HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vienna Acoustics. intryck, HUR LÅTER DE?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:15:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tycker nog mest att du har ganska kloka insikter i det du säger Beat!
Är uppriktig sagt trött på gimicken att den handlaren sa ditan och dattan. Man skall lyssna på sig själv och sen får de var nog med det!

Sur? Knappast!!

Brukar ju bli så med en ny serie i övrigt att det sker en viss uppgradering och "förbättring" av ljudet. Men de är subjektivt som med allt annat!

Har 100% förståelse för att vissa nog kan tolka Vienna som "varma" rundare och "svampiga" i soundet. Iallafall om referensen är typ Mårten Design, Audiovector mfl högupplösare. Och åtminstonde om du parar Vienna med "varm" elektronik!! Allt handlar om matchning!!

Vienna är en högtalare på den varma sidan av neutral. Fact!!
Långt från ljudet i t ex AV eller MD (i min subjektiva mening) eller Monitor Audio eller Infinity Kappa 600 etc etc. Däremot spelare de ärligt, dynamiskt med ett brett brett pampigt perspektiv med helt rätt upplösning och bas. Har hört mååååååånga högtalare under mina år och VA ligger närmst "sanningen" och naturligheten än de flesta andra burkar jag hört. I min mening är VA 100 rätt för akustisk musik med fokus på entaka instrument som piano, gitarr och blås instrument som får en helt annan kropp än de flesta andra högtalare jag hört på.. En flygel låter volyminös maffig och stor och inte som ett litet skolpiano i musiksalen.

Samma sak med blås instrument och gitarrer där man verkligen förnimmer luften röra sig inuti instrumentet. Jag tycker att känslan påminner mycket om live känslan!

Basen i mina strauss är ett helt annat kapitel!! Det skall inte råda något som helst tvivel om att de behöver rum för att funka 100%. I stort sett hela mellanbasen är horribel i mitt v-rum på 20 kvm. 70-90hz typ och 40-60 hz är tortyr med många skivor.. Svampigt och luddigt är det minsta man kan säga men det är akustiken som spelare mig ett spratt. Men när det väl funkar ställer sig mer än ett nackhår (kanske annat ochså) i givakt hos iallafall mig!!

Bästa basen jag någonsin hört i en högtalare tror jag!!

KÖPKÖPKÖP!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:20:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag håller med dig i allt du skriver om VA:s ljudkaraktär Mahler. Jag tycker de är mycket allround och allt jag lyssnat på från hårdrock som AC/DC och Maiden till akustiskt som tex Richard buckner låter kalas med finfin upplösning, kropp, fin klang och rapp bas. Har lyssnat med elektronik från primare, Lavardin, Opera och Naim i olika omgångar och det lät kanonbra med allt. Bäst med Lavardin IT:s 2*48 watt faktiskt...men den stärkaren ska ju vara en av de bästa på marknaden så det kanske är logiskt.

Visst de är mer varma än kalla men inte så det blir för gosigt, och svampig bas tycker jag absolut inte. En härlig detaljrikedom! Mycket allround alltså! Sen kräver Beethoven Baby Grand och Mozart Grand varken lika stark förstärkare eller lika stort rum som Viennas större högtalare. KÖPKÖPKÖP!!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/15 13:25:49
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:28:50  Show Profile Send keefan a Private Message
Jahapp, låter utan tvekan som ett spännande märke vid en eventuell uppgradering. Finns det prisuppgifter nånstans?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:30:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
keefan: www.vassagohifi.com och www.artsound.dk där har du priser i danska kronor i alla fall, PM:a mig om du vill veta priserna för modellerna i SEK.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/15 13:30:42
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:32:07  Show Profile Send keefan a Private Message
Ok, tack!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/06/15 :  17:59:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Citat av mig själv från http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40489&whichpage=2

quote:
Mattes Vienna Aucostics högtalare var inte riktigt inspelade ännu men ljudet var bra, detaljrikt, exakt, rapp bas och bred fin sweetspot. Jag fick inte riktigt chansen att höra på Vienna i Köpenhamn pga all trängsel på mässan, hemma hos dig var det visserligen gott om folk men jag lyckades slinka ner i mitten en eller två gånger. Jag tycker också du hade bra akustik Kanske alla apparat och flyttkartonger hjälpte till?


Ljudet släpper fint från högtalarna. Diskanten tyckte jag inte var mjuk, men inte heller hård. Ganska mycket hårdare diskant än mina Nautilus 803, men något mjukare än på B&W CDM-NT7. Vidare tycker jag att Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand inte har det ordentliga bastrycket som jag vill ha men de är å andra sidan inte några stora högtalare. Den är alltså inte utan botten, det finns en snabb och bra bas men jag saknar tryck i ungefär samma grad som jag gjorde med mina gamla B&W CDM-NT7.

Jag tyckte inte Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand presterar lika bra 3D (främst i djupled) i ljudbilden som mina B&W CDM-NT7 gjorde, men just 3D liksom mellanregister är en av CDMs stora styrkor. Jag tycker också att tex Dynaudio contour 1.4 är något bättre här.

Jag tycker att Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand är en bra högtalare med många förtjänster men konkurensen i klassen kring 25000 SEK är mycket hård och lyssnarens ljudideal kommer fälla avgörandet. Styrkan ligger i lagom mängd detaljer utan att bli analytisk, stor sweetspot och ljudet släpper fint från högtalarna.

(Det kanske finns mer att hämta efter mer inspelning?)

quote:
Jag efterlyser intryck ifrån ALLA som har lyssnat på detta märke, hur har ni upplevt ljudet, och vilket ljudideal företräder detta märke enligt er som lyssnat på det?

Neutralt ljudideal anser jag, baserat på den modellen jag hört. Förmodligen ett bättre köp an många Audiovector som jag upplever ha lite hängmatta i ljudet.

(edit stafvel, meningsbyggnad och upprepade upprepningar)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/06/16 14:11:02
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/15 :  18:20:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Leoarietis synpunkter är relevanta till viss del men med en rad brasklappar.

Mina Vienna som Leoarietis lyssnade på är endast spelade runt 25 timmar av rekommenderade minst 100 timmars inspelning för att de ska prestera optimalt. Jag tycker redan de spelar minst lika bra som Audiovector Mi3 Avantgarde (40.500 kr).

Sen står högtalarna för nära varandra i mitt rum pga platsbrist (flyttar om ca 1 vecka), vilket givetvis gör att 3D-perspektiv och djupperspektiv försämras. De står även lite för nära bakvägg.

Sen når de ner till 30 Hz vilket är djupt, men rappheten tycker jag är viktigast vilken är på topp. Bastrycket tycker jag är fullt tillräckligt för ett normalt vardagsrum. Tror också basen kommer fram mer när de två baselementen fått mer "gymnastik".

Jag väntar med att bedöma mina högtalare slutgiltigt tills de är helt inspelade (dvs minst 75 timmar kvar...) och uppställda korrekt med rätt avstånd mellan dem, till bakvägg samt till lyssningsplatsen, tror ljudbilden kommer förbättras en hel del, både djup och 3D ska ju vara väldigt beroende av högtalarplaceringen.

Sen ska också akustiska åtgärder utföras i det nya lyssningsrummet som snart ska invigas.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/15 18:46:50
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/15 :  20:00:26  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..Och vilka butiker har detta märke i Svedala


http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40696



// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/15 :  20:40:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Jaha,Göteborg som vanligt..... och varför ska det vara så jäkla långt till denna stad Tack ändå Jonas

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:44:57  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jaha,Göteborg som vanligt..... och varför ska det vara så jäkla långt till denna stad


Jag kan ju glädja dig med att du inte behöver åka så långt som till Göteborg för att lyssna på dom.....då Alingsås ligger 4mil närmare Stockholm

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:52:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
hahaha!!

Klockrent Sanoj,

Men du hann före! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:33:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag kan ju glädja dig med att du inte behöver åka så långt som till Göteborg för att lyssna på dom.....då Alingsås ligger 4mil närmare Stockholm
Ja vet Jonas

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/06/15 :  23:23:47  Show Profile Send vole a Private Message
Jag kan inget annat än hålla med det som Mahler och Matte redan har postat här..

Det jag vill tillägga är att dessa förträffliga högtalare är en "klock ren" kombination med rörförstärkare och med det så tycker jag nog att man ska försöka lyssna på dem med just rör kombination.

Jag får nog säga att jag inte lägger så stor påtryckning av detta när det gäller vikten av just eletroniken när det gäller Strauss och Mahler, detta pga. att dessa två modeller behöver ha lite mer muskler bakom kablarna för att blomma ut.

Jag vill även tillägga en sak till
Glöm inte att ljud är subjektivt för oss alla och det är endast intressenten som kan avgöra om det passa han/hennes smak och tycke.
Vi kan vägleda i form av att delge av våra egen erfarenheter, men vi kan aldrig tillrättavisa eller dömma den enskildes bedömmning..

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/16 :  01:25:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja , slutstatsen av denna tråd är. OT, munhuggning om hur Vienna låterkänslighet och impedans Tips på butik ifrån Sanoj och ett bra svar ifrån LeoArietis
Stäng tråden!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/16 :  07:31:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hmm ja lite OT har det kanske varit men allt har ju berört Vienna som det frågades efter..och sådant som hur lättdrivna de är (känslighet & impedans) känns ju också relevant gällande hur de ska matchas med stärkare osv, hur de funkar med rörförstärkare tex.

Leoarietis synpunkter är bra, men inte helt rättvisande med tanke på det inlägg jag skrev under hans...långt ifrån inspelade högtalare (25-30 timmar av rekommenderade minst 100) som för tillfället står illa placerade (för nära varandra och för nära bakvägg pga utrymmesbrist) går knappast att bedöma på ett korrekt sätt IMHO.

"Munhuggning" tycker jag inte det varit utan snarare en diskussion som snabbt ledde till samförstånd..det var mest missförstånd som ledde till en mindre argumentation, vilken är utredd och avslutad. Men ok, vill du att tråden ska stängas så..förstår inte varför dock

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/16 08:33:52
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/16 :  12:50:22  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hmm ja lite OT har det kanske varit men allt har ju berört Vienna som det frågades efter..och sådant som hur lättdrivna de är (känslighet & impedans) känns ju också relevant gällande hur de ska matchas med stärkare osv, hur de funkar med rörförstärkare tex.
Lite...... Jag tycker att mina frågor är mycket enkla att svara på om man har lyssnat på detta märke.
Och när det gäller känslighet och impedans så säger sifrorna långt ifrån allt. Man får en vink om HUR trögdrivna burkarna är, men vad som sedan krävs för att få högtalarna att låta riktigt bra är en helt annan sak.
quote:
Leoarietis synpunkter är bra, men inte helt rättvisande med tanke på det inlägg jag skrev under hans...
Han beskrev hur han upplevde ljudet NU, när de har spelats in i 25 timmar. Och han skrev också detta: ""Det kanske finns mer att hämta efter mer inspelning?""
quote:
Sen står högtalarna för nära varandra i mitt rum pga platsbrist (flyttar om ca 1 vecka), vilket givetvis gör att 3D-perspektiv och djupperspektiv försämras. De står även lite för nära bakvägg
För nära varandra..... ser ut som det inte alls är så farligt för nära varandra. Men avståndet till bakväggen är nog mer än lite för nära, med dessa halv stora basreflekshål bakåt som finns på Vienna.
quote:
Munhuggning" tycker jag inte det varit utan snarare en diskussion som snabbt ledde till samförstånd..det var mest missförstånd som ledde till en mindre argumentation, vilken är utredd och avslutad. Men ok, vill du att tråden ska stängas så..förstår inte varför dock
Och varför ska det diskuteras i min tråd där jag ställer enkla frågor som inte behöver någon diskussion alls, utan enbart personers intryck av detta märke. Och eftersom du tillrätta visar alla som skriver ner sina intryck av detta märke så lär inga fler skriva ner sina intryck heller och då har denna tråd tappat sitt syfte totalt. Meningen var att olika åsikter/intryck angående detta märke skulle komma fram och bara inte dina, som jag för övrigt tar ganska lätt på pga sådant som du vet bäst själv. DÄRFÖR tycker jag att det är dags med hänglås.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:15:51  Show Profile Send Nitram a Private Message
Förstår din frustration FBK...

Trist att det ska tjaffsas så mycket jämt... många sätter så mycket "prestige" i att just deras högtalare låter bäst... när det egentligen handlar om tycke och smak.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/06/16 13:16:54
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:16:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
eftersom du tillrätta visar alla som skriver ner sina intryck av detta märke så lär inga fler skriva ner sina intryck heller och då har denna tråd tappat sitt syfte totalt. Meningen var att olika åsikter/intryck angående detta märke skulle komma fram och bara inte dina, som jag för övrigt tar ganska lätt på pga sådant som du vet bäst själv


FBK: Det är väl självklart att det blir diskussioner om märket, är ganska naturligt. Jag har bara skrivit om mina erfarenheter, take it or leave it. Då kanske man får låta bli att skriva i dina trådar framöver? Du ju tom PM:at mig om mina åsikter om Vienna. Ska man bara få ge sina intryck och that´s it?

Det är väl inte bara mitt fel att det blir diskussioner? Det är inte så konstigt, inte många känner till märket och vill veta mer. Ska det då startas fler trådar om Vienna bara pga detta?

"Tar lätt på pga sådant som du vet bäst själv" - Nej, jag vet inte vad du menar, berätta så är du snäll (bäst i PM förmodligen). "Tillrättavisar alla som skriver ner sina intryck" - Hmm vem har jag tillrättavisat? Ingen, bara klargjorde att det enligt MIG är svårt att ge korrekta intryck av högtalarna eftersom de enligt MIG står för tätt ihop (ca 1,5 meter) och inte är inspelade! Vad gäller basreflexhål finns endast ett litet (högt upp bak) på min modell.

Nitram: Jag vet att även dessa högtalare förmodligen har sina brister (som de flesta högtalare har), har inte upptäckt dem än bara förutom möjligen bastyngd. De är som sagt inte redo att bedömas än pga inspelningstid. Så jag förstår till skillnad från dig inte FBK:s frustration. Sätter ingen "prestige" i att äga Vienna, hade jag ägt B&W 802D så kanske...smaken är olika, men man kan inte bedöma oinspelade högtalare till fullo.

FBK & Nitram: Tycker vi kan dessa diskussioner via PM istället, onödigt att förstöra tråden med. Varsågoda att PM:a mig, jag svarar på alla PM.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/16 13:26:44
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:28:54  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Som min gamla mormor sa "Alla håller på sin vattvälling!"

Men så är det väll här på detta forum..

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/16 :  13:30:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo, det är bara det att jag absolut inte håller hårt på min "vattvälling", utan försöker ge mina intryck och åsikter om mina högtalare (för att hjälpa FBK och få honom att lyssna på dem om han kan och vill), men tydligen ska man vara försiktig att överhuvudtaget prata (positivt) om sina egna saker. Pratar man för positivt om sina saker skryter man då? Jag hade inte sagt något om någon gett sina intryck efter 300 timmars inspelning och då inte varit lika positiv som jag, men efter 25 timmar nja... När jag upptäcker svagheter och brister hos dem ska jag gladeligen förmedla dem till intresserade...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/16 13:37:03
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/06/16 :  14:15:30  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Men snälla...sansa er...alla vet vad matte76 tycker...så låt nu andra som lyssnat på dessa högtalare komma till tals och svara FBK...

/Micke
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/16 :  14:17:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Absolut, inga fler som vill ge sina reflektioner över Viennas modeller? Vore intressant! Tex Drkim, som väl har gamla versionen av Beethoven?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/06/16 :  14:21:35  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Matte: Ingen kritik direkt mot dej eller nån annan för den delen,
bara en allmän hållnig här på forumet som jag menade, vet själv hur jag är, håller alltid på mitt!!

lite OT, sorry!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/16 :  14:23:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ledzepp: Helt ok! Det kanske är en allmän hållning men det är inte min hållning även om vissa verkar tro det...sorry OT.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/06/16 :  14:43:34  Show Profile Send drkim a Private Message
Tja - kan väl försöka ge en kort beskrivning av mina Beethoven MK I.

Mycket har ju redan sagts och de flesta omdömmen gäller även den tidigare versionen.

Jag har tidigare haft både stativare och golvare: Dynaudio Contour 1.3 MK1, Jm-Labs Electra 915.1, Dynaudio Contour 3.0 osv. Alla dessa har haft vissa egenskaper som varit bra och en del som varit mindre bra. T.ex snabbheten i Jm-Lab, bastrycket från Dynaudio men även sånt som jobbig diskant i Jm-Lab och mkt trögdrivna Dynisar.

Jag skulle vilja påstå att Viennas högtalare är den perfekta kompromissen för mig, det tar ett bra tag innan dom är inspelade och skall väl helst inte bedömmas innan dess.

Mina låter idag väldigt trevligt !

En upplöst trevlig diskant som river till när det behövs, men blir normal aldrig vass och obehaglig.

Mellanregistret är transparent och tydligt, dom hanterar röster närmast som en bra stativare - bra snärt och timing.

Basen var lite återhållsam i början, men var det register som utan tvekan tjänade mest på en bra inspelning. Lätt att följa basgångar, snabb och ändå en trevlig "rondör", djupet är helt ok - går inte riktigt lika djupt som mina Contour 3.0 men det tar dom igen i kvalitet.

Sammanfattningsvis så är det en neutral och spelglad högtalare med god timing och en lite portion värme som gör dem roliga och behagliga att lyssna på (dock inte så mycket att de ej upplevs neutrala).

Jag har just nu stora funderingar på om jag skall byta upp mig till Strauss, dessa helsköna högtalare kan alltså ev. vara till salu vid rätt bud. Kan tillägga att de är helt i nyskick med org. emballage och alla tillbehör intakta - PM: a vid intresse

Här finns mer att läsa om mina Beethoven:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32838

och
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9501

Eller kika på min hemsida (se nedan)

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/06/16 14:48:28
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000