HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega vs. Quad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/06/11 :  17:35:36  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Någon som har erfarenhet av Rega R5 och/eller Quad 21L/22L? Tittar på golvare i prisklassen ca 10 000kr. Någon som har andra tips än ovanstående. Är ute efter spelglada högtalare (till min Yamahareceiver och Sony SACD-spelare).

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/11 :  18:05:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Den mindre Rega-golvaren, R3, hörde jag på Köpenhamns-mässan. Riktigt trevlig! Fin kritik i Hifi-Choice också. När det gäller Quad har jag bara hört stativarna, som är mycket bra för pengarna, men 21L ska också vara riktigt bra. 22L har fått lite mer blandad kritik, av någon anledning verkar dom kräva betydligt större rum?

Sedan, en gissning är att en skillnad mellan Regas och Quads högtalare är att Rega är mer förlåtande när det gäller elektroniken, lite "gosigare", medan Quadarna nog är mer transparenta. Men det är mest spekulationer från min sida. (Men iallafall tycker jag att när man jämför Regas cd-spelare och stärkare, att dom avviker märkbart från den "neutrala" mainstremfållan med ett varmare, lite avrundat ljud. På gott och ont, en smaksak vad man gillar bäst).

Du får ta och provlyssna lite olika alternativ. Ett annat tips på golvare i 10 kkr-klassen kan vara Monitor Audio Silver 8, som nu finns lite här och där för strax under tiotusingen (eftersom serien håller på att bytas ut). Dom är riktigt schyssta tycker jag, bra driv och "stampa takten-känsla".

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/11 :  21:32:04  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej Gustaf,

har lyssnat mycket på Quad och lite grann på Rega, och mina erfarenheter är desamma som Blue ger uttryck för. Quad transparent och högupplöst utan att bli tröttande, Rega lite mörkare och mjukare i klangen och ändå mindre tröttande.

Betänk dock att ingen av oss har blindtestat detta, fått fram detta genom f/e-test eller genom genom annan vetenskaplig metod. Vi har bara lyssnat och att vi hört samma sak beror antagligen på suggestion eller på ett rent sammanträffande. Hur dessa ljudåtergivare egentligen låter har vi således strängt taget ingen aning om... :-)

mvh

Stefan
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/12 :  18:54:25  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Ha ha ha :-) vicken slutsats, i övrigt håller jag nog med.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/06/23 :  14:22:43  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Ingen i Skåne som har R5 (eller R3) hemma. R1 finns på Dirty music i Kristianstad. Få se om man kan få lyssna. Precis som Gustaf är det Quad 21L eller R5 som skall köpas in.

Kom igen, någon som lyssnat på R5


Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000