HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Frekvenser från DVD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:29:14  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Hej hemmabiofantaster!

Jag har främst ett hifi-intresse men är även väldigt intresserad av film och ljudåtergivningen kring denna. Men jag har (i nuläget) inget vidare intresse av återgivning i flera kanaler och ej heller möjlighet då jag endast har två högtalare och en förstärkare med två kanaler. Så det jag undrar är om jag kopplar en DVD till förstärkaren (det blir då left och right front) får jag inte med alla toner, främst bastonerna? Går de från dvd-spelaren direkt till subwoofer-utgången? I såfall är det tråkigt
Finns det olika typer av dvd-spelare som hanterar detta olika? Kanske man kan ställa in det på de flesta moderna dvd-spelare? Jag har inte någon stor koll på dvd-spelare... Kan nämna att jag inte heller har någon i dagsläget utan jag gör lite research innan jag köper!

Tacksam för svar!

/wiungoot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/19 :  18:57:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle tro att man i de flesta DVD-spelarna kan koppla om så att man enbart får ut 2-kanals lyssning analogt vilket då betyder att du får med alla frekvenserna, inklusive subfrekvenserna(under 100Hz). Däremot så får du alltid ut alla 5.1-kanalerna om du "kommer ut" digitalt.
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/20 :  02:57:50  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Tack gcs!

quote:
Däremot så får du alltid ut alla 5.1-kanalerna om du "kommer ut" digitalt.

förstår jag dock inte riktigt vad du menar

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/20 :  05:21:08  Show Profile
Dom flesta spelare som inte är köpta på Ica Maxi brukar ha nermixning till 5.1 -> 2 kanaler både på dts och dolby.
Bara att kolla i manualen innan köp!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/20 :  09:22:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Däremot så får du alltid ut alla 5.1-kanalerna om du "kommer ut" digitalt.

Jo jag menar att du kan alltså få ut ett tvåkanals analogt ljud från en DVD-spelare men digitalt kan du bara få ut 5.1 som du då måste avkoda i en AV-förstärkare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000