HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Uppsågning av MDF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/07/06 :  17:20:26  Show Profile Send rokk a Private Message
Då var det så att jag saknar tillgången till verktyg för att göra detta riktigt bra. och bra vill man ju att det ska bli, och byggvaruhuset tar 460 pix för bara MDF'n och vägrar såga upp.

Snickeriet som jag var i kontakt med skulle ha 420 pix för MDF'n och dryga 200 för uppsågningen, fräsa gjorde de inte heller :[.

Tycker detta är ganska dyrt faktiskt... Ovanpå det ligger jag ju fortf ute med pengar hos frasse för MDF som jag inte sett röken av.

Någon som vet var man kan få detta uppsågat till ett vettigare pris?
Gjort en snabb modell i spån för att se att allt funkar, men den är lite sne o jävlig (handsåg *host*). Överhandfräs har jag tillgång till däremot.

Bor i Bollnäs förövrigt.

mvh, Daniel

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/07/06 :  22:40:29  Show Profile Send asto a Private Message
Svårt att få en uppfattning om priset är rätt eller fel, vad är det för burkar du ska ha? de flesta snickerier ligger säkert kring 400kr timmen....
Jag har ev. möjlighter att såga åt dig, men som sagt priset beror ju på hur omfattande arbetet är. Jag bor i Sandviken....
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/07/06 :  22:44:15  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Måste säga att 200 pix för att få få MDF uppsågat till, låt säg två högtalare, inte var så farligt. Hade jag varit du hade jag kört på det, lätt värt det om man inte vill böka med MDF-damm och svära över att man inte har en monstersåg =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/06 :  22:54:37  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Bauhaus där jag bor tar 295 kronor för 25mm MDF (1170*2340) och sen 20kronor per snitt. Vidare skar k-rauta upp boarden man köpte gratis för något år sen. Optimera ska med göra sånt.. Ring runt :p

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/07/07 :  00:54:51  Show Profile Send rokk a Private Message
Ursäkta, glömde helt säga det, det är till ett par HFLS, alla delar utom sidorna. Och ingen fräsning inkluderad.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:53:17  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Tror jag gav ungefär 200 pix på Silvan i Lund för sågning av MDF till mina HFLS-1:or. Nu efter bygge av rack och TV-bänk med köp av skivmaterial på Silvan har jag kommit fram till att om man väljer ut rätt person i personalen kan man prata bort de 18 kronorna per snitt. Har fått en standard MDF-skiva kapad i udda småbitar för typ en hundring.

www.skivatbrod.com

Edited by - php on 2005/07/07 11:01:54
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:07:07  Show Profile Send rokk a Private Message
Tycker 700 pix är i grövsta laget för 2st 'halva' HFLS'or...
Men det kanske bara är jag?
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:57:02  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
En variant som funkade för mig när jag byggde HFLS-1 var att planera sågningen innan och när jag sedan köpte MDF:en på (Silvan, K-Rauta,...?) så sågade de upp skivan i långsmala bitar med rätt bredd. Sedan behövdes bara kapning av dessa bitar med rätt längd för att få byggbitarna. Betydligt lättare än att göra hela sågningen själv. Jag tror att det blev 3-4 snitt över hela MDF-skivan så det blev rätt så OK pris.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000