HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Söker tips på stativhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/06/20 :  12:17:50  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej,

Skall uppgradera högtalarna är det tänkt, då begagnatletandet inte direkt har varit någon succé hittils tänkte jag bredda mig till nya prylar Sökte men hittade ingen tråd som gav svar på alla mina frågor ...

Det jag söker är alltså ett par stativhögtalare i de "billigare" prisklasserna (för er dvs ), det vill säga runt 5000 kronor. Det vore perfekt om man kan provlyssna dem i Stockholmstrakten. Sitter inte på någon jättefet elektronik för tillfället så de bör inte vara allt för tungdrivna. Lyssnar på det mesta så de skall vara "allround".

De som verkar intressanta hittils är Quad 11l/12l. Skulle gärna lyssna på pIP - men jag har ingen erfarenhet av att bygga högtalare whatsoever. Därför är (rena) DIY alternativ uteslutna.

De skall även fungera i mitt lilla rum, endast ca 13kvm och inte på något sätt akustiskt perfekt. Så det kan bli kinkigt om högtalarna kräver allt för mycket av rummet så att säga. Något särskilt man skall tänka på kanske?

Så, vad blir era förslag? Och var kan man provlyssna? Även förslag på begagnade högtalare i prisklassen är givetvis intressanta.

Tack på förhand
/Jonas

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/06/20 :  12:36:28  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Bor du i Stockholm med omnejd kan jag nog hjälpa dig att bygga ihop ett par piP. Har byggt två par själv.

Personligen tycker jag piP är en mycket bättre högtalare än Quad 12L. Har ägt båda och faktiskt har jag även testat piP i just 13m^2 rum när jag bodde hos mina föräldrar och det funkade skitbra. I ett sånt litet rum räcker piP jäkligt lång. Det enda piP kräver är att de placeras relativt nära vägg och givetvis bör man då även dämpa väggen när man placerar en högtalare nära.
I mitt fall fick man iofs tillräckligt med bas även om de stod en liten bit ut från väggen.

Numera har jag bytt upp mig till pi60.


Mvh / Christian

Edit: Boka tid hos Öhman och jämför med de stativare du lyssnar på i butikerna.



Edited by - Baltazar on 2005/06/20 12:39:49
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/20 :  12:38:10  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja, du skriver det själv, det mest intressanta alternativet är Quad, håller med om det. Men jag rekomenderar en lyssning på dessa också, om du vill ha ett öppet/neutralt ljud, Quad burkarna är lite varmare. http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=514

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/20 :  13:03:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
varför tror alla att ino-talare bygger man själva?

går utan problem att få "färdiga"

runt 5papp kostar den väl med låddan färdig i industrilack? bara iprincip att knyckla in sakerna i låddan å spela

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/06/20 :  14:36:59  Show Profile Send niklas a Private Message
Värt att ha i åtanke är att alla högtalare kommer färgas av rummet. Oavsett hur "bra" dom är. Är rummet värdelöst kommer det låta värdelöst. Men låt inte det hindra dig, för det finns enkla tricks att hitta om du söker lite bland trådarna här på forumet.

Mitt högtalartips får bli NHT 1.5 ( http://www.nhthifi.com/products/1point5.html ) begagnade.

Every once in a while you've gotta roll the potato...

Edited by - niklas on 2005/06/20 14:37:39
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/06/20 :  15:19:23  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag kan varmt rekommendera piP.
Har nu bytt ut mina "gamla" golvare till ett par piP.
Allt blev bättre. Med golvarna blev det lite för mycket av bas i mitt rum. Den lät mycket, men väldigt bummligt.
Med piP:arna låter basen mycket snärtig. Och de övriga registren går inte att jämföra. Mycket bra högtalare.
Mitt rum är lite större än ditt (ca.19kvm). Men piP fyller detta med välljud. Och borde passa även till mindre rum.

Quad har jag inte lyssnat på så jag kan inte ge någon jämförelse.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/06/20 :  17:07:50  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Säger väl som vanligt AE Aegis Evo One. tycker du iaf skall låna ett öra till dem. Sen har jag för mig att JMLab har någon serie i prisspannet det rör sig om, (chorus serien?)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/06/20 :  17:30:10  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
piP är världens bästa stativhögtalare. Punkt slut.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/20 :  17:33:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
piP är världens bästa stativhögtalare. Punkt slut


För det priset måste det vara en ren sensation

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/06/20 :  17:36:43  Show Profile Send Figge a Private Message
Ekan: piP är världens bästa stativhögtalare. Punkt slut.

Varför har du inte ett par själv då?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/20 :  18:40:53  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
piP är världens bästa stativhögtalare. Punkt slut.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/20 :  18:41:50  Show Profile Send gcs a Private Message
JonasY! Jag tycker att du ska innan du bestämmer dig för vad du ska köpa. Kolla Behringer B2031A med inbyggda dubbla slutsteg och som kostar 3800 spänn. Jag vet att jag nu svär i kyrkan men jag har också hört piP och jag har också hört Behringer.

UFFE T: Den lät mycket, men väldigt bummligt. Med piP:arna låter basen mycket snärtig.

Kan det möjligen bero på att dina gamla golvare grävde djupare ner i basen och i kombination med rummets egenskaper fick du ett bumligare ljud?

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/06/20 :  19:14:16  Show Profile Send UFFE T a Private Message
gcs: Mycket väl så. Golvarna stod ca 30 cm. från bakväggen. Det gick inte på annat sätt. Så för mig och mitt rum funkar inte golvare (tror jag).
Med piP har jag inget som helst problem med placeringen. Och för att vara "stativare", till storleken, så är ju basen ypperlig.
Som jag också nämnde så låter det bra genom alla register.

Jag är nog piP frälst.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/06/20 :  19:50:55  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
De som verkar intressanta hittils är Quad 11l/12l.


Lillebror hade ett par 12L och då han fick höra mina piP så sålde han sina nästan helt nya Quad:ar Har själv hört Quad 12L och piP i ett flertal uppställningar vardera och jag kan inte säga annat än att piP utklassar Quad ganska rejält.



PeterL
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/20 :  19:56:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vad kostar den minsta i Jmlabs cobalt serie? Den vore väl ett alternativ, eller Monitor Audio Bronze?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/06/20 :  20:52:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Dessa kanske passar ?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8626

Skulle annars säga Harbeth men då spricker budgeten i 180!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2005/06/20 :  21:36:11  Show Profile Send Munge a Private Message
Köp mina gamla Heybrook HB1 för 1.800 kr tillsammans med ett par Linn-stativ. Lite trist att köpa en gammal 80-talare kanske, och billigt är det också. Möjligen är det bättre finish på Quadarna, men det är tveksamt om de bräcker Heybrook ljudmässigt. Med 90 dB känslighet och min.impedans på 6,8 ohm är de perfekt till klena förstärkare. Finns i Stockholm och kan köpas på "öppet köp".
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/20 :  21:38:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Köp mina gamla Heybrook HB1 för 1.800 kr tillsammans med ett par Linn-stativ. Lite trist att köpa en gammal 80-talare kanske, och billigt är det också. Möjligen är det bättre finish på Quadarna, men det är tveksamt om de bräcker Heybrook ljudmässigt. Med 90 dB känslighet och min.impedans på 6,8 ohm är de perfekt till klena förstärkare. Finns i Stockholm och kan köpas på "öppet köp".


Aja baja, inte sälja på fel plats i forumet

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/20 :  21:39:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Håller med svejk, usher är inte dumma högtalare.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/06/20 :  22:19:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
JonasY - om du kan tänja budgeten och har möjlighet att ta dig till HiFi-Art i Stockholm bör du definitivt provlyssna Totems minsta stativhögtalare Dreamcatcher och Mite.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:03:38  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Figge, dom är på g snart!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:09:05  Show Profile Send svejk a Private Message

piP är världens bästa stativhögtalare. Punkt slut.

Sådana ödmjuka utalanden fick mig att välja en annan högtalare. Jag var inne på ett par INO 14 eller 28. Men INOarmy fick mig att tänka om.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:17:14  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
INOarmy



kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:22:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
INOarmy fick mig att tänka om

Blir inte det minsta förvånad

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:35:26  Show Profile Send JonasY a Private Message
Ojojoj, måste verkligen tacka alla för era svar (ingen nämnd ingen glömd!)

Fick mer tips än jag kunde drömma om

Det enda rimliga verkar ju helt klart vara att ta en sväng förbi Stockholm (bor i Uppsala), och kolla in det ni har föreslagit. Skall även kontakta Öhman för att prova hans pIP högtalare, kollade in Ino forumet och folk verkar minst sagt ha delade åsikter om den högtalaren Väldigt spännande; är dock lite orolig för att de kräver mer av rummet än vad jag kan erbjuda dem.

Måste dock spec. tacka Baltazar för hans erbjudande om att hjälpa till att bygga dem (!) vid ev. köp, det vore onekligen jätteschysst!

quote:
Haakan skrev:
varför tror alla att ino-talare bygger man själva?

går utan problem att få "färdiga"



Är det inte ett års leveranstid? Plus att de är dyrare ... Krävs det att man skall löda om man köper byggsatsen? Annars borde man ju klara det, farsan är väl inte direkt helt grön på att bygga saker (och jag hade ett stadigt VG i träslöjd när det begav sig ). Dessutom har han kanske lite dolda högtalarbyggartalanger!? Vet iaf att han funderade på att bygga egna högtalare en gång i tiden.

Edit: Budgeten är inte "stenhård", hittar jag något som är lite dyrare men som verkligen är värd det kommer jag inte att vara dumsnål (någon tipsade om Totem ...).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2005/06/20 23:36:38
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/06/21 :  00:41:34  Show Profile Send niklas a Private Message
Att sätta ihop piP klarar nog nästan vemsomhelst, och det är en fantastisk högtalare. Men alla kanske inte har möjlighet att ta sig till sthlm, stå ut med väntetider, eller ens vill ha ett "uddamärke" som Ino. Därför tycker jag det är lite märkligt att dessa högtalare rekommenderas till ALLA som frågar efter stativare.

Säger jag som själv har Ino och har åkt 100 mil 3 ggr för att köpa ett par...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000