HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dator = Framtiden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:09:01  Show Profile Send snaben a Private Message
Jag läste i senaste High fidelity att de testat ett ljudkort för 1000 kronor med positivt resultat.

Jag har sedan en tid tillbaka funderat på detta och dessutom möjligheten att använda datorn som centrum för både ljud och bild (film + mina egna digitalbilder) och kanske även radio.

Har någon lite erfarenhet av detta och gärna lite länkar med mer info. gärna lite tips på olika produkter och då gärna ljudkort som har digitala utgångar för åtminstone CD-ljud så att jag kan ansluta en extern DAC.

Jag skulle vilja köra TV-delen via mitt bredband -- vilka har erfarenhet av det?? bildkvalitet??

Många frågor.....

olle

OED

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:30:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker att man skall satsa på ett litet mer påkostat kort, kanske ett sk "proffskort"
Det skulle nog HF oxp ha gjort, speciellt när man kör det nog en spelare i divisionen som Accuphasen finns i.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:54:32  Show Profile Send nl a Private Message
Tror att burken med ett bra ljudkort kan funka ypperligt men jag vill ändå lägga i cdskivan i en spelare när jag ska lyssna. Ska nog köpa en vinylspelare också:)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:56:37  Show Profile Send Haakan a Private Message
nl det går ju alltid att stoppa en skiva i datorn?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/10 :  21:15:02  Show Profile Send nl a Private Message
Haakan: Det är känslan som jag gillar. Att spela skivan i en spelare som bara tar cd. Gillar inte att se film genom burken heller.
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/10 :  22:13:59  Show Profile Send snaben a Private Message
Min tanke är att ha ett CENTER med "ALLT" = CD, DVD, TV, digitala bilder, Internet etc i ett och samma "förpackning".

Har förstått att Windows XP har ett slags "mediacenter" som erbjuder möjlighet till detta.

Sen tänkte jag köra TV öer internet. Är det någon av er som har det??


Tacksam för tips om lämpliga produkter/ljudkort eller andra manicker som kan detta.

olle

OED
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/11 :  01:16:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För att köra tv så måste du väl fiber lina , ADSL klarar inte av det har jag för mig.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/11 :  01:35:18  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det enda som behövs för TV är hög download speed.
I många fall har nyare ADSL högre download speed än fiber. Det beror då oftast på andra begränsningar än den slitgiltiga linan.

När man använder dator för ljud så är det främst mycket störningar på spänningsmatningen pga switchat nätagg och många otrevliga elektriska laster. Riktigt bra ljudkort bör ha ordentligt bra med strömstabilisering eller ha helt egen strömmatning (vanligt bland externa ljudkort).
Helst skall du dessutom ta bort alla fläktar ur datorn.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/11 :  01:39:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Silvervarg

Jo jag vet , sitter själv med Bredbands bolagets Adsl. Men jag tycker att fastlina/fiber är stabilare än vad Adsl är plus att bandbredden är ljusår bättre på fiberlina

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/11 :  01:40:10  Show Profile Send Slupen a Private Message
Det här med ljudkort till datorn i den övre ligan är intressant.

Jag har ett m-audio som de testar i fidelity men det är 2 kanalsversionen. Jag kan säga att den är ett duktigt lyft ifrån mitt gamla soundblaster 24. Stereoeffekterna framträder på ett helt annat vis och jag har överlag bättre kvalitet.

Ljudet slår dock inte cd:n jag har men klart jämförbart med en ingångs cd för ett par tusenlappar.

Det är svårt att hitta rena två kanalskort men det finns ofta på musikaffärer, data affärer har i princip bara varianter på surround kort.


Så för skön bakgrundslyssning från mp3 är det lysande men för Sweetspot lyssnande är det ingen enorm resa.

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/11 :  14:42:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att ansluta anläggningen via ett nätverk verkar smart. Då kan man ha datorn i ett annat rum.
Denna lösning är dock endast för musik:
http://www.slimdevices.com/

Det finns ju motsvarande som klarar film också, men det funkar inte med trådlöst nätverk
som har för dålig bandbredd ännusålänge.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:04:38  Show Profile Send Slupen a Private Message
Du kan även köpa en såkallad KISS dvd spelare som du bara behöver koppla in en tp sladd till via din router. Musikljudet från dvd:n är minst sagt undermåligt fast mp3 uppspelning från nätvärket är ok. Då slipper du en surrande dator inne i lyssningsrummet men du måste ha en skärm att leta upp informationen på.

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/07/12 :  02:44:49  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Mpeg-kodningen på Bredbands-TV:n brukar ha snålt tilltagen bit-rate.
Det innebär stora blockiga fält när man har stora ytor som väggar eller himlen.
Även jpeg-artifakter runt saker som rör sig.

Björn-Ola, har du testat själv med trådlöst?
Jag har kört DVD-skivor via mitt nätverk från en dator som bara klarar att skicka ca 40Mbit/s i nätverket. DVD-skivor är specade till runt 8000kbit/s så det borde fungera.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/14 :  07:58:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, jag har bara läst om det. I praktiken är den faktiska bit-hastigheten mindre än vad som specas när det gäller trådlöst, och DVD-filmer brukar inte fungera.
Detta har jag läst om på olika håll. Musik däremot ska inte vara något problem.
Jag ska testa en sådan lösning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/14 :  16:21:18  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
snaben> håll utkik efter nya xboxen, den ska klara allt du skrev förutom tv sändningar.. den ska ha utbytbar hårddisk, samt vara kompatibel med det mesta...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2005/07/15 :  10:05:41  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Man behöver inte ens vänta på nya XBOX... jag sitter själv på en moddad XBOX och använder den för både film, musik, radio (webbradio), fotoalbum samt spel. Har nästan slutat lyssna på cd-skivor. Antingen slö- eller festlyssnar jag på musik via XBOX:et och MP3 eller så spelar jag vinylskivor.

Annars är det ju populärt att köpa en Mac Mini för ca 5000kr och köra den som en mediacenter. Finns något program som utvecklats för just detta som tydligen ska vara väldigt trevligt. Denna lösning är ju väldigt vacker att se på också


- Mac Mini, en riktig skönhet

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

Edited by - yahriel on 2005/07/15 10:07:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000