HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Griniga gamla gubbar....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/22 :  17:40:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vi flyttade för ett par månader sen till ett jättemysigt område, redan när vi stog där med flytt kärran kom en gubbe fram till min bror och började skvallra om folk i området och ställa frågor om mig o min sambo.
Brorsan sa direkt till mig, akta dig för den skvallerkärringen.

Ett tag senare fick vi en lapp i brevlådan där någon anonym som kallade sig gårdsrådet, hotade med polisanmälan eftersom min sambo EN gång inte plockat upp efter en av hundarna, till saken hör att hunden sket i ett dike....

Sen har tiden gått och han blänger så fort han får chansen osv.

Sen idag, så går han förbi min mammas uteplats(hon bor i samma område), frågar henne om hon har en son med 2 hundar, ja det har hon.
Vad är det för ras? Amstaff svarar min mamma. Ja, de skäller som fan på balkongen ibland, svarar gubben. Då vill jag inflika att de gånger de skäller är när någon annan hund skällt först, och jag har frågat mina grannar och ingen känner att de blivit störda.

Gubben forstätter sedan med att säga: Jag såg att din son haltar, vad har han gjort egentligen?
Jag ramlade i trappan hemma igår, det enda jag gått ute sedan dess var 50m till och från bilen när min bror körde mig till akuten....

Jag har inte gjort honom ett skvatt, och blir rejält trött när min mamma blir utfrågad om mig av honom....vill han så gärna veta, så varför inte fråga mig direkt?

Fy fan för patetiska gamla gringubbar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/06/22 :  17:58:01  Show Profile Send Piggen a Private Message
hehe det finns sånna tanter också. Det borde vara skottpeng på dom ;-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/22 :  18:01:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
prova hälsa på med bollträ

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/22 :  18:02:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nejnej, jag ska hälsa med oerhört glatt: Tjenare, vilket fint väder! med ett brett leende och sen bara gå.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/06/22 18:03:06
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:15:39  Show Profile Send Figge a Private Message
Tyvärr dom finns överallt, bara att ignorera. Det brukar avta efter ett tag då.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:23:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Mest synd är det egentligen om gubben, han kan inte ha mkt till liv om han intresserar sig så för vad andra gör.... Det som retar mig är att han inte är man nog att komma direkt till mig utan gömmer sig bakom anonyma brev, slänger sura blickar på avstånd, samt då fråga min mamma. Men där går fanimej gränsen, jag vet att jag är en förvuxen mammaspojk, men börjar han trakassera min mamma så vänder jag upponer på honom.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:33:25  Show Profile
Det finns folk som har som hobby att ringa till securitas och klaga kan jag meddela.
Både gamla tanter och gubbar, mest tragiskt att man kommit så långt i livet och inte hittat någon roligare sysselsättning än att förpesta sin omgivning....

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:40:25  Show Profile Send Drem a Private Message
Man får hoppas att man själv blir en "go gubbe" när man kommit till det stadiet i livet, men jag antar att det hänger mycket på hur hälsan och den sociala biten fungerar. Man kanske är lämnad ensam av sina släktingar och helt enkelt blir en bitter figur? Vi är inte speciellt bra på att ta hand om våra gamlingar här i norden.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/22 :  20:41:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ring till polisen och säg att du har en gammal gringubbe i området som kikar in genom fönstren ....... du skall se att han slutar!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:07:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Fan när jag blir så gammal hoppas jag att jag fortfarande kan lyssna på allehanda musik typ slipknot, godsmack osv, dessutom ska jag nypa sköterskorna på hemmet i häcken så fort de passerar...så det så. =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:24:15  Show Profile Send U1 a Private Message
Släng en lapp i hans brevlåda där du anklar hans lägenhet för att lukta gammal död ut i trappupgången. Se till att du har det på det torra med övriga grannar sen tycker nog jag att du skall elda allt vad du kan. Efter du laggt lappen i hans brevlåda så viftar du med handen framför näsan varje gång du träffar honom (lite diskret samtidigt som du hälsar artigt på honom)

/J
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:39:38  Show Profile
quote:
Fan när jag blir så gammal hoppas jag att jag fortfarande kan lyssna på allehanda musik typ slipknot, godsmack osv, dessutom ska jag nypa sköterskorna på hemmet i häcken så fort de passerar...så det så. =)

Det lär väl iofs vara som dragspelsmusik med jokmokksjocke är för dagens pensionärer när en annan är gammal

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:11:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
mayday:
Jag tror du har ett antal val framför dig. Du blir den du väljer.

Mitt tips är att gå på som ett solsken. Var öppen, trevlig, positiv (om än med bibehållen integritet). Kom ihåg vad du har gjort (goda gärningar, tjänster, gester). Vem vet - gubbarna kanske tinar!??

Kör det så länge du orkar. Jag hoppas du orkar länge.

När du inte orkar längre, då är det dags för konfrontation. "Nu räcker det!". Konflikt. Nästa övertramp nån surgubbe gör så är det bara att kliva fram och säga vad du tycker, på ett samlat sätt.
Till exempel: "Nu räcker det! Du har faan varit taskig och elak mot mig sen vi flyttat hit med kommentarer om X och Y (fill-in), medan jag försöker vara vänlig. Du borde sluta med A, B och C. Du ger inget intryck av att vara snäll så som du beteer dig. Du borde rycka upp dig och vara trevlig tillbaka. Som du är nu blir jag ledsen."

Konfrontation är vi svenskar dåliga på. Vi gör det allt för sällan, vi fantiserar hur det blir OM vi gör det, och dom få gånger vi gör det är vi så fly förbannade att det blir "för mycket", dvs inte "samlat".

Genom att göra såhär anser iaf jag att du gör det med en viss karaktär. Håller huvet högt. Försöker först så länge det går. När det inte går - konfrontation. Med mina ord har du sagt varför du är upprörd ( grinighet/nyfikenhet etc), du har beskrivit din känsla (du blir ledsen) och varför den uppkommer (hans beteende) samt ett förslag till hur han bör ändra på sig (sluta upp med A, B och C).

Nu ligger bollen på hans planhalva.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/06/22 22:16:35
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:54:39  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Konfrontation är vi svenskar dåliga på. Vi gör det allt för sällan, vi fantiserar hur det blir OM vi gör det, och dom få gånger vi gör det är vi så fly förbannade att det blir "för mycket", dvs inte "samlat".


Just det här "ställde jag till" med igår...jag blev fly förbannad på jobbet efter en lång tids irritation

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/06/22 22:56:30
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:25:53  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Självklart kommer jag att vara trevlig mot honom, överdrivet nästan, så att han fattar att den skiten han kör med inte leder nån vart.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/23 :  00:11:26  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag tycker inte du ska va ett dugg trevlig...varje ggn du träffar han så ska du bara se lite smått psykotisk ut å visa "jag har mina ögon på dig" tecknet...sen precis efter kör du "skära halsen" tecknet...

sånt här funkade utmärkt när jag va yngre funkar inte det...kan man alltid gå dit med ett bollträ...(men använd det inte för gudsskull...)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/23 :  01:03:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ibland kan en rejäl utskällning göra susen. Jag gjorde det med en gubbe på jobbet en gång när han
varit besvärlig ett tag. Efter den gången var jag hans favorit för det var ingen som vågat det förut...

Fast jag skulle nog köra på EAs linje ett tag först.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/23 :  01:24:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Köp gubben en porrblaska så blir han din bästis

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:11:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Köp gubben en porrblaska så blir han din bästis
Senate Fidelity menar du?

Insnöad? Jag?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/23 :  11:57:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
EA: neeeej inte allls insnöad.

Ps Stora nätdelar ÄR sexigt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/23 :  16:52:25  Show Profile Send ohmega a Private Message

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/06/30 :  14:00:37  Show Profile Send Loopen a Private Message
Tror på snälla knepet....det värsta är att det bara kommer fungera ett tag. Sen när han får en ny chans så huggar han direkt. Då är det dags för en avhyvling. Saklig men barsk, allvar men inte hot.

Gnälliga grannar finns överallt. Be din mor fråga va fan han har med det att göra nästa gång han kommer med frågor. Det brukar ta skruv. Vi hade en gång en granne som gnälde på vår son när han lirade fotboll eller bara var ute men när vi träffade grannen så var allt så himla bra Efter ett tag fick jag nog och tog ett snack med damen i fråga och efter det var det inte bara sonen som fick goa blickar utan jag med men hon sa inte ett ord till.

Lycka till.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/30 :  15:11:17  Show Profile Send Mahler a Private Message
De e ju ungefär som en "kärring" som bodde granne med mig ju!!

En gång när min tjej kom hem med bilen bara för att hämta en sak kvickt parkerade hon på fel sida av vägen med nosen så att säga mot körriktningen... Till saken hör att många gör lika dant på den gatan..

Samma sekund som hon hoppade ur bilen stormade kärringen ut ur sin lägenhet och gormade om att hon minsann skulle polisanmäla oss om inte vi genast vände bilen!!

Samma kärring gick jämt och skvallrade och hittade på och "roliga" historier om grannen bredvid mig som hon menade hade idkat kärleksakter mitt på den gemensamma gräsmattan framför huset med en annan person än hennes sambo och så vidare och så vidare!!

Men med mig vågade hon aldrig jävlas!! Skall hon vara glad för, för jag hade minsann inte sväljt sånt s-t!

Tokig var förnamnet.. Jag säger "var" för tack och lov har fanskapet (sorry) flyttat igen!!

Phewww!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/06/30 :  15:47:44  Show Profile Send ayayay a Private Message
Bjud honom på en riktigt torr kanelkrans och surt kaffe

Fasen va folk kan va jobbiga ibland. Stå på dig!
Trevliga sunda människor vinner till slut över griniga gamla gubbar o kärringar!

Fram med leendet! Det är ju sol!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/30 :  19:54:04  Show Profile Send Roq a Private Message
Engelholmaudios sätt att lösa problemet på är helt rätt tycker jag.
Jobbigt en stund men resultatet blir ofta bra.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/30 :  20:29:41  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har insett att det bara är att skita i honom, han gick förbi utanför min mammas uteplats häromdagen när jag satt där med henne o drack kaffe. Han som varit så frågvis mot min mamma tittade stint rakt fram och gick raskt förbi utan ett ord. Jag kunde inte låta bli att le mot honom, för jag tyckte det var så skrattretande.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000