HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter med hifi rack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/06/27 :  20:22:39  Show Profile Send U1 a Private Message
Har sett många här på forumet som har påkostade Hifi rack. Är det någon hörbar skillnad mellan en billig ikea bänk och ett riktigt rack. Jag har hittat en av varje men där är en inte obetydlig skillnad i pris, kan den motiveras med ett lyft för ljudet så är saken klar men jag vill höra er åsikt.

Mvh
Johan

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/06/27 :  20:45:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har inte upplevt nån stor skillnad i ljudkvalitet när jag bytte från en IKEA-möbel till ett mer 'riktigt' rack. Jag testade inte vinylsvarven dock - de är känsligare mot hur de står. Rörprylar skulle rent teoretiskt skulle kunna vara lite känsliga också. För en uttömmande tråd om ämnet, läs här: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37501

Nu har du rolig läsning för en stund

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/06/27 :  20:45:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har man påkostade grejer kan ett bra rack göra att man kan utnyttja prylarna bättre, men som vanligt är det bäst att testa innan köp vilket ju kan vara lite svårt med rack (en del butiker lånar ev ut mot pant). Tycker mitt Spiderrack gav en märkbar skillnad om än liten, sen är den en fin möbel dessutom.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/27 :  21:17:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Får jag tycka att det är "tråkigt" om det skall behövas fina rack för apparaterna?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/06/27 :  21:24:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Den enda apparat jag upplevt där underlaget gör skillnad är cd-spelare. Dock är skillnaderna ganska små, men finns där ibland. Ett dyrt rack är absolut inget måste, men hittar man ett snyggt rack fungerar det ju även som en snygg möbel.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/06/27 :  21:42:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
marbrink

Det är samma erfarenhet som jag själv upplevt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/27 :  22:31:50  Show Profile Send Bubben a Private Message
Har ett E&T-rack (spider-kopia), märkte ingen skillnad när jag stallde grejorna på det. När jag därimot adderade ett par granitskivor till bänken som hyllplan blev musiken lite fylligare och fastare på samma gång. Men jag tror inte det skulle spela så stor roll ljudmässigt om man lade dessa stenskivor på en IKEA-bänk eller en Schroer&Schroer.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/06/27 :  22:47:25  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Verkar som det handlar lika myckat om design, som ljudkvalitet här på forumet. Stereorack är löjligt dyra, särsiklt om du vill ha något som inte ser ut som IKEA-katalogen.Lägg pengarna på skivor, eller kanske; OOOoooh! Konsterter. Riktig hifi!

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/06/27 22:49:04
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/27 :  23:05:51  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Verkar kunna bli samma diskussion som med kablar, den ena hör den andra inte.
Jag upplever en stor skillnad med ett "riktigt" rack!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/06/27 :  23:29:14  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Snart på ett forum nära dig: "Vilken väggfärg upplevs som bäst ljudreflekterande?"

Bygg en av en badbrygga, är det enda jag kan tipsa om (utan att ha utfört jämförande mätning med oscilloskop). Ska du köpa, köp ett stabilt så klir det nog kalas.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/27 :  23:58:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, då sällar jag mig till de som anser att en rack/upphängning gör skillnad.

Men det är inte racken i sig som gör skillnaden utan hur den hanterar vibrationer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/06/28 :  00:04:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pac

Håller med om att det kan göra skillnad men frågan är hur mycket
sedan beror det kanske lite på prisnivån på utrustningen
Om man tex har en cd-spelare för 3.000 kr, hur mycket mer ljud kan man få ur den

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/06/28 :  00:34:28  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Pac og Larsho er "right on": "Skillnaden" er der med og uten demping av vibrasjoner/resonanser/egenresonanser, og den er mye større en de fleste faktisk har aning om, men forutsetningen for å kunne høre "skillnaden" er at man har audiokomponenter av høy kvalitet.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/06/28 :  00:41:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
Montana

Det var ungefär så jag menade men hade svårt att uttrycka
Tack för hjälpen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/28 :  06:48:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Om man tex har en cd-spelare för 3.000 kr, hur mycket mer ljud kan man få ur den?


Larsho, det vet jag inte. Men det går ju alltid att prova med tex en lagom upp-pumpad cykelslang...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/06/28 :  08:58:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men sen är det väll oxå så att man kan tycka att det är lite roligare att ha en fin möbel för sina produkter och inte en IKEA möbel ?!?

För det handlar ju om att få allt i rummet att se bra ut, för många väljer väll elektronik som ser bra ut och låter bra, varför inte göra det samma med möblen de sen står i ??

Ps. Jag har hört skillnader på rack av bättre kvalitet... Men det är som sagt pga av att vissa rack eliminerar vibrationer bättre, inget konstigt i det, och all elektronik kan dra nytta av att få mindre vibrationer in i sig.

/Martin
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/06/28 :  09:05:24  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
FLEXY-BÄNK!

http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html
Prisvärt, valfritt material, öppet för egen design.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/06/28 :  09:45:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pac

Ja en cykelslang ska jag väl kunna lyckas skaffa fram o testa

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/06/28 :  09:52:14  Show Profile Send U1 a Private Message
Först vill jag tacka för alla svar.

Om jag förstått rätt så kan det hjälpa med ett bättre rack främst under cd och rörstärkare. Eftersom jag har rörförsteg och självklart cd så tror jag att jag kan motivera skillnaden i pris. Jag spelar även ganska ofta väldigt högt och med 8st 12" basar så flyttas luft och det mesta i rummet vibbrerar ganska rejält.

Hur mycket tycker ni att jag kan lägga på ett rack med min utrustning, det är ju inte precis highend. Är det värt säg 3000:- extra för ett riktigt rack?

CD: Pioneer 656A
Försteg: Sonic Frontiers Pre
Slutsteg till Topp: Advantage A300
Slutsteg till bas: Rotel 991
Behringer Ultradrive 2496 för aktiv delning mellan bas och topp
Topp Högtalare: Linkwitz Pmtm1 (dipol högtalare)
Bas: 4st Peerless SLS12" /sida i dipol
Kablar: AQ, tara labs, monster, kimber och supra.
Clou nätfilter till cd

Mvh
Johan
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/06/28 :  10:34:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Klart det är värt att lägga 3000:- extra för ett snyggt och funktionelt rack !!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/28 :  12:26:20  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Om man kan tänka sig en tur till apoteket eller var man kan tänkas hitta.......kolla länken:-)

http://www.ihifi.org/diy_air_stand.htm

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/06/28 :  15:52:22  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag bytte ifrån target till solidsteel (6:4) och upplevde en stor skillnad. Den största skillnaden låg i ljudet från skivspelaren.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/28 :  15:58:22  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Om man kan tänka sig en tur till apoteket eller var man kan tänkas hitta.......kolla länken:-)

http://www.ihifi.org/diy_air_stand.htm

Nästan som i min bänk har Solid Tech med cykelslangar... har inte gjort nåt seriöst test mellan denna och min föregående, kanske skulle göra det... men hur som helst så det är ju aldrig fel att ge prylarna bästa möjliga förutsättningar...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/28 :  17:34:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om det är värt pengarna kan nog bara du avgöra själv, det är din ekonomi och dina pengar.

Det enda jag kan säga är att hemma hos mig gör racken skillnad. Men som vanligt är det svårt att generalisera och audioprodukter reagerar olika på olika uppställningar.

Så, varför inte testa med några cykelringar eller de där sjukhussitsarna för att bilda dig själv en uppfattning utan att riskera att lägga ut pengar på något som du inte riktigt är nöjd med senare?



Så, testa

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/06/29 :  11:07:34  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Bytte själv från Target till Sound Organisation, ingen skillnad. Lade till Feet of Silence på SO, liten skillnad. Bytte till Finite Elemente Spider med Ceraballs, skillnaden var i mitt tycke förvånansvärt stor. Spidern är inte helt billig, men i mitt tycke prisvärd med tanke vad den gjorde och hur den ser ut.

Men som Pac ovan uttrycker sig: Så, testa

Har en bekant som testat Finite Elemente Pagode Reference och Grand Prix Audio Monaco Modular hemma "mot varandra". Har även själv "hört" dessa. Tro det eller inte, det fanns en klar skillnad, även mellan dessa mycket påkostade lösningar. Han behöll dock endast det ena av dem....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Edited by - RKL on 2005/06/29 11:14:03
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/29 :  22:37:53  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Glöm inte rackets "akustiska" bidrag till ljudet, vissa skramliga skåp skulle man säkerligen kunna höra bara de fanns i samma rum som hifin, utan att någon apparat stod i dem.
Jag kan av erfarenhet rekomendera mjuka tassar till centern om den står på ditt rack.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000