HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Höga ljudnivåer på klubbar/konserter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/17 :  10:32:18  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Största problemet tycker jag är på krogen!

Finns det NÅGON anledning där att spela öronen av folk?


Ja det finns dessvärre det... ölförsäljningen ökar markant.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/06/17 :  11:24:15  Show Profile Send dude a Private Message
Som Staffan Sörensson (Arrangörsföreningen) säger så tycker jag personligen att det räcker med att sikta på max LpA 104dB, Socialstyrelsen kan väl sin vana trogen kräva stora skrämmande plackat a'la cigarettpaket på rockklubbar.

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:01:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har till stor del slutat gå ut just på grund av detta.
Konserter är inte roliga när man tvingas ha öronproppar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:01:39  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå!
Jag måste lägga mig i diskussionen lite. Jag jobbar själv som ljudtekniker (ej heltid) på Smedjan, en liten klubb i Köping, samt att jag frilansar på lite festivaler och andra evenemang. Jag är också aktiv i Kontaktnätet, som är en rikstäckande organisation för kulturföreningar, där jag är kontaktperson för ljudnivåfrågor. Jag har även deltagit i flera remissyttranden och paneldebbatter i frågan om ljudnivåer. Det stora problemet med de fastställda ljudnivåerna är spelningar på mindre klubbar, med publikkapacitet 100 - 400 personer. Vid mätningar av ett trumset som spelas helt akustiskt så överskrids 100 dBa redan före uppmickning. Det spelar alltså ingen roll om hur man reglerar ljudnivån via PA anläggningen. Detsamma gäller även andra instrument som t.ex. flera blåsinstrument. Detta medför att det är i stort sett omöjligt att ordna konserter i små lokaler, om man ska följa Socialstyrelsens direktiv, eftersom publiken hamnar så nära instrumenten.
Det finns givetvis ingen arrangör som vill att besökarna ska få tinnitus eller andra hörselskador, men man måste titta lite på förutsättningarna också. Jag ser en risk att vi kan få en utarmning av spelställen i Sverige om vi inte kommer fram till vissa kompromisser vad gäller ljudnivåer. Det positiva med hela debatten är att man får bort "värstingarna" bland tekniker och musiker. Samt att medvetenheten har ökat betydligt bland alla parter. Det är däremot olyckligt att Socialstyrelsen inte lyssnat speciellt mycket på de remissvar som kommit från olika arrangörer och att man heller inte avvaktat resultatet från Akustikprojektet i Göteborg.
Vidare har man diskuterat fram och tillbaka om stark musik påverkar hörseln lika negativt som starkt buller. Musiken är ju något som man söker upp självmant. Det finns vissa undersökningar som visar att ljud som vi själva söker inte påverkar hörseln lika negativt som buller vid samma nivåer. Vi på Kontaktnätet och Arrangörsföreningen, och även andra arrangörer, tycker att det behövs mer forskning och undersökningar innan man betämmer sig för fastställda nivåer. Dessutom Måste man analysera de konsekvenser som eventuella nedläggningar av mindre klubbar kommer att inverka på svenskt musikliv. Några spelställen har redan lagts ned på grund av vitesförelägganden.
Kostnaden för Miljökontorens mätningar läggs på arrangören vilket medför att det även blir ekonomiska konsekvenser för arrangörer som håller sig inom godkända nivåer. Lägg sedan till investeringar i form av akustikmaterial och ljudnivåmätare. Detta kommer att bli stora kostnader för de flesta arrangörer som redan idag har små marginaler. De flesta arragörerna i Sverige idag är trots allt föreningar som i stort sett är beroende av kommunala eller statliga bidrag, med undantag för vissa klubbar i storstäderna. Detta kan även medföra att eldsjälar som driver de flesta klubbarna kommer att tröttna. De flesta vill trots allt hålla på att arrangera musik och inte lägga ned mängder med tid på att analysera direktiv från Socialstyrelsen.
Jag tycker följande: Socialstyrelsen och kommunernas Miljökontor måste lyssna mer på de olika arrangörer som finns runt om i landet och försöka komma fram till lösningar som är realistiska för båda parter. Det måste forskas mer om både tinnitus och akustik. Musikskolor och studieförbund ska informera yngre musikutövare om konsekvenser som kan uppstå i samband med höga ljudnivåer. Arrangörer ska ha möjlighet att få dispens om man har gjort alla rimliga åtgärder men att lokalens utformning begränsar ljudnivåerna. Sätt upp anslag i konsertlokaler med varningar om att höga ljudnivåer kan förekomma och att hörselproppar rekomenderas. Sälj öronproppar till självkostnadspris på spelställena. Jag vet att detta inte är någon bra lösning men det kanske kommer att handla om att inte kunna gå på konsert överhuvudtaget, i mindre lokaler, eller att gå på konsert med hörselproppar.
Slutligen något positivt. Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut har gett ut en manual om hur mätningar ska göras i olika miljöer. När Miljökontoret i Köping utförde mätningar på Smedjan så överskreds det ekvivalenta värdet (100 dB) med ca 1,5 dB och toppvärdet (115 dB) med 2 dB. Vi protesterade till de minst sagt bristfälliga mätmetoderna som användes men vi fick avslag. Om den nuvarande manualen använts vid mättillfället hade Smedjan klarat gränsvärdena med några dB tillgodo! Förhoppningsvis kommer denna manual att "rädda" vissa arrangörer eftersom man i denna tar hänsyn till reflexer, mätonogrannhet, toleranser mm.
Mvh
Zeke Ekholm, Ljudtekniker
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:17:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har varit på små klubbar där man kan prata under tiden de spelar.
Faktiskt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/06/17 :  12:52:48  Show Profile Send dude a Private Message
Zekewolf: jag håller med er. Kulturen måste finnas, se på vad som händer med affisheringsförbudet, ett annat sätt att motverka lokala konsertarrangörer tycker jag. Får man en "fin" (kulturlös) stad genom att förbjuda affishering på offentliga pelare? Gatukontoret i GBG trappar nu även upp "kampen" och kommer rensa sina stolpar från "kriminella" plakat 2 ggr i veckan. Har man tillfört något lagligt plank för sådan verksamhet? eller tycker ingen att info om spelningar och andra evenemang behövs?


pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:43:35  Show Profile Send Tomas a Private Message
När jag vart yngre trodde jag att den höga ljudnivån enbart berodde på teknikern, i våras hade vi på jobbet stora problem med ungdomsband som MÅSTE spela lika högt som i replokalen med proppar, men de tänker inte på att publiken står mestadels utan proppar. Jag vart t.o.m tvungen att skicka hem ett band pga de vägrade att spela rimlig nivå. Dels så har vi DJ´s som man säger till mellan 40-50 ggr per kväll att sänka och det tar högst 10 sekunder så spelar de så det distar i samtlig utrustning, och hur många gånger man än påpekar att när mätarna står på rött så är det för högt och låter illa(distat), DJ´n säger självklart och höjer lite till, och strax efter det är de lika fulla som club-besökarna och då är det meningslöst att dadda längre. Detta skapar tyvärr problem!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2005/06/17 :  14:26:14  Show Profile Send patst577 a Private Message
Jag tycker problemet är större på krogen, och jag är tveksam till att det verkligen ökar försäljningen så mycket! Faktiskt!

/Patrik
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/06/17 :  16:10:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
martinsson: Jo, du förstod vad jag menade, uttryckte mig på det sättet eftersom det alltsom oftast är ett helsikes pådrag... Självklart går det att få bra och njutbart ljud med en bra PA-anläggning OCH tekniker.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

goran
Starting Member

24 Posts

Posted - 2005/06/17 :  16:32:44  Show Profile Send goran a Private Message
Min käpphäst i den här frågan är att det inte är enbart en fråga om ljudnivå utan även en fråga om ljudkvalitet.Det jag tänker på är då i första hand högtalarnas frekvensgång.Många PA-högtalare har hemsk frekvensrespons med kompressorhorn som har toppar i frekvensgången på 10 - 15 dB i örats absolut känsligaste område runt 2500 Hz eller däromkring. Sen drar man på volym tills basen känns i kroppen och då skär det i öronen om det finns frekvenstoppar i mellanregistret. Om det fanns nån sorts kvalitetskrav på frekvensgång och kanska också distorsion så skulle problemet vara betydligt mindre och konserterna trevligare.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/17 :  18:40:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
ztenlund :

Håller med dig till 100%, och det gör lika ont varje gång jag ser finfin utrustning som inte används till en tiondel av sin potential.

goran :

quote:
Många PA-högtalare har hemsk frekvensrespons med kompressorhorn som har toppar i frekvensgången på 10 - 15 dB i örats absolut känsligaste område runt 2500 Hz eller däromkring.


Det var länge sedan det såg ut på det sättet, idag är det ingen större skillnad i frekvensgång mellan ett bra PA och vilken seriös hifi högtalare som helst.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/17 :  20:17:10  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

När det gäller spelningar i små lokaler så har jag svårt att förstå att man måste micka upp dom instrument som hörs bra ändå, läs trummor. Om trummorna spelar helt akustiskt och man anpassar övriga instruments och sångens volym till trummorna så får man en ganska lagom volym. Spelade själv en del för 20-30 år sen, både rock och jazz, och dom gånger vi spelade i små lokaler mickade vi aldrig trummorna utan anpassade allt och fick ofta lovord av publiken för det bra ljudet. Dom gånger vi spelade på större ställen och hyrde in ett PA med tillhörande gubbe som rattade tyckte vi oftast att det lät för j....gt. Det berodde nog kanske på att det var sämre grejor på den tiden samt att ljudkillarna oftast konsumerade förmycket öl.

Det går naturligtvis att få ett bra ljud i stora lokaler oxå om man vill och bryr sig. Jag har hört Zappa ett par gånger i Scandinavium och det var ett fantastisk ljud med hög upplösning och dynamik, hifi live! Även BB King, Albert King, Buddy Guy mfl andra bluesgubbar har jag hört och även dom har hatt kanonljud i stora lokaler.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/17 :  20:30:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Zekewolf: Jag kan inte riktigt se din poäng. Visserligen är det väl tråkigt om klubbar måste lägga ned, men om det sker pga att de finns i lokaler där det är omöjligt att framföra musik utan att publiken riskerar hörselskadaror är det väl inget att diskutera?

Visst kan man diskutera mätmetoder osv men kulturaspekten är i mitt tycke helt irrelevant, kultur är bra men inte till priset av någons hörsel.


Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/06/18 :  02:22:25  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå igen!
krellmaster: Givetvis så mickar man inte alltid upp trummor i små lokaler. Men som jag påpekade i mitt förra inlägg så ligger trummor och cymbaler ibland över 100 dB redan akustiskt. Lägger man då övriga instrument i nivå med trummorna så är det svårt att ligga inom Socialstyrelsens normer. Sen beror det givetvis en hel del på spelsätt och musikstil. En hårdrockstrummis bankar givetvis hårdare än t.ex. en jazztrummis.

F95toli: Problemet är väl att de flesta band och artister trots allt börjar sin karriär med att spela på mindre ställen. Detta på grund av publikunderlaget. Det är ju också så att vid de allra flesta spelningar som anordnas på mindre klubbar så ligger man inom de satta normerna. Men det räcker ju med att Miljökontoret på respektive kommun gör en mätning just på den enda konserten på året som gränsvärdena överskrids så blir det vite. Och vite kostar mellan 20 000:- och 75 000:- beroende på kommun. Det kommer ju givetvis också att drabba mindre kommuner med litet publikunderlag i större grad än storstäderna. Min "poäng" är inte att folk blir döva eller att klubbar får stänga utan att Socialstyrelsen har satt normer som kan vara svåra att hålla. Och att detta kan medföra att det blir färre konserter och mindre utbud av kultur.

Det jag tycker är mest beklämmande är att det känns lite som förmynderi om man inte lyssnar på alla instanser i frågan. De remissvar som lämnats av olika arrangerande instanser verkar inte ha beaktats i det slutgiltiga resultatet. Varför kan inte Socialstyrelsen avvakta resultatet av Akustikprojektet i Göteborg? Varför har man inte tittat på den forskning som finns om tinnitus och där man i vissa fall kommit fram till att tinnitus kan bero på fler faktorer än höga ljudnivåer? Varför har man inte fört en dialog med de arrangörer som finns runt om i landet innan frågan gick ut på remiss? De gränsvärden som är satta är dessutom framräknade via en minst sagt märklig ekvation. Man har utgått från Arbetarstyrelsens direktiv om att man inte ska vistas i högre ljudnivåer än 85 dB på sin arbetsplats. Detta om man jobbar 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Man har sedan räkna ned exponeringstiden och kommit fram till att 100 dB en timme i veckan är rimligt. Vem säger att den siffran är korrekt? Dessutom så förutsätter ju detta att man inte har exponerats för höga ljudnivåer resten av veckan!? Dessutom finns det ju även rön om att ljud som vi själva söker inte påverkar oss lika negativt som buller (= oönskat ljud). Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det massor att göra innan man ska ta till förbud och viten. Jag är ju faktiskt väldigt positiv till att frågan nu diskuteras. Jag har själv med mig hörselproppar på alla konserter och visst vore det idealiskt om man slapp detta. Men vi är inte där ännu.
Mvh
Zeke Ekholm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/18 :  03:01:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag förstår vad du menar, men frågan är väl fortfarande då vad som är en rimligt gränsvärde? Visst kan jag förstå att band måste starta på små ställen men det har ändå inte med saken att göra.

Om vi nu för en stund antar att ex. 102 dB är "rätt" värde och ger risk för hörselskador så spelar det ingen som helst roll var band vill/kan/får spela, om en konsert överskrider det värdet skall den helt enkelt inte ges.
Det är inte alls omöjligt att det leder till färre klubbar och mindre möjlighet för nya artister men då är det helt enkelt något man får acceptera.

Problemet med den del av debatten som jag sett är att klubbarnas argument allt för ofta baseras just på detta "klubbar måste stänga" argument som är helt oväsentligt i sammanhanget.
Bättre då att de ger argument för varför de anser att ett högre gränsvärde än det socialstyreksen rekommenderar INTE är skadligt för hörseln, kan de inte det så bör förskiktighetsprincipen gälla: Hellre ett för lågt gränsvärde än ett för högt.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/18 :  06:52:51  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Men Jösses det går väl att göra lite med lämpliga akustik åtgärder i både små och stora rum?
Och hur små lokaler menar man att man spelar i. Jag har varit på "små" ställen där man mycket väl kan föra ett samtal i baren medans någon spelar i andra ändan.

Tuvär kan jag inte ange någon källa, men myten att ljud man tycker om inte skadar lika mycket är och förblir en myt.Det blossar ju då och då upp en intensiv debatt angående hörlurar på samma tema, det har påståendet har dykt upp och avfärdats sedan 80 talet vad jag vet.

De gränsvärden som finns är anpassade till vår hörsel och det är normen!!!
De tar dessutom hänsyn till hela vår livsituation, Jag har små hörselproblem lite lite tinitus och är lite känsligför långvariga höga ljudtryck. Jag tillbringar stora delar av min vardag med öronproppar på grund av jobbet.
Min hörsel är alltså belastad med kanske 30h buller före helgen och ev exponering för konsert volymer?
f95toli har helt rätt, ingen kultur någonsin är så bra att den skall få skada MIN hörsel mer.
Jag undviker nog konserter i Köping i alla fall vilken förfärlig attityd.

Angående krogen, tuvärr är det så att skulle folk kunna höra varandra så skulle folk börja prata med varandra efter 3-4 öl och bli inblandade i nån diskussion, därmed lägre öl konsumtion.
Detta verkar vara utprovat i praktiken, varnda j-vla ställe verkar följa samma norm.

För att inte tala om bio, kompetensen där har nåt botten. ljud och bild kvalitet och ljudtryck är helt slumpmässigt.

Fråga, är inte den dB kurva som används i sånna här sammanhang "vägd" så at den tar hänsyn till vår hörsel, lågfrekventa ljud är väl inte lika skadliga ? (rätta om jag har fel).

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:37:13  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hej igen!
f95toli: Jag håller med om att visst kan ett för lågt gränsvärde vara bättre än ett för högt. I det stora hela måste väl ändå målet vara att ingen får bestående men av att vistas i lokaler med musik. Men som jag även påpekat i de tidigare inläggen så måste väl ändå samtliga instanser få säga sitt. En dialog måste ju vara att föredra framför en av myndigheterna satt norm som ingen ifrågasätter. Det är ju trots allt så att alla är inte överens om nivåerna. Det är ju inte bara klubbar som ifrågasätter de gränsvärden som är satta, men det är de som får de direkta problemen.

Mnyb: Man kan göra väldigt mycket med akustik även i små lokaler. Smedjan i Köping är väldigt "dämpad" enligt alla konstens regler (m.h.a. akustiker). Och många musiker och tekniker har påpekat detta. Och om vi inte hade dessa akustikåtgärder så skulle vi förmodligen aldrig klara Socialstyrelsens krav på ljudnivåer. Men då är det ju ännu underligare att Socialstyrelsen inte avvaktat Akustikprojektet i Göteborg och utifrån de resultaten kommit med rekommendationer?
Om "förfärlig attityd" är att ifrågasätta myndigheters sätt att sätta normer utan att väga in flera argument så står jag för det. Jag har inte någonstans i mina inlägg propsat på att man ska ha höga ljudnivåer. Jag har enbart pekat på att det är ett problem som ska lösas, och att jag tror att det finns andra lösningar som är att föredra. Jag har också påpekat att jag tycker det är bra att frågan har kommit fram i debatter. Redan där har attityden angående ljudnivåer förändrats till det bättre. Det finns fortfarande "stolpskott" kvar bland ljudtekniker och musiker, men de blir som tur är färre och färre.
Vad gäller höga ljudnivåer på en krog så håller jag helt med dig. Till en krog går man för att umgås och då ska det f-n i mig gå att prata med varandra. Jag undviker själv krogar med stark musik, men går jag på konsert så söker jag ju musiken i första hand. Och ljudnivån ska givetvis även på konserter vara rimlig trots att jag söker mig dit självmant. Skulla däremot samhället följa normerna på 100 dB rakt över, så skulle man även få förbjuda speedway, dragracing och andra högljudda evenemang. Det är också kulturyttringar dit människor söker sig självmant men om dessa evenemang förs ingen diskussion. I dessa fall accepteras hörselskydd som argument.
Vad gäller bio så är också okunskapen stor. Jag har flera kompisar som jobbar som biografmaskinister och samtliga säger att de ofta får skruva ned volymen rejält efter att de firmor som installerar och underhåller ljudsystemen varit där och gjort sina inställningar! Skrämmande!
Du har helt rätt att man använder en "vägd" dB kurva vid mätningarna i dessa sammanhang. Allt mäts i dBa. Jag glömde att nämna det i de tidigare inläggen.
Jag tror, och hoppas, att den nya mätmanual som getts ut av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut kommer att fungera bra. Jag tror att om Miljökontoren i respektive kommun följer denna så kommer vi inte att se så många problem. För det är ju även en rättvisefråga att mätningar utförs på rätt sätt. Tidigare mätte vissa kommuner enbart vid mixplats och andra direkt vid högtalarna, och det gav ju minst sagt olika resultat. Jag jobbar som kvalitetsansvarig inom mätteknik i mitt "riktiga" jobb så jag vet hur viktigt det är att styra upp mätförfarandet. Men när jag påpekade brister i mätförfarandet vid den mätning vi hade på Smedjan så fick man ingen som helst respons från det lokala Miljökontoret. De värden de hade fått fram gällde även om de var mätta på fel sätt. Den överklagan, angående bristande mätmetoder, som jag lämnade in till länsstyrelsen för två år sedan är ännu inte behandlad!
Som arrangör måste man kunna ställa krav att de lokala Miljökontoren använder rätt mätmetoder, har utbildat folk osv. Speciellt med tanke på de krav som myndigheter ställer på oss arrangörer. Allt måste gå sjyst till!
Du (och alla andra) är mycket välkommen att besöka Smedjan i Köping för att njuta av bra konserter. Vi ligger ju faktiskt flera dBa inom gränsvärderna, så länge man mäter på rätt sätt. ;)
Mvh
Zeke Ekholm
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/19 :  23:10:16  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Angående myten eller inte om det är mindre skadligt att utsätta sig för höga ljudnivåer om det är nåt man gillar som musik t.ex så tror jag att det är just en myt. Jag har själv gått på den och har tinnitus sen 10-15 år tillbaka. När jag bevistade konserter och spelade själv som mest på 70 och 80-talet så hade man inga hörselskydd fast man borde haft det. Det fann iofs inte så mycket att välja på på 70-talet bara vadd och kopor. Det är skillnad numera då det finns mycket bra och diskreta hörselskydd. Använd dom!!! så slipper ni skiten.

Fast det finns ett botemedel mot tinnitus, lyssna på musik man gillar via en bra stereo på lagom volym. Då maskeras det värsta tjutet bort.:-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2005/06/20 :  10:28:49  Show Profile Send patst577 a Private Message
En STOR skillnad på speedway och dragracing mot konserter är att på konserter är ljudet viktigast, på motorsprotevenemang är det bara något som man får med på köpet. Motorljud gör inget om man dämpar bort med både proppar och kåpor!

En konsert vill man ju däremot gärna LYSSNA till!

/Patrik
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/20 :  20:57:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ljudnivån var ju lägre förr både på konserter och på krogar.
Är det inte så att det handlar om tillvänjning och idéerna om att musiken skall kännas rent fysiskt somdrivit upp nivåerna.
För min del har det blivit onjutbart för länge sedan ,så jag är inte drabbad t.o.m. biografsalongernas ljud tenderar att vara ruggigt höga i lokaler med trettio stolar eller så.
Jag är inte drabbad som sagt men det beror tyvärr på att det känns jobbigt att gå ut och plåga hörseln.
Desutom är jag rädd om den då jag vill kunna lyssna på musiken, inte bara känna den.
Om nivåerna är skadliga skall givetvis nivåerna sänkas, lokalerna anpassas och riktvärden följas. För att detta skall ske måste nog i början mätningar ske och böter snabbt utdömas.
Jag tror inte att de flesta som går ut för att roa sig planerar att göra detta med hörseln som insats.

Bravo
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/20 :  22:09:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Trenden verkar globalt, inom alla områden, och den förespråkar kvantitet över kvalitet, så även i detta tråkiga exempel.

Att spela högt är varken häftigt eller svårt, så varför ?

Lägg pengarna på mindre men bättre installationer, med tryck där det skall vara det (på dansgolv), och lugnare i baren och vid borden (där man samtalar).

Tekniken finns där, men ingen verkar bry sig, har sett och hört rent katastrofala installationer, och jag är övertygad om att där finns andra intressen som förstör möjligheten att få till en trivsam miljö för beökarna.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/21 :  12:21:29  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Vill man ha livenivåer så krävs nog åtmiståne såna häringa doningar, se länk...

http://www.decware.com/imperial.htm

Edit: Ursäkta det här inlägget hamna i helt fel topic!!!

nyfiken skeptiker

Edited by - krellmaster on 2005/06/21 12:31:12
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000