HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bruce Rozenblit tycker till om recensioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/07/01 :  15:45:30  Show Profile Send global a Private Message
Säga vad man vill om Bruce Rozenblit men någon affärsman är han i alla fall inte. http://www.websitetoolbox.com/tool/post/tubehifi/vpost?id=509889

JR Today at 03:11 AM

--------------------------------------------------------------------------------

When can we expect to read reviews about the Beast in the media?


Bruce Rozenblit Today at 07:11 AM

--------------------------------------------------------------------------------
That won't happen. I don't allow my products to be reviewed by audio magazines and web sites. The incompetence of reviewers is so incredibly high that they are basically useless. Furthermore, the success of a product has nothing to do with the number of reviews, success is measured by sales and I sell a lot of amps. Sales are determined by product performance, reputation and word of mouth- customer referrals. The whole product review thing is just a way to entice manufacturers to pay a lot of money to magazines for advertising and consumers pay for that in the price of the product. Reviews actually don't increase sales and they don't provide useful information to the consumer so why pay any attention to them?


Edited by - global on 2005/07/01 15:46:50

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/07/01 :  16:18:47  Show Profile Send ryst a Private Message
Tycker han låter vettig ja, brukar själv skita högaktningsfullt i recensioner i div. tidningar.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/07/01 :  19:30:49  Show Profile Send U1 a Private Message
Visst e han skön

/J
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/07/02 :  01:47:55  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag håller med författaren till det citerade textstycket i första inlägget. Men eg. är det väl inte så mycket ny information?

Mvh


Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/02 :  09:05:40  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tja, man kanske eventuellt skulle kunna lägga till några saker vad gäller syftet med dem:

1. Att recensioner bara handlar om makt och pengar och att det inte finns några incitament för någon objektivitet från recencenten/tidningen, men alla tänkbara incitament för att försöka sälja mer reklamplats till tillverkaren.

2. Att försöka övertyga osäkra kunder som visserligen har pengarna, men inte tillräckligt mycket tillit till sina egna öron.


It's the power of BS, that rules in this paradigm, IMHO.

/Rolle

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/02 :  10:55:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kan hålla med om att man aldrig bör köpa en produkt enbart pga man läst en recension i en tidning, och man kan ska man självfallet provlyssna.

Men det är väl inte därför man läser recensioner?

För mig är recensioner främst ett sätt att få veta vilka produkter som ev. kan vara intressanta, om inte annat så är det ju ett sätt att få att produkten överhuvudtaget existerar!

Hur många "normala" konsumenter får information via "word of mouth" och "rykte"? Knappast någon om man inte själv är i branchen.

För de allra flesta finns inte alla tänkbara produkter tillgängliga för provlyssning i en lokal butik (om man inte bor i ex. London eller New York) och det är ju få som reser runt i världen på mässor, alltså får vi information från tidningar och internet-forum.

Edited by - f95toli on 2005/07/02 13:27:51
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/07/02 :  11:27:20  Show Profile Send yudansha a Private Message
Om man läser recensioner, av något slag, för att få en objektiv syn på det som testas lär man nog få det svårt att ta till sig någon press överhuvudtaget! För mig, och andra vana läsare, handlar det om att lära känna recensenternas smak och på så vis få värdefull information i de olika testerna.

Att tro att en "testvinnare" är den bästa produkten är bara en naiv och okunnig syn på medier i allmänhet!
Se istället recensenterna som personer som oftast har testat betydligt fler produkter än gemene man (vare sig det gäller mobilttelefoner/dataspel/bilar/hifi) och därför kan uttrycka sin smak genom dessa erfarenheter. Om läsaren sedan håller med eller ej, det är en annan sak, och därmed är det alltså vana och erfarenhet bestämmer vad läsaren kan få ut av testerna.

Dessutom vill jag tillägga att pressen sällan är till för tillverkarna eller leverantörerna, utan snarast är konsumentinriktad, så frustration i säljarleden är alltid att vänta oavsett bransch.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/07/02 :  11:41:55  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag tror inte recensioner kan vara objektiva. men jag skulle föredra om recensenter gjorde det tydligt att deras recensioner är subjektiva, istället för att övertyga läsarna om annat.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/07/02 :  12:16:50  Show Profile Send markih a Private Message
Ett problem som jag ser är att kunskaperna verkar generellt vara lite för låga hos recensenter (finns säkerligen undantag dock). Detta göra att recensionen ofta dleger recensentens generella världsbild (och förutfattade meningar) och inte den testade apparatens specifika egenskaper (eller återgivningsförmåga).

markih
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/02 :  14:56:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rozenblit är otroligt kaxig och självsäker, går sin egen väg som han alltid gjort. Hans T8 var ju topplistad i Stereophile och en intervju med honom publicerades där också. Så han har samarbetat med tidningar tidigare. Det innebär väl också att han vet hur stor - eller liten - betydelse det där har.

En sak som kan ha betydelse är att Transcendent fokuserar mer och mer på byggsatser, då blir Stereophile helt ointressant. Skulle då hellre tro att det dyker upp saker i någon mer passande tidning som AudioExpress och här och var på webben.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/07/02 :  16:36:00  Show Profile Send global a Private Message
Ja hans mål är väl inte den amerikanska drömmen; att bli rik som det bara går. Bara göra sin grej. Sedan att han hade tjänat mer på att ta ner attityden och göra som Nelson Pass. Ha bra relationer till medias rescencenter. N.P skickar ju bara ut en modell när han vill ha uppmärksamhet. Han får ju alltid bra recentioner. Men det är väl inte Bruce sätt antar jag.

Edited by - global on 2005/07/03 13:51:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000