HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Allmäna funderingar på hifi!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/06/29 :  16:56:57  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Jag undrar över ett par saker t ex varför man idag andvänder RMS när man mäter effekt på förstärkare, FTC normen är väl mycket bättre eller hur? Har för mig att 100 FTC watt ungefär är lika med 150 RMS watt. Varför andvänder t ex Krell FTC normen i USA och RMS normen i Europa?
Tillsist så undrar jag hur det kommer sig att en högtalare med impedansen 4 Ohm samt känslighet på 90 db inte låter lika högt som en högtalare med samma känslighet men med impedans på 8 ohm.
Varför kräver en 4 ohms högtalare dubbelt så mycket effekt som en på 8 ohm?
En bra förstärkare som ger 100 watt i 8 ohm påstås ju ge 200 watt i 4 ohm, borde inte det vara tvärtom istället då 4 ohms högtalare kräver mer effekt?
Tja! det var väl lite allmäna funderingar på lördags kvällen.
Mvh
Kenth

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/29 :  18:29:23  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Kent! Kul att du smög dig in i gänget igen!

Detta är verkligen inte mitt område men det du skriver är väl så det är. Alltså i 4 ohm blir det ju dubbelt så mycket. En högtalare på 4 ohm får således mer effekt av en 8 ohms stärkare som ju då körs emot halva motståndet. Eller var det något jag inte fattade?.....

epkpeng, hjäääälp!
Go to Top of Page

ricardo5
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/06/29 :  18:51:35  Show Profile Send ricardo5 a Private Message
Hej!

Det finns lite formler så......, om ingen annan svarar kan jag svara .

Men då kan jag nu passa på att fråga en sak på en gång.

Om man har en högtalare med ett element som spelar med volym 4 och nu introducerar en till, identiskt en-elements-högtalare som spelar på volym 4 så blir höjningen +3dB, Men!-om man sätter in båda elementen i
en låda av "D'Appolito design" så kommer de nu att, med identisk förstärkning istället att spela + 6dB högre, hur är detta möjligt??

Det är det ju inte, men vad är det jag har missuppfattat??


Vänligen Ricardo
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/06/30 :  00:26:06  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Tja!
Du Ricardo5, fysikens lagar är väl ibland ganska underliga.
Tror dock inte på ditt sista exempel på 6dbs ökning, detta tyr sig för mig som lite väl märkligt. Man får väl byta låda till burkarna.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/30 :  02:43:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En förstärkare som tex. min egen Mark Levinson 383 ger 100 Watt vid 8 ohm och dubblar denna effekt till 200 Watt vid 4 ohm.
En högtalare som har verkningsgraden 90 db/1W/1m och har impedansen 8 ohm, så ger det just 90 db vid effekten 1 watt mätt på en meters avstånd rakt framför högtalaren.
Motsvarande blir det med en 4 ohms högtalare med verkningsgraden 90db/watt mätt på en meters avstånd.
4 ohms högtalaren kommer att spela 3 db högre vid klippningsgränsen för förstärkaren.
Så 4 ohmshögtalaren kommer att kunna spela lite högre med samma förstärkare förutsatt att förstärkaren verkligen dubblar vid halvering av impedansen.
Så om du upplever att en 4 ohms högtalare inte låter lika högt, så finns det flera alternativ till varför man inte upplever det så.
Uppgiven verkningsgrad från dom olika högtalarfabrikanterna kanske inte stämmer.
Eller så kanske inte förstärkaren orkar att dubbla effekten.
Det finns en hel del sådana förstärkare.
Och dom behöver inte vara dåliga för det, bara man kör rätt högtalare med dom.
Italienska Phatos rörhybrider är ett exempel på kanske en av världens bästa förstärkare som är väldigt känsliga på högtalarlasten.
Som recensenten i Hifinews skrev om dom:
They cry if the loudspeakerimpedans goes under 5 ohms.
Och dom grät inte alls när jag hörde Phatos monoblock med Sonus Faber Electa Amator 2.
Så det finns många faktorer som kan påverka det vdu upplevt Majjen03.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/30 :  03:17:48  Show Profile Send Morello a Private Message
Hallå!

RMS är inte någon mätnorm, utan betyder: Root Mean Square.
RMS är alltså effektivvärde, dvs att en volt RMS vid godtycklig signal svarar mot EXAKT en volt DC med avseende på effektutveckling i en given last(tex en högtalare).

Matematiskt beräknas RMS-värde genom att signalen kvadreras, medelvärde bildas och sedan tar man kvadratroten ur det hela.

Om vi tar tex en sinussignal, så är RMS-värdet 1.41 volt om
toppvärdet(max signal) är 2 volt.

Relationen mellan RMS och topp/peak-värde kallas för toppvärdesfaktor eller crestfaktor.
I fallet med sinussignalen är crestfaktorn 1.41=3dB (2/1.41=1.41)

Eftersom effekten är en kvadratisk funktion av spänningen, så blir toppeffekten 2 ggr så stor som RMS-effekten i fallet med sinussignalen. En del oseriösa tillverkare specar toppeffekt istället för RMS-effekt för en snius. Då ser det ut som förstärkaren är dubbelt så effektstark.

Sedan kan mäta effekten under en väldigt kort tid, vilket kallas för mätning med "ton-skur". Då får man ännu högre uppmätt effekt eftersom förstärkaren nätdel inte hinner "säcka" ihop under den korta "skuren".

Olika normer för mätning innebär att man mäter tex skurar eller signaler med andra crestfaktorer.
Om vi tittar på databladet från tex Krell så specar dom alltid effekten vid kontinuerlig signal med crestfaktor 1.41, dvs sinus under en lång tid(ej skur). Så gör alla seriösa företag.

Om en förstärkare skall dubblera effekten vid halvering av lasten under konstant insignal, så krävs följande:

1. Förstärkarens utimpedans skall vara noll ohm

2. Förstärkaren måste vara kapabel att leverera tillräckligt med ström.

Jorma skriver att en "Pathos" inte fixar detta, vilket är helt i samklang med teorin eftersom Pathos saknar motkoppling och säkert har tämligen hög utgångsimpedans. Rörslutsteg brukar inte heller uppfylla krav 1. speciellt bra.

En annan konsekvens av att utimpedansen är hög(tex Pathos) är att den av frekvens beroende impedansen hos högtalaren i kombination med förstärkarens i förekommande fall höga utimpedans kommer att utgöra en frekvensberoende spänningsdelare. Man får helt enkelt en påverkan på frekvensgången.

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/30 :  03:22:27  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hej!

Det finns lite formler så......, om ingen annan svarar kan jag svara .

Men då kan jag nu passa på att fråga en sak på en gång.

Om man har en högtalare med ett element som spelar med volym 4 och nu introducerar en till, identiskt en-elements-högtalare som spelar på volym 4 så blir höjningen +3dB, Men!-om man sätter in båda elementen i
en låda av "D'Appolito design" så kommer de nu att, med identisk förstärkning istället att spela + 6dB högre, hur är detta möjligt??

Det är det ju inte, men vad är det jag har missuppfattat??


Vänligen Ricardo.



Två element bredvid varandra spelar 6dB högre än ett ensamt, trots att den tillförda effekten bara ökat med 3 dB.
Förklaring till detta är inte trivial att förstå.
Det handlar om att den akustiska impedansanpassning mellan element och luft blir bättre, varför verkningsgraden faktiskt ökar.
Samma resonemang håller för hornladdade system också.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/30 :  03:31:57  Show Profile Send Morello a Private Message
Ang. känslighet.

Det förekommer två olika sätt att speca känsligheten på.

en del skriver tex: 90dB/2.83V/1m

Det säger att ljudnivån är 90dB på en meters avstånd med 2.83 volt på terminalerna.
Om högtalarens nominella impedans är 4 ohm betyder det att högtalaren drar 2 Watt. Alltså skulle den lika gärna kunna specas:

87dB/1m/1W

I detta fallet väljer man säkert det första fallet,

Hade högtalaren däremot haft en nominell impedans på 16 ohm hade man kunnat skriva:

93dB/1m/1W

Man bör vara uppmärksam på hur tillverkarna specar,ty det finns många sätt att med siffror låta påskina fina prestanda.

Läser man i tex stereophile framgår det att en del till och med ljuger i sina siffror. Däremot ska Krell ha en eloge!

När FPB 600 testades mätte mna 900 W RMS, men Krell specade "bara" 600W RMS. Sådant gillar vi.

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/30 :  22:50:49  Show Profile Send celef a Private Message
Hmm... två element ger +3dB jämfört med ett, kopplas dessa parallellt så sjunker impedansen med hälften å då "vinns" +3dB, 3+3=6dB. Kopplar man istället elementen i serie så dubblas impedansen och man förlorar -3dB, 3-3=0dB ?


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000