Den känns som lite overkill i mitt fall, men jag funderade på kaskadkopplingen i alla fall.
Om jag kopplar två LM 317/337 i serie där de tar mer spänningen till först 14V och sedan 12V, kommer jag att få någon väsentlig förbättring av bruset från matningen eller strömförsörjningens impedans? Eller finns det någat annat enkelt sätt att förbättra en LM317/337 utan alltför mycket tillägg? Alla tips/länkar mottages tacksamt.
--- Mikael R
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
En regulator behöver några volts marginal för att kunna jobba bra, så från 14 till 12 volt är i minsta laget. Den stora vinsten med flera regulatorsteg är om du kan minska brantheten på ripplet på ingången till den sista regulatorn. Tex med RC eller LC filter mellan regulatorerna. Ett filter efter sista regulatorn är förståss också bra. I länken ovan så missar de dock den enklaste förbättringen som fås med 10uF konding parallellt med motståndet från 317 adj till ground (se t.ex. LM1085 datasheet).
Såg någon sida med rekommendation och mätningar angående kondingen på adj. pinnen så den är inplanerad. Det sitter redan 470uF kondingar på +-12V matningen på kortet. Det kommer nog tyvärr plocka bort den stora fördelen med shunten efter regulatorn om jag inte sätter in ytterligare motstånd. Samtidigt tas matningen i originalutförande på Revolutionkortet via 10 ohms motstånd från PCI bussen så det borde fungera att ha lite serieresistans på matningen. Det verkar f.ö. hyfsat seriöst konstruerat med en separat spänningsregulator och många kondingar till klockkretsen. Annars hade det också varit ett mål för uppgradering. Som det ser ut nu så nöjer jag mig nog med en enkel LM317/337 med ordentliga kondingar. Senare kanske jag lägger till en shunt över ett 5ohms motstånd och ytterligare ett 5ohms för isolering från de stora elytarna på kortet. Får se om det blir ett steg framåt.
--- Mikael R
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.