Author |
Topic  |
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 16:07:04
|
Jag har inte alls lyssnat på denon eftersom jag bor i luleå och hifiklubben inte finns här. Jag går på det jag läst denna gång. Kalla mig dum men jag tog en liten chansning, hoppas de går vägen.  |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 16:19:05
|
Ok, jag hoppas du gillar den så du inte gjort ett misstag. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Baltazar
Member

887 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 17:31:34
|
quote: Tja nu får du "ofärgat" ljud enligt LTS, huruvida du själv tycker det låter bra i återstår att se. Jämförde du Denonen mot 2-kanals förstärkare i ungefär samma prisklass innan köpet?
Nä, det stämmer faktiskt inte MAtte.
Hoppas du blir nöjd med 2105:an NiklasMagnus. Många andra, däribland jag själv, är det iaf 
Mvh / Christian |
|
Edited by - Baltazar on 2005/07/28 17:33:37 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 17:39:10
|
quote: Nä, det stämmer faktiskt inte MAtte
På vilket sätt då? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Baltazar
Member

887 Posts |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 17:51:55
|
quote: Den färgar hörbart i F/E test, dock mycket lite. Dessutom subjektivt förskönande har jag för mig
Det var ungefär vad jag menade med "ofärgat", dvs endast lite färgande enligt LTS. Vad innebär förresten "subjektivt förskönande" och vem avgör vad som är detta? |
|
 |
|
Haakan
Member

2630 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 17:54:29
|
matte ställer du samma fråga om dom som testar i olika tidningar? för där är du inte sen att nappa på deras förslag  |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 17:57:13
|
Haakan: I tidningar framgår det vem som tycker vad, men "subjektivt förskönande" innebär ju att någon/några tycker så. Ocj ja, samma fråga ställer jag mig när jag läser tidningar eller på nätet.
Varför det är "förskönande" och inte lika gärna "försämrande" finns det säkert en bra LTS-förklaring på. Tänker dock inte ge mig in i nya djuplodande diskussioner huruvida LTS har "rätt" eller "fel", för det vet jag inte.
Och ja, vissa tidningar och vissa recensenter lyssnar jag på, andra (som tex Hifi & Musik) inte. Slutligen avgör dock mina egna öron. Dessa fakta gör mig nog inte speciellt unik på forumet...det enda unika är väl mina många byten av grejor... |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/28 18:15:47 |
 |
|
Baltazar
Member

887 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 18:16:46
|
Vad är det som är så konstigt att en färgning subjektivt kan upplevas som "förskönande" eller "förfulande" beroende på sättet färgningen påverkar ljudet?
Vem som tyckt så tror jag är LTS tstpanel när dom har lyssnat på apparaten i fråga. Det är så ajg tolkar inläggen på faktiskt.
Är man bara intresserad av dess förmåga att inte påverka musiksgnalen kan man väl nöja sig med att konstatera att den inte är helt perfekt i det avseendet och strunta i hur färgningen rent subjektivy "låter".
Mvh
|
|
Edited by - Baltazar on 2005/07/28 18:23:56 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 18:23:48
|
Inget konstigt alls Baltazar, ville bara belysa att det är någon/några som tyckte så om Denonen. Det behöver alltså inte vara så. |
|
 |
|
Mr Ekan
Member

825 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 19:18:13
|
Jag misstänker att man med "förskönande färgning" menar att frekvenskurvan uppvisar vissa dalar (alltså skilt från toppar). En sådan färgning är väl att föredra jmfrt med motsatsen, eller vad tycker du matte76?
Vh |
Erik Andersson for president! |
 |
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 19:23:52
|
Matte76: "...det enda unika är väl mina många byten av grejor..."
Jo, det är nog få som kan slå dig på fingrarna där... Ser att du har lånat hem en hel arsenal av förstärkare nu. Hur går det med detta? Tycker du borde skildra dina intryck av maskinerna med bilder i en tråd!
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 21:24:24
|
Mr Ekan: Du har säkert rätt, kan för lite om just frekvensgång för att kunna uttala mig..
Blue: En arsenal av stärkare är väl en överdrift? Tre st varav en (Pioneer så klart) bara är för att ha något att lyssna på så länge...mina intryck kommer i en tråd, ev med bilder. Har ingen digitalkamera så då får jag låna en... |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/28 21:25:10 |
 |
|
Topic  |
|