HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gruppköp BEHRINGER DCX2496 2450kr ink frakt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/10 :  21:04:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tror jag gör er en tjänst, men jag gör detta med viss försiktighet då jag inte avser störa det ni här håller på med.

För dem av er som ej känner till "den andra sidan" (pro världen) i någon större omfattning så vill jag dela med mig lite om hur jag upplever att man där upplever Behringer.

Behringer benämns då och då som något mittemellan hobby och pro, "semipro" dyker upp ibland, jag kan försöka mig på en jämförelse, Behringer betraktas av pro världen lite som vi inom hifi världen ser på exempelvis Denver.

Ta nu detta med en nypa salt, och undersök det gärna, jag vill inte att ni skall springa på en mina här.

kolla exempelvis prosoundweb eller live audio board.

Se mitt tidigare inlägg om vilka alternativ som står till erat förfogande.

med vänliga hälsningar martinsson.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2005/06/10 :  21:15:45  Show Profile Send Guru a Private Message
Martinsson:

Skitbra med lite mer input, kan du inte lägga ut lite länkar så får vi se vad det är :)
Dyker det upp nått som är mer intressant än Behringern så är det ju förståss intressant :)

Men för det priset som Behringern kostar kan jag lika gärna köpa en o testa.

Mvh
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/06/10 :  21:19:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Lite priser och info om alternativen kan ju vara på sin plats, vad
jag förstått så är Behringer rätt så prisvärda, jag är inte ute efter några progrejor, utan nått som ger valuta för pengarna.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/10 :  21:56:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Guru :

kolla min första post i denna tråd, där listar jag ett par tillverkare utifrån eget huvud, kolla även live audioboard samt pro sound web (samma ställe).

Per-G Jeppsson :

Visst ger de valuta för pengarna, och det gör väl Denver också.

citerar mig själv...

quote:
Jag hoppas att ni inser att det finns en hel rad tillverkare som erbjuder det ni här är på väg att köpa hals över huvud, jag bidrar med ett par :

XTA
DBX
Apogee
BSS
CVA
DESCH Audio
EV
EAW (baserad på XTA)
GAE
JBL (baserad på BSS)
Lake Technology
LEM
VMB

Behringer är prisvärda, eller rättare sagt, billigast, betänk detta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/06/10 22:02:39
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2005/06/11 :  00:32:58  Show Profile Send Samppo a Private Message
Jo, det jag menade är att faktiskt koppla in försteget mellan dcx och slutstegen. Skillnaden är som mellan natt och dag, man förlorar en hel massa i ljudkvalitet på annat vis, ifall man inte då är så pass skicklig att man pillar på filtrets ingångskänslighet..
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/06/11 :  00:40:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Samppo, då finns det fler möjligheter än vad jag trodde,
tack för tipset.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/11 :  01:09:58  Show Profile Send mayro a Private Message
Per g Jeppson...

Tänk på en sak då du köper delningsfilter... Det blir som ett "hjärta" i anläggningen... Och det måste vara av toppkvalitet........MÅSTE.

Du förstår mig nog till fullo. Men inget mindre än absolut det bästa typ kan accepteras i detta ställe den jobbar... Och absolut inte typ då du ska ha den till byggen i den "högre" skolan.....

Jag tycker du skall gå med i studioforumet och där försöka fråga mera om proffs grejornas "karaktärer" ifrån lite olika tillverkare....

För troligen har dom egna ord o tankar om olika saker som här. Men efter några svar kan man säkert se en "tråd" som uppstår om dom olika...

Sedan så bör du kolla EA´s filter också.... Det kanske är nåt att testa i alla fall... Vi kunde jämföra det med mitt tex.... Då fick vi en reference även om man inte direkt vet om mitt ÄR bra eller dåligt i almänna ordalag...det fungerar ju bra här i alla fall....

Och samtidigt ha ett beringer också Då hade vi två filter samt ett orginal.....tror lätt man då kunde skilja ut "särdrag ljudmässigt på dom i förhållande till varann.. Och även via lite olika nätkablar osv...

Bara en tanke...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/06/11 :  06:20:49  Show Profile Send jonasz a Private Message
Kruxet om jag fattat det rätt är att Behringern måste matas med full signal på ingångarna för att utnyttja sin upplösning maximalt. Om försteget sitter före filtret kommer det matas med en "dämpad" signal. Därför är det bättre att ha volymkontrollen mellan Behringern och slutstegen men då måste man ha en 6-kanalig sådan om man kör trevägsfilter.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/11 :  09:35:46  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Går det inte att få bra ljud ur den när den sitter mellan för- och slutsteg, så är den ointressant för mig. Jag tänkte ha den som aktiv delning och dipolkompensering till en trevägare på öppenbaffel som jag tänkt driva med 3st stereoslutsteg. Funkar den inte bra i den tillämpningen?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/11 :  10:48:05  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har ett Lem filter (dx24) själv sedan ett par år och jag är på det
stora hela mycket nöjd med det. Men om det skall prestera på toppen
av sin förmåga så bör man ordna med nivåjustering efter filtret.

Har på slutet använt det med stor fötjusning för att lyssna fram
bästa tänkbara lösning vad anbelangar filtertyper, delningsfrekvenser
osv. Har därefter byggt filtren passivt.

Skillnaden på ljudkvalitet ligger huvudsakligen i diskantregistret
där det digitala filtret kan uppfattas som lite avkortat klangmässigt.
Sammantaget så gör filtret ändå ett fantastiskt bra jobb och
flexibiliteten gör att det är väldigt kul att hålla på med.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/06/11 :  11:26:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mayro:
"Och samtidigt ha ett beringer också Då hade vi två filter samt ett orginal.....tror lätt man då kunde skilja ut "särdrag ljudmässigt på dom i förhållande till varann.. ""
Nja, så funkar det inte riktigt eftersom detta är en parametrisk eq också, så för att varje apparat skall ge sitt maximala kvalitétsbidrag så skall du kompensera för rummet med Behringern också. Eftersom man rättar fel med fel så är det meningslöst att lyssna till "halva kapaciteten" för att jämföra mot konkurrenter.
Kör själv med BSS och kan inte tänka mig att leva utan digital rumsanpassning i ett vanligt vardagsrum.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2005/06/11 :  13:53:39  Show Profile Send Guru a Private Message
Ska vi lägga ner detta köp och titta efter andra produkter ?

Ge mig gärna namn och modell samt länk till motsvarande produkter från andra tillverkare. Blir jobbigt att leta efter liknade då många av tillverkarna har massvis med produkter och modeller.

Mvh

Edited by - Guru on 2005/06/11 13:55:08
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/11 :  16:10:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Är det en dålig produkt? Varför leta andra om detta är en produkt som funkar som aktivt filter mm? Finns det mer välljudande produkter i samma prissegment? Ger det verkligen ett sämre ljud när man faktiskt får möjligheten att driva varje register med ett eget slutsteg?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/06/11 :  16:25:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Visst finns det bättre filter än Behringer DCX'n..men då kommer det att kosta mycket mer. Kompisen kör en DBX Driverack 260 i sitt hornsystem, det fungerar riktigt bra..men då är vi uppe i ca 12.000 kr..

Behringern verkar dock tveklöst vara en bra produkt att börja med, om inte annat så för att lära sig lite om möjligheterna med dessa "nya" DSP-burkar. Priset är klart överkomligt och skulle man bli missnöjd tror jag inte det är svårt att sälja den vidare.
Förresten, Jan Nielsen använder just en Behringer DCX till sitt sanslösa dipolbygge som Bernt och PeterS nyligen avnjöt på sin Danmarkstripp. Idel ädel high-end OCH en Behringer..
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39463&whichpage=3

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/06/11 :  16:37:15  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har en Behringer Ultra-Drive. Jag använder den endast till basen vilket den är helt ypperlig till. När High Fidelity testade den för några år sedan så menade de att den var värd sitt pris enbart som dac! Detta var när den kostade 4995:-

Jag tycker den är ett ypperligt köp, skulle köpa den direkt för dagens priser om det inte var för att jag redan har en.

Mvh
Johan
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/06/11 :  16:50:15  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag har 3 stycken DCX efter min Meridian och skall köra digitalt till dem. Med en volym kontroll efter innan slutstegen. Då skall de fungera optimalt. mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2005/06/11 :  17:51:06  Show Profile Send Guru a Private Message
Ja då tycker jag vi kör vidare :)
Vilka mer är med ? vi behöver 3 till.

CH
Guru
Per-G
LageB
Gignos
Mayday
PAC

Edit: lagt till PAC

Edited by - Guru on 2005/06/11 18:51:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/11 :  18:39:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pac också!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/06/11 :  22:27:48  Show Profile Send Larsen a Private Message
CH: Kan det inte fattas ett "sista datum" för din beställning? Förutsatt att det blir minst 10st alltså. Jag är nämligen vääääldigt nära att haka på, men vill i så fall veta ett datum så jag hinner kolla upp finanserna

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

jolotjka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2005/06/11 :  22:38:43  Show Profile Send jolotjka a Private Message
Jag hänger också på.
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:09:07  Show Profile Send nusse a Private Message
Oki, jag tar en också. Här har man kastats mellan hopp och förtvivlan vad det gäller denna lådas (mindre)goda egenskaper

Nån som ska ha ett mail angående beställning också va?
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:09:28  Show Profile Send Guru a Private Message
vi behöver 1 till.

CH
Guru
Per-G
LageB
Gignos
Mayday
PAC
jolotjka
Larsen ??
Nusse

Edited by - Guru on 2005/06/12 12:05:53
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/06/12 :  11:23:13  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ble det någon konklusion om det behövs buffertsteg efter, eller inte?

U1 och Matsj: Kör ni direkt från DCX:n i slutsteget eller har ni nåt steg imellan?
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2005/06/12 :  12:02:53  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Nån som ska ha ett mail angående beställning också va?

Jag har lagt till dig i listan :)

Mvh
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2005/06/12 :  12:05:04  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
CH: Kan det inte fattas ett "sista datum" för din beställning? Förutsatt att det blir minst 10st alltså. Jag är nämligen vääääldigt nära att haka på, men vill i så fall veta ett datum så jag hinner kolla upp finanserna

Vi beställer så fort vi är minst 10 st.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000