HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparent MusicLink Super RCA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/13 :  16:53:37  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Fick erbjudande om att köpa ett par sådana här för 2000 kr paret. De är kanske 80 cm. Är det ett bra köp? Erfarenheter?

mvh

Never trust someone who claims to be God.

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/06/13 :  19:33:04  Show Profile Send Tomas a Private Message
Om du har möjlighet att prova så gör det! Jag älskar Transparent och många med mig, har Transparent Ultra hela systemet igenom. Men många har dock invändingar och matchningen är ju alltid viktigast!

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/13 :  20:03:09  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Ett nytt par med MM-teknik ligger på 7450:-
Längden är förmodligen 1 meter, 80 cm existerar inte.

Detta är säkert en äldre Transparent Super med tanke på priset. De nya har ett ovalt format filter (modell rugbyboll), de äldre en mer kantig historia. Prestandamässigt skiljer det mycket till den äldre XL-serien och massor till den äldsta.

Ta hem och prova, de äldre modellerna kan tyckas rulla av ljudet en del i toppen, på gott och ont.

Om du köper den så är du med i Transparents uppgraderingstrappa och vid uppgradering får du 75% av aktuellt nypris (5587:-) i inbyte.

Här är lite läsning om nätverket/filtret samt de olika teknikerna och årtal mm

http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=009,002

Lycka till

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/13 :  21:02:34  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tackar för responsen. Det stämmer att det är fyrkantiga filter på. När du säger "rullar av" menar du att den kapar lite diskant eller? Låter som en kabel att ta till för system som känns för "vassa", vilket inte i så fall riktigt skulle vara på sin plats hos mig. Mina Luxmanförstärkare, min Primare-CD och mina Usherhögtalare är inte alls åt det hållet. Är jag rätt ute i resonemanget?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/14 :  04:33:07  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
filikoster:

Höjer ett "varnande finger" när det gäller Transparent-kablar efter ha sett vad som döljer sig i deras "boxar".

I all välmening.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/14 :  09:28:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

filikoster:

Det enkla - men fungerande - filtret i Transparents alla audiokablar skapar ibland debatt. Ibland att komponenterna är för billiga i förhållande till salupriset (som om ingen kabel längre fanns utan man endast betalade för filterkomponenterna).

En annan gång har jag sett en upprörd tråd som hävdar att i en annan kabeltillverkares filter får man minsann mycket komponenter för pengarna (jämförande bilder på Transparents 3 små komponenter mot konkurrentens filter fyllda med något som ser ut som ett försteg) och detta då kunde tala för att Transparent var mindre prisvärd....

Man kan alltid sy ihop någon soppa som är negativ. Eller positiv.

Kablar kan ha väldigt olika ljudkaraktär. I grunden så kan kablar aldrig tillföra välljud. De kan endast förstöra signalen i olika hög grad. Transparents äldre tekniker gör denna oförstörande förmedling ganska bra och i förhållande till priset som begagnade mycket bra. Den nya MM-tekniken är ytterligare ett steg framåt där ingen längre hör någon instängdhet eller avrullning i diskantområdet. I jämförelse med andra kablar så kan man inte säga att de äldre Transparentkablarna sticker ut. det finns kablar som påverkar ljudet likt en ryamatta framför högtalarna, både gamla välkända och nya dito. Andra kablar ger ett tillskott som låter likt is och metall, med inbyggt skrammel-eko samt fnissel på toppen... Kablar vi på firman kategoriserar som "lätta att köpa - svåra att leva med"

Det hela skall visserligen fungera i en befintlig anläggning men man skall akta sig för att "krydda" åt olika håll. Bäst är att göra rätt från början. Köp inte ett sockersött gose-ljud i form av någon sirapsliknande rörhäck bara för att du blir lite kär i soundet sådär direkt. Du hamnar till slut i en massa konstigt bytande för att neutralisera och då är vi inne på kryddning medelst kablar av is, metall och fnissel på toppen....låter inte bra i sista änden. (för ordningens skull så tycker jag inte att alla rörförstärkare låter på detta vis, men de finns och framför allt - fanns)

Så, köp den. Om du inte är nöjd, skicka den till mig och du får 5587:- i inbyte till en bättre Transparent. Nä, allvarligt talat, detta är ingen "tunad" mörk dov historia. Låter lite alldaglig först, eftersom det imponerande hyperdetaljfräset inte finns med. Fast efter ett par dagar hör man det igen. Utan fräs och utan hyper....

Du avgör vad som är rätt för dig och dina öron, hör av dig om du har frågor.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/14 :  09:54:45  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ok, tack igen för input.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000