmodul.

Mvh



Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/15 :  10:27:07  Show Profile Send thli a Private Message
Pesonligen kör jag mina stativare utan filter inblandat,kopplat som vanligt dvs fullregister.Sedan har jag min REL sub kopplad till "B" högtalarutgågngen på förstärkaren och filtret satt till 40Hz. På detta sätt kan jag spela högtalarna fullregister utan sub genom att sätta högtalarväljaren(är det ett ord!)på "A" vill jag ha med subben sätter jag den på "A+B). Funkar kanon för mig. Vet inte om någon fattar vad jag menar lite svårt att förklara bra.

//Thomas
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/15 :  10:29:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo, problemet är ju att de flesta riktigt bra förstärkare typ Lavardin eller Pathos Logos endast har ett par högtalaranslutningar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/15 :  10:34:13  Show Profile Send ulfsan a Private Message
thli: smart!

Jag har min Rel kopplad som Rel rekommenderar via högnivå ihop med högtalarna (som kör fullregister). Om suben inte ska vara med får jag stänga av den, helt enkelt.... (har nämligen inte dubbla högtalarutgångar på min Lavardin)...

Sen är Rel:en även inkopplad (samtidigt) via lågnivå från Yamaha-hemmabioreceivern. Så lågnivå med mkt muller gäller vid hemmabio!!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/15 :  10:37:04  Show Profile Send thli a Private Message
Matte76:

Tycker du inte att min Accupahse inte tillhör de riktigt bra förstärkarna.

Så här ser förresten REL:en ut:


//Thomas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000