HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/01 :  21:04:15  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
vad tror ni om denna för att avlasta frontarna om man ska koppla in en sub?

http://www.audioc.com/accessories1/misc/images/hp1.jpg&imgrefurl=http://www.audioc.com/accessories1/misc/hipass.htm&h=222&w=373&sz=21&tbnid=6kQOL5IM3RQJ:&tbnh=70&tbnw=118&hl=sv&start=13&prev=/images%3Fq%3Dpassive%2Bfilters%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26sa%3DG%26biw%3D1150

finns det några andra alternativ, om man inte har försteg+slutstegskombo?

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/01 :  21:58:02  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
denna kanske funkar bättre:
http://www.audioc.com/accessories1/misc/hipass.htm
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/01 :  23:01:33  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Jo det funkar men dock godtyckligt. Nackdelen är dess flacka delning (endast 6db) samt vid lite högre volym tenderar att ge lite mer distorsion än vad som är godtagbart i mina öron.

Så mitt tips är att istället skaffa dig ett riktigt elekroniskt delningsfilter typ Engelholms Delo eller en bugetvariant från Behringer som du får för tusenlappen ny.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/01 :  23:07:39  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
hmm...jo det är ett alternativ. men vet inte hur det ska gå att koppla in med integrerar förstärkare. vill helst inte gå över till försteg/slutsteg om jag inte 'måste'.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/01 :  23:17:05  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Du har ingen bygel på baksidan som separerar försteg och slutsteg?
OBS: Jag antar att du har ett slutsteg till förutom din integrerade förstärkare.

Edited by - fidelityn on 2005/07/01 23:19:43
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/01 :  23:55:01  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
nopp, inge slutsteg ...

bara en integrerad förstärkare. och jag är rätt säker på att den inte går att seperara. funderar på att byta till Mira3, och vet inte hur det står till med den.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/02 :  00:15:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Visst kan man ha dessa högpassfilter men vad ska du då mata subarna med när du tagit bort lågbasen. Det är nog bättre som redan sagts att du köper ett tvåvägs elektroniskt delningsfilter det blir nog bara något dyrare i.a.f. om du köper ett analogt filter typ Behringer CX 2310.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/02 :  00:28:07  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
ok, men hur kopplar man då? om man inte har försteg+slutsteg. eller menar ni att det är det jag måste skaffa först?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/02 :  00:41:30  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Har inte din sub utgångar för dina frontar?
Ibland så finns både hipass och lowpassfilter som går att utnyttja.
Dvs du kopplar dina frontar via subben och inte direkt via förstärkaren.
Finns den möjligheten?

Om inte så återstår endast passiv delning av dina frontar, vilket jag inte själv förespråkar vid en låg delningsfrekvens pga. dyra komponenter samt ett försämrande ljudligt resultat.

En riktig snikvariant är att du lägger en kondensator på 200-300 uf mellan högtalarutgång på förstärkaren och högtalaren.
EN riktig hillbillylösning som inte kan rekommenderas

OBS: jag utgår ifrån att din sub har en egen förstärkare och eget delningsfilter?

Edited by - fidelityn on 2005/07/02 01:03:18
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/02 :  01:03:00  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
har inte sub, än ;)

ville försöka röna ut först vad det finns för möjligheter. jag kanske t.o.m går på ett par golvare längre fram o skippar sub och allt vad delningsfilter heter (ok man slipper ju inte de passiva i högtalaren men men).

vill gärna hålla det minimalistiskt. så där ligger ju en fördel för mig att köra på golvare+integrerad förstärkare. men vill gärna ha djupbas också.... OBS, blanda inte ihop med MYCKET bas. det är djup och bra bas jag är ute efter.

men inget bestämt än, ville bara se mig vilka möjligheter som finns ..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/02 :  01:10:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har tidigare kört med Behringers två-vägsfilter och det har fungerat bra. Det är säkert en bättre lösning att splitta upp signalen på linjenivå än att splitta via subens effektingång/utgång. Jag såg att Behringer´s delningsfilter kostar 1030:- + lite kablar.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/02 :  01:17:44  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Visst är det så gcs men det kräver åtminstone 1 extra slutsteg eller
2 om inte den integrerade går att separera för och slutsteg på.

Låter som en bra idé med ett par färdiga golvare för dig, Då kan du ju höra dom färdiga så att säga och slipper extra slutsteg och externt delningsfilter.

Men om hifi-intresset står dig bi i framtiden så kommer du att hamna
i den elektroniska delningsfilterdimman och förhoppningsvis njuta av ljuv musik och den tillfredställelse den ger.

mvh fidelityn

Edited by - fidelityn on 2005/07/02 01:31:05
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/02 :  01:46:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo men visst det krävs åtminstone ett slutsteg till frontarna om man inte nu kan splitta mellan försteget och slutsteget i den integrerade stärkaren. Om man hamnar i den "elektroniska delningsfilter dimman" är det ju ingen katastrof eftersom fördelarna är större en nackdelarna och jag har ju själv haft bi/tri/fyrampat sedan 1973 så jag är nog tillvand sedan urtiden.
Om man kör med flera slutsteg är det inte heller så kritiskt vad man väljer och då finns det ju många bra och billigare alternativ.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/02 :  02:45:08  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Håller med dig, själv aktiv sedan 78
ligger lite efter men knappast purung.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000