HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kaskadkoppling av LM 317/337 för mindre brus.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2005/07/06 :  10:29:46  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Hej!

Nu är det dags för mig att fortsätta att modda mitt ljudkort och jag tänkte bygga en extern +/-12V strömförsörjning till analoga spänningsdelen.

Har tittat runt lite och sett att jungregulatorn ska tydligen vara bra. (http://tangentsoft.net/elec/opamp-linreg.html)

Den känns som lite overkill i mitt fall, men jag funderade på kaskadkopplingen i alla fall.

Om jag kopplar två LM 317/337 i serie där de tar mer spänningen till först 14V och sedan 12V, kommer jag att få någon väsentlig förbättring av bruset från matningen eller strömförsörjningens impedans?
Eller finns det någat annat enkelt sätt att förbättra en LM317/337 utan alltför mycket tillägg? Alla tips/länkar mottages tacksamt.

--- Mikael R



Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/07/06 :  10:52:59  Show Profile Send Joav a Private Message
Hmm... kan detta vara något?
http://www.wenzel.com/documents/finesse.html

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2005/07/06 :  11:32:18  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Ser lovande ut. Måste se vad den högre utimpedansen ger för effekt men ska undersökas. Tack för tipset.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/07 :  00:29:50  Show Profile Send silvervarg a Private Message
En regulator behöver några volts marginal för att kunna jobba bra, så från 14 till 12 volt är i minsta laget.
Den stora vinsten med flera regulatorsteg är om du kan minska brantheten på ripplet på ingången till den sista regulatorn. Tex med RC eller LC filter mellan regulatorerna.
Ett filter efter sista regulatorn är förståss också bra.
I länken ovan så missar de dock den enklaste förbättringen som fås med 10uF konding parallellt med motståndet från 317 adj till ground (se t.ex. LM1085 datasheet).
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2005/07/07 :  23:27:30  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Såg någon sida med rekommendation och mätningar angående kondingen på adj. pinnen så den är inplanerad.
Det sitter redan 470uF kondingar på +-12V matningen på kortet. Det kommer nog tyvärr plocka bort den stora fördelen med shunten efter regulatorn om jag inte sätter in ytterligare motstånd. Samtidigt tas matningen i originalutförande på Revolutionkortet via 10 ohms motstånd från PCI bussen så det borde fungera att ha lite serieresistans på matningen.
Det verkar f.ö. hyfsat seriöst konstruerat med en separat spänningsregulator och många kondingar till klockkretsen. Annars hade det också varit ett mål för uppgradering.
Som det ser ut nu så nöjer jag mig nog med en enkel LM317/337 med ordentliga kondingar. Senare kanske jag lägger till en shunt över ett 5ohms motstånd och ytterligare ett 5ohms för isolering från de stora elytarna på kortet.
Får se om det blir ett steg framåt.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000