HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Plåttjocklek ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/07/03 :  11:57:23  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Tänkte bygga en gitarrförstärkare ca 40W
(Tänk er Marshall eller så) DVS ett chassie i form av en plåtlåda ca 60*20*5 cm...

Vilken tjocklek blir bra till det: Stabilitet kontra arbetsinsats ...
(Lär ju vara betydligt jobbigare med allt borrande och punchande..)

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=34156&SearchTerms=plåttjocklek

var enda tråden jag hittade om plåtarbeten (många bra tips i länkarna) så nu är frågan: Aluminium eller svartplåt.. (plåten kan jag ju kantsvetsa med MIG, Aluminiumet klarar JAG inte att svetsa. )

1,2mm plåt kontra 3mm Alu????

eller bättre förslag???

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/07/03 :  12:31:18  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
sålänge det inte är stora chassien eller tunga saker som skall monteras så går 1,2mm Alu alldeles utmärkt, fast helst 2mm då..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2005/07/03 :  17:37:36  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

Är man ute efter stabilitet så kan jag rekommendera 4-5mm stålplåt. Lite jobbigt dock om
lådan ska ha många hål för kontakter och dyligt. fördelen med lite tjockare plåt är
att den även går att svetsa med pinne. Och en sådan svets är ju liite billigare än
en mig.
Jag har byggt flera chassien och baslådor på detta sätt och tycker det funkat bra. Plåt i form
av spillbitar kan man dessutom oftast få gratis på skroten. Svårt att hitta ett billigare
sätt att göra lådor på.

/Peter
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:08:09  Show Profile Send Bardis a Private Message
Här finns en sak till man skall ha i tanken när man väljer material.
Har man transformatorer med stort läckfält kan de börja brumma om man använder magnetiskt material till lådan.

Sedan skärmar aluminium och svartplåt från olika saker. Detta kan man dra nytta av. Beroende på omgivning och vad som skall vara i lådan.

En annan sak visserligen av mindre vikt är att signaler i ledningar påverkas av material som går att ladda upp. Desto högre ström ju närmare stålplåten desto mer påverkan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/07/05 :  20:49:18  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
snyggt jobbat peter.... men Bardis svar får mig att tveka!!!

?????

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2005/07/05 :  21:57:33  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

Fördelen med stålplåt är ju att det framförallt är billigt jmf med aluminium. Sen är stålplåt betydligt lättare att svetsa själv. Bygger man i 4-5mm så blir det också garanterat "stridsvagnskänsla" i bitarna. Det är främst känslan av stabilitet som gjort att jag byggt med stål.

Är man duktig på att svetsa aluminium och har tillgång till TIG så skulle jag nog ge mig på att använda aluminium iofs. Nackdelen med aluminium är att det måste ytbehandlas för att inte bli fult. Oftast sker detta genom anodisering (snyggast) eller lackering (diy). Men om man ändå tänkt att lackera lådan kan man lika gärna välja stål...

Jag har endast använt toroid-trafosar (litet läckfält) till de byggen där jag använt stål som lådmaterial. Och då har jag aldrig haft problem med brum el liknande. Det finns ju också många kommersiella förstärkare (med transformatorer med större läckfält) inhysta i stålchassie och det funkar oftast utan problem.

Rent elektrisk funkar stål lite annorlunda än aluminium. Stål är bättre än aluminium på att skärma lågfrekventa magnetiska fält. Aluminium skärmar högfrekventa elektriska fält bättre pga den bättre ledningsförmågan. Men med en vanlig, typisk 40W förstärkare gjord på rätt sätt spelar det ingen roll vilken lådtyp den sitter i.

Hmm, mycket text blev det. Blev du någe klokare?

/Peter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000