HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jag gillar tung single-end
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/06/12 :  19:34:06  Show Profile Send Lord a Private Message
Det är inte annat än att man blir inspererad !!
f..n vad kul att det är fler som bygget STORT , men vänta lite tills mina GM100 kommer hem så skall vi nog bli större hihi.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/06/12 :  19:59:20  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Mm man får väl se vad som händer med GM-70 rören som e på väg här med:)

Gm-100 e ju dock det maffigaste röret...

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:11:21  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Jag blir nästan generad av alla värmande kommentarer – tack igen!

Ja, nätdelen är stor och tung. Men den ger bara anodspänning till 211orna. Det kommer mer…

Under tiden kan jag inte undanhålla ett snyggt fenomen. Jag bytte rör i mitt Leonardo 300B SE-steg idag. Det här är mesh-plates från ShuGuang. Jag måste säga att kineserna fått till det. Har använt dem i mer än ett år nu och de spelar otroligt fint.

Otroligt vackert är också det blå skimret från anoderna när de är helt nya. I ett nedsläckt rum är det en upplevelse. Dessvärre falnar skenet bort efter 4-5 timmar, så det gäller att fånga det. Håll till godo…



Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:31:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst Zalve. En ny kategori - Brutal Harry .

Riktigt kul att du vill dela med dig av ditt bygge.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/13 :  19:56:58  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Förstod att det är svårt att se storleken utan bra referenser, den här bilden kanske hjälper till?



Håller helt med om att GM-70 och GM-100 är häftiga trioder. Har dock inte lyssnat på någon av dem. Jag funderade faktiskt på att köpa kvicksiver-likriktare när bygget nu ändå blir så stort. 872-A är ett av flera exempel som finns att köpa nya eller begagnade. Den är 2,5 cm högre än GM-70. Två sådana rör mitt i nätdelen hade varit nåt. De lyser i en härlig blå färg när de är i drift.



(Bilden från Virtual Valve Museum, http://www.tubecollector.org)

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2005/06/13 19:59:39
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/14 :  13:10:17  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Nästa designövervägande är frågan om hur 211ornas katoder ska värmas, dvs om de ska värmas med lik- eller växelström. Det har uttryckts många åsikter och erfarenheter kring för- och nackdelar med båda, det finns en hel del publicerat på nätet.

Personligen har jag snöat in på att värma direktupphettade katoder med likström. Många menar att trioder uppvärmda med växelström är mer musikaliska, men jag är nog lite feg. Jag vill ha en förstärkare som är tyst – jag har svårt att acceptera brum i högtalaren.

Eftersom katoden är exakt lika känslig som styrgallret i ett rör tar det emot att med avsikt köra flera ampere med 50 Hz i den. Men det är kanske en mental grej. Hur hade ni gjort? Finns det erfarenheter här på forumet?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/14 :  13:55:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har ingen egen erfarenhet men i en single end grej så hade jag trott mest på likström. Som du säger, det är inget skoj med brum.
Jag kan absolut inte komma på en enda vettig anledning till varför AC skulle göra trioden/stärkaren mer musikalisk. Bara en ekonomisk grej tror jag, sånt brukar förklaras med "musikalisk" av tillverkare.
Kan ha fel men är väldans intresserad av hur och varför isåfall.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:34:08  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Häftigt bygge!!! Hurra för SE, och just därför så satsa på likstöm till glöden nu när du ändå tar i på det här sättet. Lycka till......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/16 :  09:07:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

I mitt VT100-slutsteg lyser det fortfarande lite blått skimmer.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/16 :  21:26:24  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
EngelholmAudio: Trevligt att höra. Jag tycker skimret är jättesnyggt. Kör du dem ofta?

Tackar för stödet till mina tankar på uppvärmning med likström. Det kom inte så många synpunkter, men de var ju väldigt eniga. Det kan kanske vara så att en väl balanserad uppvärmning med växelström spelar vackrare, men jag är benägen att tro att vår nätspänning är så skitig att det inte blir bra i alla fall. Alltså kör vi med likström.

När jag ”nu ändå tar i på det här sättet”, som krellmaster säger, så vill jag naturligtvis ha en riktigt tyst likström, och då blir det likriktning med långsamma dioder och C-L-C-filtrering. Eftersom jag inte tänker koppla 211ornas katoder parallellt blir det separat strömförsörjning till varje rör. Jag kommer tillbaka till det längre fram.

Och se här, är det inte en bräda till på gång, minsann? Jovisst...





En drossel och två av de grå elektrolyterna används till varje slutrör. Jag hade tänkt använda snabba Schottky-dioder till glödströmmen, men ändrade mig igår. Därför har jag beställt men inte fått kiselbryggor ännu, men jag räknar med att de kommer i morgon. Om de gör det, blir det fler bilder i helgen.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/16 :  22:13:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Sätt en liten handlindad spole direkt efter varje likriktarbrygga. Bara sisådär 30 varv kopplingstråd lindat runt en penna eller bit armeringsjärn eller toriodspole eller så. Både på jord och pol.
Bra för att släta ut dom värsta laddpeakarna och filtrera bort rf-skräp.

Dina prototytper är snyggare än mina seriösa byggen!
Mer bilder!!! Mycket insperande!!!

Edited by - Circlomanen on 2005/06/16 22:15:42
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/17 :  07:41:43  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har funderat en del kring växelspänning/likspänning till glöden på direktupphettade trioder och kommit fram till följande.

Teoretiskt borde växelspänning vara bättre eftersom man vid likspänning får olika potential på olika ställen på katoden. Helst skulle växelspänningens frekvens vara högre än 50Hz för att minimera hörbara bidrag.

Praktiskt tror jag att potentialskillnaden inte gör så stor skillnad utan att man vinner på likspänning i de flesta fall, dvs då en fullständigt utsläckning av 50Hz inte är möjlig.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:00:42  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Cirklomanen: Tack för dina tips och glada tillrop! Jag tycker det är ett intressant tips och jag gillar idén. Möjligen tror jag att det behövs mer än storleksordningen 100µH för att drosseln ska ha effekt.

Jag brukar faktiskt sätta ett litet motstånd i serie med varje diod och så en filmkondensator över varje diod-motstånd kombination. Svårigheten med reservoarkondensatorn direkt efter dioderna är ju de mycket höga laddströmmarna. Därför kan det vara bra att begränsa strömmen med motstånd eller en reservoarkondensator med högt ESR. Filmkondensatorn skär givetvis bort mycket switch-brus, men jag har aldrig tänkt på att använda en drossel framför reservoarkondensatorn. Neat!

Skulle jag kunna använda en bifilärt lindad ferrit-toroid (strömkompenserad drossel av den typ som ofta sitter i nätavstörningsfilter) och köra båda ledningarna i den? Då får jag också betydligt större induktans, typiskt några mH, som tillsammans med en filmkondensator efteråt skulle skära bort mycket högfrekvent skräp? Vad tror du?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:15:55  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
MatsT: Jag tror att du har helt rätt.

Ska vi vara riktigt teoretiska får vi ju en potentialskillnad även i växelströmsfallet, även om den växlar med 50 Hz. Det trista är vidare att den skillnaden modulerar triodens bias, vilket skapar mätbar intermodulation. Kör vi likström är potentialskillnaden konstant, men den leder till att transkonduktansen är olika i katodens bägge ändar, vilket ger en olinjäritet. Visserligen stabil, men ändå…

Jag hittade en rätt snygg sammanställning av skillnaden: http://www.diyhifisupply.com/accessories/Heating%20methods%20TentLabs%20website.pdf

Jag tror det är rätt att värma direktupphettade katoder med likström. Sen kommer ljudet att variera beroende på hur man gör, men det är ett ämne för en annan tråd.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:52:44  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Så har då strömförsörjningen till katoderna börjat ta form. En 120VA toroid med två lindningar ger separat glödström till två av 211orna. Som framgår av bilden kör jag med vanliga ”slöa” likriktarbryggor och RIFA-elektrolyter av industrikvalitet. Anledningen är att jag vill hålla nere mängden högfrekvent brus. Den här nätdelen ska vara trög och tyst, riktigt tyst.

Btw, jag mailväxlar lite med en engelsk gentleman som också bygger med manliga trioder. Han värmer sina katoder med bilbatterier. Överkurs, tycker jag, men det måste nog provas någon gång…

Jag har inte kopplat in några drosslar enligt Cirklomanens tankar ännu. Så här ser det ut just nu:



Och lite grann från sidan…



Eftersom jag ska använda fyra 211or, behöver jag ytterligare två strömförsörjningar. De sitter i den här änden:



Förstärkaren går sakta men säkert upp i vikt…


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2005/06/18 17:56:07
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/18 :  19:53:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Detta ser ut att bli forumets manligaste förstärkare!!! Dax för Bernt att plocka fram lite fler PL519 om han skall kunna konkurera.(aktiv delning och drivning av dipolerna med två OTLer!)
För att bara minska laddpeakarna utan att förlora spänning tror jag att det räcker med 100uH. Det filtrerar bort en hel del rf skräp och lägre frekvenser kortsluts bort i kondingar och efterföljande spole som bör vara mycket större. Du har väl förvisso en del spänning att ta av så det borde inte vara nått problem med några mH vid de strömmarna. Se upp med jord sidan dock. Du vill inte ha för stort motstånd där. Brum brum mm problem.
Det är roligt att följa detta bygge och se alla bilderna du lägger ut.
IMPONERAD!
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/19 :  00:55:13  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/19 :  00:56:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag gillar alla dessa kondensatorer, måste vara nån skum läggning jag har......

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/19 :  12:21:09  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Nej då, det är ingen skum läggning. Det är en mycket naturlig känsla!
Btw, jag känner samma sak...
Häpp

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/19 :  12:46:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag bygger ett klass d slutsteg, ganska långt ifrån ditt bygge.... även om det inte behövs mer än 20.000uF till det, så ska jag sätta i 132.000uF bara för att det är så läckert! Har givetvis genomskinligt lock på lådan(tack för ett bra utfört arbete wacko) så hela härligheten syns...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/19 :  12:56:12  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Mitt 300B-slutsteg har plexiglaslock av samma skäl, så vi tycks vara åtminstone två med den läggningen...

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/19 :  12:58:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tror vi är fler....
Jävligt läckert bygge du håller på med!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/19 :  13:15:10  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Nu kommer vi till ett annat designövervägande som jag har funderat en del på. Det är faktiskt lite svårare; det gäller om jag ska driva 211orna med fast gallerförspänning eller förspänning med hjälp av katodmotstånd.

Ni som kan de tekniska detaljerna är välkomna att hoppa över texten mellan klamrarna…

>>>

Fast förspänning (fixed bias) åstadkommer man med ytterligare en nätdel som ger en fast, men inställbar, negativ spänning. Den spänningen kopplas till styrgallret medan katoden kopplas till jord. På så vis blir styrgallret negativt relativt katoden.

Förspänning med hjälp av katodmotstånd (cathode bias, self-bias, auto-bias) skapas genom att ett motstånd kopplas mellan katod och jord, medan styrgallret kopplas till jordpotential. Katodströmmen skapar ett positivt spänningsfall över motståndet, vilket gör katoden positiv i relation till styrgallret.

Fördelar med fast förspänning: Den ger högre uteffekt och ett mer ”uppsträckt” ljud, eftersom arbetspunkten kan läggas högre i anoddiagrammet. Många tycker väldigt bra om det ljudet.

Nackdelar med fast förspänning: Om arbetspunkten läggs nära rörets maximala effekt minskar dess livslängd. Vissa kritiker menar att ljudet kan bli ”sandigt” och påminna om transistorljud. Den fasta förspänningen är riskabel. Om styrgallret av någon anledning skulle hamna på jordpotential väntar en strömrusning som är dödlig (för röret alltså ).

Fördelar med katodförspänning (om jag får kalla den så): Säker lösning eftersom strömmen genom röret är självreglerande. Den anses ofta ge ett varmt och behagligt ljud som är mycket musikaliskt.

Nackdelar med katodförspänning: Den stjäl arbetsområde, eftersom spänningen över katodmotståndet minskar spänningen mellan anod och katod lika mycket. Vissa kritiker menar att ljudet blir för varmt eller mesigt, dvs det blir ”rörljud” i en negativ bemärkelse.

<<<

I single-end slutsteg är fast gallerförspänning ganska ovanlig. I push-pull slutsteg förekommer båda varianterna. Personligen använder jag fast förspänning i mina single-end slutsteg eftersom jag har lärt mig tycka om lite ”djupare” klass A. Med djupare klass A menar jag att jag kör rätt hög ström i rören, gärna nära maxspecarna. Och då ger den fasta men justerbara förspänningen enklare reglermöjligheter. Och jag gillar ljudet! Sen är det ju inte fel med lite högre effekt, även om vi talar om några enstaka watt…

Alltså vet jag egentligen inte om jag missar något jämfört med om jag hade använt katodförspänning. Ni som bygger rörslutsteg, hur brukar ni göra? Har ni några synpunkter eller erfarenheter att dela med er av?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/06/19 :  13:16:54  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
mayday, jag såg ditt inlägg lite för sent. Tack!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2005/06/20 :  13:27:10  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
"Tackar för stödet till mina tankar på uppvärmning med likström. Det kom inte så många synpunkter, men de var ju väldigt eniga. Det kan kanske vara så att en väl balanserad uppvärmning med växelström spelar vackrare, men jag är benägen att tro att vår nätspänning är så skitig att det inte blir bra i alla fall. Alltså kör vi med likström."

På triodfestivalen 2003 var der forsök med ulika typer av glöd-fosyning. Der var normal regulerat DC, AC, DC strömstyrat och en högfrekvent AC (jeg tror det var ca. 60 kHz).

Der var helt klart skilna och faktisk var DC det sämsta. AC ström var lite bättre, och AC högfrekvent klart bättre. Vinneren blev dog helt sikkert normal AC glöd spänning! Dette forhindrer dog inte at man sætter non typ filter inn, som tar bort högfrekvent störninger.






Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000