HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lite dyrare DIY-högtalare??!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/07/02 :  14:04:34  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Finns det möjlighet att anförskaffa sig ritningar till lite dyrare högtalar-modeller typ wilson, avalon, avatar, sonus faber, Karma eller t.o.m Respons???

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/07/02 14:06:09

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/02 :  14:53:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kolla på Amatörens Focalbygge.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/07/02 :  15:07:47  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Kolla Tony Gees sajt

http://home.hetnet.nl/~geenius/

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/07/02 :  17:43:09  Show Profile Send matsj a Private Message
Det finns en kille som byggt jm lab grand utopia och mini utopia på DIY AUDIO. Sök på exquisiteaudio.En i Danmark på HIFI 4 ALL.dk har byggt en grand slamm klon killen kallar sig "dytti".

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/07/02 :  17:55:42  Show Profile Send Fimax a Private Message

Jag har byggt en mini utopia som finns att se på

http://www.exquisiteaudio.ca/


/filip




Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/07/02 :  19:00:16  Show Profile Send Guru a Private Message
Hur tusan har dom fixat BE diskanterna till dessa kloner ?
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/07/02 :  19:55:13  Show Profile Send Fimax a Private Message
var har du hittat kloner med BE diskanter???


/filip




Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/07/02 :  22:51:20  Show Profile Send Draken a Private Message
BYGG ETT PAR MORELLO:s

Draken
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/07/02 :  23:22:00  Show Profile Send Guru a Private Message
Fimax:

Du har helt rätt...det finns inga BE diskanter på dessa sidor, det var jag som antog att om det var kloner så sitter det väl BE diskanter i dom :)
Har själv försökt köpa ut BE diskanter men det stöp tyvärr på att jag inte hade några trasiga att skicka till fabriken för utbyte :(

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/07/03 :  01:37:45  Show Profile Send gongken a Private Message
Bygg med Manger, de bistår med ritningar på både låda och filter om man mailar dem...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/07/04 :  13:59:02  Show Profile Send jonny99 a Private Message
När jag ser hemmabyggen som ser ut nästan som Wilson eller JM lab och har nästan samma element så blir jag påmind om de VW bubblor med Lamborghini plastkaross man såg ibland på 80 talet. Det låg ibland en otrolig massa arbete bakom dem men till slut var de bara VW bubblor ändå. Om man ska bygga en dyr och förhoppningsvis bra högtalare efter någon annans recept så satsa på Manger eller Linkwitz eller dom här kanske http://www.e-speakers.com/products/diy.html där du är säker på att du får samma element och delningsfilter som i originalreceptet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/04 :  14:17:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
jonny99 du har bra insikter! Inte sällan är vissa konstruktionsdetaljer anpassade så hårt till dom specifika egenskaperna att dom är är destruktiva om man inte har dom.

Tomas har ett PM att läsa.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/04 :  16:11:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med EA och jonny99. Jag är ganska trött på alla dessa kloner, jag tycker det är mycket roligare när folk går egna vägar.

Linkwitz konstruktioner är högintressanta tycker jag. Efter att ha hört AA Beethoven har jag den djupaste respekt för Linkwitz.
Nu har jag inte hört Orion ännu (Kom igen nu CH!) men folk vars omdöme jag litar helt på har mycket gott att säga.

Seas har en del intressanta byggbeskrivningar på den här sidan: http://www.seas.no/kits%20main%20page.htm

Jag vet att Pac har intressanta saker i görningen också framöver, men försök inte hålla andan tills det är klart...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/07/04 :  18:05:19  Show Profile Send Fimax a Private Message

Eftersom jag är en av dem som byggt en"bubbla med Lamborghini plastkaross" känner jag att jag måste försvara mig lite

Det var mina första högtalare som jag byggde och jag hade för avsikt att göra en riktig klon, men upptäckte efter en tid att elementen inte gick att få tag i. Då jag lyssnat på ett par JMLab och tyckte ljudet bra valde jag därför att bygga med närmsta möjliga element, men använda designen då jag tycker att de är väldigt snygga.

Jag mätte och räknade, jag konstruerade lådorna i ett CADprogram. Vinklarna på lådan gjorde att det blev betydligt svårare att såga och limma än en vanlig box. Jag mätte upp elementen med Speakerworkshop, simulerade och lödde ihop filtren, mätte upp igen och modifierade.
Det är väl ungefär vad man brukar göra...

Jag vet inte vad det var som var så tröttsamt med vad jag gjorde?
Hade ni jublat om jag hade gjort en trettonkantig låda i månsten?

Varför är det mindre tröttsamt om jag hade köpt ett Seas Thor kit? Ungefär som att man vill börja med möbelsnickeri och åker till IKEA...

Ytterst få personen kan gå egna vägar, och andelen sådana här på forumet är väldigt få (respekt till Dahlberg och Bernt Jansson).

Jag är iallafall stolt över mina tröttsamma kloner....


/filip




Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/04 :  19:04:16  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag tycker iaf dina kloner var jättefina å ingen "bubbla"

dåliga kloner suger...sånna som man knappt kan skilja från originalet är sjyssta!

vore dock roligare om fler vågade sig på egna byggen, å egen design osv

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/07/04 :  19:55:02  Show Profile Send Guru a Private Message
Hmm...får också ställa mig lite i skamvrån då när jag snodde designen från JmLab men använde helt andra element :) Förhoppningsvis kommer det iallafall bli en golf i en Lamborghini kaross :)

Här finns lite projekt:

http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/

Mvh

Edited by - Guru on 2005/07/04 19:56:12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/04 :  20:00:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var absolut inte min avsikt att skapa en skamvrå att ställa sig i. De som uppfattade mitt inlägg på det sättet vill jag be om ursäkt.

Kiten från Seas får väl ses som ett bland många seriösa förslag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/07/04 :  20:51:33  Show Profile Send Guru a Private Message
Inget o be om ursäkt för, du har ju rätt om klonerna...:) Alla har sina vägar stt gå när dom bygger och jag har valt min och jag hoppas det kommer bli bra tillslut :)

Definitionen på klon är väl att göra en exakt kopia och det är väl bara en del Gainkoner och ProAc kloner som kommit så pass nära att dom kan kallas klon ?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/04 :  21:09:11  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tja, inte tror jag att jag kan beskyllas för att ha plankat nån med mina MTM hybrider, som jag f.ö. är så himla nöjd med, om jag får säga det själv.

Enda utgångspunkten var att följa MTM konceptet så nära som möjligt med de element jag redan hade, eller som var på väg in.

Om det låter bra?

Låt mig säga så här, jag blir ALDRIG lyssningstrött, inte ens efter en hel dags nonstoplyssnande, eller av att under hela semestern, mest ha suttit och lyssnat till musik och läst lite böcker.

Så här ser dom ut med JBL-blå konstläder på bafflarna. Det ska på front-tyg också, när jag nån gång får tid att slita mig från lyssningsplatsen och göra färdigt ramarna.







Tog även med bild på slutstegen som driver basarna, då dessa varit på tapeten tidigare.

/Rolle

EDIT: Jag ska också olja den massiva eken på sidorna också vid tillfälle.

Edited by - paradigm on 2005/07/04 21:12:04
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/07/04 :  21:25:26  Show Profile Send Fimax a Private Message
quote:
Tja, inte tror jag att jag kan beskyllas för att ha plankat nån med mina MTM hybrider, som jag f.ö. är så himla nöjd med, om jag får säga det själv


och du behöver nog inte oroa dig för att ngn annan ska planka det utseendet...

/filip




Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/04 :  21:34:05  Show Profile Send paradigm a Private Message
And who gives a S**t?

/Rolle
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/04 :  21:55:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rätt stabila byggen det där!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/07/04 :  22:01:26  Show Profile Send classe a Private Message
paradigm gillar dina skarpt.tomas hitta på något eget det gjorde jag

18 ska de va.
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2005/07/04 :  23:21:19  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Skal det det være dyrt eller bra
Ett hett tips er Prometheus fra Bastanis (www.bastanis.com)
Spiller fantastisk bra med en god triodeforsterker.
En av de bedre høyttaler jeg har hørt. Tangerer mine gamle Quad 63 på mange områder, og bedre på noen.
La ikke prisen lure deg.

Mvh
Bjørn

Edited by - Isbjørn on 2005/07/04 23:23:14
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/05 :  06:18:16  Show Profile Send paradigm a Private Message
Man springer inte omkull dom i första taget iaf. Tippar att de väger in på över 100Kg per sida. Dubbla väggar överallt och väggar i olika mtrl och olika densitet.

De är inte gjorda för att tilltala alla sorters människor och WAF, har inte heller haft någon som helst betydelse.
Det enda som haft någon betydelse är själva ljudet och att jag själv ska trivas med dem.

Så, om det finns de som tycker att de är fula och inte vill planka, så bryr jag mig föga om det. Men om det är någon som vill ta del av mina erfarenheter från MTM bygget, så delar jag gärna med mig.

/Rolle

Edited by - paradigm on 2005/07/05 06:18:40
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/05 :  07:35:51  Show Profile Send linnar a Private Message
"så blir jag påmind om de VW bubblor med Lamborghini plastkaross man såg ibland på 80 talet. Det låg ibland en otrolig massa arbete bakom dem men till slut var de bara VW bubblor ändå."

Kan stämma på någon enstaka ombygge. Jag var med i den svängen i många år.
Jag kan säga att det finns många replikor i Sverige där man inte kan skilja
på replika och orginal om det inte var för den lilla detalj att replikan ofta
var/är av mycket högre kvalité än orginalet. Motorer valde/väljer man nästan alltid
en annan variant än orginalet dörför att orginalets motor alltid är mycket sämre
än någon dussintillverkad bils motor. Lambo's motor har en livslängd på under
10 tusen mil. Ferrari är inte mycket bättre. osv.

Jag vill påstå att samma sak gäller för högtalarkloner. Det finns kloner som ser
bättre ut än orginalet och det finns säkert de som låter bättre än orginalet.
Man måste alltså inte alltid ha samma ingående prylar som orginalet för att göra en klon.

Det finns ju en del som bygger Dahlbergdiskantkloner här på forumet. Jag vill se varenda
en av dessa kloner, njutbart är ordet!

Fimax:
Jag ställer mig upp för din klon, något vackrare har jag sällan skådat.
Respekt var ordet!

EDIT:
Man skall inte brömma för att vara snäll mot någon, man skall berömma när
något verkligen är snyggt eller bra (eller snyggt och bra).
Jag gick igenom några av klonerna här på forumet, de är alla helt utsökta konstverk och borde få beröm därefter.
Det är helt fel väg att kalla dom för "bubblor".


Edited by - linnar on 2005/07/05 07:53:19
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000