Author |
Topic |
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 09:31:12
|
Hej,
Jag har nyligen blivit medlem här, främst för att det verkar vara ett forum med mycket kunniga människor. Då jag främst gillar att bygga/tillverka saker så är det nog här inne som jag kommer att hålla till när jag får tid över.
Nu till mitt nuvarande problem...
Jag har under vintern byggt en rörförstärkare konstruerad av Claus Byrith. Den låter ypperligt och ger ett trevligt sken i mörkret samt lite extra värme i rummet
Men, jag har ett litet problem med den. När strömmen bryts så gör högtalarkonen en stor rörelse en gång med ~0.5-1 Hz frekvens, dvs. den rör sig ganska långsamt. Det verkar inte vara skadligt för högtalarna, men det skär i hjärtat att se det Jag är nybörjare när det gäller rörkonstruktion så därför hoppas jag att någon här kan hjälpa mig med lite analys/problemlösning.
Kopplingsschemat till förstärkaren finns här: http://www.lundahl.se/claus_b.html
Claus har två lite smått olika scheman på nätdelen. Ett i den första pdf:en och sen ett till i appendixet. Där är det lite små skillnader på värdena på vissa kondensatorer. Sen föredrog han att bygga förstärkaren som separata monosteg vilket förmodligen är vad han har provat ut. Men han beskrev några små modifikationer som behövdes för att bygga en stereoförstärkare, som jag har gjort.
Ett grovt schema på nätdelen som beskriver hur den ser ut i min förstärkare har ni här:
110uF -> 10H -> 110uF -> 4k7 -> 50uF -> 47k -> 22uF -> 200V Zener
Om ni jämför det med schemat i pdf:en så hoppas jag att ni förstår hur det ser ut.
Dessutom kan jag meddela att samma förstärkare men modifierad så att EF86 & ECC83 matas med DC-glöd inte har detta problem. Förmodligen pga. att dessa rör då "fungerar" längre än EL34:an.
En liknande förstärkare presenterades i AoE 5,6 2003 men den hade annan OPT och nätdel. Dom skrev dock att den ursprungliga konstruktionen självsvängde vid ~0.5 Hz och att detta löstes genom att minska värdet på kondensatorn mellan fasdelaren och effektrören från 470nF till 100nF. Detta problem med lösning beskrevs dock inte närmare i deras artikel.
Min tanke är närmast att försöka justera nätdelen för att se om det har någon inverkan. Men eftersom sommaren är här och solen skiner så tänkte jag passa på att höra mig för här för att se om jag kan få fler synpunkter.
Hälsningar... /Roger
PS: Här är en bild på hur den ser ut just nu...i väntan på en snygg inramning.
Edit: Flyttade bilden till hififorum's server. |
Mvh Roger |
Edited by - nilrog on 2005/06/28 19:13:44 |
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 13:03:36
|
Mycket intressant läsning. Har du volympot, eller är det NFB omställare? Bygget är (om jag förstår det väl) designat som poweramp. Att utrusta den med en pot torde medföra justering av värden på några komponenter. Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga, kan för lite. mvh Dimitri
|
|
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 15:18:32
|
Det en 100k volymkontroll, dock inte en potentiometer, som är inkopplad först i kedjan, före ingången på förstärkaren som är en ren effektförstärkare. Inga komponenter i förstärkaren är justerade pga volymkontrollen. Den sitter där tillsvidare iaf, om jag ev bygger en rörförförstärkare så kommer den kanske att åka ut. |
Mvh Roger |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 16:00:11
|
Kul med lite rörbyggen i sommarvärmen! Lundahls transformatorer har jag bra erfarenhet av, så det där kan säkert låta riktigt trevligt.
Först och främst så tror jag inte att det här är farligt för dina högtalare. Jag skulle inte oroa mig.
Du ger nog lite grann av svaret på frågan själv, glöden svalnar olika fort och då gungar det lite grann. En variant du skulle kunna göra är att ha en separat strömbrytare till anodspänningen så att du kan tömma kondensatorbankarna innan du slår av förstärkaren helt och hållet. Jag har gjort så i min OTL, men där mest för att ha ett standby läge med bara glöden igång. Har du separata glöd- och anodtrafos (tycker det ser ut så?) sätter du switchen på anodtrafons primärsida. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 17:11:21
|
Lundahl verkar kunna sin sak när det gäller transformatorer, bygger jag något mer i rörväg så kommer dom definitivt på tal igen
Tyvärr har jag inte separata trafos för glöden, det är drosseln som sitter bredvid. Jag har varit inne på att montera en extra strömbrytare, alt. relä, men det har ännu inte blivit av pga. att den då måste klara 400-500V. Sen vill man ju ha så lite delar i förstärkaren som möjligt Frågan är om man kan förlänga "livet" på småsignalrören genom att öka dess del av kondensatorbanken för anodspänningen. Tyvärr är vi nu inne på ett område som jag kan allt för lite om
Om man jämför den föreslagna nätdelen för mono resp. stereo så är kondensatorbanken för 450V dubblerad och kompletterad med en 10H drossel. För 420V och 180V så är den oförändrad. I min nätdel så är kondingarna för 420V nästan dubblerade pga. att rätt storlek inte fanns tillgänglig. Detta lämnar 180V matningen som är oförändrad. Det lutar åt att jag kommer att försöka komplettera den med en lite större kondensator och se om det gör någon skillnad.
Bernt: Det var synd att jag inte hittade det här forumet innan jag påbörjade min förstärkare...för då hade det nog blivit en OTL istället. Jag är mäkta imponerad av ditt bygge |
Mvh Roger |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 21:21:47
|
Hej Roger,
Jag fick en tanke som jag inte kan styrka utan att veta mera, men den kanske kan ge dig ett tips. Om det nu är så att du får en självsvängning i området kring 0,5 Hz, så beror det sannolikt på att du får en återkoppling via nätdelen orsakad av att dina filterkondingar har en impedans som ökar vid låga frekvenser.
Det finns flera sätt att kurera sådan instabilitet, men ett effektivt sätt är att minska open-loop-förstärkningen vid låga frekvenser genom att reducera värdet på kopplingskondensatorerna i signalvägen.
Så varför inte prova tipset du redan läst om genom att minska kondingarnas värde till 0,22 µF eller 0,10 µF? Det verkar lite enklare än att rumstera om i nätdelen…
Hälsningar Lennart
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 22:19:57
|
LennArt: Det kan nog ligga något i det du skriver också. M.a.o. så skulle detta fenomen vara olika beroende på den typ/kvalité av kondensator som används?
Jag har fått ett annat tips som pekade på utgångstrafon, signalkondingen och nätdelen. Det beskrevs kortfattat som att signalkondingen på 470nF ger en pol på ~1Hz vilket i kombination med utgångstrafon skulle ge en stabil förstärkare, i alla fall på papperet. Men om sedan nätdelen också hade en pol som låg runt 1Hz så fanns risken för självsvängning. Tyvärr slutade hjälpen där och jag vet ännu inte om det går att kurera genom att ändra i nätdelen. Dock skulle ett byte av signalkondingen till en mindre säkert lösa problemet då det skulle ändra frekvens på den förstnämnda polen.
För tillfället är det dock enklare att göra dom små ändringarna i nätdelen än att byta signalkondingen, men jag kommer nog att testa bägge lösningarna bara komponenterna är införskaffade
Jag hoppas att jag inte låter tjatig men jag vill gärna förstå lite mer om tänkandet bakom dom ändringar jag tänker göra. Jag ska dock erkänna att jag är ute på djupt vatten i vissa av dom tekniska diskussionerna om (rör)förstärkare Min tanke är dock att försöka lära mig mer om detta. Jag ska bara hitta en lämplig bok att fördjupa mig i. Men det blir till hösten när mörkret har lagt sig och jag sitter i fåtöljen och njuter av musik |
Mvh Roger |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 20:03:31
|
Det kanske inte i första hand är filterkondensatorns kvalitet som är avgörande, utan dess värde.
Om det nu är den här typen av lågfrekvent instabilitet du har - och det vet vi väl inte än? - ligger den grundläggande orsaken i att nätdelen har en olycklig tidskontant (R x C). Det absolut säkraste sättet att bli av med tidskonstanten är att införa en regulator för högspänningen. Att byta signalkondensator kurerar bara symptomet...
Men, som sagt, innan du gräver för djupt kanske du behöver en riktig diagnos.
Hälsningar Lennart |
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 22:00:36
|
Tack för din feedback LennArt
Jag väntar på att få hem lite komponenter. När dom har kommit och vädret tillåter så ska jag kolla upp om det hjälper att ändra värde på signalkondingen. |
Mvh Roger |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 22:21:40
|
UNderbart fint hemmabygge det där, rent utseende mässigt alltså! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 22:58:23
|
quote: PS: Här är en bild på hur den ser ut just nu...i väntan på en snygg inramning.
Håller med Fisksmisk:
Du har redan en snygg inramning på ditt bygge. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 19:02:16
|
Tack för de snälla kommentarerna
Jag har allt klart för mig i huvet hur den ska se ut när den är klar, en enkel träram och mycket polerad mässing Tyvärr missade jag Bröderna Holms "sommarlov" så nu måste jag vänta tills i Augusti innan jag kommer åt den träbit jag är på jakt efter |
Mvh Roger |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 22:15:55
|
Slarvläste lite och kom att tänka på då jag ytterst ovetenskapligt provade att stoppa i två par begagnade EL84 i min lilla Dynaco. Hade snappat upp att Telefunken skulle låta bra och ur min drös av 84:or i okänt skick valde jag rör enbart efter lika utseende och logotype. Märkte ingen större skillnad, möjligen lite ökad klarhet men det kan lika gärna varit placebo. Däremot gav förstärkaren från sig en lågfrekvent "prutt" i ena högtalaren vid varje avstängning.
Jag bytte tillbaka till originalrören märkta "Dynaco" (någon som vet tillverkarens namn?) och "prutten" var försvunnen. Tilläggas ska att nätdelen är helt orörd original sedan 1969 och säkert inte i toppskick. Jag brydde mig inte om att forska i orsaken till den lågfrekventa svängningen men blir onekligen en smula nyfiken nu. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 18:53:58
|
Jag är också nyfiken på vad som kan vara orsaken. Tyvärr har jag för tillfället inte möjlighet att testa andra slutrör, för att spinna vidare på den ovetenskapliga testen
Helst skulle jag vilja veta om detta symtom fanns när Claus byggde sina monoblock. Om så var fallet så kanske felet ligger i själva förstärkardelen, annars misstänker jag nätdelen. Jag har sökt på nätet men inte hittat så mycket information om andras erfarenheter av den här förstärkaren.
Det vackra vädret ( ) stoppar också vidare försök att se om symtomen går att minska för att på så sätt försöka ringa in felkällan. Har dessutom beställt boken "Valve Amplifiers" så hösten är räddad, för då ska jag fördjupa mig i rörbyggeri |
Mvh Roger |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 21:17:37
|
quote: Helst skulle jag vilja veta om detta symtom fanns när Claus byggde sina monoblock.
Svarar inte Claus Byrith på mail? Adressen står ju på Lundahlsidan. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 21:32:11
|
Oops...det har jag missat Har inte kollat på den sidan sen jag laddade ner dokumenten, och i dom såg jag ingen mailadress. Ska se om han svarar. |
Mvh Roger |
|
|
|
Topic |
|