Author |
Topic |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 08:22:31
|
Det är min fasta övertygelse att den allmäna åsikten om musik är att den är ett soundtrack till våra liv. Mp3, bilstereo(inget nytt iofs) mm tyder på att folk helt enkelt inte står ut med naturliga ljud. Inte ens när jag går och handlar kan jag undkomma "musik" snarare brus eftersom det bara finns där, som vädret ungefär. jag kan inte påverka det utan bara lugnt acceptera vilket väder det för tillfället är. Tuggummi ska konsumeras snabbt, oangagerat medans man gör ngt annat. Känns det igen? Det är mao konstigt(tur) att musiken som produceras håller den klass den ändå gör, rent ljudtekniskt, för folk bryr sig inte bara det låter...hela tiden. Nu på sommaren har man en massa projekt vilket gör att jag inte lyssnat på musik i samma mängd som i vanliga fall, det blev ca 3 ggr på en vecka, i lugn och ro.........VILKET TWEAK!! Att min stereo låter så grymt bra, det är otroligt. Att spara sig lite är inte så dumt, koncentrerat lyssnade till den musik som för tillfället önskas gärna ett helt album eller ett helt verk mmm. Problemet är bara att det låter så bra, man vill höra mer och den skivan ...och den och. Vilket leder till mycket spring mellan skivhyllorna och cdspelaren. Prova att undvika musik, under en vecka, inget bakgrundsskröl ingen radio med musik i allafal. Om man lyssnar mycket på jobbet låna talböcker på cd istället. Bilioteket har ca 800 titlar..gratis, dessutom får man chansen att vidga sina vyer, lyssna på klassiker som man inte orkar läsa. Sen nyår har jag "plöjt" ca 25-30 böcker på arbetstid (jag kör bil) när man sedan får tid att i lugn och ro välja en skiva sätta sig och bara...... BLI HELT EXALTERAD!!! Spotta ut tuggummit, pröva, det krävs inga AB test för att inse att din stereo har blivit såå mycket bättre, om inte, häll upp en intergalaktisk gurgelbrännare svep den.. häll up en till så den första får sällskap, hör dom inte av sig? Skicka ner en tredje som kan hinna upp den andra så dom tillsammans kan hitte nr ett...skicka ner en till med ytterligare detaljer om vad som ska göras och en till som moraliskt stöd och.. lycka till
Ps. Om du skulle bege dig till biblioteket kolla in alla CDskivor som man kan låna, perfekt för att undersöka i hemmiljö innan ev köp. Ds |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 09:01:51
|
Tuggumi-liknelsen känner jag mycket väl igen och kan inte annat än instämma, Herr Adagio. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 09:10:34
|
Kan man inte dra denna paralellen ett steg längre och säga att livet och alla intressen idag behandlas som just tuggummi. Allt skall vara snabbt,oengagerat blase`och översötat med artificiella sötningsmedel? Musik, konst, politik, tidningar,mode,mm,mm,mm skall egentligen bara hålla människors uppmärksamhet fixerat i nån konstant restimulering av köpbegär och konsumtionshysteri??? |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 10:23:30
|
Så sant. Allt ska konsumeras snabbt, lätt och reproducerat. En illusion om valfrihet för att få oss att konsumera mer skit vi inte egentligen behöver. Döva våra sinnen för att vi ska vara duktiga producenter som konsumerar det som produceras, så en elit kan tjäna oändligt och styra över alla dumskallar i valfrihetens namn. Kolla bara på tv utbudet, de få granskande/utbildande program som sänds sänds inte direkt när flest antal människor tittar direkt. Och det blir värre, nu sänds fejkade ointressanta skitdokumentärer om trams istället för vettiga dito. När sänds tex CBS 60 min? Kl 2 på natten vem f*n har tid att titta då. Man behöver inte ha speciellt hög fallenhet för konspirationsteorier för att ana att det inte står rätt till.
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 10:44:38
|
"Döva våra sinnen för att vi ska vara duktiga producenter som konsumerar det som produceras, så en elit kan tjäna oändligt och styra över alla dumskallar i valfrihetens namn." Nämen, har vi närt en kommunist vid vår hiffibarm? ;-) |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2005/07/11 10:45:29 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 11:50:23
|
Kvantitet före kvalitet, hype och onödiga funktioner, överallt i alla segment och produkter, vem idag månar om kvalitet när man kan tjäna mer pengar på motsattsen ???
Man blir lätt matt av jä--a reklam som öses över en varje dag, senate det, häftigaste detta, värsta något någonsin...
Prispress, häftiga färger, bäst i sommar, praktiskt på tågresan, nu endast 200gram, även med mp3, blinkar i takt med musiken, badboll medföljer... AAARGH !
Lever ingen längre än en vecka idag ? och har vi alla helt plötsligt sluta angera oss i våra val och övelåter detta till marknadsförarna ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 12:17:27
|
Kort och koncist - Instämmer! (tyvärr, önskar att det vore annorlunda.) |
Bravo |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 12:33:09
|
kolla på filmen "Surplus", av Erik Gandini. ni skulle gilla den! |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 13:38:33
|
Zombie> Om det ändå vore så, politiskt disilisionerad före detta högersosse. Men vi ska inte hålla på med politik här, man blir bara så AAAHRGHH frustrerad ibland, man tycker att spridande av kunskap, vetenskap, humanism, filosofi, historia mm samt kritiskt och utvecklande samtal och debatt för att vända och vrida på "sanningar" för att förhindra dumhetens och dogmatikers föhärdande uppfattnigar att breda ut sig, borde ligga i allas gemensamma intresse. Lite som på såna här forum. Egentligen ville jag bara tipsa om lyckan att upptäcka hur bra det låter om en bra anläggning, och att om man hela tiden hör musik hör man inte själva musiken. DVS främja lyssning och inte ljudberoende. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 15:30:12
|
Om vi återgår till ursprungsfrågan.
Jag tycker i sig inte att det är något problem att använda "musik som tuggummi", problemet är väl snarare om man BARA konsumerar musik så.
Jag köper en hel del "lätttuggad" musik ("pop") som jag använder som bakgrundsmusik både hemma och på jobbet, vissa skivor har jag dessutom lyssnat på så mycket att de numera oftast bara får gå i bakgrunden; när jag haft en skiva i några år är den sällan intressant att "intensivlyssna" till.
Fast mest glädje av min anläggning har jag när jag sätter mig ned i fåtöljen och verkligen lyssnar till en nyköpt skiva, de flesta skivor jag köper fungerar inte heller speciellt bra i bakgrunden (Ex. Regina Spektor som jag tipsade om förra veckan).
Jag tycker bägge dessa sätt att lyssna kompletterar varandra.
När jag för några år sedan var i Houston så skulle jag köpa en varm tröja (det var 40 grader varmt ute men iskallt inomhus pga den helgalna luftkonditioneringen, jag blev förkyld) och var därför in i en butik typ H&M, som bakgrundsmusik i butiken hade de först Natalie Merchant och sedan Beth Orton; inga popartiser direkt. Så vad som är bra bakgrundsmusik beror nog på vem man frågar. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 18:21:05
|
"Jag tycker i sig inte att det är något problem att använda "musik som tuggummi""
Håller med. Däremot kan det bli ett problem om man tvingas "slölyssna" fast man inte vill, i t.ex. butiker, restauranger o.s.v. |
|
|
Slupen
Medlem, HiFi Norr
261 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 20:31:47
|
Tjenare ADAGIO
Du kanske borde fundrea ihop ett litet kåseri att presentera här på forumet då du verkar ha mycket att säga.
håller med dig på många punkter men ska ju hålla politiken borta från forumet.
Kan ju alltid starta en tråd på off topic delen ' PS, bara för att man är emot dagens konsumtions kapitalism betyder inte att man är kommunist även om det är ett väldigt vanligt motargument. |
Lite HIFI om dagen är bra för magen! |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 21:17:16
|
Hej Adagio
Jag tycker också att man konsumerar musik som om det vore tuggummi!
Men jag tror inte man gör det, För att döva ljud från omvärlden även om dom kan vara nog så jobbiga ibland.
Jag tror många lyssnar för att stilla den egna tanken och stimulera intellektet.
Jag tror att man får mycket större glädje av musiken om man skänker en stunds tystnad före och efter lyssningen.Vilket leder till eftertanke och bearbetning av det som du hört.
Jag läser också talböcker, Nu läser jag Dan Brown. Da Vincikoden.
Ha det bra Anders
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 21:45:25
|
Instämmer med Adagio och andra. Tycker t.om man kan skriva: Livet ska konsumeras som tuggummi...eller ? Idag är det för mycket kvantitet och kortsiktighet som gäller. Fram för kvalitet och långsiktighet. Tror det blir allt viktigare med tystnad och mellanrum i livet. Ju fortare vi rusar, ju fortare rusar livet. Här kommer ett mellanrum:
...det var väl skönt... |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 22:05:34
|
Kom igen killar/tjejer, var la ni humorn? Bara för att man nämner ordet kommunist blir det väl inte politik...dessutom parafraserade jag Carl-Bertil Jonssons far...
Adagio kommer in på samma grundproblematik som vi berört här flera gånger men nu i lite bredare kulturell tappning. Sönderkomprimerad main stream, skivbolagens koncentration på de få stora etc etc har ju kommit upp flera gånger och är en smalare sida av Adagios vinkling. Jag betraktar bakgrundsmusik på krogar etc som ren nedsmutsning... Åren 1983-84 hade jag en total bojkott av musik, lysnade bara på tystnaden i lägenheten, härligt! Ha't
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2005/07/11 22:07:37 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 23:14:25
|
quote: Kolla bara på tv utbudet, de få granskande/utbildande program som sänds sänds inte direkt när flest antal människor tittar direkt. Och det blir värre, nu sänds fejkade ointressanta skitdokumentärer om trams istället för vettiga dito. När sänds tex CBS 60 min? Kl 2 på natten vem f*n har tid att titta då.
Du anar inte hur rätt du har! Klockrent inlägg Adagio!
Om du är lite mer intresserad kan du läsa en c-uppsats i medie och kommunikationsvetenskap som jag en min kursare skrev i vår. titta här i så fall: http://theses.lub.lu.se/archive/2005/06/01/1117619091-5749-710/C_uppsats_ver18_Final_cut.pdf
Sorry för lite OT men lite fjäsk för sig själv sitter ju aldrig fel... |
Edited by - hifirocker on 2005/07/11 23:15:19 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/07/12 : 00:07:14
|
För att spåna vidare på Adagios tråd-ämne så tycker jag absolut att man njuter mycket mer av allt i livet när man fått komma ifrån den här överstressade, aspartamsötade, upprestimulerade,kocko världen som är vårat nuvarande sammhälle. Där fyller musiken en oerhört viktig funktion som ett andnings-rum mitt i galenskaperna... "because Im worth it! Med en bra skiva och anlägning kommer man ifrån en syntetisk påflugen mediaburen "verklighet" och kan få rå om sin egen tid och uppmärksamhet en stund.Ingen reklam, inga "nyheter som skriker "död" "våldtäkt" "terror" "rasism" "farligt" "otäckt" mm mm mm, utan en stund av egen vald njutning, av önskad stimulering av sinnena.
Lägg på favvoskivan och pausa galenskaperna där ute en stund, eller välj tystnaden om det behagar dig mer. |
|
|
|
Topic |
|