HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare plus Sub Mot golvare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

donald
Member

147 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:05:11  Show Profile Send donald a Private Message
Har i nuläget en uppsättning med Sonus Faber EA2 och en Dynaudio Sub 300 som jag tycker fungerar ypperligt.Har haft golvhögtalare tidigare men hade då problem med basresonanser som blev jobbiga efter ett tag.Men enligt många hifiexperter så är det enda rätta är det att ha ett par stabila golvhögtalare.Kan någon tala om varför det är den allmänna uppfattningen.

donald

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:13:59  Show Profile Send thli a Private Message
Bra fråga! Visst det kan vara lite knepigt att få till övergången mellan högtalare och sub men om man väl får till det så föredrar jag en bra stativare + sub över en stor golvare.
Hade jag haft ett större rum med mer möjligheter att placera in ett par stora högtalare kanske jag tyckt annorlunda men som mitt rum ser ut idag är det lättare att få till basen med en sub.

//Thomas
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:52:32  Show Profile Send svejk a Private Message
Båda alternativen är bra ifall jag får till det. Detta med att få till BRA djupbas i vanliga lägenheter och hus med alla sina egenheter är ingen lek.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/07/07 :  23:04:40  Show Profile Send Peter J a Private Message
Detta med resonanser kan vara ett bekymmer. Mina naim burkar stod på spikar på ett parkett golv.
Efter att ha provat några olika lösningar så finns nu Linn Skeet under spikarna. Detta funkar mycket bra och basen blev betydligt renare och lite rappare.
Jag har provat med gummiduk, bara spikar, Nordost Pulsarpoints samt ovanstående kombination.

Så har jag löst/kringgått problemet i min lägenhet. Själv skulle jag gärna komplettera med en eller två subbar till mina golvare för att få lite skjuts i basen vid olika tillfällen:)
Fast uppgraderar jag senare så bli det nog ett par rejäla golvare modell dyra.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/08 :  08:16:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fördelen med subben är att man kan placera den där man får bäst bas, och det är aldrig där högtalarna måste stå för bästa ljudbild.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000