HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenhet av JPC + Terminator 0,3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/29 :  12:45:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Har i mina lyssningsomgångar kört med JPC i hela anläggningen. S1:an har en liten Terminator 0,3 tänkt för CD-spelare och försteg mm. Slutstegen matas rätt från vägguttaget.

I går kväll kom en kamrat med en S1:a i famnen för lite hjälp med utvärdering. Han har hamnat i den mycket bekanta dimman med något i anläggningen som inte stämmer. Något har alltså hänt och man vet inte säkert vad. Ni vet när man springer runt och mäter, vinklar högtalare, pumpar upp hyllorna (om man har luft i dem vill säga...) kollar fasen och så vidare.

Har fått den en vecka att lyssna på ifall det är något som gör att upplösningen inte är som den skall. Ser ganska flådigt ut skall ni veta, 2st högtalare, tvåst slusteg och så nu då 2st S1:or ...

Till hans spelare kopplade jag en vanlig nätsladd rätt in i väggen och lät den spela en natt. Nu på morgonen provlyssnar jag samma livestycke med Patricia Barber. Samma spelare, samma lyssningsvolym, bara att flytta de balanserade Valhallorna och köra igen, kort accesstid.

Jo, hans lät en smula spretigare och kanske lite kyligare. För att jämförelsen skall funka riktigt är det ju synd att hans spelare inte kan vara inkopplad i Terminatorn också - men vänta! Den har ju 2 utgångar!!

Sagt och gjort, in med den vanliga nätsladden i Terminatorn och så påt igen. Märkligt, nu är det rikigt bra, tänk vad den gör nytta ändå... Tillbaka till min egen igen och vad i h-e! Tillbaka till hans, samma låt....

På Patricia Barbers liveplatta "Companion" spår 1 finns i slutet ett avsnitt där hon spelar på Hammond B-3. Låten har nästan börjat klinga ut då hon kör på en ganska ljus ton som hänger länge. Plötsligt hör man hur hon kör på lesleyt (heter det så?) och tonen låter som den körs i en startande centrifug innan frekvensen stabiliserar sig. Har alltid tyckt att det låter läckert.

Resultat av en mängd lyssningar:

Sämst låter vanlig nätsladd i väggen. Man hör med nöd och näppe att det körs på ett lesley.

Med JPC blir det något tydligare och lugnare.

Med JPC och Terminator är det bra och trevligt på alla sätt och lesleyt hörs tydligt.

Med vanlig nätsladd i Terminatorn är det som att ha skallen två meter från lesleyaggregatet och höra tonen åka runt i lådan med förflyttning sidledes nästan en halvmeter!!

Jag har inte den blekaste aning om varför och allt det där och det är ju ytterligt sällan om ens någonsin som en sådan här test kan göras med rimligt kort mellantid och med identisk utrustning.

JPC:n åker ut från S1:an och denna kommer att köras med vanlig kabel. Slutstegen får dock gå kvar på JPC-kablaget.

Boys, detta var ganska stor skillnad med eller utan en Terminator hos mig. Jag är ganska säker på att dessa strömregenerare man kan köpa från Golden Age också är en hit. Stora T1:an blir det, detta är första gången jag hört hur mycket bättre det blir.

Det är förresten inga fel alls på kompisens S1:a, den lät ju bättre än min när den var kopplad med standardkabel i Terminatorn....

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/29 :  13:18:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjenare..

Om jag förstod dig rätt så blev de bättre med vanlig nätkabel när du använde terminaor? Och sämre med JPC tillsammand med termnator? Jag får nämligen det resultatet när jag använder PS-Audio Ultimate Outlet med JPC, både om jag använder den innan och efter UO. Vanlig kabel har funkar bäst där, men har en PS-Audio minilab på ingående. Kör JPC i till slutsteget rätt i in väggen. Det funkar bra.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/06/29 :  14:08:16  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Fick inget bra resultat när jag lånade hem en T1:a...ströp dynamiken rejält...mysko...
Ser dock fram emot att få prova en PS Audio P600...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/29 :  14:11:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjenare CH..

Jag tror att 600'an gör ett väldigt stort lyft. Har inte hört den och har inte råd med den, men bara deras lilla UO gör ett lyft som jag inte vill vara utan. Skriv gärna några rader om 600'an om du provar den.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/29 :  14:29:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det blir till att låna hem en Terminator och prova ytterligare en variant på Kombinationen JPC och Terminator.
8 meter JPC från egen säkring till S1.
Och Terminatorn efter JPCkabeln, alternativt enbart Terminator från ett vägguttag utan JPC före.
Rapport kommer under sommaren.
Och jag kommer att bjuda hem flera av Forumdeltagarna för att bekräfta resultatet, då jag annars kommer att bli betraktad som jävig.

Jag kör idag min anläggning på en 8 meters JPC1.5 från en egen säkring. Och från en grendosa har jag 1,5meters JPC2.5 till vardera
apparat.
Jag har tänkt att dra fram 2 st JPC 2.5 från varsin säkring till vardera apparat.
En sak till som ska fixas nu under semestern är en separering av jorden. En egen jordledning till anläggningen, som jag skickar ned i min 68 meter djupa brunnshål, som jag inte använder längre sedan vi fick indraget stadsvatten. Det bör bli en kanonfin och ren jord på det viset.


Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/29 :  15:03:58  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Jorma!

Det jag skriver nu är i all välmening och har egentligen inget med hifi att göra.

Om du kopplar ur skyddsjorden och slänger ner den i en djup brunn eller motsv har du inte längre någon skyddsjord.
Den funktion jorden tidigare går förlorad. Elsäkerheten är därmed något satt ur spel.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/29 :  15:30:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Hej Jorma!

Det jag skriver nu är i all välmening och har egentligen inget med hifi att göra.

Om du kopplar ur skyddsjorden och slänger ner den i en djup brunn eller motsv har du inte längre någon skyddsjord.
Den funktion jorden tidigare går förlorad. Elsäkerheten är därmed något satt ur spel.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-





Att slänga ner den i en brunn är detsamma som att köra ned ett jordspett i backen. Och den jorden är fullvärdig som skyddsjord.
Så säkerheten släpper jag inte på.
Jag är elektriker och vet vad jag håller på med, Morello.
Tackar för omtanken iallafall.



Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/30 :  14:22:11  Show Profile Send Morello a Private Message
Nja, om man har tex ett elaggregat ut i skogen och ansluter jorden medelse ett spätt i backen tillser man adekvat skyddsjord i en mycket liten omgivning av spättet.

Slänger du ner jorden i en brunnn kommer impedansen mellan ditt hus och brunnen att bli på tok för stor.

Testa tex att jorda med ett spätt en bit från huset och anslut kabelns från spättet till fasen i vägguttaget, då skall proppen gå sönder om allt fungerar, men det komemr den ej att göra.

Man "brukar" ju köra ner två spätt i marken och ansluta kabalrna till ett vägguttag om man vill locka upp mask ur marken. (Min far gjorde alltid aå när han var liten och skulle meta)

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/30 :  15:03:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Själv har jag ett par kopparplåtar på 1 kvadrat nedgrävda i fuktig mark med en halvtum tjock kopparfläta upp ur marken . Samma som de har på Terracoms master säger grävar´n....

Ja, alltså det handlar om jord till elstängselaggregatet förstås...

Om jag skulle vilja prova med en lokal jord enbart för anläggningen (fast med en T1:a behövs väl inte det?), skall jag då gräva ned en likadan kopparplåt igen? Det borde bli hyfsad jord, elgubbarna har godkänt en sån för den dieseldrivna reservelen på 32 Kw som jag drar igång när halva landet är svart efter en storm...

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/30 :  15:23:42  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Sladden!

När det gäller antenn-masterna skulle jag gissa att marken används som jordplan, varför de stora kopparplåtarna är nödvändiga.
Man måste dock skilja en aning på skyddsjord i en starkströmsapparat och jord.

I proppskåpet är nollan och skyddsjorden sammanbundna.
Skyddsjorden ansluts till apparatens chassie. Om chassiet pga fel i apparaten skulle bli strömförande kommer skyddsjorden tillse att kortslutning varpå proppen går sönder.

Om du ritar upp det hela på ett papper blir det enkelt att se.
Nu är det väl i och för sig så att de flesta vardagsrum saknar jordade uttag.

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/30 :  17:21:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message

Morello, du bara kör med en massa gissningar.
Jordspett används i elanläggningar där man vill ha en ren jord.
Och denna jord är fullt godkänd som skyddsjord. Säkringen flyger om man bara ser till att hitta mark som är fuktig nog och inte torkar ut under sommaren, och så får det heller inte frysa på vintern. Alltså tjälfritt ljup ska det vara. Och en 68 meter djupborrad brunn med 67 meter vatten i, bättre skyddsjord får man leta efter. Och varför impedansen skulle bli så hög som du påstår förstår jag inte. Man får anpassa ledararean efter huvudsäkringen och avståndet till jordspettet.
Och naturligtvis ska en sådan anläggning mätas och kortslutningsprovas innan den tas i drift.
Och vad det gäller nollan, så får den inte tagas med till jordspettet. Och nollan, och jorden delas inte i proppskåpet längre.
Man drar fram 5 ledarsystem nuförtiden. 3xfas-nolla-jord.
Så det finns olika sätt att dela på.
Och om shassiet på en apparat blir strömförande, så är det inte säkert att kortslutningen är så total att säkringen går.
Skyddsjorden skyddar ändå genom att avleda spänningen.
Jordledaren är en bättre ledare än våra kroppar, och ström tar
alltid den lättaste vägen.



Jorma

Edited by - Jorma on 2002/06/30 17:34:0
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/30 :  18:15:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Lite utdrag från "Starkströmsföreskrifterna" utgiven av Elsäkerhetsverket.
Där står att läsa i kapitel 54, sid. 121 avsnittet 542.2 jordelektroder, som behandlar både skyddsjord och jord för funktionsändamål :


542.2.1 Följande slag av jordelektroder kan användas
-rör och stänger
-band, tråd och linor
-plåtar
-jordelektrod inbäddad i fundament
-metallarmering betong i mark

542.2.2 Det är viktigt att jordtagetas utförande och jordelektrodens
nedgrävningsdjup är sådant att uttorkning och tjäle inte ökar jordresistansen över godtagbart värde.

Plus en del andra delar som behandlar korrosionsskydd.
Då är det viktigt att inte ansluta andra metaller än koppar i skruvansluningen mellan ledare och spett eller plåt.

Oskyddad ledare skall vara min. 25 mm2 och skyddad ledare får vara
min. 16 mm2.
Med skyddad ledare avses isolerad ledare.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Jorm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/30 :  18:22:33  Show Profile Send matson a Private Message
Intressant det där att "vanlig" kabel gav en förbättring.
Någon som har en aning om varför? Kan det vara skärmen som ställer till med något?
Oskärmade nätkablar finns ju många att välja på, så du är nog inte "klar" än sladd....
Kimber kanske?

Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/30 :  18:31:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Jormas kabel skall visst fungera som ett filter av nått slag.. Vet inte hur. Fråga Jorma. Därav funkar den inte bra EFTER min UO. Filter på filter. Men, jag trodde att den skulle fungera bra före, men ack nej... Den tar död på dynamik, ljudbild, m.m, även före UO. Skall bli spännande att se hur minilabben från PS-A funkar. Den har inga filtrerande egenskaper alls.




//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/30 :  18:58:51  Show Profile Send matson a Private Message
Med Jormas kabel inkopplad till min CD upplevde jag ett "lugn" i återgivningen och en "tystare" bakgrund. Varför det blev så vet jag inte, men gissa kan man ju alltid göra.....

Att skärmen skulle vara ett filter har jag vissa problem att acceptera, då jag ser ett filter som något signalen passerar igenom.
MEN, däremot kanske skärmen hindrar kabeln från att ta upp "störningar"? Eller att JPCn "stör" andra kablar mindre än oskärmade nätkablar? Vad vet jag....?
Men det är ju konstigt att man kan uppleva en försämring efter ett filter!

Min erfarenhet av olika nätkablar är dessutom nästan pinsamt begränsad, men det är väl det gamla vanliga med matchning som gäller och nu innefattas då även nätkablar i denna "härva"....puh!...


Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/30 :  19:08:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Matson:
hehe.. Det tar aldrig slut... :o) Evighetshobby....


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/30 :  19:15:39  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Lite utdrag från "Starkströmsföreskrifterna" utgiven av Elsäkerhetsverket.
Oskyddad ledare skall vara min. 25 mm2 och skyddad ledare får vara
min. 16 mm2. Med skyddad ledare avses isolerad ledare.

Jorma



16 mm2 - Wow! Det var godt nok et kraftigt kabel.
Betyder det, at de 6 mm2 (ca. 12 meter) jeg har fra jordspyd til anlægget ikke er lovligt?

Et helt andet spørgsmål, som du muligen kan svare på. Hvor længe holder et jordspyd? Jeg bankede et 3,5 meter langt galvaniseret jernspyd ned i haven for 9 år siden. Skal det udskiftes nu?


Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/30 :  19:16:25  Show Profile Send matson a Private Message
Ranefjord: Jo, det verkar så.....

Läste en artikel om högtalarkonstruktion på en sida som avslutades med dessa rader: ...."and an enormous amount of research has been done by a vast number of people, all striving for the same thing - the perfect loudspeaker. We don't have it, and may never get it - but when (or if) we do, there will always be someone who says it stinks. Such is Hi-Fi."

Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/06/30 :  20:34:15  Show Profile Send Bland a Private Message
Moderatorer!!!!!!!

Jag kan inget om ämnet men någon skriver; "Är dina övriga inlägg om elektronikkretsar, (som jag inte begriper mig på) av samma klass som - - - - - - så kan man väl bara gissa att du inte - - - - du låter - - - - , genom att - - - - - formler som dom flesta här inte förstår." Det var sådana här små pikar som förpestade hifimagasinet. Hurvida personen kan något lär tiden utvisa men att bara hävda att det finns en möjlighet att personen är okunnig är inte trevligt.Framför allt när man själv inte förstår något. Vad tycker moderatorerna?

MVH
Henrik


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/30 :  20:45:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tack Bland, röda krysset har slagit till samt lite suddgummi i ditt eget inlägg för att inte någon skulle pussla ihop allt på egen hand.

mvh

Sladd

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/30 :  21:27:31  Show Profile Send Morello a Private Message
"542.2.2 Det är viktigt att jordtagetas utförande och jordelektrodens
nedgrävningsdjup är sådant att uttorkning och tjäle inte ökar jordresistansen över godtagbart värde. "

Var det inte exakt vad jag syftade på när jag talade om impedans från spättet?

Vad som döljs bakom de röda kryssen har jag ingen aning om. Gissar att det var okväden av allehanda sort.

Ta och lugna ner dig lite så kan vi snacka vidare, men fortsätter att sprida okväden så är diskussionen avslutat från min sida.

Högaktningsfullt.

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/30 :  21:53:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:


16 mm2 - Wow! Det var godt nok et kraftigt kabel.
Betyder det, at de 6 mm2 (ca. 12 meter) jeg har fra jordspyd til anlægget ikke er lovligt?

Et helt andet spørgsmål, som du muligen kan svare på. Hvor længe holder et jordspyd? Jeg bankede et 3,5 meter langt galvaniseret jernspyd ned i haven for 9 år siden. Skal det udskiftes nu?


Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control...."



Enl. Svenska Starkströmsföreskrifterna räcker inte 6 mm2.
Om det för 9 år sedan var godkänt med 6 mm2 i Danmark, så gäller det som stod i föreskrifterna vid den tidpunkten.
Anledningen till att det krävs såpass grov kabel är den att kabeln korroderar med tiden, när den ligger utomhus eller är nedgrävd.
Den effektiva arean minskar då, men vid en tillräckligt grov kabel, så kommer den att räcka till även vid korrosion.
Vid övergången mellan olika metaller är korrosionen störst. Kan du komma åt det ställe där kabeln är förbunden med jordspettet, så är det den punkten som du bör kontrollera i första hand.
Du kan också göra ett kortslutningsprov.
Om inte säkringen löser ut direkt, så är inte jordningen tillräcklig.


Jorma

Edited by - Jorma on 2002/06/30 21:54:54

Edited by - Pjotre on 2002/07/02 16:46:5
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000