HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondingar på utgången?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/04 :  23:44:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
OK. Har hört detta flera gånger; "Kondingar på utgången är inget bra".


Nähä? Vad gör man åt det då? Går att att bara ta bort dem t.ex?

I en exempelkonfiguration typ: Lyt - Op-Amp - Utgångslyt.
Op-Ampen är av ny variant och "drivstark"(?).

M

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/05 :  00:37:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kondingar kan ju vara av många typer, det skiljer en del mellan olika. Elektrolyter är inte så bra i signalvägen, där kan andra typer göra ett bättre jobb. Till exempel polypropen. Om man kan byta till något bättre beror kanske på hur mycket plats som finns. Ett sätt är att parallellkoppla elektrolyten med en mindre polypropen, t.ex genom att löda dit den på undersidan kretskortet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/05 :  00:58:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jodå, det vet jag. Elektrolyter i signalvägen är enligt de flesta inget bra. Men det behövs iallafall nåt, eller?

Många säger att man skall ta bort e-lyten i signalvägen, men inget om att man skall ersätta den med nåt om op-ampen är tillräckligt bra(?).

M
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/05 :  01:08:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det beror ju på. Ligger opampens utgång på samma potential som det som kommer efter den bör det ju gå att ta bort den - möjligen.
Men om något händer och du får DC på utgången kan det ju gå riktigt galet ifall t.ex slutsteget i sin tur kör ut DC i högtalaren...

Vad är det för applikation???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/05 :  08:23:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Aj, aj, aj...
DC i högtalarna är ju inge vidare snyggt.

Applikation? En vanlig cd-spelare? Eller vad menas?

M
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/07/05 :  10:21:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
läste någonstans att bias mellan två elyter gör dom bättre än PP etc. för audio

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/06 :  00:14:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
bias? Mellan två e-lytar. Nope, nu är jag helt borta?

M
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/06 :  23:56:49  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Zombie, det där med att få elektrolyter bättre än polypropylen är jag väldigt skeptisk till.
Har du en länk eller liknande att dela med dig av angående det ämnet?

Så länge vi pratar lågnivå signaler så går det oftast att hålla så hög resistans att man inte behöver använda elektrolyter utan kan hålla sig till någon form av plastkondingar.
Ibland används konding både på utgången i en apparat och i ingången på nästa apparat, och då har man uppenbarligen en onödig konding som kan tas bort.

Om du har en elektrolyt i signalvägen som du inte kan/vill ta bort så håller jag till 100% med Bernt i att man kan koppla dit en liten konding av högre kvalitet paralellt med mycket gott resultat.


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/07 :  00:08:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
OK. Gott. Och tack för infon.

M
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/07/07 :  17:44:48  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Biaserar du en konding ta du bort den mesta effekten av dielektrisk absorbtion. Detta kan ge stora fördelar.

/Jesper
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/07 :  20:44:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hur bias:ar jag? vad är - och - hur funka?

M
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:20:10  Show Profile Send ludo a Private Message
Jesper_Nilsson>
Intressant. Är det ström- eller spänningsbias som minimerar DA?
I länken nedan beskrivs f ö hur DA mäts.
http://www.wima.com/absorption.htm
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:44:36  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Dipolerna i det dielektriska materialet följer potentialen hos signalen. Spänningsbias för att förhindra nollgenomgång (och gärna mer) gör att dipolerna i det dielectriska materialter rör sig/roterar mindre vilket minskar de negativa effekterna.

/Jesper
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:47:33  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
rannagarden:
Två kondingar kopplade i serie med en DC nivå lagd emellan dem, exempelvis. DC spänningen måste givetvis vara mycket lågbrusig.

/Jesper
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:15:28  Show Profile Send Bardis a Private Message
Två kondingar i serie på utgången med tex batteri-spänning emellan dem. Är det en möjlig lösning?
Men borde inte kondingarna ta ut varandra om de har samma värde o sitter i serie? Hur blir filterverkan då?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/07/10 :  01:09:31  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Kan nån förklara det här lite närmare, kanske med ett schema?
Verkar väldigt intressant!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/07/10 :  17:51:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bardis: Två kondensatorer i serie ger halva kapacitancen och (teoretiskt) dubbla spänningståligheten.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/07/11 :  10:44:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jesper_Nillson skrev:
quote:
Biaserar du en konding ta du bort den mesta effekten av dielektrisk absorbtion. Detta kan ge stora fördelar.

.... hm, detta är ett likspänningsfenomen som gör sig påmint i till exempel precisions AD-omvandlare vilket ger en DC offset som går över på några sekunder till minuter. Detta fenomen är helt ointressant för audio vill jag påstå.

Jesper, är du helt säker på ditt påstående?

rannagarden får nog formulera om frågan till:

1 När måste man ha kopplingskondensatorer

2 Om krav, vad ska man välja?

3 När bör man ha kopplingskondensatorer?

4 Om ja, vad ska man välja?

Svar:

1 Ges av konstrutionen.

3 Ges av konstruktionen samt vad som ska anslutas och hur rädd man är om denna.

På de andra frågorna så säger jag: Välj tillräckligt bra kondensatortyp för tillämpningen, så har jag inte sagt för mycket.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/07/11 10:46:07
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/07/11 :  10:50:47  Show Profile  Visit peranders's Homepage
http://www.national.com/rap/Application/0,1570,28,00.html

Bra artikel.

Grejen att lägga spänning mellan två lytar är får att minimera läckning.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/07/11 10:52:58
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/07/11 :  22:11:51  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Peranders:
Ska se om jag kan vaska fram ett par articklar.
Annars finns lågnivåkablar som utnyttjar tekniken med att lägga bias på dielektriumet, mins inte märket nu men svindyra var de..=)

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000