Jag ser en omedelbar fördel i att kunna bygga en högpresterande 3-vägshögtalare där den vanliga kompromissen mellan stor låda eller högt Fs kommer att bli bättre!!! Mittenmodellen av dessa LAT-speakers bör ju rimligen fungera i en högtalare med 200mm frontbaffel tillsammans med ett bra 6.5 tums mellanregister och en fin diskant. Visst...lite djup kanske lådan blir men det är OK anser jag!
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Rotorsuben är i relativt tidigt utvecklingsskede, dessutom tveksamt om den kommer synas i hifi liknade sammanhang. Mer troligt som aktiv bullerdämpning och aukustiska vapen. Jag har inte hör den själv men jag har en kompis som har kontor i samma korridor som rotorsub och enligt honnom kan de leverera väldiga spl nivåer...
Läste igenom Rotorsube's hemsida. Tanken är god om man vill uppnå extrema nivåer vid låga frekvenser. Kan kanske bli bra på biosalonger för att simulera jordbävning och liknande. Men som hifi krävs det mer kontroll över membranet än vad jag tror Rotorsube kan klara.
Det är en återkommande missuppfattning att man kan bygga ett element hur som helst bara man har en kraftig motor som kan få membranet att röra sig. I lyssnande ingår så komplexa logaritmer att det kan ta åratal att få en vanlig enkel bas att låta som man vill. Ibland händer det att ett till synes helt simpelt och billigt element låter som inget annat till allas förvåning, inte minst tillverkarens egen förvåning. När elementet lagt några år bakom sig försöker man göra om bravaden utan att lyckas. Philips 9710 är ett sådant exempel. Philips har många gånger försökt bygga ett nytt 9710 utan framgång. Högtalartillverkarna har det sannerligen inte lätt.
Jag tror faktiskt att DIY-are och "källarföretag" har större changs att lyckas. Det är viktigt i sådana fall att man inte låter sig beskärmas av fördomar och fastna i "kunskapträsket". Dvs man måste vara fri för överaskande lösningar.