Author |
Topic |
Beat
Member
1505 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
megajocke
Member
95 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 16:27:03
|
Cylindrisk i stället för sfärisk vågutbredning som leder till att ljudstyrkan bara avtar med 3dB per dubbling av avstånd till källan i stället för 6dB. |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 16:34:02
|
Nackdelen är uppenbarligen iaf att man inte får plats med dom i lägenheten:
|
Sandoz in the rain |
Edited by - labrat on 2005/07/06 16:34:18 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 16:35:44
|
Påtagligt minskade tak och golvreflektioner. Mer kontrollerad strålning. Hög effekttålighet och verkningsgrad med så många element.(leder till) Låg dynamisk kompression. |
|
|
megajocke
Member
95 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 17:29:50
|
De där högtalarna är nog bra när man lyssnar på musik spelad på luta... |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 21:54:26
|
Just det, bra till stora rum typ biografer mm. I ett vanligt vardagsrum är de traditionella lådorna ett bättre alternativ.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 22:43:02
|
quote: circlomanen: dynamisk kompression?
Stoppa in 50 watt i en vanlig Vifa 6½ tums bas och talspolen blir väldigt varm, varvid det elektriska motståndet höjs och verkningsgraden sjunker för en given påförd spänning. Som lite bonus så flyttas alla delningsfrekvenser nån oktav fram och tillbaka beroende på hur högt man spelar och eventuella basreflexavstämningar blir grovt felavstämda pga elementets ändrade egenskaper. Detta lite pulsande fram och tillbaka grovt följande musiken men nån eller några sekunder fördröjt. Lösningen är att ha en sån övermarginal att talspolarna aldrig värms upp speciellt mycket samt aktiva filter och flera slutsteg, ett för varje register. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 23:07:50
|
quote:
quote: circlomanen: dynamisk kompression?
Stoppa in 50 watt i en vanlig Vifa 6½ tums bas och talspolen blir väldigt varm, varvid det elektriska motståndet höjs och verkningsgraden sjunker för en given påförd spänning. Som lite bonus så flyttas alla delningsfrekvenser nån oktav fram och tillbaka beroende på hur högt man spelar och eventuella basreflexavstämningar blir grovt felavstämda pga elementets ändrade egenskaper. Detta lite pulsande fram och tillbaka grovt följande musiken men nån eller några sekunder fördröjt. Lösningen är att ha en sån övermarginal att talspolarna aldrig värms upp speciellt mycket samt aktiva filter och flera slutsteg, ett för varje register.
Fin beskrivning och bra recept! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 06:17:54
|
Det som Circlomanen beskriver gäller när man spelar för hela kvarteret. Är högtalaren mycket underdimensionerad kan det gälla för lägre nivåer åxå. Normala högtalare och normala nivåer är de flesta lådor byggda för och klarar.
Delar man diskanten för lågt kan man få värdeförändringar pga värmen som påverkar diskanten negativt. Ett vanligt problem för DIY'are.
Beat: Fler element ger högre verkningsgrad men inte för att dom tål högre effekt utan därför att membranytan ökar. Vanligt är att ljudenergin fördubblas med fördubblad yta. En fördubbling av energin ökar ljudtrycket med 3db. Alltså om du har en 8 tummare som ger 90db ut och ökar på med en till ger dom 93db ut. Lägger du till två till skall det bli 96db. Fördubblar du ytterligare blir det 99db. Vi slänger på en fördubbling till och vi är uppe på ståtliga 102db.
Frågan blir då: Hur många element är vi uppe i nu? Jo, 16st!!
Tänk dock på att detta är en "tumregel". Ljudtrycket ökar inte alltid exakt så här men som sagt det är en bra tumregel.
|
Edited by - linnar on 2005/07/07 06:20:25 |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 15:53:40
|
En annan fördel är att så många element avlastar varandra och Xmax plötsligt inte blir så kritiskt trots att man når upp i stor luftpumpningskapacitet.
Dessutom sänks Fs för elementen. Dom koplar luft till sig och den rörliga massan ökas och därmed sänks Fs. Detta är jag emellertid inte 100% övertygad om själv, även om det låter OK.
Linnar: Man får dock inte glömma att man inte kan erhålla dessa fördelar om man inte parallellar alla element (alternativthar världens värsta slutsteg)! Två element i serie delar ju på samma effekt varför totalen blir den samma. Har man däremot 4 element med 2 i serie parallellt med 2 andra i serie erhålls 3dB extra samt rejält mycket högre SPL max.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2005/07/07 15:56:31 |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 23:01:26
|
Tumregeln med fördubbling av element ökar 3dB, gäller f ö även effekt. Alltså, dubbla inmatad effekt för att öka ljudtrycket 3dB, eller dubbla antalet element.
Så om vi återgår till Engelholms exempel med 4 element, 2 parallellkopplade seriegrupper och leker pedagogiska, så kan man säga att det kommer få en 25w förstärkare att bete sig som en hundrawattare. Och ännu bättre, har man redan en hundrawattare, så kommer den att ha kvar 3/4 av sin effekt i reserv, vid samma ljudtryck som den annars skulle ligga farligt nära klippning.
Slutsats: Hög verkningsgrad är bra för din musikupplevelse och kan uppnås (relativt) billigt genom att använda ett redigt gäng med billiga småelement, som praktiskt taget bara står och går på tomgång när du spelar så högt att rutorna skallrar. Det är aldrig fel med rejäla marginaler hos både förstärkare och högtalare. Det kommer aldrig låta ansträngt om det inte är ansträngt. |
Militant cyklist. |
Edited by - ILLY on 2005/07/07 23:02:31 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 07:58:49
|
EngelholmAudio: Jag utgick från en optimal koppling vilket jag inte alltid är "hundra" på. Men det fixade ju du fin'fint.
ILLY: "... och leker pedagogiska" Det blev inte bara en lek det blev ett skolexempel på pedagogik! Till och med jag fattade!
|
Edited by - linnar on 2005/07/08 07:59:52 |
|
|
Fredrici
Member
71 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:27:48
|
Skulle det vara någon idè att använda ett gäng Thiel & partner element till en sådan högtalare? Ett dyrt projekt blir det ju men om vi bortser från detta. Skulle det vara någon ide? |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:55:33
|
quote: Skulle det vara någon idè att använda ett gäng Thiel & partner element till en sådan högtalare? Ett dyrt projekt blir det ju men om vi bortser från detta. Skulle det vara någon ide?
Jomenvisst!!! Kan man bortse från den lilla söta prislappen så är nog 16 st diamantdiskanter i en linjekälla / kanal alldeles mumsfillibabba!!! Själv skulle jag vilja prova 8 st JBL 2226 i en öppen baffel men det är ju det därna med priset bara! Måste köpa blöjor denna veckan så JBLarna får vänta lite till! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:59:30
|
Fredrici: om du köper av mig så skulle jag tjäna en rejäl slant... Men näeee...jag tror inte jag rekommenderar det! Mitt synsätt säger att de vinster man erhåller med linjekällor går att optimera på annat sätt med normala konstruktioner.
Linnar: Tackar!
quote: Så om vi återgår till Engelholms exempel med 4 element, 2 parallellkopplade seriegrupper och leker pedagogiska, så kan man säga att det kommer få en 25w förstärkare att bete sig som en hundrawattare. Och ännu bättre, har man redan en hundrawattare, så kommer den att ha kvar 3/4 av sin effekt i reserv, vid samma ljudtryck som den annars skulle ligga farligt nära klippning.
Näe? Jag hänger inte med.
Två seriekopplade element delar på samma mängd effekt: halva effekten per elemenr => samma känslighet. Om man sen parallellkopplar 2 serieelement kan vi hoppas på att effekten dubblas totalt sett (från slutsteget) men delas lika mellan dom två setten serieelement. Alltså +3dB!?? Alltså 25watt => 50 watt!??
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 12:05:16
|
EA:
Vilka andra sätt?
Finns det för och nackdelar med line-array beroende på var i frekvensområdet men befinner sig, alltså för diskant, bas eller mellanregister element?
Line-array bastornen ser ju ganska maffiga ut och om man kan höja känslighet i basen liknande er tidigare beskrivning för mellanreg, så är det väl bara positivt?
|
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
Edited by - Beat on 2005/07/08 12:12:29 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 12:46:49
|
Vilka andra sätt ja.
Om jag istället ställer en motfråga: vad vill du uppnå? Vilka är dina mål?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 12:56:26
|
Hög känslighet har blivit viktigt för mig beroende på basensförmåga att återge detaljer vid seriösa ljudtryck.
Mer allmänt startade jag tråden för jag ville veta om någon har goda erfarnheter av Line-array konstruktioner, och jag är sugen på att konstruera ett par. Så jag tänkte dra nytta av den kunskap som bättre vetande är villiga att bidra med.
Målet är: Mellan och Bas arrangerade i Line-array och banddiskanter efter vad som behövs i upplösning och känslighet. |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 13:07:22
|
Beat: Vilken konstruktion och hur elementen placeras är inte målet det är vägen till målet. Jag tror AE menade vad för ljudkaraktär/typ du vill uppnå.
Med den typen av högtalare du beskriver får du god spridning i horisontalplanet medan spridningen vertikalt blir sämre. Sämre behöver iof inte betyda dåligt. Spridningen bestäms av hur mycket element som ingår i linjen och att det inte är en dipol.
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 17:19:22
|
Få se nu, var lite trött när jag skrev. Måste kontrollera...
För enkelhetens skull kan vi utgå ifrån ett fiktivt element. Vi låtsas att elementet ifråga spelar 100dB vid 25w inmatad effekt och har en nominell impedans på fyra ohm.
2x4ohm=8ohm, 8ohm/2=4ohm. Alltså, impedansen blir densamma, vilket innebär att förstärkaren kommer att lämna samma effekt för fyra element som den skulle gjort för ett element. Alla överens?
Så här har jag tänkt: 1 element spelar 100dB vid 25w / 1 element spelar 100dB vid 25w 2 element spelar 103dB vid 25w / 1 element spelar 103dB vid 50w 4 element spelar 106dB vid 25w / 1 element spelar 106dB vid 100w
Fast EA, jag är tämligen säker på att du har rätt. Jag har nog glömt att ta med vår gamle vän Kirchoff i beräkningarna. My mistake, bra att du upptäcker mina misstag så jag inte lär ut några fler felaktigheter!
Fast vänta lite... om man skulle ta och köra ett slutsteg/element så kanske.... Äh glöm det!
|
Militant cyklist. |
|
|
Topic |
|