HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 JBL 2*15" vs 4530 max spl ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/06 :  20:31:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag blir mycket nyfiken på "ccc".
Bild? Beskrivning?
Googlade lite på det men hittade nothing.

Edited by - Circlomanen on 2005/07/06 20:37:29
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/06 :  21:39:40  Show Profile Send linnar a Private Message

"CCC"
Ett element som sitter i en sluten låda med öppningen mot ett horn.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/07 :  06:36:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Man skulle väl enkelt förklara det som att elementen riktade mot varandra i en v-formation, v'et sveper sedan ut och bildar ett horn, det är två relativt små slutna lådor till varje element (dock betydligt större än hos konventionella horn) och ganska kort hornladdning som mest verkar för att få ett bättre kontaktförhållande till luften.

Vinkeln mellan elementen är ganska liten till en början ca 20 grader, för att sedan succesivt öka, helst exponentiellt.

Lådan i fråga är 520 hög, 820 djup och 600 bred om jag minns mitt ritningsunderlag rätt.

Principen är ganska sällsynt, och jag har aldrig sett en c.c.c. konfig på horn, men det finns säkert därute någonstans.

Prophon (svensk tillverkare som kör hårt med B&C) tror jag har några c.c.c lådor.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/07/07 06:45:44
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/07 :  06:44:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Förlåt bäste trådskapare för dessa OT urspårningar, du får sätta oss på plats om du känner att detta inte ger dig något

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:12:32  Show Profile Send linnar a Private Message
Glömde tillägga att det är minst två element som sitter mot varandra
med en öppning åt ena hållet.
martinsson beskriver det mer ingående här ovan. han säger också
att det används i andra principer än horn. Det är mer än jag viste.

Jag har sett några sådana horn när jag surfat fram planlöst på internet.
Lade aldrig länkarna på minnet.

Edited by - linnar on 2005/07/07 08:13:47
Go to Top of Page

imtkjlu
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:24:40  Show Profile Send imtkjlu a Private Message
martinsson, ingen fara fortsätt spåra ur!
Älskar roande läsning om mina favorit ämnen...

En ny fråga (dock tillbaka till min start..)
Vad kommer jag få för max Db ut ur en 4530 med 2226H ?
Vad är det som sätter max spl är det när konen når max rörelse ?
Hur mycket effekt behöver jag för det ?
Blir det mer Db eftersom jag har två ?
Ska jag istället för att köra dom i stero på varsin kanal, parallella
dom så jag får 4 OHM å köra mitt steg bryggat ?

///Kjelle
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/07 :  14:10:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vad är det som sätter max spl är det när konen når max rörelse ?
Hur mycket effekt behöver jag för det ?

Max spl i ett välbyggt horn som belastar elementet med ett jämt och högt akustiskt motstånd över hela arbetsområdet skall vara vad talspolen tål då membranrörelserna är små. Kompromissar man med konstruktionen så försvinner den fördelen/egenskapen oxå.
Effekten som behövs blir väl då 600 watt ihållande ton eller peak effekter på 1,2 kW.
Max spl du kan nå med ett välkonstruerat horn blir då följdaktligen hornets verkningsgrad gånger max effekt elementet tål, minus några dB pga dynamisk kompression. Se JBLs data blad för siffror på det.
I ett 4530 så vet jag inte riktigt då det är ett kraftigt kompromissat horn på många sett. Det ovanstående kan väl förhoppningsvis användas som riktvärden.
Högt blir det iallafall. Jag har sett andra mätningar på horn med 2226 i (2 st) och dom presterade väl 138 dB peak mellan 50 och 500 hz.
Stå en meter ifrån dem och få permanenta hörselskador på 5 min.

Edited by - Circlomanen on 2005/07/07 14:11:58
Go to Top of Page

imtkjlu
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/07/07 :  17:32:34  Show Profile Send imtkjlu a Private Message
MM Härligt låter som 2 stycken 4530/2226H kommer räcka... men man vet ju aldrig!
När"hornen" växer ut så kanske jag bygger två till..
Va tror ni, ska jag köra dom i stereo eller parallella i mono ?
En fråga till JBL skriver ang 4530
"Seven-foot folded horn provides maximum loading to 50 Hz with usable response to 40 Hz"
och sen skriver dom
"NOTE: Below the lowest usable frequency, the excursion limiting load presented by the horn is reduced.To avoid excessive cone excursion and possible damage, power input at these very low frequencies should be restricted."

Ska jag tolka det som att jag måste se till att ta bort allt under 40Hz ?
Idag anänder jag det HP filter som sitter i steget på 30Hz räcker det ?
///Kjelle
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/07 :  18:49:38  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag skulle köra dom i stereo och helst aktivt delade, så att jag kan lägga ett ganska brant HP filter i botten som skär av allt under 35 - 40Hz.

Med ett hyfsat slutsteg, har jag svårt att tänka mig att du någonsin kommer att sakna något i bottentryck.

/Rolle
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/07 :  19:52:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Favorit i repris, 18", 15", 12", 10"



Fast 15" -högtalaren flyttar nog mer luft än den större..
Fast i ett horn så vet man aldrig, 18" kan vara kraftigt
även om slaglängden e kass.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/08 :  23:09:02  Show Profile Send paradigm a Private Message
- Niklas

Du kan inte lägga upp såna där "pang på rödbetan", utvikningsbilder hur som helst, det förstår du väl.

Mina glasögon blir ju alldeles immiga och så blir jag tvungen att ta en kall dusch ju.

/Rolle
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/07/09 :  11:57:30  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
När det gäller dina 4530 horn (om du bygger dem) så är det viktigt att lägga ett subsonic filter kring 40 Hz för att få bort frekvenser som hornet ändå inte kan återge. Gör du detta sparar du både element och slutsteg och kan dessutom spela högre.

"Seven-foot folded horn provides maximum loading to 50 Hz with usable response to 40 Hz"
och sen skriver dom
"NOTE: Below the lowest usable frequency, the excursion limiting load presented by the horn is reduced.To avoid excessive cone excursion and possible damage, power input at these very low frequencies should be restricted."
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/07/09 :  11:59:44  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Glömde att tillägga att på de vettigare aktiva delningsfilter som finns vilket jag antar att du kommer att andvända för att dela bas och topp finns denna funktionen med att kunna ta bort de lägsta frekvenserna dvs subsonic filter.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/10 :  00:56:58  Show Profile Send linnar a Private Message

emil tar en poäng här. Det är dessutom en bra idé att
använda dessa filter till alla högtalare som kan prestera
låga toner. Speciellt viktigt är det om man använder
analoga skivor.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/11 :  06:32:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det börjar ju poppa upp en del trevliga aktiva filter för "hemma bruk", EngelholmAudio Delo exemeplvis, själv använder jag en DR260 (DBX) och likt många andra ser jag idag ingen möjlighet att leva utan det.

Samma princip gäller ju för basreflex där man kan få rätt extrema utslag under avstämmningsfrekvensen, dvs om man inte underavstämmer vilket har sina fördelar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/07/11 :  08:41:57  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jag har hört mycket positivt om DBX driverack dock är den ganska dyr men kan tänka mig att den är ävärd pengarna, man får ju onekligen ganska mycket features för pengarna.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/11 :  13:25:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag kan inte vara nöjdare, nu när de blivit kompatibla med SIA/SMAART så finns ju onekligen en viss potential för mätning, DBX drievrack 260 är nog den komponent (tillsammans med slutstegen) som jag verkligen känner mig stolt över att äga, lika roligt varje gång man använder dem, det vill liksom inte gå över som det tidigare gjort.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/07/11 :  21:41:49  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Hmm man kanske skulle införskaffa en driverack.

Undrar hur denna står sig mot Driveracken LEM är väl inget pjåkigt märke

http://www.blocket.se/view/5507424.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/12 :  06:57:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Nej LEM är inte så tokiga, men det är ju inte riktigt samma möjligheter (2->4 endast), med det räcker så länge du itne skall köra 3-vägs aktivt.

Du betalar ju 10000kr mindre för denna än för en ny DR260, jag tror de är svåra att hitta beggade.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:20:33  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jag har sett begagnade ett par gånger men de har bra andrahandsvärde och brukar säljas omgående så det gäller att vara snabb i så fall.

ursäkta OT.

Martinsson: Vet du hur pass bra limitern fungerar i Driverackarna?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/12 :  21:10:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har aldrig provat själv, men enligt vad som skrivs på diverse pro-forum skall de vara synnerligen bra, de är konstruerade för att "härma" DBX fina 160 serie som är en klassiker milt sagt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/07/14 :  11:28:42  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Dessa hornen tror jag spelar riktigt bra, ingen djupbas men säkerligen en hel del kick!

http://www.speakerplans.com/index.php?id=hd15horn

2 sådana per sida med Eminence Kappa 15LF lär säkerligen spela ifrån ett par 4530 horn med JBL 2226or.
Dessutom kan man paralellkoppla dom två och två och få det lite mer kostnadeffektivt iom att man inte behöver lika stort slutsteg. Man får ju nästan dubbla effekten på de flesta slutsteg i 4 ohm jämfört med 8 ohm.

En annan fördel är att man kan bära dom själv utan större problem perfekt till utefester.

Dessutom relativt lättbyggda.

Här är en kille som bygger HD15 horn
http://www.speakerplans.com/index.php?id=daveyhd15

Eller varför inte en Dubbel HD15
http://www.speakerplans.com/index.php?id=vitorhd15

Snyggt system!
http://www.speakerplans.com/index.php?id=steveksystem



Edited by - emil on 2005/07/14 11:33:35
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:17:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kraftig Turbosound varning här alltså !
färg, till och med de små listerna som håller fronten och fronttyget... wannabe ?



De äldre modellerna från Turbosound (TSE 218) ser e x a k t ut som detta exempel.

Nåväl, minor detail, visst är det frestande !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/07/14 14:19:07
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:01:20  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Är inte TSE218 vanliga dubbel 18 basreflex?
Utseende mässigt har dom nog försökt efterlikna turbosound. Coola och snygga är dom i alla fall.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:32:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Nicht so emil, der Turbosound TSE-218 ist eine horngeladen Sub-Bass-Lautsprecherbox, I'm sure, utan tvivel.

Detta innebär ju iofs inte att jag har rätt.

Ursäkta språkvalet : )


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000