HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av subwoofer till golvare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  09:53:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Undrar lite generellt över detta med hur lätt/svårt det är att integrera en sub, som allmänt sett anses vara bra till musik som tex REL, med golvare som går ner till 30 Hz? Dvs att subben endast ska ta hand om frekvenserna mellan 20 och 30 Hz?
Vilka är era erfarenheter av detta? Vilka fördelar i musikåtergivningen får man? Tipsa gärna också om subwoofers som är bra till musik i prisklassen max 15.000? Vet att REL tex har Storm 5 i denna prisklass och Strata 5 lite billigare. Tack på förhand!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/17 11:18:40

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/17 :  11:20:38  Show Profile Send Snoop a Private Message
Skulle kunna tipsa om att bygga en egen sub med hjälp av peerless element..

Det låter oerhört bra kan jag säga...

Sen så är det väll rätt svårt att få det att intergrera för vissa just pga rummet....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:23:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Att ha en sub kan hjälpa, dock om dina frontar går så pass lågt ner så undrar jag om det verkligen kommer ge så där jättemycket effekt...

Det är inte ofta det finns så mycket information mellan 20-30 hz i musik...

Men annars så skulle jag välja en sub som har ett högpassfilter där du kan avlasta frontarna så dom bara tar tex ett område ner till 40 hz och subben resten...

Dock är det inte så många subbar som har högpassfilter...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:28:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack Martin H, någon som vet om REL:s subbar har högpassfilter?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:36:30  Show Profile Send David A a Private Message
du bör inte dela så lågt, medför mer problem än du vinner på det. Ca 80hz är ganska lämpligt, då avlastar du även sidohögtalarna så du kan spela lite högre. Två passiva subbar drivet av tex ett ice tycker jag är oslagbart för pengarna. Du får betala mycket mer för dom aktiva alternativen som finns därute. Jag hade tidigare Velodyne HGS-12 och 18, men resultatet blev förbluffande mycket bättre med dom egenbyggda lådor jag har nu.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:43:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
David A: Med sidohögtalare, menar du till hemmabio då? Jag menar till vanlig stereo, dvs två frontar (har inte stort hemmabiointresse). Sen har jag läst överallt att det är bättre att dela så lågt som möjligt, mina högtalare går ner till 30 Hz, delar man då vid tex 80 Hz så spelar väl både sub och golvare bas mellan 20/30 och 80 Hz, blir det inte "dubbel bas" då som spelas? REL tex rekommenderar att man delar deras subbar så lågt som möjligt..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/17 12:43:55
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:48:49  Show Profile Send MartinN a Private Message
REL har lågpassfilter, högpassfilter finns inte vad
jag kan tyda på www.rel.net utom möjligtvis
på Strata II. Den är gammal och du kanske vill ha
nyare modeller. Jag har Strata III och är nöjd. Men
ta inte för givet att du skall få 20-30Hz, i min sub
vibrerar membranet vilt vid 25 Hz men jag hör inget.
Möjligtvis kunde det vara så att jag inte hör 25 Hz.
Visst kan man pressa subben, låg delning och hög output
level och kanske få de allra lägsta Hz:en.

För övrigt REL BÖR kopplas via högnivåingångarna direkt
till förstärkarens högnivåutgångar.

Martin
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:53:34  Show Profile Send Snoop a Private Message
Som det sägs längre upp i tråden så dela inte så lågt, dela någonstans mellan 60-80hz..

Dock ska du passa dig från att dela för högt.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:01:22  Show Profile Send David A a Private Message
med sidohögtalare menar jag alltså dina golvare. Inte att förväxla med sidohögtalare i hembioplutt system
Det blir mycket riktigt "dubbel bas" om du inte delar av dina golvare, men det tycker jag att du ska prova att göra om du har chansen! Överlappar dom varandra blir det inte bra. Så utan högpassfilter till dina golvare har du inte så mycket mer val än att dela subben där dom slutar.
Jag har själv testat alla möjliga delningar på min Tact, och det spelar ingen roll om du använder golvare eller ej. Högre delning är att föredra om du kan dela både golvare och sub.
Prova att dela av med en enkel hembioförstärkare och jämför. Då hör du själv resultatet. Två subbar är också mycket bättre än en.

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:08:36  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Ett förslag är ju att försöka hitta en demo/begagnad Velodyne DD-series sub. De borde gå att anpassa till det mesta. En DD-12 borde väl gå att finna för ca. 15.000kr?

Å andra sidan har jag hört en del verkligt tunga system där ägaren använt både golvare + sub, men det har alltid låtit mera koherent då subban varit bortkopplad.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:12:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det verkar svårt att få med allt ner till 20 Hz, om man nu har golvare som "bara" når ner till 30 Hz. Givetvis vill jag att det ska låta bättre med subben...REL:s subbar har fått otroligt bra kritik för sitt ljud till musik, man kanske ska satsa på en sådan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:12:58  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Två subbar är också mycket bättre än en


DavidA har kanonrätt här... två basar gäller. Och jag skulle även jag bygga själv.. Samt dela vid 80 som folk sagt här. Passiva basar med egen steg att driva.. Skära din burkar vid kanske 70 och ha svag svag överlappning. Men prova självklart...

Basvalet till hifi är för mig självklart dipolbasar utan tvekan ens...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:17:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vad innebär överlappning, om man tar golvarna som når 30 Hz som exempel? Är överlappningen då den mellan 30 och 80 Hz om man delar vid 80?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:36:07  Show Profile Send mayro a Private Message
Då du skär av djupare basen så ska eller bör du testa ut OM dina typ skulle arbeta till 60-80 Hz... Så bra om du kan ställa om hur djupt dom skall jobba....

Detsamma med dom "nya" basarna... Och dom MÅSTE enligt mig på en upplösande highend vara som flera sagt TVÅ basar...

Sedan får du exprimentera i DITT rum vilka frekvenser som stämmer bäst...

Det är även bra om du kan reglera delningen en del eftersom rock brumar gilla lite "mer" överlappande för att få trycket mer o mindre skrällande... Medan accustic plattor brukar typ gilla mer Oöverlappade frekvenser osv.... Man brukar tycka upplösningen blir bummlig osv.. GENERELLT alt jag här säger... Så slipper vi massa debatter om det...

Som sagt.. JAG skulle i alla fall göra så. Deeutom så byter dina högtalare "skepnad också med typ dipolbasar som spelar till ca 80-100Hz......... Dom kommer TROLIGEN låta klart bättre..... Men det beror på hur du gör. Samt med vad för utrusning mm...

Matte76. Du borde verkligen resa mycket mycket mer till olika folk och lyssna än du gör... Säger det inte för att på något sätt vara elak. Utan massor av vänlig värme ligger i dessa ord...

Du har verkligen ett "sökande" utan referencer.. Man ser detta lätt. Delta så ofta som du bara kan i lyssningar överallt..

Och speciellt på stora stora system osv....

Jag fick till slut MIN reference i källaren hos Lars Benktson med appoge diva samt bitiga krell mm en gång för evigheter sedan...

Och jag har sen dess alltid haft "min" väg lite lättare att följa. Innan så mixtrade jag mest "blint" runt med byta byta byta hela tiden.

Och aldrig riktigt nöjd..

Så RES o lyssna på allt du kan ofta... Och inte bara märkkesbutiker eller närmaste stereo

RES långt om nödvändigt...

Pengarna spar du sett på årsbasis genom mer RÄTT inköp och mindre bytesförluster.......

samt att du får erfarenheter som inte är dummt att ha med sig vid alla lyssningar... Eller jämförelser osv...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:39:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Så RES o lyssna på allt du kan ofta... Och inte bara märkkesbutiker eller närmaste stereo

RES långt om nödvändigt...

Pengarna spar du sett på årsbasis genom mer RÄTT inköp och mindre bytesförluster.......


Extremt kloka råd i min mening!! Nuvarande byteskarusell snurrar så snabbt för Mattemannen att han aldrig kommer bli nöjd!! Ljudet hinner ju inte sätta sig på den korta tid varje pryl vistas i ditt rum Matte!

Men nu var jag VÄLDIGT OT!! Ber om ursäkt!!

Min erfarenhet av SUB till Golvare är följande! Du får mer bas!! Valde du inte bort Beehoven Concert Grand just för att det blev för mkt bas i ditt rum?? Hmm!! Isåfall skall du ju inte ha en SUB i min mening!!

Sålde för egen del min Kappa SUB när jag köpte Strauss eftersom dom går så pass djupt ändå! Och jag skulle aldrig dela ett par golvare som går ner till 30hz på pappret vid 60-80! Delade vid 50 till hemmabion men knappast till hifi!!


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/06/17 13:46:31
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:42:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro & Mahler: Vem har sagt att jag ska byta? Är supernöjd med högtalarna, bara funderar på om det blir ännu bättre med lite hjälp i basregionen, dvs komplettera med sub framöver.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/17 13:43:35
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:47:17  Show Profile Send Mahler a Private Message
Du säljer ju din elektronik eller???

Hur gammalt är det?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:49:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Du säljer ju din elektronik eller


Ja, men vad har det med subwoofers att göra? Har hört Lavardin IT med Vienna, och då var det kört..cd-spelaren behåller jag nog dock.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:52:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
Precis,

Det var OT och har nada med Sub att göra!! Men med byteskaruseller och att du faktiskt borde nöja dig med det du har idag. Åtminstonde ett bra tag till tills ljudet satt sig!! Kom snälla ochså ihåg att ditt intryck av Lavardin gäller ett par timmars lyssning vilket är EXTREMT liten utvärdering av en produkt!! :)

Det andra hade med sub att göra!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:59:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mahler: Får jag inte schysst betalt för Primare-grejorna så behåller jag dem. Och Lavardinen spelar bättre än Primare så är det bara, iofs inte så konstigt kanske med tanke på prisskillnaden. Har förresten en Lavardin hemlånad just nu för utvärdering och jämförelse med mina Primare...

Jag ursäktar givetvis ditt OT, dels för att det är du och dels för att jag själv också skriver en del OT ibland.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/17 14:00:31
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/17 :  14:32:58  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro & Mahler: Vem har sagt att jag ska byta? Är supernöjd med högtalarna, bara funderar på om det blir ännu bättre med lite hjälp i basregionen, dvs komplettera med sub framöver.


Jag talade inte om byte av högtalare. Utan generellt om HELA karusellen runt nya saker som du trixar med...

Att bygga om ditt system med subbar osv så det blir BÄTTRE är inte småsaker direkt. Det går inte att bara slänga in en sub eller två och tro du kommer längre.. För ska du flytta ribban så kräves mycket som tidigare inlägg sagt..

Potent slutsteg..
Bygga dipolbasar. 2 St med 2 till 4 basar i varje.
Mycket bra aktivt delningsfilter osv..
Flera kablar..

Ja det är inte ett litet projekt som sagt för att få BÄTTRE..

Det är därför jag förordar att du reser till så många du kan för insammlande av lyssningsintryck o erfarenheter... Så du sedan VET vart du mer exakt vill gå...

Eller om du sitter nöjd. Det tror jag iofs inte du gör. För nöjd är ett ord i hifi som snudd knappt finns ju... Man får alltid bytarsjukan ju... Till bättre o bättre . Men det ÄR bra att ändå ha ett hum om vartåt man vill komma INNAN...

För en del ÄR ju redan där med sina system. Och får man höra dessa så får man stor stor hjälp att SLIPPA "uppfinna hjulet igen" och kan jobba sig mot sitt mål i stället för i stort lita till "turen" att ens saker fungerar ok tillsammans...

Så hifiråd nummer ett till tio. Och det står exakt samma på alla nummer på listan.

BESÖK SÅ MÅNGA DU / NI KAN O SKAFFA ERFARENHETER!!!!!!!

Då en annan "växte upp" i hifin så fanns inte internett som ger en sååå många kontakter som det gör. Så "vi" fick själva göra alla felköp samt misstag själva hela tiden..

Att få kontakt med så stor mängd som numera är möjligt gick inte då..

Utnyttja detta bra media samt dom möjligheter det har medfört. Att man kan TRÄFFAS med massor med olika anläggningar o sammansättningar...

En del saker har blivit klart bättre kan man säga...tur man hann med detta själv medans ens öron hänger med...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/06/17 14:34:33
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/17 :  15:30:24  Show Profile Send David A a Private Message
Största problemet för dig Matte76 är att du är ganska låst om du kommer att använda en integrerad förstärkare. Kanske inte ens har en preout? Då går det inte att göra så mycket.
En ensam sub kommer alltid att vålla en hel del problem att integrera med resten. Jag fick aldrig fason på kombinationen VonSchweikert VR4 genII och Velodyne HGS-18. Inte förrens jag kopplade in ett högpassfilter till VR4 så blev det någorlunda. Sedan blev basen mycket ojämn i rummet med bara en ensam sub.
Så som sagt, minst två och aktiva filter, annars finns det stor chans att du bara försämrar ljudet.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  15:43:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Jag hade följt med Bossebula till dig på söndag om jag inte skulle på min brorsons kalas...men hoppas någon annan ska besöka dig i sommar så kanske jag kan åka med då..

David A: Preout finns, hur gör man då?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/17 15:44:33
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/17 :  15:47:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad gäller subbar och dess integration verkar logiken brista hos gemene man.

Jag tänker på delningsfiltret mellan sub och högtalare. Om man resonerar kring diskant och bas/mellanregister är det närmast självklart att man skall ha delningsfilter som ser till att dela upp arbetet elementen emellan, ett filter som avlastar diskanten från betungande och distortionsgenererande låga frekvenser, ett filter som ser till att energiresponsen är bra, med flera andra aspekter.

Precis samma sak gäller för integration mellan baselement och mellanregister (dvs när man använder t.ex. aktiv subb). Man måste dela för att kunna erhålla några födelar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/17 :  15:47:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag instämmer i kören att det blir aldrig bra att dela subben så lågt som 30-40hz...

subben ger ju nästan ingenting då för det första samt att du får ingen som helst avlastning för dina talare, dvs allt talar för att dela runt 80hz...AKTIVT naturligtvis...


edit: attans du va 3sek före där engelholm med ett mer uttömmande svar

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/06/17 15:48:57
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/17 :  15:51:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
På Arken-mässan när de spelade på ALR Jordan-högtalare demonstrerade en representant för REL hur en REL-sub integrerades med ALR Jordans värsting för runt 80.000, som går ner till 25 Hz. REL-subben delades då vid 25 Hz och tog hand om frekvenserna 20-25 Hz (tror jag!), och enligt de besökande på detta demo gav detta en hel del, diskant och mellanregister lät bättre osv (stod i H&M bland annat). Någon som har erfarenhet av denna demo? Jag kan knappt något om subbar...vilket kanske märks?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000