HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ljudkvalité och AAC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/06/04 :  19:57:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag vet att det finns en tråd om det här ungefär men det fungerar inte att söka efter den så jag frågar er erfarna.

Om man har en högupplöst anläggning. Duger det då med de AAC-filer man kan köpa på Apples musicstore, alltså kvalitétsmässigt eller är det mycket sämre än orginal-cd-ljud?

Retro låter fint.

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/06/04 :  21:31:51  Show Profile Send JonasY a Private Message
Har du dator med CD-brännare? Isåfall är det en baggis att testa själv

1) Installera iTunes

2) Ta fram din favorit-platta

3) Rippa den ovan nämnda favorit-plattan till AAC

4) Bränn rippen och lyssna i din anläggning

Jag skulle bli förvånad om du inte hör skillnad, om det duger för dig kan dock bara du själv avgöra!

Lycka till!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:20:59  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för svaret. Allt du skriver har du såklart rätt i. Just nu sitter jag utan bra cd-spelare och utan cd-r skivor och ett impulsivitetsmantra som gör att jag måste fråga fåniga frågor och få svar direkt. Liiiite uttråkad är jag. Själv tror jag också som du, att det är förvånande om jag inte hör skillnad. Förmodligen är skillnaderna, skillnader som gör att det inte fungerar att köpa musiken från Applestore.

Jag behöver inte ladda ner Itunes eftersom jag kör OSX

Retro låter fint.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/06/05 :  01:00:11  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag har bara köpt en enda skiva på iTunes. (Köpt-bränt CD)

Här är hur jag upplever det; (baserat på otaliga egna rippade CD för anv. på min iPod)
AAC128 är ok men sämre på ett sätt som kanske inte märks på en gång än "ren" CD kvalitet.

För lyssning i miljö som inte är audiofilisk (hehee) så duger det MEN det insmyger sig en slags lyssningströtthet efter ett tag som jag inte har upplevt med originalkvalitet i samma miljö. (tänk lurar på tåg t.ex)

För lyssning här hemma så måste det vara fest för att det skall duga!

Jag kommer att handla på iTunes när jag bara vill ha EN låt (eller några) från en CD annars blir CD'n köpt i handeln.

Skillnaden kan du PRECIS som nämnts kolla själv t.o.m på datorn;
Stoppa i en CD och spara ett spår på hårddisken
Rippa det se'n med iTunes (kolla inställningarna så det blir just AAC128!) och
jämför ...
Ska bli kul att höra om du tycker som jag!

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/05 :  08:31:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, absolut inte! Man hör skillnad. AAC skall vara bättre än MP3,men 128kBit/s räcker helt enkelt inte till.
Vid 320 kBit/s tycker jag att hårdheten och disigheten i ljudet har försvunnit och det börjar bli svårt att höra skillnad.
Själv vägrar jag att betala pengar för något som är second-rate.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/06/05 :  10:05:12  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för era svar nu ska jag testa på datorn och se om jag till och med hör skillnad där.

Återkommer...

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/05 :  10:30:19  Show Profile Send Leif B a Private Message
192 kBit/s är nog det lägsta som jag vill lyssna till.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:01:40  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag anser själv att låtarna på Itunes Musicstore inte ens duger till att lyssna på ens i min Ipod faktiskt!
Allt vad ljudbild heter försvinner känns det som för mej!
Blir med andra ord väldigt platt. Vet ej om det är jag som är känslig men den komprimeringen som jag anser duger är Apples Lossless, detta eller så kör jag helt enkelt in okomprimerat på spelaren, och förstår inte varför låtarna i deras shop inte är komprimerade i detta format eftersom de då skulle vara användbara!

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:26:59  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ja, ibland undrar man om det finns någon som helst kompetens...

mvh Leif B
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/06/05 :  13:45:42  Show Profile Send Leffler a Private Message
Det är väl mainstreamen som spökar, folk vill väl inte ha för stora filer (lång nedladdning och mycket hårddiskplats). Men det är lite synd att man inte kan välja bitrate själv, eller rent av köra Lossless. Jag rippar skivor i 256kb/s AAC, och tycker att det funkar bra till normallyssning, antingen iPod mini påväg eller med datorn som jukebox hemma vid bakgrundslyssning.

Själv köper jag nästan bara begagnade cd (och vinyl). Att köpa digitalt är inte ett alternativ för mig.

Till ämnet så kan du ju testa att köra från datorn, bara att rippa en låt till 128 och 256 i både mp3 och AAC, samt jämföra med Lossless och original-cd.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/05 :  23:40:34  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Apinator: Vet ej om det är jag som är känslig men den komprimeringen som jag anser duger är Apples Lossless


Kanske lite att märka ord, men "Lossless" är per definition helt utan komprimering av ljudet. Efter uppackning så har man exakt fått tillbaks originalet. Trots detta har jag läst att vissa säger sig höra skillnad på lossless och WAV, vilket för mig känns oförståeligt. Jag väntar förståss på att få se ett blindtest som påvisar detta.
I min anläggning så har jag inte hört skillnad på 320kbit mp3 och WAV, och det verkar vara få på forumet som hör skillnad på dessa. Det kan förståss bero både på anläggning och lyssnaren.
128kbit verkar dock samtliga hörs skillnad på om de anstränger sig lite, så det känns som alldeles för låg kvalitet för att säljas som enda alternativ.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/06/05 :  23:54:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Kanske lite att märka ord, men "Lossless" är per definition helt utan komprimering av ljudet.


Mja, fast det är ju en skillnad mellan t.ex. Apple Lossless och ett helt okomprimerat format. I slutändan får du ut precis samma information, men mellanlagringen sker annorlunda. Skillnaden är att Apple Lossless uttrycker samma information med mindre data. Så visst är det komprimerat, även om komprimeringen inte är destruktiv - den är 'lossless'.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/06/06 :  00:43:36  Show Profile Send Apinator a Private Message
Okej, ska väl erkänna att jag inom detta inte är den mest tekniskt bevandrade personen vilket jag ej heller låtit påskina hoppas jag!
Det enda jag ville få fram är att jag själv alltid kör med "Lossless" eller helt okomprimerat på min Ipod då jag tycker att det är det enda som duger åt mej!
Sen är det nog så att de flesta har olika toleransnivå inför komprimeringar, t.ex har jag kompisar som utan problem kan säga att en låt komprimerad till 128 kbit/s låter "skitbra" medan jag själv upplever en enorm förlust på alla återgivningsområden.
De låtar jag köpt på Itunes har jag mer eller mindre köpt på experiment basis för att se om den förlusten av kvalitet som jag upplevt på de här hemma konverterade låtar också gällde de som finns till försäljning och vilket jag snabbt konstaterade att det gjorde den!

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/06/06 :  08:39:58  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Att köpa på Music Store och jämföra kan väl vara lite "farligt" då man måste ha samma pressning.

Själv anser jag att AAC 128 är så pass lika originalet att jag inte bryr mig direkt. Har inte kunnat skilja någon låt åt i ABX. MP3 128 däremot är inte så bra.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/06 :  09:56:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om man använder det i sin MP3-spelare med taskiga hörlurar, så duger det, annars suger det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/06 :  23:04:19  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

MP3, AAC och annat komprimerat tjosan duger bra till att återges i en gammal "ångradio" som ger lagom mycket färgning för att det ska bli njutbart. Annars blir det mest lyssningströtthet, tinnitus å annat enlände.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/06/06 :  23:39:38  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
http://www.telos-systems.com/techtalk/aacpaper_2/aacpaper_7.htm

Detta är en rätt omfattande studie, med resultat på sid 8.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/06/07 :  01:28:54  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag skulle aldrig köpa musik i 128 kbps. Men lyssna på i sin bärbara räcker det till. Jag lyssnar på radioactive.se via nätet (jag har jobbat där förrut) och de kör 64 kbps mono. Det räcker hur bra som helst för slölyssnande på jobbet med en snäcka.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000