HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Konsertresa till London rapport.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/06/08 :  20:40:28  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Dag 1 - 3/6

Kliver upp 04.10 och packar ned de sista sakerna innan jag masar mig till flybussen som tar mig till Landvetter. 06.45 lyfter jag mot London........igen. Landar säkert och tar tunnelbanan mot centrum. Sitter och tjuvläser grannens tidning och får plötsligt se en annons som säger "Missy Higgins live at Virgin Megastore, Oxford street. 6PM". Blir plötsligt väldigt vaken och räknar på om jag skall hinna dit då Tori Amos konserten börjar 19.30 på andra sidan stan. Bestämmer mig snabbt för att jag nog hinner om allt flyter som det skall.

Ser "The changing of the guard" vid Buckingham palace som tidsfördriv innan det är dags att checka in på hotellet. Kommer på att jag inte vet exakt vart på Oxford street Cirgin Megastore ligger men har för mig att det är österut någonstans. Sover en stund och tar sedan tunnelbanan mot Oxford street i god tid innan det börjar.

Missy är helt fantastisk och rör mig nästan till tårar under "The special two". 18.45 är det slut och jag slänger mig på tunnebanan mot Hammersmith Apollo. Kommer dit kl. 19.13 så allt gick smidigt. Slår mig ned och får mig en helt ok konsert till livs. Tori tappar tempo lite under andra halvan och jag som varit uppe väldigt länge är trött, trött. Stupar i säng vid 12 snåret väldigt nöjd.

Dag 2 - 4/6

bestämmer mig denna dag efter tips av Asok att åka ut till Kensal green cemetary och filosifera lite. Kyrkogården är en sådan där man inte plockar bort gmla övergivna gravar utan låter dem bara få växa igen. Ser nästan ut som en skäckfilm på sina ställen.


Tar därifrån en promenad längs Grand union canal ned till Little Venice som är en plats där många husbåtar samlas.



Tar sedan tunnebanan till hotellet där jag äter en pastasallad till lunch med Cola till. £1.80 är ju ett helt ok pris om man inte är allt för rädd för magsjuka. Sover lite middag innan det är dags att åter bege sig till Hammersmith för den andra Tori Amos konserten. Den här kvällen är hon betydligt bättre och har dessutom 6 gospelsångare med sig som hjälper till på en del låtar. Konserten filmas för att användas till videon "Sweet the sting". Somnar gott efter en härlig dag.

Dag 3 - 5/6

Dag 3 har jag bestämt mig för att ägna åt lite shopping så jag åker ut till Notting hill och bläddrar en bra stund blan de begagnade skivorna och filmerna på The vinyl and records exchange. En samling trevliga begagnat butiker jag brukar besöka. Åker också till Shepherds bush för att kolla in konserthallen jag skall till på kvällen.
Rätt sunkigt ställe men musiken blir nog bra.


På väg tillbaka till hotellet tar jag en promenad och kollar så att huset Ingrid Bergman bodde i står kvar. En lite tradition jag har när jag är i London. Jo huset stod kvar.

På kvällen är det alltså dags att se Marianne Faithfull på Sheperds Bush Empire. Har inga större förväntningar men blir positivt överaskad av den spelglädje hon har. Man kan verkligen se att hon har kul.

Dag 4 - 6/6
Så idag är det alltså Sveriges nationaldag.
Checkar ut från hotellet och åker till HMV vid Picadilly cirkus för att införskaffa Coldplays nya album. Köper också en Missy Higgins singel med The special two i live version. Går 2 timmar på National Gallery och beundrar konst samt tittar på söta tjejer. Van Goghs solrosor och den fluffige mannen eller vad nu konstverket heter är fantastiska. De har också en studie av DaVinci som är helt makalös.

Beger mig sedan end mot Themsen för att ta en promenad i Battersea park. Någon som känner igen bilden nedan kanske?


Battersea park är vackert och inte så turisttätt som Hyde park eller någon av de andra parkerna på norra sidan Themsen. Här är man lite mer ifred och kan ta det lugnt ett tag.


Promenerar sedan till Gloucester road där jag tar tunnelbanan till Heathrow och sedan flyget hem till Sverige igen. Känns inget vidare att komma hem faktiskt. Missy Higgins sa att hom kommer tillbaka till Europa i höst så vem vet, kanske blir det dags att åka igen.

Sammantaget blev det 4 fantastiska dagar. Nu blev det lite tätt med två helger i rad eftersom jag såg Springsteen på Royal Albert Hall förra helgen men jag får väl panta burkar på semetern eller något.






Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/08 :  20:55:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är Battersea powerstation som även finns på Pink floyd skivan Animals.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/06/08 :  21:14:13  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Trevligt...
I sommar blir det Guys and Dolls med Ewan McGregor.
Hade tänkt The Philadelphia Story med Kevin Spacey och Tracy Lord, men det ser osäkert ut. Kevin Spacey är inte med de sista veckorna när jag åker till London, och tjejen tycker inte att det är lika motiverat då... (Tracy Lord är inget dragplåsted i hennes ögon, så vad ska man göra?)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/06/08 :  21:31:58  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Det är Battersea powerstation som även finns på Pink floyd skivan Animals.

Jo fast jag tror att Pink Floyds omslag är taget från söder medans den här bilden är tagen norrifrån. Var ju bara tvungen att fota en så klassisk byggnad.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/08 :  22:00:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ni har hört storyn om grisen som smet va´??

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/06/08 :  22:02:07  Show Profile Send brewitz a Private Message
Tydligen vandrar jag mer eller mindre i dina fotspår Fisherking. Den 1a och 2a juni var jag på Hammersmith Apollo och såg Beck. Det var bara meningen att gå på onsdagen men det var så bra att jag störtdök ner i plånboken och gick dagen efter också. Förutom det kom jag precis hem från en kombinerad löpning/tennis session i Battersea Park, du har rätt, det är ett lugnt och skönt ställe.
Nästa spikade konsert blir Nick Cave i Alexandra Palace i slutet av augusti. AP ligger i norra London och ett besök rekommenderas även utan konsert, det ligger högt upp och från puben the Phoenix Bar (i palatset) har man en otrolig utsikt.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/06/08 :  22:26:14  Show Profile Send brewitz a Private Message
Micke Y
Var det inte så att en av de uppblåsbara grisarna vid ett fototillfälle slet sig och seglade iväg mot sydkusten?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/08 :  22:48:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
brewitz

visst så var det. Den stoppade inflygningen till Heathrow i en halvtimme!!

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000