HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fiskelinor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/07/10 :  15:43:53  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Jag har sett att det finns en och annan fiskare här på forumet så jag provar att slänga ut en krok här.
Jag har nyss fått tag i en Shimanorulle (haspel) som jag är mycket nöjd med. Dock är linan lite gammal och jag funderar nu på vad som skiljer linorna åt. Hur mycket skiljer det i stumhet, minne och friktion i olika prisklasser? Är monofilament eller fläta att föredra?
Det är fjällfiske som gäller så linan behöver inte vara våldsamt stark. Däremot så får den gärna tåla väder och vind samt lite ovarsam behandling.

//Mvh. Daniel

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/10 :  19:40:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tvinnade eller flätade är väl de som gäller om jag har förstått det heal rätt..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:35:31  Show Profile Send Mattias a Private Message

Sedan dagen det kom på flätlina på rullen har jag inte kört med något annat, så är det. En fördel är ju att man kan köra tunnare lina, kör 0.12 Berkley fireline som många andra. Är trogen mot just det märket då den linan funkat bäst för mig. Den håller ganska länge oxå, börjar den bli för risig, vänd på linan... det som sitter innerst är inte använt alls nästan, rulla av den och på den så att det som setat innerst på spolen blir ytterst. En av mina rullar har flätlina som är 4 år gammal och den funkar fortfarande. Har vänt linan en gång.

Bästa fördelen med denna lina är kontakten man får med fisken.... känns som har direktkontakt. Att gå tillbaka till nylonlina kan kännas lite som att man fiska med ett gummiband

Flätlina och gärna en liten rulle från Shimano (UL eller "1000") kan vara en mycket lyckad kombination.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2005/07/10 21:44:15
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/07/10 :  21:41:16  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Jo, kan tänka mig att flätade linor ger bra stumhet. Just Fireline har jag också kollat på. Löper flätade linor bättre av rullen? Det är mest små och lätta spinnare som jag använder och då gäller det ju att linan löper bra om man ska komma nån stans...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/11 :  07:56:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag håller med Mattias men nu har utvecklingen varit stor och det finns linor som är likvärdiga, när jag fiskar med tunna linor än .15 använder jag proline som är lite bättre då den är mjukare och lägger sig lite bättre på rullen. Men det är en smaksak vilket man väljer sedan att de är för dyra är en annan sak.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:51:12  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Tar kanske och testar en flätad då till nästa tur. Får väl hoppas att man får tillfälle att dra in nått också...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000