HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 'PSA UO' och Minilab vs Clou Silvervoice
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/17 :  19:46:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Var över hos Lindvall en lite runda för lite lyssning och för att prova PSA UO'n och minilabbarna i en annan anläggning.

Först o främst kan vi säga det att det låter helt ok hos Lindvall. Gillar verkligen mellanregistret o diskanten. Blir sugen på att lyssna mer faktiskt.. och det lär det väl bli.

Testobjektet för PSA minilab, silvervoice och UO var en Spark, rörförstärkare. Vet inte vilken modell. Skall nämnas att vi lyssnade på samma volym hela tiden.

Det är rätt enkelt att lägga ett omdömme faktiskt. Med silvervoice nätkablen utan UO lät det bra, men när vi bytte till PSA UO med minilab inkopplat blev det mycket tystare (lugnare) ljudbild, och basen blev bättre på alla håll o kanter, djupet, greppet, m.m. Aningen mer detaljer, och aningen mörkare ljud med minilabben. Men just att det försvann en massa störningar var skönt (utan förlust av detaljer) Inbillar mig också att ljudbilden blev högre och lite lite djupare. När vi tog bort PSA UO och minilab kablen blev det direkt mer ansträngt att lyssna. Vi skiftade en massa gånger och konstaterade att UO'n gör skillnad. Sen började vi jämföra minilab vs silvervoice med UO'n före. Minilaben var lugnare, men speciellt basen var bättre i minilaben. Att byta från silvervoice till minilab gav även 'virtuellt' högre volym.

Jag konstaterar bara att jag behåller mina minilab strömkablar. Det är fortfarande de bästa strömkablar jag provat.

Psa minilab 2900:- för 0.9m
Clou silvervoice 6500:- för 2m (tror jag)

Skall jämföra lite mer hemma hos mig själv senare, eftersom man märker ännu större skillnader i sitt eget system som man är van vid.

Ranefjord tackar för sig. Nästa gång måste Supra Lorad provas mot minilab'en.



Herr_Engel:#hififorum@quakenet

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/17 :  22:42:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Ranefjord,

En lite fråga bara ... Ni märkte inte att basen blev lite, lite, lite slöare med UO'n inkopplad? Jag tycker nämligen att jag får lite sämre dynamik i basen i mitt system när jag använder UO'n till mitt basslutsteg (Mark Levinson No.336) ... men det kanske bara är en inbillning ... !??!!

Jag skall dock påpeka att jag ändå föredrar att använda UO'n eftersom basen ändå känns lite "lugnare" med OU'n inkopplad. Dessutom så slipper jag en hel del "oljud" från elnätet som det verkar finnas en hel del av hemma hos mig ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/17 :  22:48:30  Show Profile Send n/a a Private Message
njae... Det märkte jag inte... Kommer nog att ta bort PSA grejorna till Linvall igen snart, provar igen då. Hos mig blir basen INTE slöare. Kan det vara att du har för dålig strömkabel kanske... hmm. Vad har du för strömkabel mellan UO och elektroniken? Silvervoicen var slöare än minilabben i basen. Det var stor skillnad faktiskt.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/17 :  23:54:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord



... Vad har du för strömkabel mellan UO och elektroniken? Silvervoicen var slöare än minilabben i basen. Det var stor skillnad faktiskt.




Ranefjord,

Strömkabeln mellan UO'n och ML-steget är orginalkabeln som levereras tillsammans ett Mark Levinson No.336. Den är fast monterad i slutsteget. Anledningen till detta är enligt Madrigal att ...

"... the No.336 has been designed to be capable of taking advantage of dedicated high current AC mains supplis which cannot limit its performance.

For compatibility with existing household outlets, a standard three prong, 15 ampere plug is provided on the captive, high current AC mains cable. If you decide to use a dedicated, high-current (30 ampere) line for your No.336, the only thing that needs to be change is the AC plug itself"


Detta gäller dock för de spänningsnivåer de använder i USA (110V) men faktum är att slutsteget med 230V matning drar ca 16A vid full effekt och 4 ohms last (ca 27A @ 2 ohm) vilket kabeln ska vara dimensionerad för ...

De är dock möjligt att strömkabeln mellan vägguttaget och UO' är för klen

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/18 :  00:10:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Har inte ML inbygga strömrenare i stärkarna? Har för mig att jag läst nånting om detta nånstans, men kan ha fel. Tror det var på PS-power forum... Om så är fallet kanske det är orsaken till att UO'n försämrar till viss del...


Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/18 :  01:13:47  Show Profile Send ekman a Private Message
modell33 har dom andra vet jag ej om
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/18 :  07:54:36  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Har inte ML inbygga strömrenare i stärkarna? Har för mig att jag läst nånting om detta nånstans, men kan ha fel. Tror det var på PS-power forum... Om så är fallet kanske det är orsaken till att UO'n försämrar till viss del...



Ranefjord,

Jo, det stämmer ... No.33 (och No.33H) regenererar spänningen och eliminerar på så vis störningar från el-nätet. Den billigare 300-serien ska även den ha någon form av strömrening även om den inte alls är lika sofistikerad som i No.33'an. Hur denna fungerar vet jag dock inte ...

Kan vara som du säger att UO'n kanske försämrar dynamiken i detta fall

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:17:41  Show Profile Send lindvall a Private Message
Kan bara hålla med om att Minilaben hade bättre baskontroll. Det var inget snack. Däremot är jag osäker på hur övriga register lät, jag fick för mig att Silvervoicen hade bättre mellanregister, att rösterna lät lite annorlunda, men eftersom vi inte hade så mycket tid så ska jag låta det vara osagt. Ingen tvekan om att Minilaben är en bra strömkabel. Sjukt att strömkablar gör skillnad (jag har sagt det förut och säger det igen), men det verkar faktiskt vara så. Det är inte några jättebrutala skillnader, men fullt hörbart. (Man har ju lite olika skalor på vad man anser vara "en stor förändring".)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/25 :  14:08:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Tycker att allt blev bättere, inte minst störnivån. Mellanregistret blev inte lika dominerat som med silvervoice pga bättre bas o diskant i minilab'en. Upplevde inte dem som sämre, bara mindre dominant. Men det är min upplevelse Skillnaden tycker jag är att en bra förstärkare blir ännu bättre. Frågan är om det hade blivit bättre med en dyrare förstärkare med samma ljudideal. Låt säga för 7000kr till. Jag tycker minilab gör en tillräcklig förändring för att byta, och vill inte vara utan den. Vi får prova Supran oxo... tänk om den är bra... till det priset...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/25 :  15:00:44  Show Profile Send ekman a Private Message
testa shunyata då =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/25 :  16:11:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Visst, om nån annan betalar Hade varit jäkligt kul faktiskt...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/25 :  20:21:08  Show Profile Send ekman a Private Message
har dom ens en importör i Sverige...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/11/06 :  21:23:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har bestämt mig.
Jag köper Silvervoicenätkabeln till min CD-spelare.
I min anläggning gör den så att allt faller på plats.
Det här visar väl att kablar är systemberoende och att man
inte ska dra slutsatser av vad andra kommer fram till.
Låna hem och prova alla kablar du kommer åt.
Man kan råka ut för dom mest överraskande resultat.
I ditt eget vardagsrum är det du som är kung.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/06 :  21:42:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Björn: Testa minilaben oxo. Du ångrar inte dig. Fråga golden age om du kan få prova den.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/11/07 :  07:48:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag gillar att den drar lite åt det ljusa hållet till. Passar bra i min anläggning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000