HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad är din tekniska DIY-filosofi???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/12 :  02:00:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hur ser du på alla miljoner överväganden och prioriteringar man måste göra när man skall bygga nått?
Enkelt eller mera komplext?
Rör eller transistorer?
Fetar eller BJT?
Balanserat eller singel end?
Basreflex eller TL?
Horn eller sluten låda?
Mätningar eller lyssningar?
Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt?
Saltlakrits eller Plopp?
Silverlod eller sockerbitar?
JBL eller Vifa?
Stort eller litet?
Många eller få?
Flervägs eller envägs?
Roligt eller korrekt?
Annanpåhittat eller självpåhittat?
Exotiskt eller trist "svenne"?
Exklusivt eller fattigmans?
Vulgärt eller subtilt?
Nazist eller moderat.... Nä inte den.Fel forum tror jag.

Alla svar som "den gyllende medelvägen" "Lite av varje" "Mitt emellan" undanbedes. Alla har sina preferenser och filosofier.

Min är då:
Balanserat.
Minimalistiskt.
Självpåkommet.
Flervägs.
Aktiv delning.
Fetar.
Kraftfullt.
Roligt.
Gärna lite udda. (mer om det senare)
Svennekomponenter. (elektronik)
Horn. (högtalare)
Horn. (högtalare)
Horn. (högtalare)
Horn. (högtalare)
Horn. (högtalare)
Lyssningar.
Plopp.

Så varför ovanstående i mitt fall då?
Balanserat, för jag gillar symmetri och den stora störundertryckningen. Balanserat kan oxå ge stora fördelar vid väldans enkla kretslösningar. Mindre dist. Mindre global återkoppling genom att använda SuperSymmetri enligt husguden Nelson Pass.
Minimalistiskt, för att transistorn är den största boven av all elektronik. Få komponenter och smart utnyttjande av de inneboende möjligheter som finns (tex SUSY) ger oftast en väldigt levande och o-elektroniskt återgivning med minimal lyssningströtthet som följd.
Självpåkommet, för att jag är så fruktansvärt intelligent och kunnig att ingen annan än jag kan komma på så perfekta kretslösningar. Varför satsa på andra plats?... Nja snarare för att det är skitskoj att hitta på egna lösningar.
Flervägs, För att jag tror inte att moddulationsdist är så skoj och för att kunna få bra ljudtryck och en bättre funktion hos varje ingående element. Tex JBL2242 i basen (om och när jag får råd) för att det är bättre anpassat för att pumpa 30 hz toner genom dom tjocka betong väggarna här hemma än tex en liten Tangband 3 tummare.
Aktiv delning, för att http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
Fetar, för att de är enklare att bygga superenkla förstärkare med och för att de är snabba och stryktåliga.
Kraftfullt, för att Yello på hög volym är skojsigt och medryckande.
Roligt, för att det är roligt och jag tycker att det är roligare att ha roligt än att sitta å tjura i ett hörn å lyssna på brus ur ett trasigt diskant horn.(tex)
Gärna lite udda, för att de vanliga konstruktionerna är just vanliga pga ekonomiska överväganden i företagsvärlden och det heliga dollartecknets rike. Sällan den bästa lösningen, bara den mest lönsamma för producenterna.(not my bowl of snot!)
Svennekomponenter, pga tillgänglighet och pris. Tror mer på hur man använder dom / kretskopling än vad man använder.
Horn, lyssna själva! (dynamik,spelglädje,låg dist,upplösning,närvaro)
Lyssningar, för att våra perceptioner slår egentligen all mätapparatur med hästlängder. Det är även jag som skall avnjuta mina byggen,inte multimetern.(även om den är bra att ha)
Plopp, för att de är godast.
Så vad tror / tycker / åsiktar / vetar du då???
Nyfiken Circloman.


silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/12 :  02:55:19  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Du har många kloka synpunkter och i mitt tycke en hel del rätt, men den del saker som jag gärna väljer annorlunda.
Mest fel har du i plopp. Saltlakrits är bättre alla kategorier!
Mest rätt har du i att det är otroligt kul med DIY. Och det som man har gjort själv är alltid så mycket bättre än det man kan köpa (stämmer i alla fall i 25% av fallen eller så).

Några fler frågor:
Hålmonterat eller ytmonterat?
Proffsiga kretskort vs hemmaetsat vs prototypkort vs point-to-point vs "sockerbitar och krokodilklämmor"

Jag är av åsikten att det bästa att bygga själv är sånt som inte finns att köpa.
Näst bäst att bygga är sånt som är så dyrt att man själv aldrig kommer ha råd att köpa.
Sämst är att bygga en kopia av en rimligt billig kommerciell produkt. Det blir sällan billigare i slutändan att bygga själv.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/07/12 :  03:03:43  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vilken rolig tråd!
Har inte byggt så mycket men ja... så här känner jag.

Enkelt
Rör
Fetar
Single End
TL
HORN!
Lyssningar
Hög verkningsgrad
Plopp
Silverlod
JBL
Stort
Många
Envägs
Roligt
Självpåhittat
Exotiskt
Exklusivt
Vulgärt

Enkelt för varför göra det svårt för sig? Beror lite på också men signalvägen får gärna vara få komponenter tycker jag. Nätdelar får gärna vara komplexa!
Rör för de lyser så fint.
Fetar för jag har en hel del hemma!
Single End för att hmm.. Vet inte riktigt, känns kompromisslösare.
TL för basreflex kör ju alla på nästan.
HORN! för HORN!! Behöver man säga mer?
Lyssningar Ja, vi ska väl lyssna på prylarna?
Hög verkningsgrad Batterierna räcker längre. Tror också att det är vägen att vandra.
Plopp för jag gillar inte lakrits, har aldrig gjort.
Silverlod Fast keramiska sockerbitar i nån fin metall är inte alltid helt fel heller.
JBL Fina prylar. Ofta ganska hög verkningsgrad också väl? Gör roligare prylar helt enkelt.
Stort Om man har plats så varför inte.
Många Beror väl kanske lite på vad det gäller..
Envägs för att det är sympatiskt och enkelt. Brukar låta fint också tycker jag.
Roligt för jag tänker inte ha tråkigt när jag lyssnar på musik, korrekt kan vara tråkigt.
Självpåhittat Det är ju så roligt att hitta på saker!
Exotiskt för trist svenne låter ju trist. Ska man fläska så ska man fläska. Det är väl det den här hobbyn går ut på?
Exklusivt, ja om man hade råd, min anläggning kostar väl typ 2000kr i dagsläget men jag tycker det låter rätt bra!
Vulgärt för varför inte?

Hmm, blev ett par gyllene medelvägsvar, ber om ursäkt Circlo!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/12 :  09:03:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Några fler frågor:
Hålmonterat eller ytmonterat?
Proffsiga kretskort vs hemmaetsat vs prototypkort vs point-to-point vs "sockerbitar och krokodilklämmor"

Min filosofi där säger nog dubbelsidiga glasfiberkort med trippel tjocklek på kopparbanorna men min verklighet är exprimentkort av Pertinax från Klabbe Ohlsson och sockerbitar å krocko-klämmor.
Ytmonterat i småsignalsdelen (= korta signal banor och ännu bättre skydd mot brus å brum pick-up) Hålmonterat i medelstarka signaldelar och Hardwired i stora starka utgångssteg på min circlotronförstärkare.

Silvevarg: Jag tror att du missat det, men Plopps överlägsenhet har inget med tycke eller tro eller filosofi att göra. Det är ett grundläggande axiom i godisvärlden att plopp är ensamma mästare i godishimmlen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/12 :  09:47:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Enkelt eller mera komplext?
Jag gillar enkelhet. Nu blir det inte alltid på det viset dock...

Rör eller transistorer?
Rör tycker jag om, det är så enkla konstruktioner och de går att få att låta bra med enkla medel.

Fetar eller BJT?
Jag använder gärna halvledare (J-fet mest) för att åstadkomma konstantströmskällor åt rören, jag tycker det sjunger bättre än med vanliga motstånd.

Balanserat eller singel end?
Jag har byggt både och. Tycker det blir enklare med single end på många sätt men störundertryckningen i balanserat är tilltalande.

Basreflex eller TL?
Ingetdera, men TL är ju intressantare tror jag.

Horn eller sluten låda?
Horn blir jag mer och mer sugen på. Nu har jag hört flera hornanläggningar med rätt ofärgat ljud, Bahnsen hade väldigt neutralt ljud till exempel. Dynamiskt är horn fullständigt överlägset. Nu i helgen hörde jag Times grejor igen och det är osäkert om jag hört bättre anläggningar egentligen. Vad gäller dynamik och storslagenhet är den anläggningen fenomenal. Har aldrig hört en anläggning som kan återge åska naturtroget förut...
Slutna lådor vill jag inte ha, jag tycker det komprimerar ljudet.
Jag försöker gå en tredje väg med öppna bafflar, dipolbasar och band. Mycket membranyta, många element. Det skall vara någorlunda hög verkningsgrad i slutändan. Banden är svårast i det avseendet.

Mätningar eller lyssningar?
Mätningar är nödvändigt. Men lyssningar är ännu mer nödvändigt.

Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt?
Gärna båda delar.

Saltlakrits eller Plopp?
Hellre plopp tycker jag. Punchpraliner är bättre än båda.

Silverlod eller sockerbitar?
Sockerbitar är godare.

JBL eller Vifa?
JBL är roligare.

Stort eller litet?
Så stort som passar i rummet.

Många eller få?
Många saker ska man ha.

Flervägs eller envägs?
Det som fungerar.

Roligt eller korrekt?
Roligt!!!

Annanpåhittat eller självpåhittat?
Jag stjäl med förtjusning det som andra kommit underfund med.
Men jag vill ha en personlig touch på mina grejor, kloner är för tråkigt.

Exotiskt eller trist "svenne"?
OTL, är det "svenne" månntro?

Exklusivt eller fattigmans?
Gärna exklusivt men det har jag inte råd med.

Vulgärt eller subtilt?
Vad är vad? Smaksak.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/12 :  10:09:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Enkelt eller mera komplext?
Så enkelt som möjligt, men inte mer.

Rör eller transistorer?
What ever solves the problem!
Jag har både och...

Fetar eller BJT?
Vet inte.

Balanserat eller singel end?
Har vill jag nog svara Balanserat, men det finns säkert applikationer där singel end funkar ypperligt.

Basreflex eller TL?
Basreflex. Med rejäla baselement med lågt Fs spelar basreflex mycket bra. Däremot finns många basreflexkonstruktioner som låter soppa, svamp eller trök!

Horn eller sluten låda?
Till vaddå? Jag har sluten låda till mellanregister...men har aldrig byggt med horn.

Mätningar eller lyssningar?
Om man inte kan tolka mätningarna skall man inte mäta. Kan man inte tolka mätningarna skall man egentligen inte bygga... Mätningar kan vilseleda den icke förstående men kan samtidigt vara ett kraftigt hjälpmedel för den som förstår...

Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt?
Sorry! Här blir det bådeoch - frågan är dock vad som räknas som hög verkningsgrad. 89dB och fullt frekvenssvar?

Saltlakrits eller Plopp?
Lakrits är gjävulens påfund och alla som äter lakrits bör brinna i helvetet. Men plopp är gott.

Silverlod eller sockerbitar?
9 fall av 10 gäller silver lod men vid ett par tillfällen har sockerbitar använts i syftet att förenkla handhavandet...

JBL eller Vifa?
Mest Vifa beroende på storleken på element. Eller har JBL nått 6.5 tums element som når från 35Hz till 3kHz?

Stort eller litet?
Inte större än nödvändigt. Helst litet.
Detta är en utmaning för ingenjörer!

Många eller få?
Få. Det finns inget egenvärde i många medan få ger fördelar vad gäller storlek, inköp, lager, komplexitet, etc...

Flervägs eller envägs?
Flervägs. Finns INGA element som kan ta hand om hela audio området själva. Envägs högtalare är likställt med lakrits.

Roligt eller korrekt?
Det är roligt när det blir korrekt...

Annanpåhittat eller självpåhittat?
Spelar ingen roll så länge man vet hur man skall använda det man själv eller nån annan kommit på.

Exotiskt eller trist "svenne"?
Ser mest problem i det exotiska. Blir problem med inredning, koonstruktion, etc.

Exklusivt eller fattigmans?
Fattigmans för att på så sätt kunna möjliggöra att fler har råd med välljud.

Vulgärt eller subtilt?
Subtilt. Finns så mkt vulgära människor och produkter så det behövs då inte fler.

Nazist eller moderat.... Nä inte den.Fel forum tror jag.
None of the above...Även om Kkrona varit ett stort Nazistfäste har vi lyckats få bort dom fulingarna.



Rent allmänt är min hållning till alla dessa frågor ovan att jag sällan väljer endera före den andra innan jag vet vad jag skall lösa för ett problem. Problemet för mig att lösa är att på ett billigt och rationellt sätt konstruera och bygga högtalare. Problemet för mig är inte att bygga TL lådor. Eller att bygga SE-förstärkare.

Tekniken är underordnad resultatet.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/12 :  10:37:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Tekniken är underordnad resultatet.

Hädare!!! Nu blir det blåslampa å tänger!!! Man har HORN och TRIODER vare sig det låter bra eller inte! Mera dogmatiskt tänkande på Forumet!!! Jag i egenskap av överstepräst i HORNETS HELIGA, dömer dig till evig lakritskonsumtion och Brittny Spears i bergsprängaren!
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/07/12 :  10:48:10  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
"Enkelt eller mera komplext?"
Enkelt. Har ännu inte fått mitt komplexa system att låta tilräckligt bra, jag tweakar mer än jag lyssnar..

"Rör eller transistorer?"
Har ännu inte provat rör..

"Fetar eller BJT?"
Mest BJT.

"Balanserat eller singel end?"
Single end där det går.

"Basreflex eller TL?"
Hälst TL, tyvärr blir det ofta stort.

"Horn eller sluten låda?"
Horn är för stort.

"Mätningar eller lyssningar?"
Simuleringar, mätningar och lyssningar..
Både simmuleringar och mätningar kan vara kraftfulla hjälpmedel, men de är alltid bara en model av verkligheten.

"Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt?"
Det kvittar.

"Saltlakrits eller Plopp?"
Varken eller, plopp om jag måste välja.

"Silverlod eller sockerbitar?"
Vanligt hederligt lödtenn..

"JBL eller Vifa?"
Pass..

"Stort eller litet?"
Litet, jag bor i lägenhet. Stora klonsar förstör tillvaron, hur bra de än låter.

"Många eller få?"
Få.

"Flervägs eller envägs?"
Envägs är inget sjävändamål, men låter bäst enligt mina öron. Möjligen fåvägs.

"Roligt eller korrekt?"
Roligt och praktiskt.

"Annanpåhittat eller självpåhittat?"
Både och.

"Exotiskt eller trist "svenne"?"
Beror på vem man frågar, antagligen aningen trist om jag skulle fråga här.

"Exklusivt eller fattigmans?"
Prisvärt.

"Vulgärt eller subtilt?"
Subtilt.

/Jesper
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/12 :  11:16:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Hädare!!! Nu blir det blåslampa å tänger!!! Man har HORN och TRIODER vare sig det låter bra eller inte! Mera dogmatiskt tänkande på Forumet!!! Jag i egenskap av överstepräst i HORNETS HELIGA, dömer dig till evig lakritskonsumtion och Brittny Spears i bergsprängaren!
Aj aj aj...

Men kan jag inte istället för Brittan få Shakira? Med bild och bra ljud? Det skulle kunna överväga lakritsen...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/07/12 :  12:06:25  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hmm, behöver man gå igenom någon slags initiationsrit för att bli invigd i Hornets Heliga?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/12 :  12:13:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nåt med saltlakrits tror jag...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/12 :  12:38:22  Show Profile Send linnar a Private Message

TL!
Banddiskanter!
Förstärkare från mitten/slutet 70-tal!

Har jag glömt något....?

Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:13:58  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Skägget Nelson, allah akbar
Klass A
Balanserat
Industrikvalitet
Färdigställa en prototyp är samma sak som att kapitulera!
Staropramen, whisky och clas ohlson.
Unika byggen framför kloner
Finns ordet vulgusubtilt?
Reichelt
Militatnt ljudbög
P2P
Tar vad man har
Manisk hifi-surfare
Hellre topz än silverlod

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:23:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Skägget Nelson, allah akbar
Klass A
Balanserat
Industrikvalitet
Färdigställa en prototyp är samma sak som att kapitulera!

AMEN!!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:30:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vulgosubtilt - intressant ordbildning!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/12 :  17:41:24  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ålraijti.

Enkelt, just för att det skall var så okomplicerat som möjligt. Enkelt kan vara svårt nog och skall inte förväxlas med simpelt.

Rör, det skall glöda när man lyssnar på musik. Det luktar gott också.

Fetar eler BJT, vet ej. Jag passar, alltså inte Nelson utan att jag släpper vidare..... Ähh.

Samma när det gäller ballat alt. SE. Har kört bägge varianterna och har inga böjelser åt endera hållet.

Basreflex, se punkt enkelt. TL känns omständigare, dyrare och allmänt knöligare, med marginella skillnader. Ursäkta linnar.

Horn, för dynamiken och känsligheten, alltså motsattsen till sluten låda enligt mitt förmenande.

Lyssning 80%, mätning 20%

Verkningsgrad framför förstärkareffekt. Japp, absolut.

Plopp. Saltlakrits är djävulens påfund, helt klart.

Silverlod, sockebitar skall man ha i sitt the till frukost.

JBL, mycket ballare är Vifa som finns i allt.
Själv kör jag som bekant med Monacor. De har en 4" som gör 35HZ-5kHZ utan att bli svettig.

Litet, mycket roligare att se folks förvånade miner när en lite burk går loss på upploppet, haksläpp är alltid festligt.

Många eller få, flervägs eller envägs. Tja, nu blir det veligt här.
Jag har testat alla varianter känns det som och har egentligen inga prefernser här. Mesigt svar, jag vet, jag vet.

Roligt skall det vara, jag kan leva med mindre korrekt.

Självpåhitt ger alltid stilpoäng.

Mera Svenne än Exotiskt, det senare tenderar att bli mer fånigt och dyrt än bra.

Fattigmans är större utmaning och större tillfredställelse. Oftast är det knepigare att göra något vettigt av "billigare" komponenter.

"Vulgärsubtilt". Fullkomligt lysande.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/12 :  19:06:05  Show Profile Send paradigm a Private Message
Vadå roligt eller korrekt?
Min första utgångspunkt är att jag vill ha ett bra ljud och med bra ljud menar jag först och främst, en korrekt återgivning, d.v.s. att ljudet som kommer ut ur högtalarna ska ha påverkats/beskurits och färgats så lite som möjligt, DET ÄR ROLIGT om nåt är roligt. Att detta av vissa kan betraktas som kallt och kliniskt har jag liten förståelse för, enär ljudet är korrekt återgivet, så är det ju upp till musikerna att försöka förmedla så mycket musikalitet, värme och engagemang som möjligt, genom sina instrument.
Dessutom vill jag att återgivningen ska ske med lika mycket dynamisk spännvidd, som vid inspelningstillfället. Nu blir jag emellertid allt oftare snuvad på den "ploppen" av allt komprimerande och därför har jag känt mig nödgad att göra ett avsteg från det jag just sagt om att påverka och förändra så lite som möjligt. Det gör jag genom att försöka kompensera dynamikstölden med några dB's dynamisk expander.

Min andra utgångspunkt, är att min budget alltid är kraftigt beskuren, så jag är tvungen att försöka trolla med knäna så gott det går, samtidigt som jag tycker det är himla skoj att bygga själv och veta att resultatet hade kostat mig mångdubbelt mer ifall jag hade köpt färdigt/nytt.
Sen gillar jag också att gå mina egna vägar och när jag väl har bestämt mig, så kan jag nog erkänna att jag ofta blir ganska kompromisslös. Vet jag att en viss utformning av t ex en nätdel är bättre än en annan, så är det ingen makt i världen som kan få mig att välja den enklare varianten och visar det sig att den bättre, blir för dyr, så får jag helt enkelt vänta tills kassan blivit påfylld igen.
Om det sen också innebär att grejorna blir stora och otympliga, så spelar det ingen som helst roll för mig. Det är helt enkelt priset man får betala, om man vill ha både väljud och dynamik.
WAF, va e de förnåt?

Jag ser heller inget motsatsförhållande i frågan om verkningsgrad eller effekt.
Självklart, att det ska vara både och och lika självklart är det för mig idag, att driva alla elementen aktivt med digital/elektronisk delning och rejält med "head-room".

Högtalare har jag byggt sen tidigt sjuttiotal, både horn och basreflex, dock alltid med JBL element. Nu på senare år har jag även börjat bygga förstärkare (Hypex) och lite annat smått och gott, för att det är så himla roligt och naturligtvis även för att det gör det möjligt för mig att ha en högklassig ljudanläggning, som jag annars inte skulle ha haft råd till.

OK, nu följde jag inte mallen, men jag tror att jag ändå täckt in det mesta.

/Rolle
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/12 :  19:29:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Enkelt eller mera komplext?
det som i den aktuella applikationen ger mest välljud.

Rör eller transistorer?
Rör, tänk om jag hade råd att aktivt driva dipolerna med OTL-steg....

Fetar eller BJT?
Ingen aning.

Balanserat eller single end?
Balanserat.

Basreflex eller TL?
TL.

Horn eller sluten låda?
Sluten.

Mätningar eller lyssningar?
Lyssningar(kan inte mäta)

Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt.
Både och.

Saltlakrits eller plopp?
Plopp.

Silverlod eller sockerbitar?
Silverlod.

Jbl eller vifa?
Vifa, gillar skandinaviska tillverkarnas element.

Stort eller litet?
Det som låter bäst.

Många eller få?
Hellre få av bättre kvalitet.

Flervägs eller envägs?
Flervägs.

Roligt eller korrekt.
Svarar: korrekt men inte roligt är trist, roligt men kanske inte 100% korrekt går an.

Annanpåhittat eller självpåhittat?
Om det är självpåhittat och låter bra är man på topp, livet leker.

Exotiskt eller trist "svenne"(hatar ordet svenne, lika mkt som många mörkhyade hatar ordet ni**er).
Exotiskt är svaret iaf.

exklusivt eller fattigmans?
Begagnat exklusivt, hehehe

vulgärt eller subtilt?
Blandar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/07/12 :  20:01:47  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Enkelt eller mera komplext? # kan man inte kombinera?
Rör eller transistorer? # RÖR!!
Fetar eller BJT? # är det nåt fel på Germanium?
Balanserat eller singel end? # Single end
Basreflex eller TL? # bara dom låter 8-)
Horn eller sluten låda? # som ovan..
Mätningar eller lyssningar? # lyssna såklart, är det kul att bara köra på raka vägar?
Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt? # Verkningsgrad pg.a rören
Saltlakrits eller Plopp? # och Dajm..
Silverlod eller sockerbitar? # silverlod isf.
JBL eller Vifa? # Vifa
Stort eller litet? # svennelagom
Många eller få? # som ovan.
Flervägs eller envägs? # flervägs
Roligt eller korrekt? # kombinerat!!
Annanpåhittat eller självpåhittat? # helst "självpåhittat"
Exotiskt eller trist "svenne"? # exotiskt..
Exklusivt eller fattigmans? # billigt kan bli bra!
Vulgärt eller subtilt? # oj..njae...?!
Nazist eller moderat.... Nä inte den.Fel forum tror jag. #

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/12 :  20:15:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kul tråd får väl vara med här.

Enkelt eller mera komplext?
Enkelhet har sina fördelar men kan vara svårt att realisera.

Rör eller transistorer?
Kvittar men jag håller på att samla grejor till en HFTA och där med så har jag en av varje.

Fetar eller BJT?
Kvittar.

Balanserat eller singel end?
Kvittar.

Basreflex eller TL?
Hmmm inget av dessa

Horn eller sluten låda?
Horn, horn, horn vem behöver apelsinlådor.

Mätningar eller lyssningar?
Dessa två går hand i hand.

Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt?
Både ock

Saltlakrits eller Plopp?
Inget av dessa pga viktreducering

Silverlod eller sockerbitar?
Silverlod fem dar i veckan.

JBL eller Vifa?
Finns så mycket annat roligt där ute.

Stort eller litet?
Stora horn är kul.

Många eller få?
Den som har flest saker när man dör, vinner!

Flervägs eller envägs?
Gärna flervägs men envägs är kul då många tappar hakan.

Roligt eller korrekt?
Hihi!!

Annanpåhittat eller självpåhittat?
Jag snor friskt av andra blandat med egna ideer samtidigt kan jag svänga ihop eget efter som alla inte kan komma på helt perfekta grejor .

Exotiskt eller trist "svenne"?
Jag hatar ordet "svenne" borde polisanmäla varenda en som använder detta ord, har lika stor faktor som b****e .

Exklusivt eller fattigmans?
Exklusivt men var är pengarna?

Vulgärt eller subtilt?
Allt efter humör

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7795 Posts

Posted - 2005/07/12 :  21:58:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Single end. För att knycka Nelson Pass´argument: Hur skulle det låta om två pers håller i stråken på en fiol...?
Dessutom menar samme man att luften som överför ljudet är "single ended", lufttrycket varierar kring ett visst värde men går aldrig under noll.

Enkla lösningar. Ser ingen vits alls i att skicka signalen genom en massa onödig bråte.

Rör. Har förvisso byggt ett par transistorbaserade slutsteg som visst låtit bra, men då har det varit single end klass A också.
Kisel kan låta nog så bra så länge tomgångsströmmen alltid är högre än utgångsströmmen, men det är ändå roligare med högspänning och glöd. Enligt mitt tycke så kan även effektklena rörsteg med dåliga mätdata vara musikaliska (tänker på ett PCL82 SE slutsteg med dåliga utgångstrafos som jag spelar på för tillfället).

Horn. Har förvisso inte provat runt så mycket men efter nåt misslyckat försök (många i yngre dar som inte räknas...) har jag lyckats bygga ett par bakladdade horn med Fostex FE107E som jag trivs storartat med.
Innan jag byggde hornen körde jag med en massa olika dipolsystem och trivdes bra med det, förutom att mitt dåvarande lyssningsrum ställde till det för mycket med såna högtalare.

Hög verkningsgrad. Kan man inte få det att låta bra med 1W så kan man inte få till det med 100W heller...

Lyssningar. Behöver ingen förklaring

Stort. Och tungt... Välljudet i förstärkare har en tendens att öka med minskande verkningsgrad, och låg verkningsggrad blir tungt.

Roligt. För mig handlar det om ett tekniskt intresse av att få konstruera och bygga saker, musik kan jag lyssna på i vilken radioapparat som helst egentligen:)

Envägs. Sen jag byggde hornen tänker jag inte gå tillbaka till delningsfilter igen.

Självpåhittat, eller åtminstone gravt modifierat.

Exotiskt. Tänk 811A i SE klass A2 hellre än EL34 PP, till exempel.

Fattigmans. En stor del av nöjet för mig är att bygga bra grejor av skrot alternativt komponenter som är avsedda för andra ändamål.
Ingen sport att bara löda ihop nånting av dyra audiofilkomponenter

Vulgärt. Any time

...sen är man ju naturligtvis gravt inkonsekvent också.
Tre projekt som står på kö framöver är: Ett 807 PP (!) slutsteg, bara för att kolla hur det låter, restaurera min Scanspeak tvåvägare i slutna lådor (ska stå i sovrummet och sprida pumpande rytmer...:) och sist men inte minst; Ett kolossalt rörprojekt fullspäckat av dyra audiofilkomponenter...


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/07/13 :  00:12:59  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Enkelt eller mera komplext?
Enkelt helst, dock inget krav

Rör eller transistorer?
transistorer nu, rör kommer senare.

Fetar eller BJT?
BJT

Balanserat eller singel end?
Svår fråga! Pass (inte som i Nelson)

Basreflex eller TL?
TL

Horn eller sluten låda?
Horn är skoj men det blir sluten

Mätningar eller lyssningar?
Både och

Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt?
Vilket som

Saltlakrits eller Plopp?
Det med mest choklad

Silverlod eller sockerbitar?
Vanligt lod och nån sockerbit

JBL eller Vifa?
På dom Vifa jag köpte via PE-gruppköpet så satt det klisterlappar
med JBL!! . Så den här svarar jag inte på.

Stort eller litet?
STORT eller litet. just det.

Många eller få?
mer mer mer

Flervägs eller envägs?
envägs i drömmen men verkligheten säger nåt annat. Nån guru sa "En bra envägs högtalare består oftast av tre element"

Roligt eller korrekt?
ROLIGT

Annanpåhittat eller självpåhittat?
Självpåhittat vore drömmen men kunskapen är lite tunn.

Exotiskt eller trist "svenne"?
Exotiskt är ju roligare så

Exklusivt eller fattigmans?
Båda har sin tjusning

Vulgärt eller subtilt?
Svår fråga, det får bli subtilt

Nazist eller moderat
Politisk ateist.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/13 :  12:07:33  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Keld

Politisk ateist, var en ny ordvändning som jag gillar skarpt och som jag hoppas det är OK om jag använder mig av nångång i framtiden.

Det är ju precis det jag är också, eftersom jag menar att samhällsproblem, aldrig kan bekämpas eller straffas bort, bara förebyggas och det gäller såväl, nassar som moderater och även de andra partierna med för den delen.

F.ö. kan jag inte begripa hur någon kan välja bort JBL,...

/Rolle
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/07/13 :  13:13:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
friskt kopplat, hälften brunnet

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/13 :  19:30:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Enkelt eller mera komplext?
Vad än det krävs, enkelheten är ju en given vinnare i tveksamheten.

Rör eller transistorer?
Transistorer, överallt bara transistorer, även switchande dito i nätdelen !
(skulle aldrig få för mig att bygga slutsteg men men...)

Fetar eller BJT?
Ehhrrmm... Är det transistorer vill ha dem oavsett vad de heter...

Balanserat eller singel end?
Balanserat så det står härliga till.

Basreflex eller TL?
nichts - Slutet

Horn eller sluten låda?
Slutna lådor finns ju i horn, vilket som går bra här, horn har ju härliga egenskaper, lite knepigt bara.

Mätningar eller lyssningar?
lyssna, har ej tillgäng till mätutrustning...än (SIA SMAART har släppts för DBX driverack)

Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt?
Det ena utesluter inte det andra, bägge !

Saltlakrits eller Plopp?
Lakrits är det bästa som finns ! (choklad allergiker)

Silverlod eller sockerbitar?
lödning alla gånger (annat var det förr dock)

JBL eller Vifa?
JBL ute, Vifa inne, bägge beroende på tillämpning.

Stort eller litet?
Beror på tillämpning, anpassning är ett måste.

Många eller få?
Få, många innebär oftast många problem.

Flervägs eller envägs?
Flervägs, no snack !

Roligt eller korrekt?
Roligt ! för då är det korrekt enligt mig :)

Annanpåhittat eller självpåhittat?
blandat, men jag har en tendens att gå min egen väg, lutar nog mot eget här.

Exotiskt eller trist "svenne"?
Exotiskt vad det estetik anbelangar, pro prylar skall det vara på elektroniksidan.

Exklusivt eller fattigmans?
blandat, vissa saker är det värt att lägga en större slant på än andra.

Vulgärt eller subtilt?
subtilt med stil.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/07/13 19:31:47
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/07/13 :  21:32:33  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Enkelt eller mera komplext?
- Enkelhet är skönt.

Rör eller transistorer?
- Transistorer är bra till många saker, men för ljudåtergivning gäller rör.

Fetar eller BJT?
- BJT till ljud, FET till regulatorer av olika slag.

Balanserat eller singel end?
- Single end. Balanserat slås ut av differentialt.

Basreflex eller TL?
- Basreflex.

Horn eller sluten låda?
- Horn.

Mätningar eller lyssningar?
- Lyssning. Jag mäter mycket men kan inte se hur det låter…

Hög verkningsgrad eller förstärkareffekt?
- Hög verkningsgrad. De första wattarna är de som avgör.

Saltlakrits eller Plopp?
- Saltlakrits.

Silverlod eller sockerbitar?
- Löder, men har silver i lodet bara ibland.

JBL eller Vifa?
- Vifa.

Stort eller litet?
- Gärna lite stort.

Många eller få?
- Få.

Flervägs eller envägs?
- Tvåvägs.

Roligt eller korrekt?
- Roligt och korrekt.

Annanpåhittat eller självpåhittat?
- Helst självpåhittat.

Exotiskt eller trist "svenne"?
- Exotiskt, men trist på transportsträckorna.

Exklusivt eller fattigmans?
- Exklusivt, men i all enkelhet.

Vulgärt eller subtilt?
- Subtilt på ett sätt som hörs.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000