Author |
Topic |
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 09:31:12
|
Hej,
Jag har nyligen blivit medlem här, främst för att det verkar vara ett forum med mycket kunniga människor. Då jag främst gillar att bygga/tillverka saker så är det nog här inne som jag kommer att hålla till när jag får tid över.
Nu till mitt nuvarande problem...
Jag har under vintern byggt en rörförstärkare konstruerad av Claus Byrith. Den låter ypperligt och ger ett trevligt sken i mörkret samt lite extra värme i rummet
Men, jag har ett litet problem med den. När strömmen bryts så gör högtalarkonen en stor rörelse en gång med ~0.5-1 Hz frekvens, dvs. den rör sig ganska långsamt. Det verkar inte vara skadligt för högtalarna, men det skär i hjärtat att se det Jag är nybörjare när det gäller rörkonstruktion så därför hoppas jag att någon här kan hjälpa mig med lite analys/problemlösning.
Kopplingsschemat till förstärkaren finns här: http://www.lundahl.se/claus_b.html
Claus har två lite smått olika scheman på nätdelen. Ett i den första pdf:en och sen ett till i appendixet. Där är det lite små skillnader på värdena på vissa kondensatorer. Sen föredrog han att bygga förstärkaren som separata monosteg vilket förmodligen är vad han har provat ut. Men han beskrev några små modifikationer som behövdes för att bygga en stereoförstärkare, som jag har gjort.
Ett grovt schema på nätdelen som beskriver hur den ser ut i min förstärkare har ni här:
110uF -> 10H -> 110uF -> 4k7 -> 50uF -> 47k -> 22uF -> 200V Zener
Om ni jämför det med schemat i pdf:en så hoppas jag att ni förstår hur det ser ut.
Dessutom kan jag meddela att samma förstärkare men modifierad så att EF86 & ECC83 matas med DC-glöd inte har detta problem. Förmodligen pga. att dessa rör då "fungerar" längre än EL34:an.