HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 -Vilken klass håller QRS Saturnus?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/05 :  14:04:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag var på Göteborgsoperan förra veckan, och då funderade jag på vilka högtalare som mest påminde om det jag hörde. QRS och Vienna Acoustics var några högtalare jag kom på.
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/05 :  14:08:51  Show Profile Send Wingboot a Private Message
(om designen m. orginalstativ) Jag tycker det ser ut som de säger "Yo, wazzap?" eller "How are you doing dude?"

/wingthug

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/06/05 :  14:15:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tänk om man köpte högtalare efter bara designen.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2005/06/05 :  14:30:44  Show Profile Send LJN a Private Message
Oj, vad många svar jag har fått - tack så mycket!

När jag menar högt så menar jag runt 100 db på lyssningsplats som mest. Och jag lyssnar på i princip allt men mest på "modern" musik för ungdomliga 50-åringar

För att krångla till frågan ytterligare: Finns det andra, bättre begagnade alternativ för +20kkr?


/Lennart

Edited by - LJN on 2005/06/05 14:32:27
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/05 :  14:32:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag var på Göteborgsoperan förra veckan, och då funderade jag på vilka högtalare som mest påminde om det jag hörde. QRS och Vienna Acoustics var några högtalare jag kom på


Vet ej hur QRS låter, men Vienna har ett typiskt "live-ljud" tycker jag som låter helt rätt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/05 :  14:48:33  Show Profile Send Blue a Private Message
LJN: "För att krångla till frågan ytterligare: Finns det andra, bättre begagnade alternativ för +20kkr?"

Du menar, dom måste kosta över 20 papp, men sedan finns ingen övre gräns?

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/06/05 :  14:57:51  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
För att krångla till frågan ytterligare: Finns det andra, bättre begagnade alternativ för +20kkr?



Gillar du ljudet från Saturnus tror jag du får svårt att hitta något alternativ i prisklassen som ens är i närheten... Men för att sammanfatta ett antal inlägg i tråden kan vi väl som alltid säga att det är bäst att provlyssna innan man köper...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/06/05 :  15:16:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker absolut att du bör lyssna på flera olika alternativ innan du bestämmer dig. För smaken är ju som sagt olika.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/05 :  15:47:18  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag vill bara be om ursäkt om du kände dig påhoppad Pjotre.
Det var inte meningen att ställa dig mot väggen och anklaga just dig utan jag menade mest generellt.
Saturnus är bra högtalare, kan man dessutom få dem för runt 20kkr så är det absolut ingen dålig affär.
Utbudet i detta prisläge begagnat är dock stenhårt.
Vienna, AudioVector, Appoge och elektrostater rent generellt kan säkert komma i fråga när man letar efter transparent ljud.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/06/05 :  22:13:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Helt ok Leif, och jag vänder ursäkten tillbaka till dig. Att det finns många kompetenta högtalare har du helt rätt i!
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2005/06/07 :  13:58:16  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Jag har levt med mina Saturnus i över 5 år (Par No:9) Samt min polare som äger par No:1 vilka han köpte av Kalle som jobbade på Konsulten för ett par år sedan.
Jag har SAT Amplifix och CDFix. Jag har hört dessa högtalare i 4 st olika lägenheter vara 3 st i stor utsträckning.

Mina upplevelser är att de har en förmåga att smälta in många olika miljöer. De dubbla isobarkopplade 8" (Vifa i mina, Scan-speak i senare) leverar en snabb, potent i mina öron transparent bas som definitivt räcker till för att få tavlor att skångra och golv att gunga (Trägolvet i min gamla lägenhet) Det dedikerade mellanregistret specialtillverkat av Scan Speak för QRS efter Olles spec. upplever jag som ruggigt transientsnabbt och levererar bra tryck. Kolla gärna av med trumpetmusik typ Roy hargroove
Att de skulle vara laidback håller inte jag med om.
Diskanten SS Relevator behöver ingen närmare presentation.
En av Olles hörnstenar var vad jag förstod homogenitet över registren och var ganska allergisk mot bashöjda högtalare. Eftersom de är utrustade med ett synnerligen trevligt delningsfilter både när man ser komponentkvalitet och möjlighet att anpassa till rummet. Där man kan justera basen både genom bygling av filtret och mekaniskt med ringar på slaven. Samt undre, övre mellanregister och diskant genom bygling av filtret.

Har inte sett någon som helst anledning att byta ut dem. Det kommer mycket nytt och spännande på marknaden. Känns därför rätt skönt att sin egen referens när man lyssnar runt på annat.
Upplever det som en högtalare som klarar ett antal steg i signal och förstärkar uppgraderingshetsen.

Men som sagt även om det är en rolig om men jobbig process så se till att låna hem dina tänkta kandidater. Det skiljer MYCKET på butik och hemma! Och för ~20000 kr börjar det bli dyrt att chansa!

Lycka till!!

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000