HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 avstämning basreflexlåda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2005/06/28 :  17:40:09  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Hej,
Jag håller för närvarande på att lära mig lite om hur man stämmer av basreflexlådor och har en liten fråga:

Jag siktar på SBB4 alignment, den sägs ju ha bra transientrespons och skall väl iaf i teorin ge en tight och kontrollerad bas. Då jag simulerar lådan i lsplab blir den på ca 8 liter med lådförluster=7. Alpha blir då ca 2,8 och h=1 (dvs fs=f)

Jag mäter sedan upp impedansgång på lådan och sågar av mitt basreflexrör så att h=1. Sen räknar jag ut box losses som blir ca 5 och alpha blir ca 1,2. Alpha skiljer ju sig nu mycket från det simulerade.

Min fråga är hur jag går vidare för att få de simulerade värdena? Jag har kikat lite i loudspeaker design cookbook och förstått att jag skall använda mig av någon trial and error iterativ metod genom att läsa av tabellerna och ändra lådvolym och basreflexrörets längd för att få de värden jag vill ha.

Jag känner mig mer och mer som en mätdataidiot då jag inte hör någon markant skillnad när jag experimenterar med lådvolymer och rörlängder, men jag vill ändå veta vad som i teorin är riktigt för att sedan kunna bryta mot "reglerna" he he

Hoppas nån iaf fattar vad jag menar...hmmm...

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/28 :  18:00:13  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hej,
Inget svar på din fråga, men en intressant sida angående portavstämning..
http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/VENT-TUNING.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000