Author |
Topic |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 19:29:33
|
Kanske fel forum men detta är en longshot. En polare spelar musik på syntar och datorer med jämna mellanrum vill han provspela en nyproducerad låt i en bra stereo (dvs min) för att höra resultatet. Musiken varierar från bra till mindre lyckat, däri ligger inte problemet, det ligger i ljudkvalitet, framför allt i dynamiken, vilken är kraftigt reducerad. Jag har sagt att det finns en anledning till varför det finns studios och ljudtekniker, men han vill ändå kunna skicka in en hyfsad "hembränd" skiva. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
octavius
Member
114 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 19:51:23
|
Oj oj oj!!!!
Han har nog inte gjort någon slutmix? eller kanske så är han helt enkelt inte rätt man att göra det bra?
Det är skitsvårt att producera och mixa låtar, mycket compressor, eq samt effekter skall läggas på för att det skall låta dynamiskt och rent.
Kan inte gå in i detalj hur man får en bra slutmix så att det inte låter platt och själlöst men det krävs mycket kunskap och ljudöra för att få det bra.
|
Rullebulle |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 20:14:32
|
quote: Det är skitsvårt att producera och mixa låtar, mycket compressor, eq samt effekter skall läggas på för att det skall låta dynamiskt och rent.
Intressant octavius. Kan du förklara hur en compressor ökar dynamiken i inspelningen?
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 20:29:47
|
Compressorn är ett dödligt gift för dynamiken, det är en stor anledning till varför det mesta nyutgivet på CD låter skit idag.
|
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 20:39:14
|
En kompressor är bra, rätt använd. Problemet är just att den inte alltid används rätt. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 23:15:34
|
Det gnälls för mycket på alla producenter, helt klart är att ngt måste dom göra (bra) för om allt lät så här då skulle jag nog sluta lyssna på musik. Alltså finns det en god anledning att det finns både studios, producenter och ljudtekniker. Men såhär ska det inte behöva låta, kan det finnas ngt fel i omvandling från musikprogram till wawfil sedan till CDbrännaren.
Jag är inte ett dugg insatt, han är en hygglig låtsnickrare och jag har sagt att han borde skicka demos eller försöka hyra in sig på en studio med tekniker om han verkligen vill publicera ngt han skrivit. Visst är det så att det finns både sämre och bättre producerad musik och att skillnaderna är större mellan de bästa och sämsta cdskivorna än mellan Cd och tex SACD generelt. det är synd att inte fler kan prestera så bra som Cdformatet ändock medger. Generelt tycker jag skivor låter rätt bra, undantag finns alltid. Kanske är det bara så att han inte bemästrar tekniken, det saknas rymd och dynamikskillnad mellan de tystaste och kraftigaste ljuden, det känns nästan som om endast 8 bitar är på plats om ni förstår vad jag menar? Han hävdar bestämt att det inte låter så tamt i vare sig hans lurar eller hemmasystem. Vill bara ge min kompis lite uppmuntrande råd.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 23:21:31
|
Octavius> Det låter rimligt, jag ska säga åt han att göra en ordentlig slutmix, och sluta gnälla varje gång det spelas på en riktig stereo. Skämt åsido jag tror också att det hela är mycket koplicerat annars skulle alla sitta och göra sin egen musik, hmm kanske inte alla men bra många i allafal. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 23:22:59
|
Det finns inte enkelt svar och troligtvis beror det på många faktorer.
Exempelvis dåliga mikrofoner (dynamiskt olinjära, inte sällan med medioker diskantupptagning), dålig monitorlyssning, överdriven användning av kompressor, limiter och EQ kan ta kål på det mesta (men precis som Ayn påpekar kan de användas kreativt och mindre kreativt). Personligen är min erfarenhet att inspelningar som präglas av begränsad användning av kompressor och limiter i princip alltid låter mycket bättre än tvärtom.
PS. Att det låter dynamikfattig har således inget med cdformatet att göra (som de facto erbjuder fullt tillräckligt med dynamiskt headroom om formatet utnyttjas optimalt, vilket det dock tyvärr sällan görs). |
Edited by - hifirocker on 2005/06/27 23:26:21 |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 23:30:18
|
Det kan tyckas att man upplever musik som mer medryckande om det är tryck i låten. Allt tjafsande om att kompressorer endast är av ondo gör mig lite trött emellanåt... Är distade gitarrer också ett ondskefullt påfund? |
Mono är underskattat! |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 23:42:20
|
Mitt förra råd till han var att sluta med syntar och datorer och köpa ett piano, eller en gitarr. Vad jag menade var att han nog skulle satsa mer på själva musiken istället ett tag. Kanske ta riktiga pianolektioner och lära sig lite mer. En bra låt kan skrivas på ett "enkelt" instrument, låter det bra där kan man bygga vidare när väl musiken finns där. jag tror inte heller att det är tekniken som felar utan att det är han som inte behärskar den. Men jag håller med honnom om att det låter rätt ok när det spelas direkt, hemma hos honnom, vad gör man vid en slutmix? I korthet? |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 23:43:34
|
Balanserar. |
Mono är underskattat! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 06:40:01
|
Ja det var kort
poppop, kan du utveckla lite mer? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 09:05:49
|
Utan slutmix blir det hordåligt .
Skämt å sido. I slutmixen ställer man alla nivåer och mainpulerar ljudet tills man är nöjd med slutresultatet. Inget konstigare än så, även om det i sig är ett något som kräver hantverksskicklighet.
Sedan skickar man det till mastring, om man inte gör det själv. En bra mastrare är guld värd. Det är inte så lätt som man tror, kräver ett mycket gott och tränat öra. Konsten är att balansera gain och dynamik, tycker jag.
För övrigt välkomnar jag att forumets intresse för inspelningsprocessen har ökat i en hel del trådar på sistone. Jag tycker det är mycket mer intressant att diskutera detta än att dividera om olika kablars klangfärg! |
Never trust someone who claims to be God. |
Edited by - filikoster on 2005/06/28 09:06:47 |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 12:22:25
|
Kompressor kan vara mkt schysst för ett enskilt instrument men att köra hela alutmixen genom en kompressor sabbar dynamiken, upplösningen och separationen mellan instrument. Allt blir ihoptryckt, kompakt och massivt. Fett tycker en del, men inte jag... Men som sagt, på ensilda instrument kan det öka 'trycket'.
Annars är det väl att ha koll på mic'ar och instrument men inte minst använd utrustning. Den är ju sällan helt distorsionsfri... |
markih |
Edited by - markih on 2005/06/28 12:24:56 |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 14:14:23
|
Det finns en tro idag att om man har en digital signalkedja hela vägen så låter det mycket bättre
|
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 00:29:28
|
Har det inte att göra lite distorsion (2:a) ? |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 01:08:37
|
Den första fråga man bör ställa är väl hur det låter hos honom? Du skriver att dynamiken är "reducerad", jämfört med vad?
Det är naturligtvis sant att mixning, mastring etc påverkar slutresultatet men om det är så att wav-filen låter ok hos honom innan bränning och sedan på helt helt annat sätt hos dig så lär det väl vara något annat som går fel(?)
|
|
|
|
Topic |
|