HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Andrahandsvärde efter moddning!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/06/26 :  19:43:50  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Jag har ett svindyrt försteg som låter förträffligt, men har upptäckt en hel drös med halvdana kondingar som jag blev sugen på att byta till "riktiga" kondingar. Detta kommer isådana fall inte att göras utan konsultation från tillverkare ifall det finns en mening/tanke bakom. Frågan är hursomhelst om andrahands-värdet sjunker avsevärt eller inte vid en ev. försäljning i framtiden!

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/06/26 :  19:56:07  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Personligen hade jag nog inte köpt nåt jag visste var moddat, men det man inte vet har man inte heller ont av.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/06/26 :  20:06:28  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
men det man inte vet har man inte heller ont av.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/06/26 :  20:41:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Sätter man dit komponenter av bättre kvalitet än som sitter i är det välan ingen moddning utan en förbättring. Ändras orginal konstruktionen skall det vara en seriös tekniker som gör det och en ritning/schema skall vara med. Annars blir det TRASSEL vet av erfarenhet.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/26 :  20:48:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vet du vad du pysslar med - och gör det snyggt! - så ser jag inga problem. Byte av kondingar kan man ju nästan se som en service/underhåll av produkten(de kan ju ta slut, eller bli en naturlig kortis, eller vad fasen som helst?). Värre ingrepp än så, kan bli till en ev. nackdel.

M
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/26 :  20:49:57  Show Profile Send Mnyb a Private Message
en trevlig paradox ? behöver en "bra" produkt moddas, och om den behöver moddas hur bra var den då igentligen. Ok är grejorna gammla så kan man använda komponenter som helt enkelt inte fanns då den konstruerades, men man bör se upp så man inte ändrar någon parameter utan att veta vad man gör. Det finns ju initierade moddnings tips till vissa prylar, dessa är också välkända för andra så dessa kan t.o.m öka andrahandsvärdet (kan inte komma på bra exempel just nu hjärnsläpp).
Men vissa moddningar ? man undrar, dra gärna en parallell mot bilvärlden, man ser många "förbättrade" fordon på vägarna ;-)
Så finns det en bra modifiering till din förstärkare så lär den ha testats av andra, det brukar uppstå en slags "kult" kring vissa prylar.
Om en komponent är "bra" eller inte beror nog lika mycket på applikationen, dina kondningar kan ju vara tillräckligt bra där dom sitter. En "bättre" komponent kanske bara öker kostnaderna utan att tillföra något.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/06/26 :  20:51:59  Show Profile Send Tomas a Private Message
Tack ska ni ha! Jag ska känna lite på det men det låter ju faktiskt riktigt vettigt:

quote:
Sätter man dit komponenter av bättre kvalitet än som sitter i är det välan ingen moddning utan en förbättring.


quote:
Byte av kondingar kan man ju nästan se som en service/underhåll av produkten


Kan bara hålla med!

Någon som motsätter sig!?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/26 :  21:01:06  Show Profile Send Mnyb a Private Message
är det elektrolyter så har ju dessa en ofta en lägre livslängd en resten av prylen, så det kan nog betraktas som service.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/26 :  21:32:04  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag håller med Mnyb. Kan tillägga att jag själv har köpt några prylar DÄRFÖR att dom varit moddade. Således slapp jag göra, eller låta någon göra, den moddning jag var ute efter. På det sättet fick jag vad jag ville ha direkt och sparade dessutom en slant. Vet man vad man vill ha och vad det innebär så är det OK att köpa moddat, annars ska man nog akta sig noga.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/06/26 :  22:22:59  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag skulle vara mycket tveksam att köpa "moddade" produkter. Att någon som säger sig veta bättre än konstruktören om vad som behövs i manicken gör mej mycket tveksam. Denne person har oftast inte byggt om speciellt många av manicken i fråga. Så hans erfarenhet av denna manick är tämligen begränsad. Om det är en erkänd moddare så är dock osäkerheten mindre.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/26 :  23:44:09  Show Profile Send mayro a Private Message
ALLT jag har är moddat med kanonresultat hela tiden.

Men en sak skall man ALLTID se till då man moddar.. Det är att se till att man alltid kan backa tillbaks igen OM det blir försämmringar..

För det är INTE alltid en bättre komponent LÅTER bättre... Hårt moddade Sonus Faber exstrema lät totalskit efter alla komponenter bytts ut till SAMMA värden men med klart bättre komponenter...

Så modda är inte ALLTID en förbättring...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/06/27 :  01:11:50  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Moddar är bäst om de kan rekommenderas av konstruktören själv! Se exempelvis Audio Analogue's första produkter, innan företaget köptes upp och produkterna blev helt annorlunda (och sämre, IMO).

http://www.pi.infn.it/%7Efederico/donizetti.htm

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/27 :  02:35:12  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag tänkte lite på det Mayro nämnde:
quote:
För det är INTE alltid en bättre komponent LÅTER bättre...


Det finns de som har testat att byta ut kondingen i delningsfiltret till diskanten i EposES11...till finfina varianter...å resultaten blev en försämring(har inte testat själv dock)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/06/27 02:38:38
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/06/27 :  04:13:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Moddning påverkar alltid andrahandsvärdet beroende på produkt och om den är återställbar. Det vanliga är att folk inte uppskattar moddningar men undantag finns ju förstås. Riktigt tveksamt blir det vid mekaniska moddningar typ av skivspelare. Har aldrig hört någon som lyckats, elektronik är betydligt enklare.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/06/27 :  09:42:11  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Om en komponent är "bra" eller inte beror nog lika mycket på applikationen, dina kondningar kan ju vara tillräckligt bra där dom sitter. En "bättre" komponent kanske bara öker kostnaderna utan att tillföra något.


Precis en av mina tankar! Däremot så kan en tillverkare inte använda enbart de bästa komponenterna om produkten ska gå att sälja till folk!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/27 :  10:00:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Med tanke på vilka hypokondriker hifinerdar är så bör man ta det lugnt med dylika ingrepp och åtminstonde se till att det går att återställa. Fotodokumentera rubbet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/06/27 :  10:47:40  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag moddade mitt gamla Citation X-I slutsteg (konstruktör: Matti Otala!) med följden att jag var tvungen att byta ut stor del av resten av anläggningen

- Det var bara nätdelen som jag modifierade! Ingångssteget hade en nätspänning på 63V och utgångssteget (effektsteget) hade 59V. Dessa spänningar var hopkopplade över en liten kondensator som tålde 6,3V. Jag byggde in en separat kondensatorbank till både ingångssteget och utgångssteget och ökade på till 1/4 farad samt förbättrade likriktaren. Följden blev mycket ökad upplösning och dynamik men nu hörde jag allt "skit" som skivspelare, CD-spelare och försteg producerade - tidigare hade slutsteget fungerat lite som ett filter

Slutsteget blev mycket bra och det gjorde att jag bytte vinylsvarv och försteg och jag hade nog kunnat leva vidare med det om det inte gått sönder under transporten till Sverige i mitten på 90-talet.

- Jag modifierade även tillhörande försteg Citation X-II genom att fylla det med kondensatorer men det blev inte bra. Visserligen ökade snabbheten och upplösningen men det blev tunnt

Bytet av en svart ALPS-potentiometer mot en ELMA-omkopplare med (vanliga) fasta motstånd gjorde emellertid en klar förbättring.....

Byta ut kondingar i nätdelen mot bättre (t.ex. Black Gate) kan man nog prova då det ju är enkelt att byta tillbaka. Gör man större ingrepp så måste man vara medveten om att serviceverkstäder nog inte gärna reparerar dom om något går sönder och nog många skulle tänka sig för innan de köper en produkt som blivit modifierad om man inte känner säljaren och lärt sig uppskatta modifieringen.....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/06/27 :  11:53:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ett problem med moddning är att om man inte är säker på vad man gör så kan man ju ställa till det snarare än färbättra. T.ex. om man valt en konding med hög ESR på utgången av en regulator (eller andra speciella egenskaper på andra ställen) och sedan byter till en konding med låg ESR som anses vara fantastiskt bra i en del applikationer kan denna på utgången ställa till med självsvängning och i sämsta fall brinner försteget upp. Ett skräckexempel på hur man ABSOLUT inte får göra när man moddar finns i stora delar av "MODDA DENVER"-tråden där man byter utan utskillning på ett närmast livsfarligt sätt i switchade nätdelar till synes helt utan kunskap om varken funktion, egenskaper eller säkerhet.

Räkna kallt med att de flesta människor inte är beredda att betala marknadspris för en moddad produkt. Ett fåtal personer, därav många på forum som detta, kan acceptera och bedömma om det är värt att betala "fullpris" eller mer för en moddad produkt. Gemene man dock är troligen, som jag upplevt det, ofta rädd för att någon varit inne i apparaten och gjort saker.

Om man dessutom moddat en apparat som fortfarande skulle åtnjutit garanti och genom moddningen förlorat denna är man skyldig att informera om denna förlust, IMHO.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/27 :  12:50:26  Show Profile Send mayro a Private Message

quote:
Ett skräckexempel på hur man ABSOLUT inte får göra när man moddar finns i stora delar av "MODDA DENVER"-tråden där man byter utan utskillning på ett närmast livsfarligt sätt i switchade nätdelar till synes helt utan kunskap om varken funktion, egenskaper eller säkerhet.






Och dom låter kanon Och en del ÖVERLEVER faktiskt.... Både ägaren samt Denvern....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/06/27 12:52:11
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/27 :  12:57:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, ska man göra en moddning ska den nog vara ganska säker, framförallt om det är en dyr apparat som tex en Opera cd-spelare för 10.000. En Denver-dvd kan ju offras i värsta fall...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/27 :  13:05:22  Show Profile Send mayro a Private Message


Att ta bort et urselt filter på en CD är inget som gör den farlig... Dessa typer av inkapslade nätbrunnar är EU krav och inget man ifrån tillverkare satt dit såsom "nödvändigt" eller av elsäkerhet.......

Och det är den enda sk "modd" jag rekomenderat om... Sedan KAN man direktlöda alla sladdar i nätdelar osv i stället för med kabelskor fastsatta detaljer...

Detta förstör inte heller säkerheten på nått sätt...

Inte heller att använda typ guldsäkringar osv gör spelaren farlig.. Menar nu en opera som Matte76 talar om...

Dämpa lådan påverkar inte heller den om man inte dämpar bort för ventilationen vill säga...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/06/27 :  14:17:09  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nä, kanske inte det. Men om man kopplar bort ett nätfilter som är till för att hindra skräp att komma ut på nätet och att detta nu tar sig in i det dyra slutsteget som står jämtsides CD-spelaren så att dess samtliga steg går i slewbegränsning och/eller självsvängning så att slusteget brinner upp så kanske det finns anledning att han tänkt efter före man kopplade bort det inte helt utan anledning ditsatta filret?

En guldsäkring gör inte spelaren farlig under förutsättning att den har samma märkström och typ som den som satt där innan annars kan den mycket väl göra spelaren farlig.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/27 :  14:44:07  Show Profile Send mayro a Private Message
Nej men........ Skrattade gott här... Dessa filter fanns inte ens där före EU sa dom skulle finnas där..

Sedan sätts dom in för en del marknader o inte alls för en del.... Men klart... Steg självsvänger säkert enbart i Eu....


Så självsvängning

Ja du..

Sedan en sak.. OM någon HÖR skillnader förutom bättre ljud vid borttagande så.. Jag har ALDRIG hört det.. Och jag VET mycket namnkunnig konstruktör som ÄVEN han på sina egna apparater direkt tar bort skräpet....

Jag TROR man vet vad man gör....

Men skit samma... Vill man ha skräpet där så är det väl bara att behålla skräpet där det sitter.. Inga problem för mitt vidkommande...

Och då behöver man ju inte fundera ens över saken..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/27 :  15:05:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Och dom låter kanon Och en del ÖVERLEVER faktiskt.... Både ägaren samt Denvern....

Känns skönt att vår Denver-President tar sina undersåtar i försvar.


Vill man av nån anledning absolut modda en produkt, måhända vilket sätt, och inte kan/är säker på, själv - så rådfråga andra som kan eller åtminstone kan bättre. Input är alltid trevligt och bidrar till en konstruktiv moddning - eller inte moddning.

Maila konstruktören och fråga. De blir förvånande ofta glada över att någon bryr sig om deras arbete, och hjälper oftast till vid rådfrågning.

Sen kan man ju tex. ta råd från småsignalsingenjörer på MIT, småelektronikprofessorer, div. diy-/moddargurus på en mängd forum, medlemmar på vårt eget samt även den ihärdige entusiasten Svalander i och om allt och inget och om komponenters vara eller icke, även Internet. Kan verka banalt, men med lite ödmjukhet kommer man långt. Det kanske inte duger åt alla - men det funkar åt mig.


Att sedan sätta lödkolven i en pryl för 20kkr+ känns för mig väldigt magstarkt. En smärtgräns vid 5-6000kr för en pryl som kan moddas djupare är väl ok för mig. Det stämmer nog annars att andrahandsvärdet klingar ut tämligen fort. Men, det beror ju alltid på vad som utförts och köparen.

M

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/27 :  15:21:48  Show Profile Send mayro a Private Message


Kan kort nämna att Muse model Three stiger ifrån ett "vanligt" försteg i 30000 kr klassen. Till att kunna jämföras med KLART dyrare försteg. Och detta med LÄTT modd av internkablage ifrån nätbrunnen till kortet. Samt utdämpning av lådorna... Så inget lödande erfordras mer än en sladdstump.. Ja två för att va korrekt.

Och det har EFTER detta kunnat spelas med AR ref 1 utan att göra bort sig. Jeff Rowland Synergi får sig också en stark match osv...

Så en "modd" behöver INTE alltid innebära stora ingrepp... Just vibbrationsdämpningen verkar göra stora förbättringar...

Men den kan OCKSÅ blir för mycket. Så lagom utdämp är bäst....

För ljudet KAN bli typ "tråkigt" också OM man dämpar FÖR hårt...

Men även detta är systemberoende ... Samt "smakberoende"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/27 :  16:05:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu kan jag inte hålla mig borta från den här tråden längre...

Andrahandsvärdet lär väl sjunka i 99% av fallen så länge vi pratar om välrenommerade produkter i högre prisklasser. Så då har jag gett mitt svar på frågan.

Moddning då?

Det finns flera vägar att gå mot riktigt bra ljud. För det första kan man köpa sig till det. Då är man utlämnad till konstruktörens preferenser, smak och val. En annan väg är att bygga allt själv totalt från noll. Det blir med största sannolikhet DYRT men kanske riktigt bra om man vet vad man gör.

Sen finns modifieringsvägen. När det gäller moddning så är det ju lämpligt att ta ett gott grundmaterial och bygga om det som man vill ha det. Det tycker jag personligen är det mest kostnadseffektiva sättet att nå ett anständigt resultat. Mitt Cambridgeäventyr fick igenkännande nickar från Vitus när han var här och demade på Mårten Design. - Jodå, så började de också sin bana.

Många konstruktörer har väldigt starka band till DIY-folket, i synnerhet Nelson Pass kommer i sinnet. Tittar man in på www.diyaudio.com så ser man inlägg från Pass varje dag. Många konstruktörer spenderar mycket tid på såna siter. Jag tycker man ska ha klart för sig att de här finare konstruktionerna inte uteslutande "tänks ut" i företagsmiljöer, de kommer varifrån som helst där det finns en kreativ miljö.

Men att ta hifi som kostar mycket pengar och ge sig på och modda med lödkolven... Nja.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000