HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 INFO OM ICE POWER , OCH VART KÖPA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2005/06/10 :  20:09:12  Show Profile Send mrmix a Private Message
många som snackar om ice power, men ja vet fan itne mycke om de, nån som löst å dra lite snabbfattad info, samt vart ja köper allt som behövs, å till vilka pengar?

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/11 :  00:11:47  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tjena Mrmix.

Du är välkommen hem till familjen Eriksson för en närmare bekantskap med ICE-power! Som du kom ihåg bor jag/vi utanför Enköping. Så får du hälsa på dina gamla Wharfedale DFS'er!
Jag kan ordna med info om vad som krävs för ett lyckat bygge. A'la Tjidtjak som är ett grymt bygge!!!
Vet dock inget om vart man köper dem eller så.


Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/11 :  07:36:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
http://www.acoustic-reality.com/

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/06/11 :  14:01:35  Show Profile Send Gurkan a Private Message
http://www.emblaaudio.no/
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2005/06/11 :  14:26:48  Show Profile Send Qvist a Private Message
http://www.kedab.se/
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/06/11 :  22:22:55  Show Profile Send luften a Private Message
http://www.jjaz.dk/
http://www.jeffrowland.com/

//air
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/06/12 :  12:06:35  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Interesserte kan følge en heftig debatt om ICE Power som pågår akkurat nå på www.hifisentralen.no / Forum / Hifi generelt.

Det ser ut til at ICE Power er en konstroversiell forsterkerløsning i Norge. Publikum deler seg i to grupper i Norge: En gruppe som mener at ICE Power gir høy value for money og en annen gruppe som mener at det ikke finnes noen shortcut til ekte High-Performance musikkreproduksjon.

Selv kjenner jeg godt til f.eks. norske EMBLA. Etter min mening har de stridende gruppene litt rett begge to. Min erfaring er at ICE Power gir høy ytelse relativt vurdert i forhold til prisen, som generelt er meget lav. ICE Power forsterkerne koster jo svært lite, men så koster de også svært lite å produsere. Produsenter av budsjett audioutstyr som gir en bra performance for money fått en ny utfordring ("utmaning"). Samtidig er min erfaring at ICE Power har sine klare ytelsesmessige begrensninger.

Value for money? Definitivt. Men, sorry guys, det finnes nok fortsatt ingen "Free Ticket To Heaven", men at ICE Power har noe for seg og skjerper konkurransen i budsjettklassen, det tror jeg definitivt.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/12 :  13:04:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
såg att acoustic reality nu säljer "ear 502" dvs ett 2kanals ice för 799euro det bara måste vara prisvärt, läste även att det inte kommer nåt 2kanals ice 1000asp tyvärr

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2005/06/13 :  11:10:59  Show Profile Send Qvist a Private Message
Verkligen lustigt det här egentligen.

Har jag inte läst hela debatten där för det är jobbigt att läsa på norska.

Jag lyssnade på dessa moduler långt innan jag läste nån test i en hifitidning.

Dom som lyssnat på på den tiden var ganska få, ingen utala sig nåt direkt.
Jag tyckte modulerna spelade jävligt bra med tanke på vad dom kostade, dom var dessutom billigare då än nu har jag för mig.

Att acoustic-reality tog 60000:- för sina förstärkare senare fårvånade mej, jag menar snacka om pålägg.

Sen mitt i denna veva så var det ju testen i high fidelity dår Asp 1000 fick så mycket beröm.

Folk började mer och mer att utala sig, jag läste inte nått negatift överhuvudtaget om dessa moduler nånstans.
Mer och mer folk började få chans att lyssna på modulerna och alla som testa tyckte det var kanon bra vad jag vet.

Bla här kan man ju läsa om ice powers positiva beröm http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/icekrell1.htm

Saxat från sidan
quote:
Nu I februari 2004 kan jag meddela att vår värd gjort en massa ändingar I sin anläggning. Tex så är KRELL slutsteget är sålt och ersatt med ICE Power baserade monoblock från Norska EMBLA Audio.




Ice tåga mer och mer in sen börja dom trilla ner i pris ochså från dom som byggde lådor till dom så att säga.

Men från dom så kallade "stora pojkarna" hördes ingenting.
Jo från endel men inte alla.

Nu har många tilverkare ice block och folk börjar även handla, dom blir bara billigare och billigare och det säljs en hel del kan jag tänka mej.

Jag läser då i samma veva det första negativa om Ice power på http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1376&st=15

Där jag saxar jag detta Jorma som skriver

quote:
Mårten Design har testat ett par och Leif var inte speciellt imponerad. Det inte speciellt bra uppåt i registren, men nere i basen fungerade dom lite bättre.
Dom kördes på Coltranehögtalarna och hade fått 100 timmars inspelning innan han lyssnade.
Jag ska låna hem dom från PAC framöver ock höra hur det låter.


Nu äntligen kommer det negativa, det som plötsligt varigt highend är nu plötsligt nåntin som kanske duger för pengarna om ens det av intrycket man får.

Om man läser tråden så blir det hela lite ifrågasatt ju självklart.

Sen saxar jag en annan inteligent sak från det norska forumet som en medlem skrivigt där.

quote:
sammenligningen er faktisk meget god, om ICE låter så bra vil det være døden for alle som lager AB forsterkere. og det tviler jeg på...og om ICE virkelig var high end, hadde prisen vore deretter HIGH.


Prislappen var hög i början för hög, men vanligt folk fick nys om vad dessa moduler kostade och då drivs ju priset ner med automatik.
Det har vi diy`arna att tacka för.

Att som acoustic-reality då tog 60000:- för ett par blir ju lite svårt att motivera då själbyggare säger på ett hififorum att modulerna ca kostar 3500:-styck.

Nu verkar det som att Ice har blivigt för vanligt och för billigt så nu kommer det att komma massa med negativa komentarer från dom som har pengar och har råd med sina 60000:- förstärkare.

För inte ska vi ju tro att dom förnedrar sig med att en förstärkare för 15000:- kan spela bort den.

Det är så det känns som att denna konstiga hifivärld fungerar och man kan ju undra varför ??

Mvh










Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/13 :  20:05:40  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja det har väl alltid sagts att klassD distar en del i toppen, men prisvärt är ändå bara förnamnet....om man då inte väljer 208 eller 1090 istället

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/13 :  20:40:27  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Det räcker med att låna hem och lyssna själv på digitala förstärkare för att bilda sig en uppfattning.

Men deras tid kommer kanske, öronen får avgöra. Och visst börjar det dyka upp förstärkare av denna typ i mer "fina" byggen?

Välljud ligger inte i en ny teknik, inte i nya format. (Det behöver ju per automatik inte ligga i gamla format heller.)

Nya maskiner (om vi tar CD-spelare som exempel) som kan allt i formatväg kan låta fullständigt bedrövligt. medan gammaldags hederliga 16 bitars CD-spelare med helt vanliga inspelningar kan låta himmelskt, både med och utan jämförelse.... Det motsatta kan också förekomma såklart. Det handlar inte om format eller tekniska nyheter. Det handlar om know how. Och pengar.

Samma eller bättre prestanda till en hundradel av priset är ju måhända kittlande i en viss ålder men...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2005/06/13 20:41:27
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/06/13 :  20:46:50  Show Profile Send hjort a Private Message
Vad tycker Hificonsult om IcePower ljudet?
För ni har väll testat själva, eller hur var det nu med den saken?
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2005/06/14 :  08:12:35  Show Profile Send Qvist a Private Message
quote:
Men deras tid kommer kanske, öronen får avgöra


Lustigt att så många öron kan ha fel så länge från början.

Och ännu lustigare hur folk med nästan samma smak helt plötsligt börjar tycka så olika.

quote:
Samma eller bättre prestanda till en hundradel av priset är ju måhända kittlande i en viss ålder men


Där har du ganska fel om man ser på köpare av Ice produkter, av vad jag kan läsa och vad jag hör i alla fall.

Om jag frågar er Hi Fi Consult en fråga tror ni på tester i hight fidelity ?

Om ni inte tror på dom varför hänvisar ni till dom då flera ggr ?

Då vissa på hight fidelity uppenbarligen måste vara ett gäng pojkar i en viss ålder som har ett men bakom sig.

Var nu ärlig då ni nu svarar vem som kan och inte kan lyssna på hight fidelity tidningen om det finns nån såna personer där.

Om inte annat förklara varför Ice power fick så bra kritik i tidningen.

Jag ska sen maila och fråga hight fidelity hur dom uppenbarligen verka kunna tillåta vilka öron som helst lyssna på test objekt.

Snälla hjälp mej nu att veta hur denna värld fungerar, jag frågar vänligt till er som kan detta så att säga.
Jag förväntar mej att kunna få den servicen från en Hifibutik effter som ni nu la er i tråden.

Och precis samma fråga som hjort hur tycker då ni att ice power ljudet låter då.

Mvh
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/14 :  10:09:37  Show Profile Send Drem a Private Message
Icepower + rör =

Jag kör ASP1000-steg ihop med Copland rörförsteg. Låter väldigt bra. Varmt, neutralt, högupplöst, detaljerat och kraftfullt. Jag hade hemma och provade konventionella slutsteg innan jag bestämde mig för att testa digital förstärkning.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/14 :  10:21:04  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej! Jag klistrar in ditt inlägg och svarar mellan raderna.

Lustigt att så många öron kan ha fel så länge från början.
Och ännu lustigare hur folk med nästan samma smak helt plötsligt börjar tycka så olika.

*****jag har inte skrivit att någon har fel eller rätt. Jag har inte skrivit att många tyckte samma och de nu tycker olika?********


quote:
Samma eller bättre prestanda till en hundradel av priset är ju måhända kittlande i en viss ålder men

Där har du ganska fel om man ser på köpare av Ice produkter, av vad jag kan läsa och vad jag hör i alla fall.

*****Förstår inte ditt inlägg. Jag har inte sagt att de är i en viss ålder? Jag invände bara mot jargongen. Jag tror inte heller att alla som köper dessa produkter har den jargongen.****

Om jag frågar er Hi Fi Consult en fråga tror ni på tester i high fidelity ?
**** Tidningen är ingen gud, de har olika testare med olika erfarenheter och olika kringutrustning. Ibland tycker vi de har rätt, ibland har de mindre rätt. Detta är nog samma för alla som skickar utrustning oavsett vilken tidning det är.****

Om ni inte tror på dom varför hänvisar ni till dom då flera ggr ?
***** Hoppas svaret på denna fråga finns i mitt förra svar. Allmänt så använder alla som fått positiva tester dessa i sin marknadsföring. Så också vi.****

Då vissa på hight fidelity uppenbarligen måste vara ett gäng pojkar i en viss ålder som har ett men bakom sig.
******Förstår inte frågan. Är det ett lyte du menar, dövhet eller så?******

Var nu ärlig då ni nu svarar vem som kan och inte kan lyssna på hight fidelity tidningen om det finns nån såna personer där.
******jag är nog alltid ärlig. det är en av mina svagheter och såklart även en styrka. Jag försöker bli duktig på att inte berätta vad jag tycker i alla sammanhang. Om jag tolkar dig rätt så är din fråga vem av de olika recensenterna på tidningen som jag själv "tror mer på" än någon annan? Tror nog alla gör ett så bra jobb de kan med ett ärligt uppsåt.******

Om inte annat förklara varför Ice power fick så bra kritik i tidningen.
*****Det får du fråga tidningen om ifall det inte står i artikeln. Har inte läst den själv. Men kanske var förstärkaren bra och prisvärd?******

Jag ska sen maila och fråga hight fidelity hur dom uppenbarligen verka kunna tillåta vilka öron som helst lyssna på test objekt.
*****Se nedan, de som inte älskade den skall alltså ha sparken*****

Snälla hjälp mej nu att veta hur denna värld fungerar, jag frågar vänligt till er som kan detta så att säga.
Jag förväntar mej att kunna få den servicen från en Hifibutik effter som ni nu la er i tråden.
****Detta kanske är problemet. Världen är just inte förståelig. En pryl är inte bäst, en testare är inte bäst eller en annan är döv, en hjälte är inte ofelbar och skurkarna är inte fula gubbar med ärr på kinden. Man får lyssna själv. Ingen annan kan komma och säga att du har fel. Om en testare höjt digitala förstärkare till skyarna, skall vi sparka de andra då som inte tycker att den är guds gåva till människan? Dags för nästa vända, vi KRÄVER att digitala förstärkare får en utmärkelse av en enad tidningsredaktion samt sekreterare, tryckare och stadens borgmästare som den enda rätta valet och all testverksamhet därefter läggs ned då vi nu kommit tillvägs ände. Det perfekta ljudet. Till en hundradel av kostnaden. Sen behövs ju ingen tidning?******

Och precis samma fråga som hjort hur tycker då ni att ice power ljudet låter då.
*****Jag har haft hemma digitala förstärkare för prov (jag är inte bevandrad i vad det är för skillnad mellan de olika digitala stärkarnas arbetssätt) och det har inte varit min likör. I mitt jobb kan jag inte berätta vilka dessa produkter var då jag antingen riskerar att skjuta på konkurrenter eller sätter mig själv i en svår sits om dessa finns i sortimentet hos oss.

Jag tror digitala förstärkare är prisvärda. Gott så långt? Eller skall man hängas som kättare om man inte har den 100%-iga hängivelsen?

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/14 :  12:05:03  Show Profile Send mayro a Private Message

WOW...

Applåder hificonsult.
Bra svar.....
Men obs. Jag tar inte ställning i ice eller trafofrågan. Men tycker hifi consult gav bra svar på frågor där

MVH
Tobbe


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/06/14 12:06:44
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/06/14 :  12:36:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Nu verkar det som att Ice har blivigt för vanligt och för billigt så nu kommer det att komma massa med negativa komentarer från dom som har pengar och har råd med sina 60000:- förstärkare.

För inte ska vi ju tro att dom förnedrar sig med att en förstärkare för 15000:- kan spela bort den.

Det är så det känns som att denna konstiga hifivärld fungerar och man kan ju undra varför ??


Känns väl lite igen från privatimporten, framför allt från Kina...det måste ju vara fel på dem de är ju så billigt att importera. Lite underligt fungerar det i Hifivärlden har jag insett med åren.





*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/06/14 :  13:33:22  Show Profile Send soren a Private Message

Som någon sade innan .. bara att prova ICEstegen.
Jag skulle gissa på att 95% behåller dem. Så sannoliketen att
man inte skulle gilla dem är ju rätt liten.

Det värsta är att de behöver minst 200 timmar inspelning.
Jag har aldrig varit med om något så segdraget!

/Sören
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/14 :  14:21:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Som allt annat inom hifi är det väl till stor del en smaksak. Jag har aldrig hört icepower, men väl hypex, och tyckte inte att det ljudet skämdes för sig.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2005/06/14 :  14:52:09  Show Profile Send Qvist a Private Message
Jo inget fel på det svaret.

Vad jag lite tydligare menar kanske är att det åndå förehåller sig lustigt all denna bra kritik från början avseende Ice Power.

Sen då det blir billigare och dom lite större namnen utalar sig om produkten så blir det helt plötsligt ett annat ljut från massan.
Inte alla men många och då speciellt nya lyssnare kan man säga.

Jag tror dom flesta ändå vet vad jag menar.

Jag tror inte allt tidningarna skriver men nån poäng måste dom ju ha då dom delar ut ris eller rosor om produkter.

Du ni som inte läst testen kan ju göra det, för Ice power får så bra kritik så jag vet inte vad.
Det verkar varigt flera inblandade och lyssnat i testen ochså.

http://www.medicom.bang-olufsen.com/graphics/powerhouse/user_graphics/pdfs/20040301-1000W_from_a_Sheet_of_A4.pdf

Du har helt rätt i ditt svar att det är tidningen jag ska maila och fråga i stället för er.

Ljudet från Ice power behöver verkligen inte heller skämmas för sig så nått ligger det ju i testen.



Mvh



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/14 :  15:43:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vi lämnar tjärmålandet och fjäderrullandet till andra forum.

Det är dags att låta debattsugenheten svalka och ta fram den gamla vanliga, lugna HiFiForum.nu diskussionen.

EZO, om du söker ett allomspännande svar så lär det vara lika enkelt att hitta det inom denna hobbyn som inom vilken hobby som helst. Rättare sagt, allt handlar om tycke och smak och du måste bilda dig din egen uppfattning. Allt som skrivs på alla forum, inklusive detta, måste man göra en bakgrundscheck på innan man tar det allt för mycket till sitt hjärta. Det bör man för övrigt göra på den som skriver också...




Så, ICE då, är det något att ha? Jo, det är det. Jag känner nog precis som MONTANA att ICE flyttar gränserna. De flyttar gränserna för vad man får för pengarna om man handlar MidFi. De flyttar också gränsen något mellan MidFi och HighEnd.

Mvh, Per

P.S. En tillverkare till som jobbar med digitalteknik i slutstegen http://www.3d-lab-av.com/

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000