HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tonarmsval!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/06/30 :  18:29:59  Show Profile Send Big Pete a Private Message
God sommar alla! Ber om förslag ang. tonarm till en Opus 3 Continuo. Där sitter i dag en Mayware Formula V arm, men jag har lust att uppgradera ett par snäpp. Det finns ju en Opus 3 arm vid namn Cantus, men med lite skakig hand kanske det blir för utmanande. Har tittat på andra Unipivot-armar, men dom är ju alla lite ostadiga till sin natur. Såg en Pro-Ject 9c häromdagen med kolfiberrör för 4.000, men har inte hittat mycket till utlåtande om denna arm. Kom med ideer och förslag. Pristak 7-8.000 och en Virtuoso Wood p.u. ligger och väntar. Riia blir nog en Graham Slee Era Gold V.

PSET-High Smile Value Per Watt!

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/07/01 :  20:40:34  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Det verkar lite märkligt att ingen än kan svara på min tråd om tonarmsval, medan en liknande tråd ang. ett riia-steg till en LP12 drar 19 replies på en dag! Är det en begränsad kunskap som råder här, eller är min frågan helt enkelt inte intressant?

Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2005/07/02 :  00:05:45  Show Profile Send minoman a Private Message
Big Pete,
jag har två Continuo, en av vardera gamla och nya modellen. På den gamla har jag en AT1100 som jag tycker fungerar perfekt. PU är en AT09C. På den nyare Continuo sitter det en Nottingham Analogue med en HighPhonic MC2 som också fungerar bra.

Jag rekommenderar Dig gärna att sätta på en AT1100 eller NA men vet inte hur det skulle fungera med Din tilltänkta PU. På Hifimagasinet har det funnits en AT1100 till salu för en liten slant. Annars tror jag Din Mayware kan vara en bra kandidat för att prova en Musicmaker.

Två drömkombinationer som bl.a på TNT får väldigt bra kritik är: Continuo + Haddcock 228 + Musicmaker.
Continuo + Morch + Musicmaker.

Lycka till och berätta gärna vad det blev till slut.
mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/07/02 :  09:29:32  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Intressant minoman och tack för svar! Har prövat Hadcock 228 med Grado gold till en Thoren TD160 men handhavandet var svårt. Är AT1100 en liknande arm som Hadcock? Min Continuo är den äldre modellen med fasade kanter på tre sidor upptill. Har haft den på genomgång hos Bo Hansson. Han föreslår naturligtvis sin egen Cantus-arm, har du någon erfarenhet eller hört något om denna? Jag har också tittat på ClearAudio Unify armen, men den verkar även den, lite för ömtålig för min smak. Ska, på inrådan av konstruktören montera en 20-30 m.m. MDF skiva i botten för ytterligare dämpning. Har en Thorens TD 150 liggande i delar, kanske jag monterar Mayware-armen där.

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/07/02 :  13:52:36  Show Profile Send Bland a Private Message
Kolla upp Mörch up4 eller sök en beg dp6. En ny up4 bör kosta ca 7-8. Jag har inte ägt en up4 men dock en dp6. Mörch gör mycket bra armar!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/07/02 :  15:17:56  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Är det bara ett hål i "betongen" eller finns det någon platta eller liknande att montera i? Har ingen erfarenhet av Continuo, men det skiljer ju 12 mm i monteringsavstånd mellan AT-armen och Mayware (225 - 213 mm) så det kanske finns lite spelmån i alla fall.
Kanske ta fram tryckluftsborren och göra plats för Guds Tonarm SME 3009... ;-)

Edited by - bostrowskij on 2005/07/02 15:19:44
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/07/02 :  18:30:45  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ja Bostrowskij! Det går att borra i materialet. En rund något konisk monteringsdel där en Mayware Formula V just varit monterad. En Mörch-arm vore fint men vad jag förstår så är det DP-6 som gäller.Gäller att hitta en beg. bara.

Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2005/07/02 :  18:41:18  Show Profile Send minoman a Private Message
Hej igen,
Haddcock och Morch är båda sk unipovot armar och kan kännas lite oprecisa i handhavandet. AT1100 är av en annan typ av konstruktion. Kolla länken:

http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_page.php?pic_id=21
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8820
OBS! Annan Micke (jag bor i Skultuna men kommer från Midsommarkransen i Hägersten, small world)

Bostrowskij: Continuo har en "tonarmspaltta" som är en rund skiva med ett hål i. Genom att snurra tonarmsplattan kan man justera läget för tonarmen.

Big Pete: Tack för tipset med MDF i botten.

mvh/micke

Avt race
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2005/07/02 :  18:44:56  Show Profile Send minoman a Private Message
...visst ja. En nackdel med AT armen är att man inte kan ha skivspelarlocket stäng när man spelar men å andra sidan finns det dom som säger att man inte ska ha locket stängt när man spelar pga det försämrar ljudet.

mvh/micke

Avt race
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/07/02 :  19:00:12  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Varför inte prova Project-armen? Pro-Jects armar fungerar alldeles utmärkt tillsammans med Clearaudios MM-pickuper. Pro-jects armar har en oförtjänt dåligt rykte och används på tok för lite på andra spelare än deras egna, undantaget är Music Hall.

Vad gäller Mörch så råder jag dig, i det fall du väljer Mörch, att ta en dp-6 då detta är en betydligt bättre arm än up-4:an (som är en unipivot). Hadcock har jag inte haft glädjen att prova men våra medlemmar på vinylengine verkar tycka att det är en utmärkt arm vilket också har märkts i de recensioner som har gjorts.

SME 3009 är naturligtvis aldrig helt fel, detsamma gäller även den relativt nya SME M2-9.

Sedan har vi ju Regas armar som alltid är bra val, och för hyfst förnuftiga pengar (möjligen undantaget RB-1000).

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/07/02 :  20:11:29  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Så trevligt när folk vaknar till och deltager i debatten, tack för tankar ock ideer. Jag såg som hastigast en Pro-Ject 9c kolfiberarm i "Götet" häromdagen och för 4 tusen är väl det ett skapligt köp, vet då inte om en Clearaudio Virtuoso Wood p.u passar ihop.Sen är det klart att NC-armen ser riktigt läcker ut frågan om det blir "overkill" på min Opus 3 plint.

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/07/02 :  22:00:09  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Ok, det finns alltså en platta...det kanske t o m finns färdiga plattor för SME?
(fortsätter tjata om SME, för det ÄR dom bästa och inte minst snyggaste tonarmarna!)
Är själv nyfiken på Opus 3 Cantus, någon som har erfarenheter av den? Har läst nånstans om problem med damm i "löpbanan" eller vad man ska kalla det.
En äldre arm som är lite bortglömd men bra för lågkomplianta pickuper är Zeta, och Rega är ju som Pipes påpekar alltid en kandidat.
Har själv förutom SME en Hadcock 228, en mycket bra arm och förvånansvärt stabil för att vara unipivot. MEN, den är ett elände att ställa in, man vågar knappt röra den när man väl fått till den. Att byta pickup är många timmars arbete, nästan ett flerdagarsprojekt, så inget att rekommendera för otåliga/nervsvaga audiofiler.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/07/03 :  11:18:40  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Absolut Bostrowskij! Hadcock-armen ingick i ett köp av en TD160 och kunde "drive me nuts" så därför letar jag efter ett klart annorlunda alternativ. Jag är inte bra på finlir, vill hellre spela än meka. Ett förslag var ju Audio Technica AT1100, frågan om den är ett lyft jämfört med min Mayware V-arm rent ljudmässigt och om handhavandet är enklare eller lika småpilligt. Puppan är en M.M ClearAudio Virtuoso wood.

Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2005/07/12 :  00:39:50  Show Profile Send minoman a Private Message
Big Pete,
det är väl inte Du som säljer en Continou + Mayware på Hifimagasinet? Hoppas verkligen inte att Du säljer den "fula ankungen".

Annars berätta gärna hur det går....

Är Du sugen på att komma och lyssna på en Opus3+AT100+AT09C så PM:a,

mvh/micke

Avt race
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000