HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som har erfarenhet av Nad 214/218?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/06/17 :  19:13:16  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Jag undrar om någon har erfarenhet av Nad 214 eller 218 hur dessa låter?

Mvh Anders

The_Groupie

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/17 :  19:43:49  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har ägt ett 218, tyckte det var monotont och trist, åtminstone i jämförelse med annan utrustning jag haft/hört.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/06/17 :  20:11:55  Show Profile Send Patrik a Private Message
Extremt kompetenta i basen. Något beslöjade i de höga frekvensområdena.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/17 :  20:12:49  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Just basen tyckte jag var monoton, men smaken är som sagt olika.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/06/17 :  22:19:53  Show Profile Send Anton a Private Message
Köpte precis ett 214 för att driva mina kommande dipolbasar, hoppas att det kommer fungera bra...
Som fullregister lät det väl sådär, för priset helt ok iaf.
/A
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/06/17 :  22:52:45  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har själv ägt ett Nad 214. Skulle beskriva det som väldigt strömstarkt och mycket bra i basen om man gillar tryck, sqknar kanske lite konturer, meninget som jag definitivt stördes av. Dock så tycker jag också att steget inte riktigt ville släppa i mellanregistret Låter lite beslöjat men har en trevlig varm klang. Tycker dock att steget var kul att lyssna på och spelade all typ av musik utan några som helst tendenser till vasshet eller liknande. Tyckte ändå om steget så mycket att jag köpte en Nad S300 som uppgradering för att gillade soundet då jag inte är så mycket för analytiska steg,utan vill ha lite behaglig värme då dagens skivor knappast är välinspelade...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/06/17 :  23:00:26  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
OK det låter som om 214 inte är så bra i toppen men finns det något annat steg ni rekomenderar som inte är för dyrt jag skall driva mina högtalare aktivt är tanken. Jag behöver fyra kanaler till det. Alla förslag är välkomna...... Bara dom inte kortar skjortan.

The_Groupie
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:53:45  Show Profile Send Blue a Private Message
Vad är det för högtalare du har? Är det ett absolut måste att driva dem aktivt? Det är ju inte helt enkelt att fixa till en lösning med 2 stereoslutsteg/4 monoblock som låter bra och samtidigt inte kostar skjortan (eller ja, ganska många skjortor dårå).

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/06/18 :  18:51:15  Show Profile Send binmarv a Private Message
Kan bara säga goda saker om NAD 214. Till det priset kan jag inte ens tänka mig att nåt kan låta bättre om det nu är strömstyrka du eftersträvar. Sen finns det ju mycket som låter bättre, men då hamnar du i en helt annan prisklass. Jag upplevde mitt som varmt, kraftfullt och jag hade inte alls några invändningar på diskantupplösningen då jag spelade på det. Tror det är en fråga om tycke och smak.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:35:41  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
JAg håller på med ett hemmabygge som skall drivas aktivt. Slutstegens totalsumma vill jag inte överskrider 10000 kr. Det kan vara fura monoblock eller 2 stereoblock eller typ ett 5 kanaligtsteg. Det brurjag mig inte om. Bara det låter bra så är jag nöjd.

The_Groupie
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2005/06/20 :  10:47:17  Show Profile Send andreas s a Private Message
"Kan bara säga goda saker om NAD 214. Till det priset kan jag inte ens tänka mig att nåt kan låta bättre om det nu är strömstyrka du eftersträvar. Sen finns det ju mycket som låter bättre, men då hamnar du i en helt annan prisklass. Jag upplevde mitt som varmt, kraftfullt och jag hade inte alls några invändningar på diskantupplösningen då jag spelade på det. Tror det är en fråga om tycke och smak."

Jo, men du ägde 216THX inte 214
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/20 :  11:30:49  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
4st MF XA50(tror jag de heter) monoblock?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/06/20 :  12:38:16  Show Profile Send berglund a Private Message
Har 2 st 214 som jag kör bryggat som mono block. Bara possitivt att säga om dessa för vad de kostar.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/20 :  22:15:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kolla under säljes på forumet, det är någon som säljer ett Thule PA250B för en billig peng, det är ett 5-kanals slutsteg som även kan drivas som 2-kanaligt, balanserat.....då hamnar du rätt långt över 216-nivån i min åsikt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/06/21 :  19:38:06  Show Profile Send binmarv a Private Message
Andreas: Så sant, så sant...En liten knäpp på näsan! Det var tider det...216, Ursäkta mig Grooupie.

Men som Andreas så vänligt påpekade, att det var 216 jag menade så kanske han kan berätta lite om hans erfarenheter av 218 och 208 ?!! Jävla ordmärkare

PS. Fick nyss hem min efterlängtade Glenmorangie port wood finish. Du är välkommen att sippa whenever Mr. Lo-fi A(udionet)ndreas

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/06/21 :  21:02:28  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
hrhrmm, skulle nog säga att en som anser port är bättre än sherry wood skulle kanske inte hacka på Audionet...

i all välmening.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/06/22 :  18:03:56  Show Profile Send binmarv a Private Message
Beat: En Audionetsympatisör ? Stackare där... Nej, men skämt o sido, jag har inget ont att säga om Audionet, tvärtom...Det lilla jag hört i alla fall. Men man måste ju ge igen när tillfälle ges. Däremot är jag tveksam till om sherry wood verkligen kan slå port wood ?!! Har aldrig haft glädjen att prova, men bjuder du så...

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000