Author |
Topic |
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 20:09:02
|
Fuling: Det är definitivt ett spännande bygge du planerar!
När det gäller höga anodspänningar vid måttliga strömmar finns ju faktiskt alternativet att använda spänningsdubblare. Det är ganska många som gör det, även om jag aldrig har provat. Men en 500 volt trafo och två kvicksilverlikriktare (bara för att de är så snygga) i dubblerande koppling kanske är värd en tanke?
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 20:44:30
|
Och nu blir det lite teori - det är väl tyvärr ofrånkomligt när man jobbar med designfrågor (fast jag gillar ju teoriavsnitten förstås ).
I ett tidigare inlägg berörde jag frågan om kompromissen mellan uteffekt och distorsion. Nu är ju de direktupphettade trioderna något av de mest linjära förstärkarelement som någonsin gjorts, så kompromissen är faktiskt inte så svår.
Jag gjorde några simuleringar på följande krets. Schemat visar från vänster det kombinerade ingångs- och drivsteget (6C45Pi), mellanstegstransformatorn (LL1660), två parallella effektsteg (211) och utgångstransformatorn (LL1688).
Den totala spänningsförstärkningen är 21 dB. Följande diagram visar utsignalen vid 33 watt utmatad effekt i 4 ohms belastning.
Nästa diagram visar övertonsspektrum. Observera att den vertikala skalan är logaritmisk. Andra tonens amplitud är 1.9 % och tredje tonens 0.7% av grundtonens amplitud. Grafiken är lite grov, men det är väl fantastiskt att programmet verkligen kan beräkna ett spektrum? Vi kan se att övertonernas amplitud avtar snyggt och prydligt och att de jämna tonerna dominerar över de udda. Ungefär så som det brukar vara med trioder i single-end-koppling.
Här driver vi förstärkaren in i rätt hård klippning. Utmatad effekt är nu 40,5 watt.
Spektrum för denna utsignal ser ut som följer. Det vi kan notera är att de framträdande övertonerna nu är udda, vilket beror på att klippningen är symmetrisk.
Jag vill poängtera att vi inte ska ta de här siffrorna på något större allvar. De är ju resultatet av en simulering baserad på väldigt enkla modeller. Kvalitativt är dock den simulerade förstärkarens beteende helt realistiskt.
Det ska bli mycket intressant att sedan få jämföra med riktiga mätvärden, eller hur? (Oops, det kanske är vågat att utmana sitt bygge så här - på forumet… )
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 20:55:05
|
När jag nu har gjort några simuleringar vill jag göra en kommentar i anslutning till inlägget om kompromissen mellan effekt och distorsion.
Jag inledde simuleringen med att köra med endast ett (1) slutrör och utgångstransformatorn kopplad för primärimpedansen 9,2 kohm. Simuleringen visade då att vi kan ta ut ca 20 watt, vilket också stämmer med specifikationerna för 211an.
När jag kopplar in båda slutrören, men behåller transformatorn kopplad för primärimpedansen 9,2 kohm, då är maximal effekt fortfarande ca 20 watt. När jag slutligen kopplar om utgångstransformatorn till belastningen 5,6 kohm, då ökar uteffekten till ca 40 watt. Det tidigare resonemanget tycks stämma bra.
Jag tycker att distorsionsnivån är helt acceptabel även i det senare fallet (gissar att THD ligger under 5 %), så jag vill nog bygga klart och samla ihop lite mätdata innan jag bestämmer vilken uteffekt som kan vara lämplig för det här steget.
Den statiska arbetspunkten för 211orna kommer nog att ligga vid 1250 volt och 60 mA. Simuleringen visar att jag behöver ha strax under 60 mA för att slutsteget inte ska klippa före drivsteget. Helst skulle jag nog ha lite marginal här, för jag vill att drivsteget ska börja klippa först och klippa asymmetriskt (asymmetrisk klippning låter inte alls så illa som symmetrisk).
Men jag får nog ta det lite lugnt, för bara till viloströmmen i 211orna har vi 1250V x 0.060mA x 4 = 300 watt i tomgångseffekt. Svettigt, eller hur? .
|
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 22:10:09
|
300W på tomgång är ju en hel del värme. Sen är det ju en del värme från glöden också, 32W per rör. Du slipper nog frysa. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 22:12:03
|
Hej igen,
Det är rackarns vad det går sakta när man jobbar i veckorna, men lite har jag hunnit med i alla fall. Nu när vi är på signaldäck är det mycket att tänka på, till exempel hur man gör med signalföring och jordning och så. Dessutom är det ju så med single-end att strömförsörjningen ligger i signalvägen, och då måste även strömförsörjningen kopplas med samma omtanke som signalen. Men vi tar det steg för steg.
Vi kollar några bilder på det lilla jag hunnit med så länge. Först kommer en bild på katodmotstånden till två av slutrören. Jag har satt dem lite trångt mellan två rörsocklar (den ena är bortlyft på bilderna) tillsammans med en liten jordskena.
Motstånden sitter i serie tvärs över glödlindningen (=katoden) för att jag ska få en ”mittpunkt” på katoden. Därifrån ska signalen ledas till jord. Som vi kan se på bilden kopplar jag dock ett litet motstånd emellan. Jämför med kretsschemat i tidigare inlägg.
Det här motståndet kan tyckas onödigt, men det har två viktiga funktioner. Dels ger det mig en liten spänning att koppla till en millivoltmeter så att jag kan mäta katodströmmen, dels fungerar det som en säkring. Motståndet som är klassat till endast ½ watt kommer att brinna upp om jag av någon anledning skulle få strömrusning i röret.
Här syns det lilla motståndet lite tydligare:
Nästa bild visar mellanstegstransformatorerna och bredvid dem två oljekondensatorer. Kondensatorerna tänker jag använda för signalavkoppling på anodspänningen till drivstegen. Jag vill inte skicka anodsignalen ner till lågspänningsdäck, genom kondensatorerna där och sedan tillbaka till signaljord på signaldäck.
Givetvis måste vi göra samma sak vid utgångssteget. Här är avståndet till lågspänningsdäck väldigt långt och spänningsnivån något högre. Så det blir lite tyngre doningar:
Jo, vi har ju några på forumet med speciella böjelser också, här lite godis för er. Obs, burken till höger är en elektrolyt
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 21:14:45
|
Om jag förstod Circlomanen rätt var det ok att visa fler bilder .
Jag har inte tidigare visat signaldäck i sin helhet, men nu börjar det bli så tungt att det är dags att visa.
Först en bild från kortsidan som visar de tunga komponenterna utplacerade. Det syns inte på bilden men utgångstransformatorerna är skapligt tunga, cirka 4 kg stycket.
Varje kanal innehåller väldigt få delar i signalvägen, två trioder och två transformatorer. Eller egentligen kommer det att bli tre transformatorer, eftersom jag nog sätter en signaltransformator på ingången också. Jag ska visa den lite senare.
Här ser vi drivstegets niopoliga rörhållare och mellanstegstransformatorn till vänster. Mitt i bilden är de ofattbara rörhållarna till 211orna och slutligen till vänster utgångstransformatorn.
Så ett par perspektivbilder:
Man börjar ana tyngden, eller hur?
|
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 21:39:13
|
Oj...! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 22:20:54
|
Jisses vilken gigantisk förstärkare! |
Mvh Roger |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 22:54:04
|
JÖSSES!!!!! Ett plan till... VAr skall detta sluta ?! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 23:25:42
|
Tower Of Power |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 23:49:01
|
hur hade du tänkt få alla strömförande delar beröringsskyddade? hönsnät runt hela paketet eller aluminiumplåt runt? jag är redan överförtjust i detta bygget, och då har du ju inte ens kört igång det än, har du ett eget kraft verk att driva med eller har du rabatt hos kraftbolaget? |
Livet är för kort för mono |
Edited by - mr. Triatic on 2005/06/30 23:50:22 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 00:34:26
|
Höghushifi!!! Detta är IMPONERANDE!!!!! Vill se mer och läsa mer. När planerar du att detta skall börja ljuda???? |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 01:04:38
|
18kg per plan? Det blir bara snyggare och coolare hela tiden. Har du råd med dregelskadorna på datorer landet över du orsakat?! |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 08:09:56
|
Det är ingen risk att det tippar eller....du kanske behöver staga härligheten när alla våningar är klara :-) |
nyfiken skeptiker |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 22:37:26
|
WOW - vilken respons!!! TACK för de berömmande orden!
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 22:38:14
|
Mr. Triatic:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> hur hade du tänkt få alla strömförande delar beröringsskyddade? hönsnät runt hela paketet eller aluminiumplåt runt?[/quote]Jag har faktiskt funderat rätt mycket på det. Hönsnät kommer det inte att bli. Ännu mindre sannolikt aluminiumplåt, för jag vill nog att man ska kunna se härligheten. Vad tror ni om ett elstängsel? Det finns ju resurser…
Nå, vi ska kanske inte skämta om säkerhetsfrågorna. Jag ska prova med att sätta ett galler av rostfria stänger runt om på sidorna. Det står faktiskt ett sådant på en av de tidigare bilderna. Jag visar bilden här igen, gallret är IKEAs Lämplig. Väldigt snyggt tycker jag själv.
Ett sånt galler skyddar ju inte mot barn eller forum-medlemmar som känner för att stoppa in fingret där, men det tar verkligen emot att dölja alltihop bakom plåt. Därför kan plexiglas hjälpa till, det har jag använt på mitt 300B-steg. Jag har dock lite ventilation att tänka på.
Jag tror nog att det ska gå att få till så det blir snyggt också. Har ni tips och förslag är jag MYCKET intresserad! Hur jag ska lösa det ovanpå har jag inte alls kommit fram till ännu.
Rabatt hos kraftleverantören har jag inte, men jag värmer huset med värmepump och har vattenburen värme inne, så jag räknar med att förlusteffekten faktiskt kommer till nytta. Dessvärre (?) är det väl så att de här rören blir ruskigt varma…
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 22:46:31
|
Circlomanen: Tack! Höghushifi var ett kul begrepp. Fast jag har alltid hävdat att ett kretsbygge är tre-dimensionellt, vilket alltså syns här
Det blir mer att se och läsa, jag lovar. Min plan är att stärkaren ska ha presterat åtminstone något ljud i mitt musikrum någon gång före 8 augusti.
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 22:53:48
|
vemsom: Njäe, inte riktigt 18 kg per plan. Det nedre planet, högspänningsdäck, väger 26 kg. Mellanvåningen, som jag kallar lågspänningsdäck, har jag faktiskt inte vägt separat men det rör sig om 8 – 10 kg. Signaldäck överst ska jag väga när det är bestycket.
Jag har bara en lousy badrumsvåg, men jag kan berätta vad den visar i all fall. Jag uppskattar att verket när det är driftsatt kommer att väga strax under 50 kg.
Ett tips till alla som obseverat förkomsten av dregel: Lägg gladpack över tangenterna. Det fungerar kanonbra!
|
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 22:57:22
|
Lenn Art:Detta är det heavy på hög nivå Helt underbart bygge |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 22:57:31
|
krellmaster: Jag kan försäkra att han står stadigt på fötterna just nu, men jag har köpt lite roligare gummihjul idag och funderar på att göra ”outflyers” eller vad man ska kalla det. Ungefär som på många golvhögtalare…
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 22:59:15
|
ZAC: Thanks, maybe a Renegade companion?
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 23:05:12
|
EAR: Tack!
“På hög nivå” kan tolkas på fler sätt. Det slår mig just nu att det kanske inte finns så många trevånings-förstärkare. Ett lyft för ljudet…
|
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 23:10:31
|
Och för elräkningen |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|