HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Okunnig skeptiker?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

psyrico
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/06/13 :  21:58:22  Show Profile Send psyrico a Private Message
Hej.
Jag har ingen som helst kunskap om detta med flerkanals system men vill gärna lära mig lite. Min första undran är: exakt vad är en reciver? Sedan har jag sett att man kan köpa trevägs "tilläggs" modul till ditt befintliga 2-vägs system. Låder som att det borde vara en bättre och billigare lösning eftersom musik låter bättre i stereo väl?

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:02:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
reciver är väll att det är radio

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:11:43  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Det stämmer att en reciever egentligen bara är en förstärkare som har integrerad radio.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

psyrico
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:23:01  Show Profile Send psyrico a Private Message
Ok, men man hör ju i detta samanhagn alltid recivers hit och dit. Trodde det hade nått med att den var 5 kanalig att göra.
Go to Top of Page

psyrico
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:26:59  Show Profile Send psyrico a Private Message
Tackar för svaren.
Är det en bra ide att köpa en 3-vags modul till ett befinligt system eller beror det på vad man har?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:42:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ok, men man hör ju i detta samanhagn alltid recivers hit och dit. Trodde det hade nått med att den var 5 kanalig att göra

Innan 5.1 tiden så var som det redan har skrivits , en reciver var en förstärkare med inbyggd radio. Sen när hembio blev stort så byggdes även hembioförstärkarna med inbyggd radio , då blev det hembio reciver.

quote:
Är det en bra ide att köpa en 3-vags modul till ett befinligt system eller beror det på vad man har?

Att gå vägen via påhängsförstärkare är ganska smart , det blir även lite billigare. Kan man separera för/slutstegs del i sin redan befintliga förstärkare så är det busenkelt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

psyrico
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:49:56  Show Profile Send psyrico a Private Message
Då förstår jag, tack.
men om man som jag har en vincent 233 integrerad så funkar det inte?
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/06/13 :  23:05:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du kan inte dela försteg/slutsteg på via byglar där bak ??

Du kan men då måste du vrida upp volymen på Vincenten för att matcha påhängsförstärkaren. Och så måste du koppla in den via tape loop.

Har man otur så brusar det en del , att låna hem en o testa är nog det bästa.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

psyrico
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/06/13 :  23:09:30  Show Profile Send psyrico a Private Message
Låter som det är värt att testa i alla fall.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/06/13 :  23:13:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo för 17

Jag har själv kört med den kopplingen en gång i tiden tills jag kunde dela försteg/slutsteg.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/06/14 :  11:11:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag hade tidigare det optimala med en Vantas påhängsförstärkare. När det gäller hemmabioreceivers så glömmer många att det sällan går att jämföra dem mot varesig rena hemmabioförstärkare eller vanliga integrerade förstärkare eftersom man sparar in på så mycket i dem. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/14 :  19:07:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har satt ihop en hemmabioanläggning med en trekanals påhängsförstärkare och en separat tvåkanalsförstärkare. Det fungerar utmärkt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/15 :  19:57:26  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag körde en vanlig 5.1 reciever som påhäng till min hifi innan jag uppgraderade.
Förutsättningen är lågnivå ut ur recivern.
Förvisso får man 2 kanaler "över" men recivers tillverkas i såna mängder att det vanligen blir billigare, dessutom finns det alltför få påhängs prylar nuförtiden, så urvalet blir begränsat.
Resultatet beror även på hur man ställer volymen på sin vanliga förstärkare, fullt ratt-utlag kan ge brus det är inte ovanligt med för hög förstärkning i en del fall, då kan man använda en lämpligare volym, och "märka upp" den på ett lämpligt sätt och ställa kontrollen där när man ser film. Modernare stärkare har ju display för volym då blir det ju ännu enklare, det försteg jag använde hade dock vettig förstärkning så jag körde fullt blås.
Generellt sett kan en lämplig volym vara då man inte får altför stor skillnad mellan högtalarna i sin "setup" i recivern.
Det här brukar fungera bra om man är nöjd med sin vanliga förstärkare, dessutom blir livet lättare för recivern då inte behöver dra alla högtalarna.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/06/16 :  11:41:18  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag har kört påhängsförstärkare, men idag är det nog billigare och bättre att göra tvärtom.
En Yamahareciver för avkodning och kopplingar!(Går säkert med de flesta recivrar men jag har Yamaha)
Sedan tar du ut ljudet ur den via lågnivåutgångarna till slutsteget som driver frontarna precis som vilket försteg/slutsteg kombination som helst.
För 4-6 tusen får du en reciver som tar alla format och har automatiskt rumskalibrering med mätmikrofon!
Ställer in de mesta som fas, högtalarstorlek, avstånd, EQ och ljudtryck separat för varje högtalare.
Ovärderligt vid grundinställning av ljudet.
Yamahan har även "pure direct" i 2 kanalslyssning för opåverkad signal och fungerar då som försteg.
I detta segment av billiga recivrar brukar man få mycket valuta för pengarna!
Denna kan du hitta ny för ca 4.000:-
http://www.yamaha-hifi.com/index.php?&idcat1=1&idcat2=2&idcat3=2&idprod=1102&lang=w&country=SE
Eller denna för 5.500:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=28140&t=all&o=

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/06/27 :  11:45:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Allison det är ju klart att det är billigare att göra på detta sätt, men om det är bättre får man lyssna sig fram till. Jag tycker åtminstone inte att det är det.Åtminstone inte om man prioriterar stereoljud.Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000