HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tonarmsinvestering: Thorens TD160 + SME 3009
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/12 :  23:47:11  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej, jag har precis investerat i en Thorens TD160 . Jag har inte fått den ännu och jag vet inte så mycket om den (det var ett lite "grisen-i-säcken"-köp) men jag tror att det är någon Thorens standard tonarm på. Redan innan jag ens har fått den har jag börjat fundera på "uppgraderingar".

Jag har nämligen sett att det säljs en hel del begagnade SME 3009 på t.ex eBay. Hur är dessa tonarmar tillsammans med en TD160? Vågar man köpa en begagnad och vad är isåfall ett rimligt pris?

MVH Marcus

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2005/07/17 23:12:56

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/07/13 :  12:48:04  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
3009 funkar i regel bra med Thorens 125/140/150/160 ( finns t o m färdiga tonarmsplattor att köpa från SME), men är i tyngsta laget för fjädringen. Den bakre högra fjädern kommer att bli betydligt mer belastad än de andra två, och det kan påverka /försvåra inställningen av fjädringen. Det går att montera styvare fjädrar om det blir problem, men oftast går det bra med originalfjädrarna.
3009 brukar ligga mellan 1000-3000 beg. beroende på modell och skick.
Den äldre Serie 2 med löstagbart pickupskal brukar vara eftertraktad av MC-fantaster pga högre effektiv massa samt knivlager i metall.
SME III, som ibland (felaktigt?) annonseras som 3009 serie 3 brukar gå att hitta hyfsat billigt.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/07/13 :  13:08:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
sätt dit en Linnfjäder där bak, eller Linns bussningar (tjockare)
TD160s tonarm är väl inte helt kass den heller...kolla Thorenssajterna för mer info

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/07/13 13:09:28
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/13 :  15:33:06  Show Profile Send Resonans a Private Message
Tack för svaren!
Är det alltså fjädringen till chassiet ni tänker på?

...music is the best...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/07/13 :  21:14:00  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Just det. Jag har en 3009 s2 på en TD150 och det funkar bra med originalfjädrar.
Visst vågar man köpa en beg. 3009. Mycket hög kvalitet och reservdelar finns fortfarande från SME ( armen tillverkas dock inte längre). Vad som kan jäklas är oljedämpningen i tonarmslyften, samt att gummit som isolerar motvikten från armröret torkar ut.
Och visst är Thorens-armarna på TD160 helt OK, men en 3009 är ju referensen!
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/13 :  23:04:31  Show Profile Send Resonans a Private Message
Referens må det bli!

MVH Marcus

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:10:59  Show Profile Send Resonans a Private Message
....Och referens blev det!!

En stycket Thorens TD160 och en stycket SME 3009II är inhandlat och på väg till lyckliga mig.

Vad krävs nu för att montera SME:n på Thorensen, är det endast en monteringsplatta?

...music is the best...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/07/18 :  00:28:18  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Välkommen till Thorens/SME-brödraskapet ;-)
En monteringsplatta behövs, tänker du tillverka den själv behövs lite verktyg också, borrmaskin, rundfil och kanske en sticksåg. Vilket material som är "bäst" finns det oräkneliga teorier om... Jag använde en bit från ett laminatgolv till min TD150. Lätt och styvt,flera lager av material av olika densitet som dämpar resonanser.
Den här länken kan kanske komma till pass:
http://www.theanalogdept.com/sme_td160.htm
Steve Clarke som äger sajten är en trevlig herre och förmodligen den mest TD160-kunnige på den här planeten.
Blev det en äldre SME serie 2 eller en improved?
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/19 :  01:45:42  Show Profile Send Resonans a Private Message
Tack tack och åter tack, bostrowskij!! :)
Och visst tänker jag tillverka en själv, det fanns ju t.o.m. ritning på en monteringsplatta i länken du postade.

Vad jag har förstått är det en serie 2 improved. Jag erkänner att jag inte kan någonting om SME och vet inte om det stämmer eller hur man avgör skillnaden. Vad skiljer serie 2 från en improved?

...music is the best...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/07/19 :  04:48:49  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Allt du behöver veta om SME 3009 / 3012, varianter, kännetecken m m :
http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html
Analogue Classics-sajten drivs av Holger Trass, Thorens-fantast från Tyskland. Han har ett gäng läckra Thorensspelare och en hel drös SME-armar...plus några Garrard, Lenco, Dual och Sony också!:
http://www.thorens-info.de/html/meine_anlage.html
Mina egna TD150 & TD166 bleknar i jämförelse med Holgers grejor...(kass bildkvalitet tyvärr):
http://www.theanalogdept.com/curt_bostrom.htm
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/08/04 :  12:14:13  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej, nu har jag fått tonarmen och skivspelaren! Tonarmen är en SME3009 improved och spelaren en standard Thorens TD160. Tyvärr så hade huven krossats mot tonarmen på Thorensen, samt att den fastnade i tullen vilket blev både kostsamt och utdraget.

Ingen rolig historia alltså.

Men nu ska jag fixa en monteringsplatta till SME:n så ska jag nog bli glad igen.

...music is the best...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/04 :  12:55:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har köpt några skivspelare och i de flesta fallen har de kommit fram med trasigt lock! Inte roligt men det är svårt att packa dem om inte originalemballaget finns kvar.

Jag spelar just nu på en Thorens TD-160 med SME 3009 series 2 och Ortofon MC-20, låter riktigt trevligt faktiskt. 160'an verkar ganska tweakvänlig också så jag skall pilla lite på den senare när jag får tid, först skall dämpbadet monteras!

Kanske roligt för Resonans?! Jag har ett extra lock från Bernts gamla TD-166 (?) och det verkar identiskt med TD-160. För en mindre summa pengar kan jag tänka mig en skilsmässa från nämnda lock!!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/04 :  13:51:06  Show Profile Send cittroman a Private Message
Välkommen in i Thorens/SME himmelen!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:19:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har en till Thorens också! En TD125 som skall fixas till men jag tycker faktiskt bättre om TD-160'ans konstruktion. Ingen av dem når upp till min moddade Unamco dock men med lite trixande så kan det kanske gå, jag kanske startar en tråd om Thorens-moddning?

För att göra infon komplett:
Jag har Citroen.
Jag har planterat träd i trädgården.
Thorens har jag också.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:29:50  Show Profile Send Resonans a Private Message
MatsT: mycket intresserad äro jag af lock!
Jag tror att det är en hel del som har erfarenheter av Thorens-moddning, så jag tycker absolut att en tråd om detta skulle vara på sin plats.
Förresten, dämpbad..? Vad har du på gång nu??

Cittroman: tackar tackar

Vadå Citroen..? E det ett fotbollslag eller? Mercedes har man ju hört talas om...

...music is the best...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:42:18  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har varit på jakt efter dämpbad till SME ett tag och köpte en komplett TD-160 med SME-arm och dämpbad därför. Det är alltså original FD-200 och skall provas förstås men jag har nyss installerat skivspelaren och dämpbadet är inte uppackat än.

Alla vet kanske inte vad Citroen är för nåt men jag kan väl citera den gamle Citroen-chefen (innan de började bli mer konventionella):
"De som inte förstår hur bra bilar Citroen gör får skylla sig själv". En hållning helt i min smak!

Beträffande lock så tar vi det via PM.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:13:03  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jaha, på så sätt. Men då är det en 3012 du har, eller passar FD-200 till 3009?

...music is the best...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/04 :  19:39:31  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tyvärr har jag inte 3012, jag har letat men de är rätt dyra tyvärr.
FD-200 passar oavsett armens längd.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/04 :  21:34:35  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag har ägt fyra cittror (CV2, GS, GSA), planterat flera trän och min gamla mor har lovat mig sin gamla TD 150 som hon har tröttnat på om jag ger henne en CD-spelare.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/04 :  22:08:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Tyvärr har jag inte 3012

Det har jag.

Citroen är mer än bil, det är en livsstil.
mapem: Härligt!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/08/06 :  21:11:38  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Vad synd att det blev så här, Resonans. Tyvärr kan de flesta inte packa en skivspelare ordentligt, därför är det giftigt att köpa en spelare på Ebay eller Tradera som sedan ska skickas med post eller liknande.
Du får trösta dig med att troligen de flesta huvar till 160/166 är trasiga, de bryts sönder vid "gångjärnen".
Hoppas att motor och tonarm klarade transporten så du inte får andra problem framöver.

Har tyvärr aldrig ägt någon "Cittra" men jag älskar de gamla paddorna! Bekvämare bil finns inte.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/08 :  10:44:20  Show Profile Send mapem a Private Message
quote:
mapem: Härligt!

Nja, jag vet inte det. Cittrorna var fina att köra men vilken usel kvalite! Och rådjuren har ätit upp flera av träna. Men Thorens-skivspelaren låter fint hemma hos min mamma med Tandberg-reciever och Carlsson V-1 högtalare.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/08/09 :  08:51:02  Show Profile Send Resonans a Private Message
bostrowskij: Ja, det var synd om mig ett tag. Locket ser ju ut att ordna sig men tonarmen har nog fått sig en redig törn. Lagringen på TP16 har hoppat lite på sniskan (den horisontella) så en kula ligger fel. Men den spelade bra som f#n! Tills jag bytte pickup till AT110 då det började dista. Jag har ställt in armen efter alla konstens regler men det bara distar. Kanske är det så att AT110 inte passar så bra till en TD160?

...music is the best...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/13 :  12:25:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu har jag klämt dit dämparen (FD-200 ) på min TD-160 med SME 3009-II och laddat med en gammal Louis Armstrong LP. Jag har dessutom bytt gummimattan mot en bättre typ (från en gammal ERA 444), Thorens-mattan är rena skämtet! En gummimatta skall vara plan och efter att man klämt fast LP'n mot mattan blir det nästan tyst från PU'n när man sätter örat till. Skivpuck och slätt underlag under LP'n är ett måste.

Innan jag satte på dämparen så fick jag packa upp den och konstaterade då att den var tömd på inehåll. Jag har en liten flaska med silikonolja men beslutade att prova något annat. En rätt mödosam rengöring (klibbigt!) och sedan i med shampoo!! Ett rätt trögflytande som är åt GEL-hållet. Jag stoppade i största paddeln och spelar med detta nu, ojojoj vad mycket bättre det blev med de här tre åtgärderna.
1. Slät matta
2. Skivpuck
3. Dämpare på tonarmen

Jag skall starta en tråd om skivspelarmodifiering senare men ville redovisa lite redan nu, skivspelaren börjar låta "rätt" nu! Innan ändringarna lät det bra men det saknades tyngd i basen och det lät lite tunnt rent allmänt och inte riktigt så "avslappat" som det gör med en riktigt bra skivspelare. Nu blev det ett helt annat liv i inspelningarna och mycket trevligare att lyssna på med korrekt tonal balans och utan spår av vasst ljud eller brister i dynamikhantering.

Kanske kan vi klona dämparen till SME-armen så andra kan få riktigt ljud från sina skivspelare också?!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000