HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Köpes
 EFTERLYSNING! dbx-kodade LP-skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/08 :  22:57:20  Show Profile Send paradigm a Private Message
Är det någon här på forumet som möjligen har några gamla dbx-kodade vinyler att sälja?

Jag har visserligen ett gäng, som jag köpte då det begav sig och jag har nu dammat av dessa, tillsammans med en gammal avkodare, eftersom det börjat dra lite i nostalgitarmen.

Iaf, i en av skivorna låg det en lista över samtida utgivningar och jag såg där att det bl a fanns en skiva med "The Three" och Ray Brown, som är en av mina favvisar, så jag tänkte jag skulle göra ett försök att få tag på den och kanske några andra också för den delen.

Alltså, har ni några såna, eller vet någon som har några dbx-skivor som samlar damm i någon skivhylla, så hör gärna av er till mig isf.

Mvh
Rolle

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/07/09 :  04:15:15  Show Profile Send filkingian a Private Message
Om du inte har emot: Kan du förklara dbx mer? det var totalt före min tid? behöver man extra decoder för att få fram välljudet från dem eller?

mvh Martin

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2005/07/09 04:16:37
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/09 :  16:17:37  Show Profile Send paradigm a Private Message
Alltså, nu är det många år sedan jag satte mig in i tekniken bakom dbx brusreducering.

Först kom det som ett bättre alternativ till Dolby C och det fungerar på ett ungefär (om jag nu kommer ihåg rätt), som en kompressor som lyfter de svaga partierna till nivåer långt över bandbruset, för att sen i omvänd ordning expandera signalen och det fina är att man dels slipper bruset, samtidigt som man får ett dynamikomfång på 110dB på en vinyl!

Jag har således ett knippe vinyler som har mer dynamik än mina bästa CD-skivor.

Kruxet är att man måste ha en särskild encoder/decoder, för att kunna använda tekniken.

Under en period, från slutet på sjuttiotalet och en bit in på åttiotalet, såldes det dbx-kodade skivor och en del kassettdäck hade också inbyggd dbx-decoder.

Hur många skivor som såldes har jag ingen aning om, jag köpte alla mina skivor av dåvarande JBL representanten Thomas Rennermark, som jag då kände.

Jag kan tänka mig att tekniken dog när CD-skivorna gjorde sitt intåg över världen. dbx tekniken i sig, har det aldrig varit något fel på, som jag ser det.

Själv har jag inte lyssnat på dessa skivor på många år, men helt plötsligt blev jag sugen på en genomlyssning, så jag hängde på decodern i anläggningen och slängde på skivorna och jag kan säga att jag blev positivt överaskad över att de fortfarande står sig mot de bästa CD-skivorna.

När jag dessutom hittade en bilaga i en av skivorna och såg att där fanns fler skivor som jag skulle vilja ha, så kunde jag inte låta bli att sätta in en blänkare.

/Rolle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000