HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beg. förstärkare ~3000kr, vad ska man kika efter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/20 :  22:06:43  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Hej och hå!

Provar väl här också.

Ska köpa en lite bättre förstärkare efter ha läst en hel del smicker kring diskanten i mina antika högtalare (B&W DM-4) och att de är konstruerade för att stå i bokhylla eller dikt an bakvägg al'a piP men det läste jag först ikväll men jag har ingen dämpad bakvägg (alla andra register blir lidande då men det ska ordnas på studs.. hade tänkt vänta till piP, trodde inte det skulle spela så stor roll med dessa "nödhögtalare")

Tanken var att använda dessa tillfälligt då jag sålde hela min anläggning för ~1 år sen*

Tänkte köpa ett par piP men nu efter ha läst alla tester kring diskanten (mycket viktigt med grym diskant) som sitter i B&W DM-4 (Celestion HF1300 Mk II) så undrar jag om inte det är förstärkaren som suger (Rotel RA-820).

Så sugen den, kommer det suga med piP också.


Så nu tänkte jag kolla runt lite efter en något bättre förstärkare, kanske i 3500-området.. hade velat lägga mer men kan helt enkelt inte priotera det högre än allt annat skit som måste inhandlas.

Det är ingen panik alls, bara nått tips vad man ska leta efter. En bättre Rotel kanske? Men vilka modeller? NAD? Marantz... öööh, är så komplett ointresserad av apparater så jag har verkligen noll koll , är mer intresserad av tekniken.

Vore enormt tacksam för hjälp !

Källan står en Pioneer DV-370 för så där är det nog inga större problem (fixade inte blindtest mot Denon DCD-625).


Det blir nog så att jag köper i augusti nångång.. men det vore trevligt att veta i förhand vad man ska leta efter.


Design/ålder är tämligen irrelevant men HUR ful som helst får den inte vara.

Gärna lite länkar och så för den som orkar.


OJ VAD LÅNGT DET BLEV !
Den som inte orkar läsa allt så önskas tips på en beg. förstärkare kring 3.5kkr



* Sålde min ganska bra anläggning för att jag blev riktigt drabbad av uppgraderingsjävulen () och slutade i princip att njuta av musiken.. letade bara fel. Blev så trött.
SOLD! Sen blev det en månad i värmen för pengarna.

Edited by - m_persson79 on 2005/06/21 02:40:19

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/21 :  07:52:13  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag gillar NADs lilla 320BEE skarpt!
För pengarna ett fynd.

Spelar med pondus och trevligt överlag.

Annars en begagnad Thule kanske.
De spelar väldigt "korrekt" och upplevs subjektivt som frekvensrak.

Eller kanske en H/K 670/675 nu när H/Ks nya 970 har kommit. Beg-priset borde sjunka lite ytterligare nu i.o.m. det.



Mvh Magnus Eriksson


Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/06/21 :  08:44:12  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag skulle rekommendera en Pioneer A858. det är en rejäl klmup på 25 kg och är dual mono uppbyggd. Tror att det är en 1000watt trafo. Rejält mycket pulver och ger mcyker fint ljud för pengarna. Brukar komma ut till salu med jämna mellanrum pris mellan 2500-4500.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:05:05  Show Profile Send alpinist a Private Message
Rotel RA-01 var min första förstärkare,
och den var jag klart nöjd med! Klarade driva
ett par Audience 42:or riktigt bra! Fått
bra kritik i en del test oxå.

Nypris ligger väl kring 4000, så det
borde gå att hitta en beggad för 3000.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Bysse80
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:26:34  Show Profile Send Bysse80 a Private Message
Jaejin: visst är 858:an fin. Nad och H/K i all ära med jag stör mig på att de tyvärr är rätt plastiga.
Nu gör jag väl lite gratisreklam men, m_persson79: har du vägarna förbi Halmstad kan jag erbjuda en Pioneer 858 för under 2000 spänn (jag tänkte satsa på Denons POA6600-monoblock som det ser ut). Är ett fan av något äldre hifi själv
Tycker inte en tvåkanalare på tio-femton år är sämre än dagens. I många fall tvärtom, man får mer för pengarna med öppet sinne för lite äldre grejer
Pioneern är hyfsat allround, men passar antagligen inte så värst bra till "ljusa" högtalare (men det är väl typiskt för Pioneers stärkare rent generellt). Men hur en 858:a skulle låta med B&W DM-4 eller piP har jag ingen aning om.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/06/21 :  17:37:06  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Den här lilla rackaren har fått bra betyg i hifi och musik, endast 2190kr. Som hittat.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/21 :  23:00:16  Show Profile Send Blue a Private Message
För 2000 hade jag klippt till på den där gamla Pioneern utan att blinka. Och köpt svala, goda sommardrinkar för resten av pengarna!

Om färgen stämmer kommer du ju till och med få en viss designmatchning med din DVD-spelare, trots att det är några år mellan dom.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2005/06/22 :  02:16:53  Show Profile Send ReKo a Private Message
m_persson79: Jag har en Nad c320bee som är helt oanvänd till salu. skicka ett pm om du är intresserad. Tycker den är det klart bästa alternativet i lägre prisklasser. Men jag är ju inte helt opartisk ;)

mvh / Ante
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/30 :  00:43:38  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tack för tipsen!

Kevin:
45W i 6 ohm är för lite + att den mäts @ 1kHz, lite oseriöst - kan ha väldigt svag nätdel.

Blue:
Trevligt! Får hålla utkik efter den.

ReKo:
320BEE är intressant. Inte just nu dock. Blir att jag köper nångång i juli.




Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/30 :  21:11:38  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Begagnad Arcam ? har haft en liten alpha en gång skojig.
Musical fidelity, Quad's integrerade !! Audiolab, Meridians integrerade i gamla 500 serien ?
Sugden.
Om du vill ha (ännu)äldre hifi, den gamla HK serien i champagne finish, innan plast front & fjärrkontroller, det fanns några väldigt kraftfulla modeller.

På tal om Teac hade de inte en Thule designad modell för några år sedan ?

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2005/06/30 :  23:43:10  Show Profile Send More a Private Message
Jag har en NAD C320BEE till salu i nyskick med kartong och kvitto.
Pma vid intresse!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000