HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jag gillar tung single-end
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/07/03 :  16:33:01  Show Profile Send secanbj a Private Message
Jag måste erkänna en sak, jag har sett denna skapelse i verkligeheten!! Och den är det FETFETASTE jag någonsin sett. Och när man sedan får känna på vikten så blir man lite yr, lite overklighetskänsla, för en förstärkare liksom väger inte mer än 50 kg och har 3 våningar. Om den nu låter hälften så bra som den ser cool ut så blir det än dräpare.

/Anders
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/07/04 :  21:36:58  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Trots det soliga vädret har jag lyckats knåpa några kvällstimmar. Tänkte visa att glödströmslikriktarna nu fått bättre möjligheter att jobba lite svalare. Ja jag vet, aluminiumvinkeln borde inte sitta mellan bryggorna och flänsen, men den löste fästvinkelproblemet ganska smidigt. Tester återstår…

Som jag också nämnde höll jag på lite med nätspänningen. Använder kopplingslister med inbyggda säkringshållare, det är jättesmidigt, en säkring till primärlindningen på varje transformator.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/04 :  22:04:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Gah! som om det kunde bli ballare. Kylflänsar kan bara förhöja. Ser ut att vara av fin kvalisort också :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/05 :  09:08:43  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ähum...mållös...

...music is the best...
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/07/06 :  15:21:44  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Här kommer en uppdatering med lite fler bilder – säg ifrån om det blir för tjatigt

Jag tänkte visa hur jag hanterat nätspänningen. Eftersom bygget är så ”öppet” finns inget naturligt beröringsskydd. Därför får jag tänka mig för lite mer än vanligt.

Störst respekt har jag för högspänningen. Man får ingen ”lätt stöt” av stora kondensatorbankar laddade till 1300 volt. Det är antingen eller.

Störst respekt har jag också för nätspänningen. Även om spänningen ligger på en betydligt lägre nivå, är den enorma strömkapaciteten direkt farlig. Därför försöker jag kapsla in spänningsförande delar så gott det går.

Jag gjorde mig en liten ”el-cental” för att så långt som möjligt kapsla in brytare, säkringar och timers (heter det så?). Som jag tidigare nämnt är det 500 watt jag ska hantera här, så jag kör med lite grövre doningar än jag brukar.

Här ser vi mitt ”broms-motstånd” för att skapa en slow-start för lågspänningsdäck, i första hand glödströmmen till 211orna. Initiala tester visar att motståndet inte blir hett, men jag monterar det utan kontakt med plasten i alla fall. Genom att montera motståndet inne i kapslingen får jag det beröringsskyddat.

Ytterligare en detalj som jag inte vill slarva med är skyddsjordningen. Plåten som centralen sitter på är min skyddsjordspunkt. Därför drar jag skyddsjorden till plåten och ser till att jag får rejäl kontakt med taggbricka som bryter igenom oxiden.

Sen monterar jag centralen på förstärkarens ”framsida”,

drar ledningen till lågspänningsdäck genom ett hål innanför kapslingen och upp till kopplingslisterna med finsäkringar i.

Tja, inte vet jag om det blir snyggt, men det är i alla fall praktiskt.

Och mycket säkrare än många alternativa lösningar jag sett…

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/06 :  16:14:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bilder (på detta) kan man inte få för mycket av :)
Kanske hade varit en gnutta snyggare att ha "elcentralen" på ena kortsidan. Beroende på hur du skall stäla din "lilla" kreation när den är klar.

Hur har du monterat kylflänsen?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/06 :  16:21:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
När man tror att man inte kan bli mer impad, så kommer det fler bilder..... Lennart jag är avundsjuk på din entusiasm och kunskap.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/06 :  16:48:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Detta känns som ett ASEA starkströms ställverk men med förstärkning och himmelska ljuva vackra trioder.
BRUTAL-SKÖNHET!!!
Det blir riktigt vackert med de rostfria gallren.

Du bör börja bygga ut bostaden med några extra sovrum för alla forummare som kommer att vilja hälsa på några veckor då och då.
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/07/07 :  18:12:39  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
vemsom: Jo, jag har funderat en del på var centralen sitter bäst, och kortsidan var länge min kandidat. Men av anledning jag kommer att visa i slutet på det här projektet bestämde jag mig att sätta den på ”framsidan”. Dessutom blir apparaten väldigt bred och möjligen lite svårare att placera med den där burken på sidan.

Kylflänsen har jag monterad med hjälp av aluminiumprofilen du ser på följande bild. Den sitter mellan likriktarbryggorna och kylflänsen (med maskinskruv i borrade och gängade hål), och sedan i träskivan med två träskruvar.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/07/07 :  18:14:53  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
mayday och Circlomanen: Tack för era värmande ord!

Vi får väl se (eller höra menar jag nog ) om det blir det blir några himmelska toner också…

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/07/07 :  23:17:33  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
kanske lite inspiration:

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/08 :  15:13:40  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Den va inte heller dålig, men inte lika snygg...vad e det?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/07/08 :  15:45:17  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->mayday
jag önskar att det vore en OTL med ECC88, men tyvärr vet jag inte riktigt vad det är, nån grunka till ett telesystem från Siemens i Tyskland iaf.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/07/08 :  21:05:29  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Onekligen ett imponerande bygge! Min första tanke var också att det är en teleförstärkare. Fast jag är benägen att tro att plexiglaset inte är original...

Edited by - Lenn Art on 2005/07/08 21:06:32
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/07/08 :  21:31:26  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Och nu några byggbilder…

Vad kan det här vara?

Jo, det är spänningsdelningarna för inställning av gallerförspänning (bias) för 211orna. I de allra flesta steg med parallellkopplade rör kopplar man såväl galler som anod och katod parallellt. Man hanterar rörparet som vore de ett rör i stället för två.

I min värld tror jag att direkt parallellkoppling kräver att rören är väl matchade över flera parametrar. Annars vet man inte riktigt hur de styr, speciellt om de individuella arbetspunkterna i verkligheten är olika. Man får ett slags ”medel-rör” som iofs kan spela mycket bra.

Eftersom min hjärna är lite mer fyrkantig än så, vill jag ha kontroll. Därför kopplar bara ihop 211ornas anoder och låter dem dela på utgångstransformatorn. Katoderna hanterar jag separat (vilket man kan se på schemat jag visade tidigare) via balanseringsmotstånden och det lilla motståndet för mätning av katodströmmen till jord.

Slutligen får varje 211a sin insignal från separata lindningar på mellanstegstransformatorn. Därigenom behöver de också separat gallerförspänning, vilket dessutom ger mig möjligheten att ställa in arbetspunkterna för alla fyra rören individuellt. Det känns som en liten försäkring när jag nu har köpt relativt billiga rör av mindre känt märke.

Därför är det fyra potentiometrar på den röda profilen (rött är viktigt här… ). Följande bilder visar hur jag monterat potentiometrarna på signaldäckets undersida.

Det slog mig också att jag inte visat de nya hjulen. De är en hel del större än de jag hade först, och fungerar mycket bättre.

Den är rätt så tung nu…

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/08 :  22:08:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Varför inte göra om den till en husvagn? ;)
Nya hjulen är lite mindre industriella, Nu får du matcha resten av utseendet efter hjulen.
Satt och tänkte lite på hur du skulle kunna lösa utseendet. Kan kanske ta fram lite idéer som du kanske kan inspireras av om du inte bestämmt dig redan.

Som vanligt vill man se mer ;)
(Fast jag kommer juh upp nästa vecka, så dår får man nosa lite ;)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/07/08 :  22:19:44  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Jag är mycket öppen för inspirerande förslag!

Det har ju hittills varit så att jag mest fokuserat på att få den fungerande och spelbar. Nu när är det väldigt nära till verkliga prov inser jag att det finns mer att tänka på när det gäller utseendet.

Och vad VÄRRE är - besten har inget namn ännu!

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/07/09 :  03:22:38  Show Profile Send esl a Private Message
Nåt bibliskt...
Revelation kanske?
Tackar och bockar för senast... 3D feelingen var go...
Rekommenderar lastbilskörkort med starkströmslicens för att köra 211an..
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2005/07/09 :  03:33:38  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Heffaklumpen ?

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/07/09 :  10:38:55  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
..Goliat kan ju vara ett passande namn, men då kommer det kanske en liten kompakt klass-T förstärkare och sänker Goliat.. 8-)

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/07/09 :  11:34:25  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Varför inte gå rätt på och helt enkelt kalla den för Gud!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/09 :  11:59:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kanske "Göteborgs Elverk"

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/09 :  19:41:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hur mycket effekt får du ut ur den dära stora förstärkaren du bygger?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/07/09 :  20:01:16  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack för förslag till namn!

esl: Tack själv!

Niklas Nord: Ungefär 40 watt per kanal.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/09 :  20:09:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Namnförslag: Dreadnaught = slagskepp eller tungviktsboxare.
alt. Behemoth, översatt= nånting STORT

Mayday DIY Blogg

Edited by - mayday on 2005/07/09 20:14:50
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000