HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssnarintryck Ezon slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2005/06/18 :  18:57:21  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Dag ett med de nya Ezon.
Jepp, då var de äntligen på plats, slutstegen från Ezon. Två st riktigt snygga ICEpower1000ASP. Förstärkarna kom redan i onsdags, men jag har inte haft möjlighet att koppla in dem förrän i torsdags kväll. De har iofs stått och spelat på repeat sedan dess, men under gårdagen och under dagen (dag två) har jag tagit mig tid för lite aktivt lyssnande och trots att det är ett par månader sedan jag skickade tillbaka lådorna med 2 x 2 ICEpower500ASP så tror jag mig märka skillnad (det kan ju vara så att mina förväntningar i kombination med att jag spelat på andra grejor under mellantiden har raderat mitt ”ljudminne”).

Ni som är lite äldre kanske minns hur det var på landsortsbiografer förr? Under tiden folk bänkade sig spelades lite musik och det sorlades så där lagom förväntansfullt, sedan släcktes ljuset, ljudvolymen höjdes och reklamen började projiceras mot ridån. Därefter gick ridån åt sidan och ljudet fyllde lokalen. Högt och klart. Det var som att släppa loss helt och gå in i film och ljud. För mig är det starka minnen som nu upplevs på nytt. Ezons förstärkare gör att ljudet fyller lokalen/vardagsrummet. Mitt hjärta slår några extra slag och jag är lycklig.

Så, djupt in i musiken. Först Buddy Guy, Sweet Tea. Chicagoblues av bästa slag. Konstaterar direkt att vänsterfoten får eget liv. Jag har ställt in anläggningen på ”lyssnavolym” och märker att det är tryck, dynamik och känsla, nästan så att det mörknar utanför fönstret och vardagsrummet blir en varm inspelningsstudio någonstans i södra USA. Jag är med, jag är en av gänget. Jag sitter med och spelar… Efter tornadon med Buddy Guy känner jag för att trappa ned något med den lite mer sofistikerade Autumn Shuffle av Peder af Ugglas. Icke sa nicke. Här engageras det fortsatt. Nya draperier dras undan och en ny film ska börja. Livet är ljuvligt! Jag går till sängs med glädje i bröstet.

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Edited by - Sture99 on 2005/06/18 19:01:43

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2005/06/18 :  18:59:29  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Dag två med Ezon
Någonstans, kanske här på forumet?, har jag läst att ICEpower1000ASP förstärkarna inte riktigt når ända fram i de höga registren. På med Tchaikovsky, Piano Concerto No. 1:
- Kristallklart, inga problem att hantera transienter. Nöjd
På med Violin Concerto in D major, op.35.
- Höga toner – hääärligt!
Min ringa person kanske inte har förmågan att upptäcka de brister som har nämnts angående de höga registren, men å andra sidan så kanske Ezons komponentval för bygget påverkar resultatet. Mina övriga grejor borde snarast vara till nackdel än till fördel i sammanhanget. Det är Yamaha försteg alternerat med ett billigt Audio Proförsteg samt en hygglig Pioneer CD. Det är f.ö. den elektronik som använts till både ICE500ASP och till ett lite tyngre Yamahaslutsteg det senaste året. Högtalare som används är Martin Logan Ascent i.

Jag vill testa lite röster och lägger på Sofia Karlssons skiva Svarta Ballader, spår åtta, Till min syster. Här uppstår sann ljuv musik med hjälp av tre underbara röster. Sofia Karlsson, Sara Isaksson och Lena Willemark. Jag får rysningar. De sjunger lite i otakt och skapar medvetet små disharmonier vilket gör att det gungar ordentligt. Rekommenderas varmt, varmt, varmt.

Sammanfattning: WOW! Kan det bli bättre? De ska ju ha 200+ timmar inspelningstid.

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/18 :  20:06:55  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kollade på hemsidan, men lyckades inte hitta ngn info om ice-stegen.... var hittar men det?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2005/06/18 :  21:20:21  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Info om ICEpower: http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1067.asp
Ezon (inte världens snyggaste site) www.kedab.se Kolla under "Projects", maila Urban för mer info, priser m.m.

mvh

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Edited by - Sture99 on 2005/06/18 21:22:04
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/18 :  21:27:14  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Varit inne på kedab-sidan, men projekts-länken öppnar bara en tom frame.

Glöm det, hittade rätt till slut.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/06/18 21:29:27
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/06/19 :  02:43:27  Show Profile Send soren a Private Message

Sture,

Du kommer få en rolig resa de närmaste 200-300 timmarnas inspelning, ICE modulerna ändrar sig radikalt!

Till det bättre :)

/Sören
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/20 :  15:37:03  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag har samma Ezon 1000ASP. Håller med om inspelningstiden, den är lång. Låt stegen stå på dygnet runt. Skaffa rejäla nätkablar, gärna Signalcable ;) Gjorde skillnad här iaf. Den STORA skillnaden dock som jag gjorde att allt föll på plats var ett försteg med rör, så jag rekommenderar dig i a f att testa ett rörförsteg ihop med dina Ezon.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2005/06/20 :  19:06:19  Show Profile Send gurin a Private Message
Mayday
Kedabs hemsida fungarar bara med en nyare version av IE.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/20 :  21:10:21  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag kör Tjidtjak (2x500a MkII moduler) med ett Xindak XA3200 MkII rörförsteg och det spelar hur ljuvligt som helst!!!

Så rörförsteg rekommenderas varmt!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/06/20 :  21:25:17  Show Profile Send hjort a Private Message
Ice + rörförsteg = kärlek
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/20 :  21:43:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag kör hypex och rörförsteg, det e inte dumt det heller kan jag säga.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2005/06/20 :  22:00:09  Show Profile
Hur får man tag i Ezon slutsteg?? var inne på kedab men hittade inte mycket av värde där??

Vad kostar slutstegen och hur beställer man dem? hittar inget tel nr eller mailadress?

Konstigt sätt att marknadsföra sig på? kan ju inte vara svårt att lägga ut ett tel nr eller en mailadress och lite priser???

Rullebulle
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/20 :  22:33:23  Show Profile Send Drem a Private Message
KEDAB
Manager: Urban Erixon
Industrigatan 5
952 31 Kalix
Tel: 0923 - 793 60
Mobil: +46 (0)70-34 79 360
Org.nr: 556481-2005
e-mail: urban.erixon@kedab.se

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/06/21 :  09:24:43  Show Profile Send soren a Private Message

OT: Är det bara jag som tycker at KEDAB borde byta namn?

/Sören
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2005/06/21 :  11:54:26  Show Profile
Kanske byta till KEBAB!!???

Rullebulle
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/21 :  12:12:08  Show Profile Send Drem a Private Message
Hehe

Så länge det står EZON AUDIO på produkterna har jag inga invändningar alls

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2005/06/25 :  23:18:08  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Jag håller verkligen med om att siten www.kedab.se kunde förbättras. Urban tar ju en del konstruktions- och tillverkningsuppdrag på specialprodukter i små serier så kanske en egen site till Ezon skulle vara en bra idé...

Rör. Jag förstå de som uppskattar kombon rör/ICE, men av estetska skäl så stoppar jag in grejerna i en hylla med glasdörrar och då blir det för varmt med rör. Om någon har ett bra tips på ett försteg som begagnat kostar ca tre till sex tusen och sedan är hyggligt lättsålt så är jag tacksam för det. Kanske ett passivt försteg? Vad säger ni? Jag har beställt ett Ezon försteg men det är fortfarande på ritbordet...

"Installationen":

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2005/06/27 :  17:08:15  Show Profile Send Qvist a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9026


http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8919

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000