HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Liten sluten låda, 20Hz
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:25:27  Show Profile Send menace a Private Message
Jag hade tänkt att bygga två stycken små slutna subbar (ungefär 30*30*30)
Jag tycker att det vore roligt om man kunde få dem att gå ner emot 20Hz och för att uppnå detta tänkte jag använda mig av linkwitz-transform och kanske hypex ucd 180 eller 400 så till mina frågor:

1. Är det möjligt att få ett 8 eller 10 tums element i en 25-30 liters låda att gå ner till 20-25 Hz m.h.a LT och ändå kunna spela hyfsat starkt utan att elementet bottnar?

2. Om ja på fråga 1: vilket element???

Mvh Daniel

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:28:46  Show Profile Send Hardseq a Private Message
1 Att använda en LT-transform med 180W är nog ganska uteslutet. 400W får nog ses som absolut minimum och 1000W är lagom :). Ladda ner WinISD, där kan du lägga på LT-filter och se vilket effektbehov du får vid olika förstärkningar.

2 Något väldigt långslagit är nog en bra ide. Titta på adire, dayton, peerless, stryke eller avalanche audio.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?

Edited by - Hardseq on 2005/07/07 21:29:52
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:37:53  Show Profile Send menace a Private Message
har laddat ner winisd, men hur lägger man till LT-filter i min version finns inte det att välja på, ska jag bygga ihop två andra aktiva filter?
någon som har ett konkret förslag på element?
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:32:00  Show Profile Send menace a Private Message
Har provat att simuelra peerless xls SWR269 i winisd och med en låda på 27 liter får jag en f -3db punkt på omkring 97Hz kan detta verkligen stämma?? isf. blir det väldigt många db kompensation för Linkwitz-transformen!
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:56:51  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Skulle kunna stämma...elmentet vill nog ha lite mer volym, provat hur det blir då? Här finns lite designförslag som kan vara riktmärke:

http://www.tymphany.com/prodpeerless.php

| Hemsidan |

Edited by - stef on 2005/07/07 23:05:00
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/07/07 :  23:17:35  Show Profile Send anders a Private Message
Det kan nog stämma men behöver inte innebära några problem, det är Fb som är intressant. Jag har för mig att den mer avancerade versionen av winisd har stöd för Linkwitztransformer, även i demoversionen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/07 :  23:32:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vill du kunna spela hyfsat högt ned till 20 hz med en liten microlåda på 27 liter så skulle jag rekomendera åtminstånde två Peerless XLS 10 tums basar. En på varje sida på en lite större låda vore inte fel. Lägg till en kW peak utan klippning så börjar du komma nån vart.
Jag själv hade två Cervin Vega Vegaline 104 basar i en kub på 30 x 30 x 30 cm. Den kunde spela hyggligt högt med 300 watt ända neråt 25 hz. Men elementen fick jobba hårt.
Den lät tyvärr allt för platt å trist. Min "Wicked One" med två 5½ tums basar i låter bra mycket roligare, även om den faller av vid 35 hz.
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/08 :  11:01:53  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Vill man spela med hög volym vid låga frekvenser med små lådor så är nog bas+PR samt massor av effekt bästa lösningen. Lite som Sunfire, fast mer mer effekt, större låda och bättre element :p
Peerless XLS med slav är lite klassiker i sverige.

Angående LT-transform. Ladda ner nyaste alfa (beta?) versionen av WinISD, där finns färdiga transformer att lägga in under filterfunktionen.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/07/08 :  11:24:54  Show Profile Send menace a Private Message
ok tack för alla förslag!
självklart hade det varit bättre med större lådor men estetik får gå före, hade tänkt integrera med stativare, så jag vet inte vilket krav på ljudtryck man behöver.
ska prova ladda ner nyare winisd och simulera.
tack
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/07/08 :  11:33:51  Show Profile Send menace a Private Message
förresten var kan man köpa och/eller hitta t/s parametrar för tangbands 8":are
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/08 :  11:37:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Välj element som är gjorda för att sitta i små
slutna lådor. Det ställs krav på upphäning, och
att det förlitar sig på luftens linjäritet i
en sluten låda. !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/07/08 :  11:46:41  Show Profile Send menace a Private Message
Niklas: det låter vettigt, problemet är att jag inte kan ett dugg om vad det finns för element där ute att välja bland!
Så därför vore jag tacksam för förslag, helst billiga sådana.
har insett att om jag ska göra detta får jag nog vika mig på hur högt de ska kunna spela.
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/08 :  12:08:10  Show Profile Send Hardseq a Private Message
menace: Hur mycket effekt har du att driva med och vad får elementen kosta?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/08 :  12:14:23  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Lite simuleringar med Peerless XLS+PR i 37liters låda..
Resultatet blir uselt imo, -3db vid 53Hz, och kass slaglängd gör att man inte kan använda LT iheller. Alla snackar ju om att XLS+PR ska bli så bra i liten låda, så vad gör jag fel när jag simulerar?
Det spelar väl ingen större roll att man kan få ut 100db@20Hz om man har -11db@20Hz såvida man inte har lämplig roomgain för detta dvs.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/08 :  13:18:06  Show Profile Send linnar a Private Message

Varför 20hz?

Skillnaden i kostnad mellan 20hz och 40hz i en litenlåda
kan bli 100%. Medan det hörbart inte är någon större skillnad.


Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/07/08 :  17:14:42  Show Profile Send menace a Private Message
Hardseq: än så länge har jag inget alls att driva med, men jag tänkte simulera fram en låda först och sedan se till slutsteg, förmodligen blir det något klass D steg typ hypex.
Det vore bra om elementen inte kostade mer än 1000-1500 styck.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/08 :  18:48:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Lite simuleringar med Peerless XLS+PR i 37liters låda..
Resultatet blir uselt imo, -3db vid 53Hz, och kass slaglängd gör att man inte kan använda LT iheller. Alla snackar ju om att XLS+PR ska bli så bra i liten låda, så vad gör jag fel när jag simulerar?
Det spelar väl ingen större roll att man kan få ut 100db@20Hz om man har -11db@20Hz såvida man inte har lämplig roomgain för detta dvs.


du har roomgain på cirkus 9db vid 20hz i ett normalt rum

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/07/08 18:48:20
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/08 :  21:28:29  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Haakan: Då kan jag ju förstå att den kombinationen är ganska trevlig, speciellt med den storleken, åtmindstonde om man inte behöver något extremt ljudtryck och inte har något emot att bygga med PR.

Själv valde (väljer?) jag att bygga med en Dayton Titanic 12" mkIII i en 110liters låda. Ganska mycket billigare, ganska mycket bättre frekvenssvar och ljudtrycksmöjligheter men tyvärr ganska mycket större...

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/08 :  23:28:57  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Hardseq,

110 L ? I vad för typ av låda? Detta förhållandevis billiga element har jag funderat över, men inte kommit till skott att införskaffa för test. (ännu?).

Är du intresserad av simulation på detta element jag gjort för en tid sedan?

Försökte då göra en jämförelse mellan en noggrant genomtänkt stoppning i en ML TQWT Mass Loaded Tapered Quarter-Wave Tube och en motsvarande reflexlösning.

Båda med innervolymen 133 L, har jag för mig.15 tumsvarianten har jag också simulerat,den behövde ca 320 L. I största laget för min smak,så den tycker jag inte är så intressant längre.

Tror också jag har en enkel skiss,lådritning förML TQWT:n.

Kan maila dig simulationerna om du PM:ar mig din mailadress,om du vill förstås.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/09 :  01:50:08  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tycker att man skall ta fasta på linnar´s fråga här.
Och utan att på något sätt lägga ord i annans mun så:

Varför skall man ner till 20Hz ?
Jag känner och tycker så här: Var går gränsen för vår hörsel?
Var och i vilket område spelar 99,9 % av alla instrument vi lyssnar på?

Jag ser, hör och pratar ofta folk som envisas med att försöka få systemen att gå ner till 20Hz, när man i praktiken i ett "normalt" bostadsrum inte har någon som helst praktiskt nytta av detta.

Vi har avhandlat detta vid flera tillfällen och i flera trådar, självklart finns det olika skolor och minst lika många individuella preferenser, liksom det finns sanningar i bevisade mätningar.

Nå, enligt min uppfattning; ett system som skall ge ner till 20 Hz ger inte den fantastiska upplevelse av djupbas man kanske skulle kunna tro.
Faktum är att det låter inte särskilt mycket alls, mer ett fysiskt muller, möjligtvis parat med ett smygande illamående.

Dessutom, för att komma i dessa löjligt djupa nivåer så blir det till att fundera på både rum, effekt, kostnad, uppställning, och kanske framförallt varför, som sagt, varför?

Om man, enligt mina erfarenheter, stämmer av ett djupbassystem runt, säg 35 till 40 Hz, och gör det rätt, så kommer ingen att gå och undra om det spelade ned till 20Hz. Observera, gör det rätt.
Och det är inte enkelt. Men enklare.

Jag kör för närvarande ett system som uppmätt skall kunna prestera ner till 37 Hz, och ingen har hittintills frågat efter de sista 17 Hz.

Ta detta inlägg för vad det är, en fundering från mig och ingen absolut sanning.
Och för de som darrar lite så kan jag säga att vettiga och välkonstruerade 40Hz till 16kHZ kommer att göra er lyckligare än envisa 20HZ till 20kz.



www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/09 :  08:38:46  Show Profile Send Hardseq a Private Message
akktustakki: Har du jämfört två baslådor, varav den enda har sin -3db under 20Hz, med den du har nu som presterar ner 37Hz?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/09 :  08:46:41  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Gignos: 110liters lådan är en basreflex. Avstämd till runt 18Hz, 60cm*10cm port. Jag fick dessutom samma värde som dig då jag från början hade planerat att ta 15". Men när jag insåg hur stort 320liter är i vardagsrummet planerade jag helt enkelt om lite :) Det enda jag offrar när jag går ner i storlek är ca 5db headroom. Visst, trevligt att ha, men jag tror nog de 109db i större delen av frekvensområdet räcker jäkligt väl...

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/09 :  09:02:30  Show Profile Send time a Private Message
Jag har haft en Sunfire som skulle gå till 16 Hz, den låg där på golvet och det lilla elementet hoppade flera centimeter men ingenting hördes utom vi som skrattade så tårarna rann

Lämnat forumet
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/09 :  11:26:33  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Hardseq: Nej.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/09 :  11:51:48  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Hardseq!

Rör 1 : 6 ger garanterat hörbar ljudfärgninng!Gör en ny simulering med minst halva längden,Dvs. mindre än 3:1,då kan du jämföra med simuleringarna jag skickar dig senare.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/07/09 :  12:55:21  Show Profile Send menace a Private Message
ja som vanligt efter ett antal inlägg så vet man varken ut eller in, detta vet jag dock: jag vill bygga två små subbar, dessa ska integreras med stativare som ännu inte är byggda, men jag gissar på att dela aktivit vid ungtefär 80Hz.
Så till det jag fortfarande inte vet:
1. hur djupt ska de kunna spela för att upplevas som om "inget fattas"?
2. hur starkt behöver de kunna spela? (ja detta beror ju på hur högt jag vill kunna spela men i Db har jag ingen aning, ganska högt)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000